Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

ModeratorCOLON Moderators

Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Robby »

Groepsaankoop van deze lamp

AfbeeldingOf we al eens een tactische zaklamp, die als 'wapen' kan gebruikt worden en speciaal voor de politie werd ontwikkeld, gebruikt hadden? Dat was de vraag die we kregen van de KATO-groep, bekend van de website http://www.knivesandtools.nl. Het antwoord was negatief. Kort daarop zorgde ze er voor dat we deze lamp persoonlijk konden testen. De Eden TDL 20 (Tactical Defense Light).

Nu, we hebben allemaal wel al eens een lamp van de nieuwe generatie in onze handen gehad. Sommigen hebben het geluk er één van het korps te krijgen, anderen investeren er zelf in. Een goeie lamp is zeer belangrijk in onze werkomgeving. Ze kan zelfs er voor zorgen dat je jezelf tijdig in veiligheid kunt brengen. De TDL 20 voldoet volgens ons aan een paar specifieke voorwaarden die belangrijk zijn voor de politieman/vrouw 'op de straat'.
  • compact
  • stevig
  • geeft een krachtige bundel licht
  • heeft een voldoende lange batterijautonomie
  • is multifunctioneel
  • prijs valt goed mee
  • vooral: het heeft een functie, waarbij de lamp als defensief wapen kan gebruikt worden
Een lamp als wapen zegt u? Ja, inderdaad. Het is niet zo dat de lichtopbrengst zo sterk is, dat je met een laserzwaard rond loopt. Nee, deze lamp heeft een stroboscoopfunctie. Het is zelfs zijn hoofdfunctie.
Stroboscopen vind je in moderne lampen meer en meer terug. Vaak dien je er extra handelingen voor uit te voeren. Bij deze lamp niet. Van zodra je de lamp aan zet, staat ze meteen in stroboscoopstand. Dit is zeer belangrijk, gezien je die functie wil gaan gebruiken om personen de desoriënteren. Als je dit wil doen, dan wil je dat meteen doen en niet dat je eerst een paar handelingen dient te doorlopen voor je de stroboscoopfunctie te pakken hebt. De combinatie 'fel licht' en 'stroboscoop' zorgt er voor dat je volledig verblind wordt. Voldoende lang om iemand de desoriënteren en te benaderen zonder dat deze persoon dit merkt. Een persoon die je aanvalt en naar je toe komt gelopen is plots zijn oriëntatie in de ruimte kwijt en krijgt de neiging om zijn ogen te sluiten en weg te draaien van het licht. Van dit effect kun je perfect gebruik maken om de agressor te overmeesteren.

De lichtsterkte is 280 lumen, wat een krachtige lichtbundel oplevert. Er zijn lampen op de markt die nog meer lumen aanleveren, maar bij deze lamp is gekozen om ze compact te houden. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een Cree XP-E R5 LED. Deze is beperkt tot die 280. Maar versta me niet verkeerd: 280 is echt wel sterkt licht. Daar blijf je niet in kijken.

Een extra voordeel bij deze lamp, voor politiegebruik, is dat ze kan uitgerust worden met een lichtkegel.
Met de kegel op de lamp gemonteerd, blijft ze zeer compact en goed in de hand liggen. Je kunt kiezen om te werken met de stroboscoop of met constant licht. Onze ervaring is dat de stroboscoopfunctie er voor zorgt dat de lamp, en jijzelf natuurlijk, zeer goed zichtbaar is voor het aankomend verkeer. De maglite-D-cell lampen die we normaal gebruiken vallen er bij in het niets. Wetende dat deze lamp maar een fractie weegt van de maglite, is de keuze snel gemaakt.
We hebben deze lamp met kegel gebruikt op een druk kruispunt waar met verschillende personen tegelijkertijd bevelen werd gegeven. Het viel op dat op de persoon met de TDL20 veel sneller werd gereageerd, terwijl die kegel toch kleiner is dan de joekel die op een maglite staat. Ook hier blijkt de stroboscoopfunctie een meerwaarde te zijn. Deze keer niet om te verblinden, maar om de aandacht te trekken. In combinatie met de sterke lichtopbrengst toont ook hier de TDL20 zich een meerwaarde.
Door zijn compactheid is deze lamp een aanrader voor iedereen, maar specifiek voor ploegen die maar een beperkte opbergruimte hebben, zoals motards, fietsploegen, ...

De lamp wordt geleverd met een polskoortje, verstelbare ring (deze zorgt er voor dat je de lamp kunt aanpassen naar je eigen hand om meer grip te hebben en het koortje kan ook daar aan vastgemaakt worden) en 2 gewone batterijen. Tenzij je korps de batterijen aanlevert zonder problemen, zouden wij zeker aanraden om het pakketje te nemen met één of, beter nog, twee oplaadbare batterijen. Zo ben je zeker dat je altijd licht beschikbaar hebt wanneer nodig.
Uit de autonomietest blijkt dat je zonder problemen 5,5 tot 6u met de batterij voort kunt, wanneer je die constant laat branden. Iets wat je normaal gezien nooit gaat doen. Een volledige shift met één batterij en zeer intens gebruik, mag dus geen probleem zijn. En verliest een batterij na een tijdje zijn autonomie, dan is dat niet echt een probleem. De oplaadbare batterijen zijn zeer scherp geprijsd.

Een zaklamp als deze vraagt om snel inzetbaar te zijn. Het is dus een noodzaak dat je de lamp ergens binnen handbereik kan dragen. Dat was één van onze eerste opmerkingen naar de leverancier toe. Op het moment dat de lamp ons beschikbaar werd gesteld, waren er nog geen holsters. http://www.knivesandtools.nl heeft ons laten weten dat deze momenteel wel in voorraad zijn. 't Zou interessant zijn om deze ook eens te kunnen bekijken, omdat deze, zoals gezegd, voor ons onlosmakelijk zijn verbonden met de lamp als 'verdedigingswapen.'

Als conclusie kunnen we stellen dat deze politielamp zeker geslaagd is en kan aangeraden worden aan de collega's die op zoek zijn naar een goede lamp die net iets meer kan. Ook in de bewakingssector kan deze lamp zijn dienst bewijzen. Wanneer voor deze lamp gekozen wordt, dient vooral de stroboscoopfunctie vooraan op 't lijstje te staan. Deze wordt namelijk altijd meteen geactiveerd wanneer de lamp wordt aangezet. Een groot voordeel voor politie en bewaking, misschien iets minder handig als je gaat kamperen. Aangezien de lamp specifiek voor politie is gemaakt, vervalt dit laatste dus eigenlijk.

De prijs van het pakket valt zeer goed mee. Lamp + 2 oplaadbare batterijen + batterijlader komen op €107,08
De verkeerskegel heb je voor €10.
Het holster komt in twee variaties: ESP LHU-04 en ESP LHU-14 Beiden kosten €24,95

Een volledige set heb je dus voor: €142,03



UPDATE:

Ondertussen hebben we beide holsters kunnen uitproberen.
Het grote verschil tussen de twee is de manier waarop de holster op de riem wordt bevestigd.
Bij de LHU-04 is die door een klem die wordt vastgeschroefd en bij de LHU-14 wordt gebruik gemaakt van een te openen klem. De te schroeven klem kun je muurvast op je gordel zetten, maar haal je er niet zomaar af. De te openen klem heeft iets meer speelruimte, maar kan je snel losmaken om bv in burgerkledij te gebruiken. Deze staat ook iets verder van 't lichaam, wat dan weer en voordeel is bij het dragen van een kogelwerende vest.
Beide holsters kun je volledig ronddraaien en zijn open onderaan, waardoor je dus in principe je lamp kunt gebruiken terwijl die nog aan je gordel hangt.
Verder zien beide holsters er zeer degelijk en best wel 'cool' uit.
Wanneer je de lamp in het holster steekt, klik je die vast met de klem bovenaan. Deze klem kun je dan weer blokkeren door het draaien van twee 'klepjes'. Deze zijn echt niet groot. Alhoewel we er niet echt nadeel van hebben ondervonden, is het misschien toch interessant om daar een alternatief voor te voorzien. Maar dan ga je al direct moeten denken aan een riempje of dergelijke, wat dan weer een extra handeling geeft om de lamp te kunnen nemen.

Afbeelding

Als laatste nog een kleine toevoeging ivm de batterijlader. Deze wordt geleverd met een stekker voor de sigarenaansteker in de auto. Dit geeft een mogelijkheid om de lader in te bouwen in het voertuig, zodat steeds een volle batterij ter beschikking is. Deze batterij moet wel steeds uit de lamp gehaald worden.
Nu, met een autonomie van 6u ga je zelden met een lege batterij vallen op een shift uiteraard. En dan kan je nog altijd een tweede batterij voorzien ook. Tegen dat die tweede leeg is, is de eerste al lang terug opgeladen. Voor de prijs moet je die tweede batterij zeker niet laten en de lader kan er twee tegelijk aan.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door sledge »

ik heb een gelijkaardige lamp, en een huiszoeking naar een persoon die zich verschanst heeft......man dat is kicken met die stroboscoop, die is mottig alvorens je hem gezien hebt

heb er nu eentje gekocht op ibood met stroboscoop en rode en blauwe led in, kwestie van weer iets nieuw te hebben he
Afbeelding
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Lone Ranger »

Ik heb mij op dezelfde website de Fenix TK11 XP-G R5 tactische LED-zaklamp gekocht + extra oplaadbare batterij. De beste lamp die ik ooit gehad heb. De levensduur van de batterij is ook héééél goed. Totaalprijs was 99 euro.
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fen ... aklamp.htm
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Black Dog »

Ik heb ook eentje met een Cree XM-L T6 820lm. 5mode. 100%/60%/30%/SOS/Strobe. Voordeel is dat je wel kunt instellen welke mode je eerst wilt bij het inschakelen. Prijs 99€:3 :mrgreen:
POS
Politie
BerichtenCOLON 2457
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2002, 21:21

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door POS »

'k heb me twee weken terug een LedLenser P7 aangeschaft bij de website http://www.Conrad.be. Opbrengst is 200 lumen, geleverd met holster, en je kan een kegel bij kopen voor een kleine 7 euro. Ben zeer tevreden van deze lamp. Prijs is nu, in promotie 49 euro. Als je toch niet echt veel geld wil uitgeven en toch degelijk materiaal wil, is dit een aanrader.

Greets all en tot over een paar jaar alweer 8)
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door sledge »

de verloren zoon is weergekeerd :-D
Afbeelding
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Lone Ranger »

POS ... dat komt mij vaag bekend voor :mrgreen:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Robby »

Black Dog schreefCOLONIk heb ook eentje met een Cree XM-L T6 820lm. 5mode. 100%/60%/30%/SOS/Strobe. Voordeel is dat je wel kunt instellen welke mode je eerst wilt bij het inschakelen. Prijs 99€:3 :mrgreen:
Ook oplaadbaar?
En die is dan ook groter, niet? De LED is alleszins groter.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Black Dog »

Robby schreefCOLON
Black Dog schreefCOLONIk heb ook eentje met een Cree XM-L T6 820lm. 5mode. 100%/60%/30%/SOS/Strobe. Voordeel is dat je wel kunt instellen welke mode je eerst wilt bij het inschakelen. Prijs 99€:3 :mrgreen:
Ook oplaadbaar?
En die is dan ook groter, niet? De LED is alleszins groter.
Nope...Zijn dezelfde maten als de Surefire 6P

Productpagina:

http://www.solarforce-sales.com/product ... &s=40&t=RB


Als je een bulb kiest van 3-6V kan je geen herlaadbare batterijen gebruiken want die zijn allemaal 3.7V. Als je dus 2x CR123 herlaadbare gebruikt moet je bulbs gebruiken die op z'n minst 7.4V aankunnen.
Dan ben je eerlijk beter af met oplaadbare batterij van 3.7V (Solarforce 18650 Protected 3.7v 2400mAh Rec Battery - 2x de lengte van een CR123) en een passende 3.7v Bulb zoals deze --> http://www.solarforce-sales.com/product ... =40&id=200

Ik heb zelf een XM-L zitten voor 6v maar ga toch nog een extra setje "bouwen" voor een XM-L 3.7v Cree bulb met Solarforce 18650 Protected 3.7v 2400mAh Rec Batterijen.

Je moet maar op de Solarforce site kijken en zien wat voor jezelf de beste combinatie is...en dan gewoon "Easybay" afschuimen waar je het goedkoopst kunt vinden. Ik koop ze altijd bij dezelfde koper omdat die alles van Solarforce heeft... Het is wel van HK maar nooit problemen of extra kosten gehad. Verzending is meestal gratis of zéér laag en door de lage prijs kom ik niet boven de vrijgestelde 45€.

Ze zijn hier ook wel in de EU te vinden... maar dezelfde prijs x 1.5 of zelfs x2 ...en de verzendingskosten zijn hier te duur...believe it or not. :roll:

Het enigste wat je kan hebben is dat in de "oude" 6P Surefire bodies de bulb niet past, dan moet je enkel de grote veer van de CREE bulb halen...er zit nog wel een kleintje achteraan die alles mooi op z'n plaats houdt en contact maakt.

Merry Christmas!
Marco H
Politie
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2011, 20:38

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Marco H »

Ikzelf ben ook gebruiker van de Fenix TK11. Ondertussen is de versie al enkele keren aangepast en zit de Fenix momenteel aan TK15 (dacht ik). Toegegeven ook voor mij de beste lamp die ik tot nu toe heb gehad na de Surefire en spitfire.
Momenteel heb ik de FenixTK11 al bijna vier jaar in gebruik met nog steeds dezelfde kwaliteit als in het begin. Enkel de oplaadbare batterij heb ik moeten vervangen door slijtage.

Wel koop ik deze in België aan zodoende er nog garantie bij zit en ik deze onmiddellijk kan testen.
Voor de geïnteresseerden:
http://full-ops.com/index.php/lumiere.h ... d84aae0305

Mvg
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Jens »

Zijn er mensen die deze zaklamp gebruiken: http://www.olight-zaklampen.nl/olight-t20-r5.html

Zo ja, wat zijn de ervaringen ermee?
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
mito555
Politie
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2010, 12:05

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door mito555 »

Zijt ge er nog altijd niet uit Jens?
OPAC 105de
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door Jens »

mito555 schreefCOLONZijt ge er nog altijd niet uit Jens?
Neen :-D
Inspecteur van politie
IBT APAA
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 22 Nov 2012, 19:38

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door IBT APAA »

Hallo collega's,

Ik weet het een en ander van deze TDL20.
Deze Tactical Light werd namelijk door mij ontwikkeld.

Ik werk al 40 jaar bij de politie in Amsterdam. Momenteel ben ik docent beroepstrainingen aan de Politie Academie in Amsterdam. Vandaar uit hebben wij de laatste 5 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van deze TDL20 Tactical Defence Light.
Wij hebben lang moeten zoeken om een fabrikant bereid te vinden om deze lamp te bouwen naar onze specificaties, maar Knives and Tools was bereid om ons hierin bij te staan.
Indien u meer wilt weten over de achtergrond van deze ontwikkeling, zal ik mijn best doen uw vragen te beantwoorden.

vriendelijke groet
K. van der Linden
Docent IBT
Docent IBT Politie Academie
TheTrooper
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013, 11:19

Re: Eden TDL 20 tactische zaklamp - review

Bericht door TheTrooper »

Is er een remote switch te krijgen voor deze Eden? (zoals onderstaande van Klarus)
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY