Anciënniteit prive-overheid

Forumregels
Afbeelding
Margot
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2012, 21:32

Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Margot »

Kan iemand klaarheid scheppen in hetvolgende:
voor een vacature, burgerfunctie, statutair benoemd, heb ik navraag gedaan ivm overname anciënniteit. Nu blijkt dat enkel anciënniteit wordt overgenomen als je al bij de overheid werkte (en enkele privefirma's). Dus mijn elf jaar anciënniteit zou vervallen (aangezien in de prive werk) en ik zou terug vanaf 0 moeten beginnen.
Op het internet vond ik oa hetvolgende hierover :
http://www.fedweb.belgium.be/nl/rekrute ... servaring/

http://www.hrsquare.be/nieuws/wie-overs ... niteit-mee

Als ik deze artikels lees zou er toch zeker een deel van mijn anciënniteit moeten worden overgenomen.
Ik snap het in ieder geval niet goed, op deze manier komen er toch heel veel mensen niet in aanmerking (of ze moeten serieus inleveren).
Bij mij zou het netto maandelijks +/- 130 euro minder zijn + ik heb nu maaltijdcheques (hiervoor zou ik ook niet in aanmerking komen) ook goed voor +/- 120 euro/maand dus dat zou neerkomen op +/- 250 euro minder op een maand wat toch wel heel veel is vind ik.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Dimitri »

ik heb ook geen ancienniteit kunnen overzetten en verdien ook minder dan in de privé. Maar liever een job die ik wil doen dan gaan werken met een € meer tegen mijn zin denk ik dan ;)
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door sledge »

heb voordien in de bouw gewerkt en aan de haven, ook dat is niet overgenomen :x
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Robby »

Dat is nu eigen aan een statuut.
In de privé kun je onderhandelen over een loon, bij de overheid niet.
Het is zoals het is.
Margot
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2012, 21:32

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Margot »

ja ok, als het zo is is het zo, maar dan snap ik dat artikel nog altijd ni van 2008 waarin staat dat anciënniteit van prive naar overheid wel kan meegenomen worden.
Margot
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2012, 21:32

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Margot »

Dimitri schreefCOLONik heb ook geen ancienniteit kunnen overzetten en verdien ook minder dan in de privé. Maar liever een job die ik wil doen dan gaan werken met een € meer tegen mijn zin denk ik dan ;)
tussen minder verdienen en minder verdienen zit een groot verschil he. Kweet niet hoe het met jou situatie is maar als ik ineens 250 euro minder ga verdienen op een maand weet ik ni of ik er nog ga komen financieel, hoe graag ik die job ook zou willen doen.
icenitwit
Politie
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010, 20:53

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door icenitwit »

Om teleurstelling en frustraties daarover te voorkomen denk ik dat je dan beter blijft werken waar je werkt...
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Dimitri »

Margot schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONik heb ook geen ancienniteit kunnen overzetten en verdien ook minder dan in de privé. Maar liever een job die ik wil doen dan gaan werken met een € meer tegen mijn zin denk ik dan ;)
tussen minder verdienen en minder verdienen zit een groot verschil he. Kweet niet hoe het met jou situatie is maar als ik ineens 250 euro minder ga verdienen op een maand weet ik ni of ik er nog ga komen financieel, hoe graag ik die job ook zou willen doen.
ik verdien zeker minder dan 250€/maand met de overstap. Het precieze getal kan/wil ik niet uitrekenen omdat dat voor mij niet terzake doet. Maar het is zoals icenitwit al in de post hierboven zei.
patm
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:06

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door patm »

Margot schreefCOLON...waarin staat dat anciënniteit van prive naar overheid wel kan meegenomen worden.
Het gaat in het artiekel over het aantrekkelijk maken van een job als leerkracht.
De Politie heeft dergelijke maatregelen helemaal niet nodig :lol:

Ook als ambtenaar zijn er verschillende statuten/faciliteiten/vergoedingen afhankelijk van het departement waar je werkt.
Iemand van FOD belastingen heeft een ander statuut dan iemand bij FOD Landsverdediging heeft een ander statuut dan iemand bij de politie heeft een ander statuut dan ....

En in hoeverre de financiële kant/verplichtingen/verwachtingen doorweegt tegenover job satisfaction kan niemand voor jou uitmaken
Margot
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2012, 21:32

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Margot »

patm schreefCOLON
Margot schreefCOLON...waarin staat dat anciënniteit van prive naar overheid wel kan meegenomen worden.
Het gaat in het artiekel over het aantrekkelijk maken van een job als leerkracht.
De Politie heeft dergelijke maatregelen helemaal niet nodig :lol:

Ook als ambtenaar zijn er verschillende statuten/faciliteiten/vergoedingen afhankelijk van het departement waar je werkt.
Iemand van FOD belastingen heeft een ander statuut dan iemand bij FOD Landsverdediging heeft een ander statuut dan iemand bij de politie heeft een ander statuut dan ....

En in hoeverre de financiële kant/verplichtingen/verwachtingen doorweegt tegenover job satisfaction kan niemand voor jou uitmaken
Dat van leerkracht is maar een vb he, het gaat er ook over juristen en IT'ers...dus in't algemeen. Ik vind het gewoon niet fair dat er bij de ene job wel rekening wordt gehouden met anciënniteit en bij de andere niet. Ik vind het een soort van discrimatie tegenover de mensen die al hele tijd werken. En als er zijn die met 250 euro minder in de maand geen problemen hebben, dan denk ik da zij bij hun vorige job serieus overbetaald werden.
Gebruikers-avatar
Kev1n
__________________________
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 23:49

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Kev1n »

Margot schreefCOLON
Dat van leerkracht is maar een vb he, het gaat er ook over juristen en IT'ers...dus in't algemeen. Ik vind het gewoon niet fair dat er bij de ene job wel rekening wordt gehouden met anciënniteit en bij de andere niet. Ik vind het een soort van discrimatie tegenover de mensen die al hele tijd werken. En als er zijn die met 250 euro minder in de maand geen problemen hebben, dan denk ik da zij bij hun vorige job serieus overbetaald werden.
Ik vind persoonlijk al verkeerd ingeschat als 250 euro op de maand minder een onoverkomelijke ramp is. Niet om jou in het bijzonder te viseren, neem het niet verkeerd op alsjeblieft.
Toegegeven, 250 euro is een grote som (het is en blijft 10.000 Bef hé), maar als je zo redeneert mag je niets overkomen waardoor je bijvoorbeeld langere tijd werkonbekwaam bent of zo.
En voor er met slijk wordt gegooid in de trant van "vers uit moeders keuken"; ik heb een gezin met 2 werkenden, een huis af te betalen en een kind. Heb recent zelf een werkongeval gehad waardoor ik langere tijd thuis zat (ja verzekering betaalt maar het getwist en de uitbetalingsperiode kan uitlopen bij verzekeringskwesties), net op het moment dat ook mijn partner nog niet haar volle loon had door de zwangerschapsuitkering.
Dura Lex, sed lex...

Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Dimitri »

Mijn vriendin heeft door perikelen bij de zwangerschap 2 jaar niet kunnen werken en had door een te weinig lange werkervaring en het werken met contracten van bepaalde duur maar recht op een kleine ziekteuitkering. Sinds kort is ze terug aan het werk maar met wat ik nu minder verdien en het feit dat ze nog maar 19u kan werken.. het scheelt meer dan 250€. Maar dan halen we de riem gewoon een beetje meer aan. Tot nog toe niks te kort gehad.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door vdv »

Margot schreefCOLON Ik vind het gewoon niet fair dat er bij de ene job wel rekening wordt gehouden met anciënniteit en bij de andere niet. Ik vind het een soort van discrimatie tegenover de mensen die al hele tijd werken.
Zoals gezegd is het overnemen van anciëniteit van privé naar openbaar iets dat men heeft ingevoerd voor de minder aantrekkelijke jobs, om volk te lokken dus. Als men die maatregel gaat veralgemenen mist het zijn oorspronkelijk doel. Is dat discriminatie?

Mijn vrouw werkt in een bedrijf waar sommige collega's meer en sommigen minder verdienen voor hetzelfde werk, ongeacht hun jaren dienst. Dat lijkt mij discriminatie.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Margot
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2012, 21:32

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Margot »

dat heeft dan weer te maken met het goed onderhandelen tijdens je contractbespreking denk ik :-)


Hebben jullie er een idee van hoelang het zou duren vooraleer ik terug op het niveau van nu zou zitten? (=netto +/- 250 euro)
Ik heb begrepen dat je na 6 jaar sowieso in een hogere weddeschaal komt en dat je om de 2 jaar kan meedoen aan een gecertificeerde opleiding waardoor je ook in een betere schaal terecht komt.
http://www.ssgpi.be/ssgpiweb/faces/publ ... 34&lang=nl
Hier heb ik de loonschalen gevonden. Ik zou in schaal B1D (niveau B) beginnen.
Zijn er nog andere premies de ja kan krijgen?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Anciënniteit prive-overheid

Bericht door Dimitri »

Je kan een loonsimulator terugvinden. Bovendien moet je rekening houden dat de weddes daar zonder weekend en nachturen zijn.
BUTTON_POST_REPLY