Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rens
Aspirant
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2014, 21:14

Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door Rens »

Vanaf 1 september krijgt de Antwerpse politie een zogenoemd "snelle respons team" (SRT). Volgens burgemeester Bart De Wever (N-VA) gaat het om een speciaal bewapend team dat de klok rond op pad zal zijn en tussenbeide zal komen bij incidenten met vuurwapens.

Het SRT moet de lacune opvangen tussen de gewone ploegen politieagenten en het Bijzonder Bijstandsteam (BBT), de zogenoemde bottinekes. "Die BBT is pas een half uur na de feiten echt ter plaatse", zegt Bart De Wever. "Dat is te lang als iemand heel veel slachtoffers wil maken."

"Er zullen drie mensen de klok rond altijd op het terrein zijn", licht De Wever toe. "Ze krijgen in concreto zwaardere wapens. Als je tegen een kalasjnikov moet kunnen optreden, moet je met gelijkaardige wapens op het terrein komen." Daarnaast krijgen de agenten van het SRT ook andere vesten en ballistische helmen. "Ze worden opgeleid om met bijzondere geweldsituaties om te gaan."

"Het is de politie die het team uitstuurt", verduidelijkt Sven Lommaert, woordvoerder van de Antwerpse politie. "Het is de radiokamer die zal beslissen of die mensen moeten worden ingezet."

Bart De Wever geeft toe dat de criminaliteit in de Scheldestad daalt. "Wat we wel zien, is dat de kalasjnikov zijn opwachting heeft gemaakt in het criminele en het terroristische milieu", zegt De Wever. De concrete aanleiding om in Antwerpen met een SRT te starten waren de aanslagen in Parijs, meer bepaald de koelbloedige executie van een politieagent.

"Zinvol voor grote steden"

"Ik denk dat dit voor de grote steden bijzonder zinvol is", reageert criminoloog Brice De Ruyver van de UGent. "Nu merken we dat de grote steden vaak een beroep doen op een Bijzonder Bijstandsteam bij mogelijke risicosituaties. Zo'n BBT-team is eigen lijk opgeleid voor echte risicosituaties, als er een groot risico is op vuurwapengebruik of zwaar geweld."

Volgens De Ruyver is er inderdaad nood aan een soort tussencategorie en beantwoordt het Antwerpse SRT-team daaraan. "Je moet weten dat in onze steden, zeker in onze grote steden, bepaalde personen gelieerd zijn aan de georganiseerde misdaad of anderen uit een conflictgebied komen en een cultuur van wapengeweld hebben."

Dat laatste houdt een risico in. "Onze gewone interventieagenten komen daardoor vaak in situaties waarvoor ze onvoldoende getraind en opgeleid zijn."

Het Antwerpse SRT is geen unicum. In Brussel bestaat al sinds 1965 de Anti-Overval Brigade (AOB), een team dat in zwarte patrouillewagens 7 dagen op 7 patrouilleert en tussenbeide komt bij zogenoemde risico-interventies.
Bron: deredactie.be (link: http://deredactie.be/permalink/1.2304366)
Inspecteur interventie
Politiezone TARL (Ternat - Affligem - Roosdaal - Liedekerke)
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door DerDritteMann »

Weer een eliteploegje dat zich te mooi gaat vinden om ordinair politiewerk te verrichten. Precies of er loopt elke dag een gek met een Kalasjnikov rond. Wat gaan die gasten een hele dag doen?
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door Robby »

Ze gaan veel meer doen dan in de pers staat hoor.
Eigenlijk zijn het collega's die meedraaien binnen de PROA, maar die extra materiaal bij hebben, zodat ze steun kunnen geven aan de interventieploegen.
Het feit dat ze meteen ter plaatse kunnen zijn bij een AMOK-situatie is een meerwaarde.
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door nielsvl »

Hoe Robby het uitlegt wekt het wel mijn interesse moet ik zeggen....
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door DerDritteMann »

Pfff... een half uur is te lang om BBT te roepen, lees ik. Als je dat eliteploegje dat bijvoorbeeld in Wilrijk rondrijdt oproept naar Ekeren, dan gaan die er écht wel veel vlugger zijn dan een half uur met de dagelijkse files :-(

Enfin, het mag duidelijk zijn dat ik er geen voorstander van ben. Al eens uitgerekend hoeveel volk je nodig hebt om drie man de klok rond te kunnen voorzien? Wat dit kost om die allemaal speciale opleidingen en materieel te geven? Maar een degelijke maaltijd in De Garde voorschotelen, een goedwerkend intranet hebben of een nieuw nietjesmachine vragen, dat gaat niet. Bovendien, we moeten met de centralisatie allemaal weekendprestaties inleveren, met schrijnende persoonlijke toestanden tot gevolg (jaja, ik weet het wel, je mag enkel je nettoloon als norm hanteren). En hier is dan wél geld voor? Ik ben aan het wachten op de eerste statistieken hoeveel kalishnikovs ze op een jaar gaan tegenkomen...
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door SHERIFF »

In Luik en Brussel werken ze 30 jaar met dergelijk team. Ik vind het absoluut een meerwaarde voor een grote stad. Het gaat ook niet enkel om AK's, maar om geweldincidenten met verhoogd risico. Moest ik jonger zijn en korter bij Antwerpen wonen, ik zou meedoen aan de mobiliteit.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door vdv »

Ik ben eigenlijk ook tegen. Alle politiemensen moeten beter getraind en uitgerust worden. Vervang alle 9mm collectieve wapens door een 5.56 om te beginnen. Dan staan we ALLEMAAL qua middelen ten minste op gelijk niveau met de gangsters/terroristen.
Door 'speciale' teams op te richten verlaag je het aanzien van de 'gewone' politieambtenaar en maak je er een 'vaststeller voor simpele zaken' van. Vanzodra het serieus wordt, komen de échte mannen, pfff.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door Bart V »

SHERIFF schreefCOLONIn Luik en Brussel werken ze 30 jaar met dergelijk team. Ik vind het absoluut een meerwaarde voor een grote stad. Het gaat ook niet enkel om AK's, maar om geweldincidenten met verhoogd risico. Moest ik jonger zijn en korter bij Antwerpen wonen, ik zou meedoen aan de mobiliteit.
Inderdaad, Gent heeft ook zijn eigen 'COPS-unit'. Zeer tevreden dat die bestaat! Ik ervaar dit niet in de zin van 'de echte mannen', maar gewoon een bijstandsunit die de interventiedienst bijstaat tijdens het dagelijkse werk. Cowboys die denken dat ze alles zelf te lijf kunnen gaan (zelfs al beschikken ze over het juiste materiaal) heb ik het niet zo voor...
PZ Gent
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door DerDritteMann »

Weet je wat het is? BBT heeft afgedaan met dat voorval in Mortsel. BBT is een vies woord geworden en moet verdwijnen. En wedden dat dat nieuw eliteploegje eigenlijk BBT in de praktijk gaat vervangen en dat diegenen die er gaan werken BBT'ers zijn?
Barry
Politie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2010, 14:30

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door Barry »

Ik denk ook dat het een lapje is voor het bloeden. Een echte oplossing zou zijn meer (en betere) opleiding voor alle collega's en betere uitrusting (wapens, bescherming, etc.). Het is natuurlijk goedkoper om slechts een klein groepje op te leiden en van materiaal te voorzien.

Voor mij geen probleem, in de zones in de rand van de stad is het altijd "gewoon uw plan trekken".
INP
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door GDR »

Ppff, afgelopen zondagnacht was er in onze zone ook een ramkraak waarbij de verdachten oorlogswapens bij zich hadden.. zullen wij wel blijven aansmodderen als enige ploeg 's nachts in een landelijke zone.. Dat ze nationaal eens werk maken van MINSTENS 2 ploegen per zone 's nachts.. wij lopen meer risico dan die elitemannen...
Barry
Politie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2010, 14:30

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door Barry »

GDR schreefCOLONPpff, afgelopen zondagnacht was er in onze zone ook een ramkraak waarbij de verdachten oorlogswapens bij zich hadden.. zullen wij wel blijven aansmodderen als enige ploeg 's nachts in een landelijke zone.. Dat ze nationaal eens werk maken van MINSTENS 2 ploegen per zone 's nachts.. wij lopen meer risico dan die elitemannen...
Tja, ze moeten het geld willen uitgeven. Eén ploeg is altijd te weinig als er iets serieus plaatsvind.
Spijtig genoeg krijg ik de indruk dat er eerder een omgekeerde trend bezig is. Er zijn wel korpschef's die brood zien in één-mans ploegen en opdrachten..
INP
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door Bart V »

Barry schreefCOLONEr zijn wel korpschef's die brood zien in één-mans ploegen en opdrachten..
Idd, die hadden we in Gent ook maar zijn nu weer afgeschaft door het dreigingsniveau. Was nochtans ideaal voor de vaststellingen zonder enige gekende verdachte (vandalisme, diefstal in woning e.d.) waar met twee man toekomen geen meerwaarde heeft.
PZ Gent
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door DerDritteMann »

Barry schreefCOLON...Een echte oplossing zou zijn...
Een echte oplossing voor een ernstig probleem vinden is meestal een combinatie van maatregelen nemen. Het is niet alleen politie beter uitrusten, maar het is evengoed opnieuw grensbewakingen doen, betere, meer en efficiëntere politiecontroles doen, de wapenindustrie beheersen, de illegale wapentrafiek beter aanpakken, en nog zo veel meer.
ZOELOE
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2009, 13:17

Re: Antwerpse politie krijgt "snelle respons team"

Bericht door ZOELOE »

@derdritteman : bij elke oprichting van iets nieuws zullen er altijd believers en non-believers zijn. Ook destijds bij de opstart van het BBT was dit niet anders. Veel heeft te maken met het feit dat collega's zomaar wat rondbazuinen en hun mening baseren op foutieve of onvolledige informatie. Soms is afgunst ook een drijfveer om in de pen te kruipen.
Je spreekt over kostprijs vd opleiding, aanrijtijden en stelt in vraag of de 24/24 invulling wel zal lukken. In je comment schrijf je over de heroriëntering, dan weer de afschaffing van het BBT. Ik vraag me af waar jij je info haalt?
Het spijt me dat je ons de 'elite'noemt. Echt, dit is teveel eer, maar ook vooral onjuist! Dritteman, ervan uitgaand dat jij niet gedreven bent door afgunst, nodig ik je graag uit voor een babbel. We kunnen dit doen bij een (gratis) koffie op ons bureel (c blok) of bij een lunch in de Garde, waar je overigens ook je eigen eten mag opeten.

JB
BUTTON_POST_REPLY