101st Airborne WW2 Bastogne

ModeratorCOLON Moderators

Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

kirsten VdB schreefCOLONIk moet zeggen dat het dit jaar weer mooi was in Normandy. Geeft toch altijd een speciale sfeer mee :-D . Blijft me altijd lang bij. Ik kijk al uit naar volgend jaar en natuurlijk naar de 70j viering
Ik kon er niet bij zijn. Volgens velen is het beter om nadien te gaan omdat je rond de 6de Juni amper een glimps kan zien.

Dit is voor de dappere Belgen die vele van onze piloten geholpen hebben:

http://youtu.be/1gGplLk-0mI
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Ik was aanwezig van 1juni tot 6juni. We hebben wel al geboekt voor volgend jaar en het jaar erachter, want dat is altijd zo snel volzet.

In december is het dan weer Bastogne. Ik probeer toch altijd zoveel mogenlijk mee te maken,
zo blijft de herinnering aan de mensen die voor onze vrijheid hebben gevochten, verder leven
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

http://youtu.be/UyTkBrLtfjw

Vond dit onlangs uit Belgie. B-24 Liberator crash remembered.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

the Patton drivers die hierin vernoemd zijn, kom ik bijna bij elk evenement tegen. Speciale groep :-D Als ik die beelden en verhalen hoor, krijg ik koude rillingen. Ze verdienen het monument!!
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Heb net de volledige PBS documentaire "Last best hope" gezien.
Men komt op het einde tot de conclusie dat voor elke geallieerde piloot die terug naar England gebracht werd er ook 1 verzetsman of verzetsvrouw het leven liet...(ongeveer 700).
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Inderdaad :snif: spijtig genoeg wel. Ik heb laatst een documentaire gezien waar men de fouten lieten zien op Utah beach en Omaha beach bij de inval. Toen ik daar liep op de stranden vorige maand, stond ik daar wel bij stil. Ik kreeg de beelden die ik gezien had, bij de documentaire, niet uit mijn hoofd. Als je nog interessanten links hebt mag je die altijd meegeven he. Ik zou tegen volgend jaar een volledige tent willen inrichten als "First Aid" en elke extra info is welkom.
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

kirsten VdB schreefCOLONInderdaad :snif: spijtig genoeg wel. Ik heb laatst een documentaire gezien waar men de fouten lieten zien op Utah beach en Omaha beach bij de inval. Toen ik daar liep op de stranden vorige maand, stond ik daar wel bij stil. Ik kreeg de beelden die ik gezien had, bij de documentaire, niet uit mijn hoofd. Als je nog interessanten links hebt mag je die altijd meegeven he. Ik zou tegen volgend jaar een volledige tent willen inrichten als "First Aid" en elke extra info is welkom.
Ken je de naam van die documentaire?
Over medics weet ik eigenlijk niet zoveel. Heb eigenlijk meer gelezen/gehoord van USMC WW2 vets over Navy corpsmen in de Pacific. Toen ik op high school zat hadden we een buur die op Peleliu geland was.
Weet wel dat de relatie tussen de Belgische nurse en 506 PIR Easy medic doc Eugene Roe (Cajun uit Louisiana) "Band of Brothers" volledig Hollywood inventie was. Er is geen enkele aanduiding dat ze mekaar ook maar ooit ontmoet hebben.

Stuur eens een email naar Mark Bando. Hij kan je enorm veel info geven over WW2 medics. Mark Bando is ook een gepensioneerd politieman van Detroit, Michigan.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Staat hij hier ook op het forum?
Cho goede vraag. Ik heb er ondertussen al zoveel gezien. Het was een docu op NGC. Ze lieten eigenlijk alles zien wat er was misgelopen die dag in Nomandië. Dat Rommel de velden onder water had laten lopen, en dat daardoor veel Parachutisten werden gedood, omdat ze hun parachute niet optijd afkregen en verdronken. En het feit dat ze droge koorden hadden gebruikt om te oefenen voor de klim over de rotsen, maar dat ze uiteindelijk moesten werken met nat koord, dat dan eigenlijk niet mee werkte, waardoor ze de rots niet opgeraakte en werden doodgeschoten. Wij zijn voornamelijk bezig met Medic en Nurse. Maar ook met de andere dingen. In onze groep zijn er uniformen van de Marine, WASP's, WAC (women's army corps)...
Inderdaad, ik lees eigenlijk alleen maar boeken die waargebeurd zijn.
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Nee, Mark Bando spreekt geen NL.
Ga naar: http://www.101airborneww2.com/

Linksonder staat er "email the webmaster."
Bando is the webmaster.
Hij is van Aziatische afkomst maar interviewt al 101st WW2 vets since eind de jaren 60.
Hij werkte sommige van de ruwste buurten/precincts met Detroit Police.

Hij was onlangs ook in Normandie. Sommige van zijn boeken zijn nu ook vertaald in het Frans.
Zijn boeken zijn geschreven vanuit het oogpunt van de soldaat die met zijn botinnen op de grond staat, niet 1 of andere droge professor of academici die nooit een druppel bloed gezien hebben.

Een van zijn boeken "Avenging Eagles" beschrijft, volgens de vets, oorlog in ETO WW2 zoals het echt was. Pas wel een beetje op daarmee. Je kan al zien hoe neo-nazis dit kunnen proberen te gebruiken om hun beestachtigheden te relativeren.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Bedankt voor de goede tip!!

Ik heb boeken gelezen als A half acre of hell. Een goed boek over ANC en de soldaten zelf. Wel in het Engels geschreven. Momenteel ben ik een boek aan het lezen over het leven van Patton. En het boek, de vergeten zuster. Die zich als vrijwilliger heeft opgegeven in Bastogne. Geef mij maar realiteit. Zelfde met series enzo. Zowel op WW2 gebied als op politie gebied. Je krijgt een andere werkelijkheid door.

Ps heb je mijn mailtje terug gekregen?
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

Yup. De medical company die in Bastogne werd overlopen door de moffen was the 326th AMC.
Er is op de exacte plaats nu een monument.

Vandaar in de BOB series zie je 1 van de gewonden zeggen:
"I ain't going back to no aid station."
Roe: "Well, you're in luck. We ain't got no aid station."

http://youtu.be/xaUecLJ4bVg

De Navy corpsman op het einde is James Bradley.

Als ik nog zou kunnen herbeginnen bij de politie zou ik zeker cursussen volgen om police tactical medic te worden. De beste trainingsgrond daarvoor is the military.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Ik heb wel het boek gelezen over BOB. het boek waar er 2 veteranen spreken. Bill en Babe. Dat lijkt me wel iets realistischer dan de series :). Ik verschiet nog elke keer als ik lees hoe gruwelijk het moet geweest zijn. Ze blijven heel de tijd benadrukken dat je niet mocht stilstaan bij de dood van je vrienden/soldaten, omdat het je anders zelf je kop kan kosten. En dat je dan zeker wegkwijnt. Hoe realistisch ze eigenlijk blijven. Ik zou heel graag een deftige medische cursus hebben. Ik wil de mensen zo goed en zo veel mogenlijk helpen.

Ik ben nu alle mogenlijke info aan het opzoeken over Medics en Nurses. Van de instrumenten die ze gebruikte tot...
Volgend jaar organiseren we een reconstuructie van een geallieerd WW2 legerkamp. Ik houd me natuurlijk bezig met de First Aid!!
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door Yellowhair1 »

kirsten VdB schreefCOLONIk heb wel het boek gelezen over BOB. het boek waar er 2 veteranen spreken. Bill en Babe. Dat lijkt me wel iets realistischer dan de series :). Ik verschiet nog elke keer als ik lees hoe gruwelijk het moet geweest zijn. Ze blijven heel de tijd benadrukken dat je niet mocht stilstaan bij de dood van je vrienden/soldaten, omdat het je anders zelf je kop kan kosten. En dat je dan zeker wegkwijnt. Hoe realistisch ze eigenlijk blijven. Ik zou heel graag een deftige medische cursus hebben. Ik wil de mensen zo goed en zo veel mogenlijk helpen.

Ik ben nu alle mogenlijke info aan het opzoeken over Medics en Nurses. Van de instrumenten die ze gebruikte tot...
Volgend jaar organiseren we een reconstuructie van een geallieerd WW2 legerkamp. Ik houd me natuurlijk bezig met de First Aid!!
Dat boek is zeer goed. Herinner me nog dat ze in het Bastogne museum waren en niemand had Belgisch geld bij toen ze naar het toilet moesten. Guarnere riep: the piss is on me!...See those woods out there? I took thousands of pisses out there and nobody ever charged me to take a piss!

Misschien niet de volgende clip spelen op de tentoonstelling? Of misschien juist wel...
http://youtu.be/K_DnRn9hyFU
Character is how you treat those who can do nothing for you.
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Amai dat is een goeie clip :-D hahaha. Hij had er het recht wel toe na al die tijd dat hij er tegen gevochten had :-D
Ik weet nog niet goed hoe en wat ik alllemaal ga gebruiken.. Ik wil veel documentatie meegeven aan de mensen en kinderren die komen. Ik weet alleen dat ik nog veel voorbereiding heb. Ik heb veel vertaalwerk. Ik werk met Amerikaanse sites. En ga je dit jaar ook naar Bastogne?
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
kirsten VdB
__________________________
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 20:26

Re: 101st Airborne WW2 Bastogne

Bericht door kirsten VdB »

Boek is net uit. Steeds een vreemd gevoel vind ik. Ik ga daar zo in op, dat ik me net uit een andere wereld moet rukken. Nu gaan we verder met het boek: het ardennen-offensief!! Als je nog goede boeken hebt, mag je me die steeds aanraden he :-D
bevestiging gekregen van inschrijving: 9/12/2011
eerste proef INP:geslaagd
2de proef INP:geslaagd
3de proef INP: geslaagd
Antecedentenonderzoek: geslaagd
4de proef INP: gebuisd. volgend jaar beter
BUTTON_POST_REPLY