Omschrijving graden

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Melissa_agenteNL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011, 15:24

Omschrijving graden

Bericht door Melissa_agenteNL »

Hoi allemaal!

Ik zag dat er al een topic over liep, maar dat de berichten verwijderd zijn omdat er offtopic gegaan werd, vandaar dat ik een nieuwe start!

Kan iemand mij de functieomschrijving vertellen van de verschillende graden in Belgie?
Ik las dat de functie van Agent in Belgie, gelijk staat aan die van surveillant in Nederland en de functie van agent in Nederland gelijk staat aan de functie van Inspecteur in Belgie.

Kan iemand mij uitleggen waarvoor de andere graden staan?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Omschrijving graden

Bericht door Dimitri »

Je hebt dus Agent van de politie, de vroegere "hulpagent". Deze zijn bevoegd inzake verkeer en mits wat uitzonderingen op bijstand ed. Maar eigenlijk dus vooral verkeer. Mogen geen vuurwapen of wapenstok dragen. Enkel boeien en pepperspray. Mogen ook enkel maar geweld gebruiken bij wettige verdediging, heterdaad en in bijstand. Mogen ook geen dwang gberuiken (bv. het eisen van het paspoort)
inspecteur. Ik denk dat je deze inderdaad zeer goed kan vergelijken met de rang van agent en mss deels ook met hoofdagent en brigadier
Hoofdinspecteur neigt meer naar een mengeling van hoofdagent, brigadier en inspecteur en hoofdinspecteur en heeft een leidinggevende functie.
commissaris
hoofdcommissaris

Deze 2 rangen komen mi. overeen met de rangen in Nederland. Maar misschien zuillen andere, meer ervaren collega's hier veel specifieker de vergelijking kunnen maken
NickVE
Politie
BerichtenCOLON 236
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011, 09:40

Re: Omschrijving graden

Bericht door NickVE »

Misschien een beetje extra theorie (ge moest het maar eens nuttig vinden om te kunnen vergelijken met de Nederlandse graden, waar ik zelf zo goed als niets over weet).

Elke graad heeft een hoedanigheid in zowel de tak van Bestuurlijke Politie als die van Gerechtelijke Politie.
Je hebt binnen die 2 luiken 2 types hoedanigheden:
Agent/Officier van Bestuurlijke Politie (ABP/OBP)
Agent/Officier van Gerechtelijke Politie (AGP/OGP)

Graden:
graad: Agent van Politie (AP)
hoedanigheid: ABPB (agent met beperkte politionele bevoegdheden)

graad: Inspecteur van Politie (INP)
hoedanigheid: ABP en AGP

graad: Hoofdinspecteur van Politie (HINP)
hoedanigheid: ABP en OGP

graad: Commissaris van politie (CP)
hoedanigheid: OBP en OGP

graad: Hoofdcommissaris van politie (HCP)
--> een CP wordt "automatisch" gepromoveerd tot HCP wanneer hij/zij een mandaatsfunctie verkrijgt (b.v.b. korpschef, commissaris-generaal, ...)

Betreffende de hoedanigheden: een officier heeft meer bevoegdheden dan een agent. Welke juist ga ik niet opsommen, 't is nogal breed uit te leggen.
INP PZ Antwerpen
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Omschrijving graden

Bericht door VRS »

Het is wel zo dat een CP pas door het behalen van het directiebrevet kan gepromoveerd worden tot HCP. In de praktijk is het wel zo dat Commissarissen eigenlijk de functie van Hoofdcommissaris invullen, zonder echter effectief gepromoveerd te worden of zo betaald te worden.

Event terzijde: o.a. de VSOA-Politie (vakbond) pleit voor het invoeren van extra graden in het basiskader en middenkader, zodat een (Hoofd-)Inspecteur bij het bevorderen tot de hoogste loonschaal in zijn kader bevorderd zou worden tot "(Hoofd-)Inspecteur Eerste Klas" of "Eerste (Hoofd-)Inspecteur". Bij de hervorming heeft men namelijk het aantal graden sterk teruggeschroefd, waardoor er echter ook geen graden worden toegekend volgens anciënniteit (in tegenstelling tot vroeger). Het gaat dus wel nog steeds om een voorstel.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Omschrijving graden

Bericht door vdv »

Dan zal ik eens omgekeerd beginnen:

Officierenkader:
HCP: hoofdcommissaris en in praktijk bij de lokale politie meestal de korpschef = baas
CP: commissaris: voert samen met de HCP het beleid. Managers dus die bepalen wat er moet gebeuren, soms operationeel, maar soms enkel beleidsmatig gezien (afhankelijk van de zone).
Officieren hebben allen de bevoegdheid OBP. Dat geeft hen bijzondere bevoegdheden in kader van openbare orde (openbare rust, veiligheid en gezondheid) Voorbeeld: ze kunnen beslissen dat een bepaalde plaats ontruimd moet worden, desnoods met dwang (betogingen), dat iemand die voor overlast zorgt opgesloten wordt, en dergelijke. Ze zijn ook OGP maar laten dat meestal over aan hun HINP's.

Middenkader:
HINP: hoofdinspecteur: zet het beleid van de officieren om in de praktijk: heeft dus de leiding in het reguliere operationele politiewerk
Zij zijn dus OGP wat hen bijzondere bevoegdheden geeft op gerechtelijk vlak (voorbeeld: bij heterdaad een huiszoeking uitvoeren zonder huiszoekingsbevel)

Basiskader:
INP: Inspecteur: Uitvoerend: zorgt voor de reguliere werking. Dit zowel op gerechtelijk vlak als verkeer.

Hulpkader:
AP: Agent van politie. Deze hebben een beperkte bevoegdheid, hierboven reeds uitgelegd. Op gebied van verkeer mogen ze evenveel als een INP, HINP, CP of HCP. Op gerechtelijk vlak veel minder

En dan is er nog zoiets als rechercheur: eigenlijk geen graad op zich en enkel voor mensen van een recherchedienst met een recherchebrevet.

Dus ziet het er zo uit (simpel voorbeeld en afhankelijk van de zone kunnen er kleine verschillen zitten)
HCP en CP's zeggen dat er om X-aantal tijd alcoholacties dienen te gebeuren
HINP zorgt dat dit uitgevoerd wordt door een order te maken: welk tijdstip, wie doet mee, op welke plaatsen gaan we controleren
Op de dag zelf geeft de HINP een briefing en coördineert
INP's en AP's voeren de alcoholcontroles uit en handelen dit volledig zelf af (PV)
Wordt er bij zo een controle een misdrijf ontdekt (wapen, drugs, diefstal) kan de HINP zijn OGP bevoegdheid gebruiken
Doet er bij die controle een dronken persoon moeilijk kan een CP zijn OBP bevoegdheid gebruiken en sluiten de INP's die persoon op voor max 12 uur, en dit om de openbare rust te handhaven
Laatst gewijzigd door 1 op vdv, in totaal 19 keer gewijzigd.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Omschrijving graden

Bericht door Lone Ranger »

Dan zal ik eens omgekeerd beginnen:
Of, om het anders te zeggen : "shit always falls down" :mrgreen:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Omschrijving graden

Bericht door vdv »

:wink:
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Omschrijving graden

Bericht door Dimitri »

Lone Ranger schreefCOLON
Dan zal ik eens omgekeerd beginnen:
Of, om het anders te zeggen : "shit always falls down" :mrgreen:
Onlangs les gehad van een CP die het net andersom verwoorde. Iedere verantwoordelijkheid die je tijdens de dienst op je nek krijgt, is een aapke die op je schouder zit. En je moet maken dat je dat aapke altijd zo rap mogelijk doorgeeft aan je leidinggevende. Daarvoor hebben ze gestudeerd en ervaring. Laat je dat aapke te lang zitten, dan schijt hij op u. De HINP's moeten ook maar die aapkes doorgeven. Dan komen die aapkes bij mij en ik heb de ervaring en kennis om die aapkes de nek om te wringen vooraleer ze beginnen te schijten.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Omschrijving graden

Bericht door vdv »

Dus die CP leert je om elke verantwoordelijkheid af te schuiven??? Goed bezig.
In de opleiding HINP zeggen ze net dat je je geen aapke op de schouder moet laten zetten. Iemand helpen betekent niet zijn probleem overnemen maar zeggen hoe HIJZELF het kan oplossen. Coaching heet dat.

Dit bedoelt Lone Ranger
Afbeelding
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Omschrijving graden

Bericht door Dimitri »

hmmm ja, als je mijn post leest, komt het wel zo over :s Was niet zo bedoeld. Je moet natuurlijk je verantwoordelijkheden opnemen maar hij doelde eerder op zaken die niet echt tot jouw takenpakket behoren en beter door een hogere graad kunnen ingelost worden. Concreet kan ik me nu niet meer een specifiek voorbeeld aanhalen die hij aanhaalde... maar het klonk verdomd logisch toen hij het zei ;). Hij had het meer over opvolgingen van papierwerk ed. Dat je best je best niet te lang wacht met afhandelingen van zaken en dat er maar beter voor zorgt dat je al je papierwerk zo spoedig mogelijk afwerkt en dit naar de volgende in de rij doorstuurt want anders zijn dit dingen die "op je schouders" blijven zitten. Zie het dus in zo een context. Ik bedoelde er zeker niet mee dat je je van je eigen taken wilt onttrekken. Mijn excuses dat ik het zo slecht verwoord heb.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Omschrijving graden

Bericht door sledge »

vdv schreefCOLONAfbeelding
Looking down, you see shit, looking up and you see nothing but assholes
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Omschrijving graden

Bericht door Dimitri »

Maar voor de rest is werken bij de politie wel leuk hoor :-D
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Omschrijving graden

Bericht door vdv »

Dimitri schreefCOLON Mijn excuses dat ik het zo slecht verwoord heb.
Geen probleem, ik had toch meer een probleem met een CP die zoiets verkondigt, maar als het in een andere context was, OK dan
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Melissa_agenteNL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2011, 15:24

Re: Omschrijving graden

Bericht door Melissa_agenteNL »

:-)

Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg!
BUTTON_POST_REPLY