Waarom ook ex-dealers bij de politie raken

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
abc123
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2016, 01:42

Waarom ook ex-dealers bij de politie raken

Bericht door abc123 »

Dag iedereen,

Ik las dit artikel in de Standaard:

Door het grote tekort aan politieagenten, mogen veel kandidaten die ongeschikt bevonden worden tijdens de selectie er tóch aan de slag. ‘De lat wordt bijna op de grond gelegd.’

Iemand die onder invloed was van xtc, speed en cocaïne achter het stuur. Iemand wiens familiale banden met Syriëstrijders volgens een analyse ‘een groot risico’ vormen. Iemand die verklaarde ‘iets tegen moslims’ te hebben.

Zij raakten allen door de selectie om politieman te worden en aan een opleiding te starten aan de politieschool – waar bijna iedereen slaagt – ondanks meerdere signalen tijdens het selectieproces dat ze ongeschikt waren om bij de politie te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van De Standaard.

Politieke druk

‘Absoluut geen politiemateriaal’, staat er over één rekruut in documenten die deze krant kon inkijken, nadat was gebleken dat de man in het verleden cannabis had ingevoerd vanuit Nederland. ‘Absoluut niet open en eerlijk over zijn antecedenten. Ook in de toekomst uit de organisatie te weren.’

De Standaard kon voor dit dossier tientallen documenten over deelnemers aan de selectieproeven om tot de politieopleidingen toegelaten te worden inkijken. Verder werden interne nota’s, verslagen en presentaties bekeken. We spraken daarnaast met verschillende mensen die nauw betrokken zijn bij de selectie van politiepersoneel.

Zij spreken over politieke druk om de streefcijfers van nieuwe rekruten tot elke prijs te halen. De politie kampt immers met grote tekorten, en slaagt er niet in voldoende personeel aan te trekken. ‘De meest ridicule dossiers moeten erdoor, vooral als de datum nadert waarop nieuwe opleidingen beginnen’, zegt een betrokkene. ‘Er komen mensen door die we nooit bij de politie willen zien werken’, zegt een tweede bron.

Jambon ontkent

Criminologe Sofie De Kimpe (VUB) reageert verbaasd op de voorgelegde voorbeelden van mensen die toch doorgelaten werden. ‘Jongeren begaan misstappen’, zegt De Kimpe. ‘Maar iemand selecteren die vluchtmisdrijf heeft gepleegd of betrapt is met vijftien pillen xtc, strookt niet met het reglement op het politiestatuut.’

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), bevoegd voor politie, ontkent die aantijgingen ‘in alle mogelijke toonaarden’.

‘De lat wordt allerminst lager gelegd’, reageert zijn woordvoerder. ‘Het is net omgekeerd.’ Minister Jambon werkt al een tijdlang aan een hervorming van de selectieprocedure. ‘Het wordt sommigen blijkbaar te heet onder de voeten’, klinkt het.

De federale politie zegt dat het ‘inderdaad de bedoeling is om het aantal aspiranten te verhogen’. Maar, voegt ze toe, ‘de aantallen worden niet op maat van de behoeften afgestemd, en van politieke druk is geen sprake’.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180907_03719182


Wat denken jullie hiervan?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Waarom ook ex-dealers bij de politie raken

Bericht door vdv »

Mijn persoonlijke mening?
Tegenwoordig moet men bij de politie langer werken voor een kleiner pensioen. Ziektedagen verminderen en de premies gaan herzien worden, lees, ook verminderen.

Dat maakt het minder interessant om bij de politie te komen want voor de appreciatie van de bevolking moet je het ook niet doen. Dus zijn er minder kandidaten om de plaatsen in te vullen: een kleinere 'visvijver'. Vul de rest zelf maar aan.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
RobinH
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2015, 19:37

Re: Waarom ook ex-dealers bij de politie raken

Bericht door RobinH »

vdv schreefCOLONMijn persoonlijke mening?
Tegenwoordig moet men bij de politie langer werken voor een kleiner pensioen. Ziektedagen verminderen en de premies gaan herzien worden, lees, ook verminderen.

Dat maakt het minder interessant om bij de politie te komen want voor de appreciatie van de bevolking moet je het ook niet doen. Dus zijn er minder kandidaten om de plaatsen in te vullen: een kleinere 'visvijver'. Vul de rest zelf maar aan.
Ik vind het persoonlijk jammer dat ze de jongere mensen die absoluut bij de Politie willen en er alles voor zouden doen, niet laten slagen en dan mensen met een "criminele" achtergrond wel doorlaten. Ik heb mijn testen al 1x afgelegd, niet geslaagd en nu zag ik dat artikel in de krant en dacht ik bij mezelf: "zo'n mensen geraken dan wel door de selectie... en mensen zoals ik krijgen de kans niet...".

Ik ga ze nu nogmaals afleggen en ik zie wel of ik nu slaag... Hopelijk kan ik zeggen dat het wel zo is.
Kandidaatstelling INP: 20/12/2018
Bevestiging kandidatuur INP: 7/02/2019

Cognitieve proef: Vrijgesteld
Functioneel parcours: Geslaagd (02/04/2019)
Attest van slagen cognitief + fysiek: 29/04/2019

Persoonlijkheidsproef: Geslaagd (28/08/2019)
Selectiecommissie: 12/09/2019
Medisch onderzoek:
krisi2309
__________________________
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2018, 22:15

Re: Waarom ook ex-dealers bij de politie raken

Bericht door krisi2309 »

Ik geloof het artikel niet 100%. Het zal misschien wel zo zijn dat er bepaalde mensen sneller toegelaten worden. Maar om dan dealers toe te laten? Dat vind ik bizar. Er zijn elk jaar 10000 inschrijvingen voor de proeven, 1400 kandidaten mogen effectief starten. Dat wil dan zeggen dat die 8600 andere kandidaten meer ongeschikt waren dan een dealer? Dat vind ik raar...
ingeschreven: 30/09/2020
Sportproef INP: 15/02/2021 (cognitief: vrijgesteld)
Persoonlijkheidsproef INP: 29/11/2021
Selectiecommissie INP: ??
Medische proef INP: ??
YaNnIcK87
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2018, 11:28

Re: Waarom ook ex-dealers bij de politie raken

Bericht door YaNnIcK87 »

Ik hoop toch ook dat het artikel niet klopt.
Ik heb April mijn 1 ste proefmoeten doen en was enkel niet geslaagd op het video verslag, op het deel taal. Ik had 38 en men moest min. 40 halen.
Nu las ik dit artikel en was eerst toch wat geschrokken.
Naderhand besefte ik toch dat dit artikel waarschijnlijk ver overdreven zal zijn. (hoop ik toch)
BUTTON_POST_REPLY