Selectie commissaris

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een periode als Calog Niveau A te hebben gewerkt heb ik me vorige maand ingeschreven voor het vergelijkend examen commissaris.
Ik ben meer dan tevreden over mijn huidige baan, maar mijn echte 'goesting' gaat uit naar het operationele werk. Gezien ik niet piepjong meer ben en ik in een vorig beroep leidinggevend was, is het vooral de taak van commissaris die me boeit. Bovendien kijk ik er naar uit weer eens een periode te mogen studeren. Altijd graag gedaan.

Natuurlijk wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden. Ik heb al eens grondig gesnuffeld in de bestaande threads, maar ik vind weinig concrete en bruikbare informatie. Daarom volgende vraag: heeft er iemand ervaring en/of kennis hierover? Kunnen jullie mij tips geven? In hoeverre verschilt deze selectie van deze van inspecteur? Kan ik bij iemand terecht voor wat 'coaching'? Alle hulp is welkom en stel ik ten zeerste op prijs.
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Re: Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

Zo te zien zijn er niet veel ACP's actief op het forum. Zijn er hier CP's die via vergelijkend examen zijn ingetreden? Is er nog iemand die deelneemt aan de selectie 2014?
Alle tips, meningen, visies, verhalen zijn welkom. Over de proeven inspecteur vind ik veel goede raad op diverse plaatsen, maar rond het ACP-gebeuren hangt een grote mantel van geheimzinnigheid.
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Selectie commissaris

Bericht door Lone Ranger »

Misschien omdat niemand echt weet wat die mensen doen ... :mrgreen:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Re: Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

ACK, Lone Ranger.

Roger and out.
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Selectie commissaris

Bericht door sledge »

Lone Ranger schreefCOLONMisschien omdat niemand echt weet wat die mensen doen ... :mrgreen:
dat is één van de betere :lol:

Bij mijn weten zitten geen cp hier op het forum, toont natuurlijk ook een beetje de motivatie aan :mrgreen: of de weinige vrije tijd dat ze hebben :lol:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Selectie commissaris

Bericht door Robby »

Er zijn wel CP's aanwezig op 't forum, maar er zijn nu eenmaal niet zo veel plaatsen voor ACP's vacant als voor AINP's en AAP's.

Dat zorgt natuurlijk ook voor minder 'roulage'.
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Re: Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

Beste (operationele) collega's,

binnen twee weken mag ik mij aanbieden voor het medisch geschiktheidsonderzoek. Ik ben 45+, maar in prima gezondheid, heel sportief en ik haalde 2'47" op mijn functioneel parcours, dus ik denk dat dit wel zal meevallen. Volgens wat ik hier lees en volgens de statuten zou mijn grote tatoeage op een niet zichtbare plaats ook geen probleem mogen zijn. Daarna volgt eind augustus waarschijnlijk het gesprek met de selectiecommissie.

We zijn nu nog met een twintigtal kandidaten voor tien plaatsen. Het begint reëel te worden dus.

Daarom wil ik graag mijn vraag nog eens herhalen. Als er iemand, in welke rang of hoedanigheid ook, bruikbare tips heeft, vooral dan betreffende de selectiecommissie CP, dan stel ik dit bijzonder op prijs. Een doorverwijzing naar iemand die hier ervaring of kennis over heeft, een website, een degelijk 'van horen zeggen', een publicatie, cursus, ....

Dank bij voorbaat.
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Re: Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

Bon,

het is gelukt!

Via dit forum heb ik hoegenaamd geen enkele (bruikbare) tip gekregen, hoogstens een schampere opmerking. Van de administrator (RwP Robby!) heb ik vernomen dat er wel CP's op het forum zitten, maar reageren doen ze niet.
Nochtans moeten we er zijn om elkaar te helpen, daar blijf ik van overtuigd.
Als er in de toekomst collega's of externen tips, steun en advies wensen voor de selectieketting commissaris (op basis van masterdiploma), dan mogen ze mij contacteren.

Voor de deelnemers aan deze selectie die niet geslaagd zijn en die dit forum volgen: laat de kop niet hangen, trek de juiste conclusies en ga door. Die enkele die ik persoonlijk heb mogen leren kennen: mijn deur staat altijd open voor jullie!!

Met vriendelijke groet,
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
Hayko
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2014, 11:54

Re: Selectie commissaris

Bericht door Hayko »

Beste Equilibrium

Eerst en vooral proficiat!!!

Om me even voor te stellen: Ik ben namelijk pas afgestudeerd aan de VUB als master of arts in de wijsbegeerte (media, cultuur en politieke filosofie). Toch wou ik een uitdagende en maatschappelijk relevante job; aldus heb ik me ingeschreven bij de politie. Mijn bedoeling is om eerst als inspecteur te werken (ervaring op doen op het veld) en binnen een bepaalde tijd mij voorbereiden voor het examen van CP.

Toch vind ik het heel moeilijk om bruikbare informatie te vinden (of cursussen) die mij eventueel kunnen helpen om het examen voor te bereiden. Ik volg je topic ook al vanaf het begin maar er staat niet veel te lezen. Jammer genoeg ken ik zelf niemand in de politie die mij eventueel verder zou kunnen helpen.

Ik zou heel dankbaar zijn indien je enige informatie zou kunnen delen voor de voorbereiding van het examen.

Met vriendelijke groeten
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Re: Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

Dag Hayko,

jezelf eerst als inspecteur inschrijven is, denk ik, de beste keuze. De statistieken liegen er namelijk niet om: van de pas afgestudeerde masters raakt zo goed als niemand door de selectie CP. Dit komt doordat niet enkel je verstand wordt getest, maar voornamelijk je karakter. Niet dat er iets mis is met jouw karakter, maar bij de persoonlijkheidsproef en de selectiecommissie wordt gepeild naar maturiteit, voorbeelden van getoond leiderschap, je kijk op omgaan met mensen, hoe je reageert onder stress, hoe je omgaat met aanvallen op je persoon, je reacties in een hiërarchische structuur, ... Hiervoor heb je minstens een paar jaartjes extra (levens)ervaring nodig.
De selectie waaraan ik dit jaar heb deelgenomen was gereserveerd voor leden van de geïntegreerde politie, operationeel en burger. Van de 120 Nederlandstalige kandidaten werden er 10 weerhouden (vastgelegd quota), slechts 3 burgers hebben de eindstreep gehaald.
Dus ik denk dat je er goed aan doet nog even te wachten. Je hebt maar 3 kansen, daarna mag je niet meer deelnemen. Ik kwam kandidaten tegen die zelf toegaven nu pas voldoende voorbereid te zijn, nadat ze hun eerste twee kansen de facto hadden 'verkwanseld'.

Voor INP hoef jij niet deel te nemen aan de cognitieve proeven omdat je over een master diploma beschikt. Voor CP moeten we dat wel doen, het is een vergelijkend examen, en die proeven zijn niet te onderschatten. Je moet zowel kunnen redeneren (als je logica en wetenschapsleer voor ogen houdt zal dat voor jou geen probleem zijn), maar je moet ook met getallen kunnen werken (een beetje 'statistiek-light'): proportierekenen, werken met percentages, dat moet je zeker onder de knie hebben. En dan het taalexamen. Daar struikelen de meesten over. Dit is een zelfregelende test, m.a.w. hoe moeilijker de vragen worden hoe beter je aan het scoren bent, hoe gemakkelijker het wordt hoe kleiner je kansen.
De commentaarverhandeling: een tekst (niet noodzakelijk een politioneel onderwerp) moet je analyseren en er je commentaar over schrijven en dit volgens de regels van de klassieke dissertatie: inleiding, betoog, besluit. Commentaar, dus niet samenvatten!!
Het persoonlijkheidsonderzoek omvat een volledige dag en tijdens die dag word je mentaal binnenstebuiten gewrongen. Om 17,30 u was ik klaar en ik was letterlijk geestelijk uitgeput. Belangrijk: de persoonlijkheidsproef en de selectiecommissie vormen samen één proef, de commissie gaat je op de rooster leggen op basis van wat je tijdens de persoonlijkheidsproef hebt verteld. Je moet dus in alles consequent zijn en blijven, of je krijgt het onder je neus gewreven tijdens het gesprek met de commissie. Dit zal ook gelden voor INP, maar voor CP wordt naar andere eigenschappen gepeild. Hiervoor kan je op de site van fedpol kijken en er de competentieprofielen INP en CP raadplegen. De (vergelijkende) selectie is georganiseerd in cascade-vorm: je moet op elke proef slagen om aan de volgende te mogen deelnemen. Dus niet geslaagd op één proef is einde deelname.
Dit kan ik je in grote lijnen vertellen. Mocht je meer details wensen, of er eens een langere babbel over willen doen, stuur me dan een privé bericht, dan geef ik je mijn telefoonnummer in een reply.
Veel succes!
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Selectie commissaris

Bericht door Jens »

Equilibrium schreefCOLONBon,

het is gelukt!

Via dit forum heb ik hoegenaamd geen enkele (bruikbare) tip gekregen, hoogstens een schampere opmerking. Van de administrator (RwP Robby!) heb ik vernomen dat er wel CP's op het forum zitten, maar reageren doen ze niet.
Nochtans moeten we er zijn om elkaar te helpen, daar blijf ik van overtuigd.
Als er in de toekomst collega's of externen tips, steun en advies wensen voor de selectieketting commissaris (op basis van masterdiploma), dan mogen ze mij contacteren.

Voor de deelnemers aan deze selectie die niet geslaagd zijn en die dit forum volgen: laat de kop niet hangen, trek de juiste conclusies en ga door. Die enkele die ik persoonlijk heb mogen leren kennen: mijn deur staat altijd open voor jullie!!

Met vriendelijke groet,
Succes!
Inspecteur van politie
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Selectie commissaris

Bericht door Dimitri »

Proficiat en succes met je opleiding.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Selectie commissaris

Bericht door SHERIFF »

Equilibrium schreefCOLON bij de persoonlijkheidsproef en de selectiecommissie wordt gepeild naar maturiteit, voorbeelden van getoond leiderschap, je kijk op omgaan met mensen, hoe je reageert onder stress, hoe je omgaat met aanvallen op je persoon, je reacties in een hiërarchische structuur, ...
wat gebeurd er met die kwaliteiten ? Merk er weinig van op de werkvloer
Hayko
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2014, 11:54

Re: Selectie commissaris

Bericht door Hayko »

Beste Equilibrium

Dank voor het uitleg. Ik ben nu bezig met mijn proeven voor inspecteur politie (2de proef al achter de rug maar nog geen uitslag).

Voorlopig ga ik me concentreren op mijn proeven en de daarop volgende opleiding voor inspecteur.
Toch is het leuk leuk om te horen dat er wel iemand is die zijn ervaring graag wil delen met de rest.

Eens ik definitief weet dat ik mag beginnen (indien ik mag beginnen) zou ik je graag nog eens willen contacteren voor een paar praktische tips (ter voorbereiding voor een latere CP examen), als dat ok is met jou natuurlijk.

Vriendelijke groeten
Gebruikers-avatar
Equilibrium
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012, 13:58

Re: Selectie commissaris

Bericht door Equilibrium »

SHERIFF schreefCOLON
Equilibrium schreefCOLON bij de persoonlijkheidsproef en de selectiecommissie wordt gepeild naar maturiteit, voorbeelden van getoond leiderschap, je kijk op omgaan met mensen, hoe je reageert onder stress, hoe je omgaat met aanvallen op je persoon, je reacties in een hiërarchische structuur, ...
wat gebeurd er met die kwaliteiten ? Merk er weinig van op de werkvloer

Sheriff,

ik kan alleen maar getuigen hoe de selectie CP verloopt, en de CP's externe werving worden deels op deze kwaliteiten gekozen. Verder kan ik je helaas niet helpen. Ik vind het jammer voor je dat je blijkbaar geen goede ervaringen hebt met de CP's in jouw professionele omgeving. Het enige dat ik kan doen is proberen mijn taken zo goed mogelijk uit te voeren, zowel taakgericht als mensgericht, na de twee jaar durende opleiding, natuurlijk.

Met collegiale groet.

PS We schrijven "wat gebeurT er met die kwaliteiten?" Derde persoon enkelvoud is stam + t. Bij het taalexamen CP was dit voldoende voor een uitsluiting.
functioneel parcours: 19/05/2014 geslaagd
cognitieve testen: 19/05/2014 geslaagd
commentaarverhandeling: 11/06/2014 geslaagd
persoonlijkheidsonderzoek: 10/07/2014 geslaagd
medisch onderzoek: 31/07/2014 geschikt
selectiecommissie: 26/08/2014 geslaagd START OPLEIDING 1 OKTOBER 2014
BUTTON_POST_REPLY