Radiocommunicatie

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Robby »

Ik lees vooral veel blabla, maar weinig concrete feiten.
'k Zou wel eens willen weten wat exact ze kunnen afluisteren, want voor zover ik weet is de radiocommunicatie niet zo eenvoudig af te luisteren. Het zou moeilijker zijn dan een gsm.

Volgens mij is dit dus zwaar overroepen.

Maw: pics or it didn't happen!
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Robby »

Bericht van Astrid zelf:

ASTRID-radionetwerk biedt sterke beveiliging tegen afluisteren


Met dit bericht wil ASTRID een toelichting geven bij de artikels in de pers over het afluisteren van het radionetwerk en meer bepaald het feit dat journalisten in staat zouden zijn met behulp van specifieke apparatuur de communicatie van de politie af te luisteren.

Het ASTRID-netwerk biedt een hele reeks veiligheidsdrempels om afluisteren te voorkomen, met als voornaamste de digitalisering, de trunking, de authenticatie en de vercijfering (of air interface encryptie).

Het afluisteren van communicatie vormt immers een risico voor de veiligheid van de medewerkers op het terrein en brengt de vertrouwelijkheid van de informatie in het gedrang. Om die reden verleent ASTRID zijn volledige medewerking aan het momenteel lopende onderzoek.


Trunking en authenticatie als veiligheidsdrempels

Het digitale ASTRID-netwerk is gebaseerd op de Europese TETRA-norm (TErrestrial Trunked RAdio). Wie een TETRA-netwerk tracht af te luisteren, wordt onder meer geconfronteerd met de gevolgen van trunking (dynamische frequentietoewijzing). Trunking houdt in dat de radiofrequenties aan de gebruikers worden toegewezen naargelang van de noden van het ogenblik. Daardoor is het netwerk veel moeilijker af te luisteren dan bij de oude analoge radiocommunicatie-apparatuur van de hulpdiensten. Hulp- en veiligheidsdiensten in bijna alle Europese landen maken vandaag gebruik van een TETRA-netwerk.

Met authenticatie wordt elke radio op het netwerk uniek gemaakt en kunnen enkel door ASTRID toegelaten radio’s toegang krijgen tot het netwerk.


Air-interface encryptie als veiligheidsdrempel

De TETRA-norm ondersteunt ook air-interface encryptie, een vercijfering (of encryptie) van de verzonden informatie. Deze ultieme veiligheidsbarrière werd in juni 2011 volledig ingevoerd voor alle radio’s waarvoor de hulp- en veiligheidsdiensten de invoering van encryptie hebben toegestaan.

Air-interface encryptie betekent dat alle verzonden informatie (spraak, data, korte berichten, statussen, identiteiten, controlekanaal) wordt vercijferd met behulp van geheime sleutels en geheime algoritmes en daardoor volledig onverstaanbaar wordt. Enkel de opgeroepene, die over hetzelfde algoritme beschikt, kan de informatie decoderen. Dat algoritme maakt integraal deel uit van de radioterminal en is uniek.

Het algoritme dat op het ASTRID-netwerk ingevoerd werd is TEA2. Dat algoritme werd door het ETSI (European Telecommunications Standards Institute) ontwikkeld om uitsluitend door de hulp- en veiligheidsdiensten in de EU- en Schengenlanden gebruikt te worden.

De invoering van air-interface encryptie was een tijdrovend logistiek proces en werd gradueel ingevoerd samen met de overige netwerkfuncties. De werkzaamheden aan het netwerk hebben immers gevolgen voor de beschikbaarheid van de communicatie. Voorts moesten ook de duizenden radio’s, die afkomstig zijn van verschillende leveranciers, technisch compatibel zijn met de nieuwe functie. Vaak moesten ze daarvoor geherprogrammeerd worden.

De door ASTRID gebruikte TETRA-technologie biedt de hulpdiensten ook de mogelijkheid een nog hogere graad van beveiliging te benutten door gebruik te maken van vercijfering over het hele communicatietraject: de zogenaamde end-to-end encryptie. Dat is een vorm van vercijfering van de communicatie die enkel de communicerende radio’s kunnen decoderen.




Afluisteren en gerechtelijk onderzoek

De voorbije jaren zijn er sporadisch geruchten opgedoken over het afluisteren van communicatie op het ASTRID-netwerk. Na onderzoek en testen bleek dat niet te kloppen.

ASTRID heeft nog niet de mogelijkheid gekregen de nu in beslag genomen apparatuur te testen op zijn technische mogelijkheden.

Ook dient te worden vermeld dat er bij sommige hulp- en veiligheidsdiensten nog back-to-back-oplossingen worden gebruikt: die leggen een link tussen TETRA-toestellen (digitaal op ASTRID) en de soms in beperkte mate nog gebruikte oude analoge radiotoestellen. Bij gebruik van een dergelijke oplossing vervallen alle beveiligingsniveaus van TETRA, aangezien men vervalt op de beveiligingsniveaus van een analoog netwerk.



Dankzij al deze specifieke technische kenmerken en de doorgevoerde encryptie biedt het ASTRID-netwerk een zeer hoge beveiliging tegen afluisteren.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Robby »

Eric schreefCOLONEerst en vooral moet jij nog zo ongeveer de laatste ASTRID-gebruiker zijn die van mening is dat wat ASTRID zelf beweert en verkondigt een valabel argument is in een discussie :wink:
Tja, ik weet vooral dat er veel zijn die per definitie doemdenken en meehuilen met de wolven in het bos. 't Is niet omdat er dingen rondgaan dat ze ook gebeuren.
Uiteraard is het nooit uit te sluiten dat er wordt afgeluisterd, maar al jaren zeggen ze zowel in ons land als in andere landen waar Tetra wordt gebruikt dat men kan afluisteren en nergens wordt bewijs aangeleverd. Dan stel ik mij inderdaad kritisch op, temeer in deze maatschappij het de gewoonte is dat wanneer iets kan, het direct op 't internet wordt gezet.
Welke concrete feiten had je graag geweten? De adressen van particulieren en journalisten waar BIPT en FGP zijn binnengevallen en waar ze scanners in beslag hebben genomen?
Nee, dat hoeft zeker niet.
'k Blij het raar vinden dat op het internet niks te vinden is over het afluisteren van Astrid. Correctie: niks concreet.
Daarbij zou het ook interessant zijn om te weten wat ze juist kunnen horen/lezen.
Zo is het pagersysteem niet beveiligd. Wanneer de brandweer dus wordt opgeroepen, is dat inderdaad 'af te luisteren'.
Bij hoeveel mensen het begon te duizelen toen bleek dat ALLES wat niet geëncrypteerd was (dus alles buiten SIE, Staatsveiligheid en dat is het zowat...) kon worden beluisterd?
Ha, heb je daar cijfers van? Ook de gradatie van duizeligheid? ;-)
Het aantal journalisten dat van verbazingwekkend veel zaken op de hoogte was en zelfs 's nachts op de meest onmogelijke plaatsen kwam opdagen (hoe kan dat)?
Mja, dat is inderdaad soms opmerkelijk, maar dat kan ook anders uitgelegd worden, zoals eerder gezegd: van zodra brandweer wordt opgeroepen, kan men het op de pagers meevolgen. Daarnaast zijn er zeker tipgevers onder de hulpdiensten.
'k Ken zelfs iemand die beweert dat hij als 'brandweerfotograaf' een astridradio mee krijgt van zijn brandweercommandant om snel ter plaatse te kunnen zijn om zo educatieve foto's te kunnen trekken.
Tja ...
Come and see @ de raadkamer van Brussel binnenkort! :wink:
Goed. Ik ben benieuwd wat daar naar boven gaat komen.
't Zou dan de eerste keer zijn dat zoiets bewezen wordt, maar alles kan natuurlijk.
Gunther
Politie
BerichtenCOLON 2516
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 19:02

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Gunther »

Geloof er ook niks van dat Astrid afluisterbaar is... correctie, het zal wel afluisterbaar zijn, maar dat zal zoveel geld kosten aan tijd, apparatuur dat het sop de kolen niet waard is...

tot ik het persoonlijk zelf meemaak zeg ik neen...

En hoe het komt dat de journalisten op de meest onmogelijke uren bijna eerst ter plaatse zijn op de feiten, tja, VTM 4040, lekken binnen de brandweer, noem maar op...
!! Never forget 9/11 !!
Homo inter homines, bestia inter bestias. Et inter bestiarum, maxima sum
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Radiocommunicatie

Bericht door vdv »

Gunther schreefCOLONlekken binnen de brandweer, noem maar op...
Het is mij al opgevallen dat bij interventies waarbij de brandweer ter plaatse komt, ook een journalist afzakt. Bij puur politionele zelden.
Wie denkt dat dit komt omdat zulke interventies spectaculairder zijn is mis. Niet bij elk zwaar ongeval is de brandweer nodig. Om over sommige gerechtelijke interventies nog te zwijgen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Boba »

vdv schreefCOLON
Gunther schreefCOLONlekken binnen de brandweer, noem maar op...
Het is mij al opgevallen dat bij interventies waarbij de brandweer ter plaatse komt, ook een journalist afzakt.
Idd, altijd die plaatselijke HLN of Nieuwsblad journalisten ..
"If you run, you'll only go to jail tired."
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gunther
Politie
BerichtenCOLON 2516
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 19:02

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Gunther »

Omdat je toch bepaalde apparatuur nodig hebt, en dan denk ik niet aan een laptopje...

Zoals gezegd op het hulpdienstenforum... wie mij clandestien laat meeluisteren, dus niet met mat. van astrid, of technische diensten van het BIPT of dergelijke, tracteer ik op nen bak bier... nem :mrgreen:
!! Never forget 9/11 !!
Homo inter homines, bestia inter bestias. Et inter bestiarum, maxima sum
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Robby »

Eric schreefCOLONMen zou nu ook al bijster dom moeten zijn als crimineel om criminele praktijken op het net te gooien of, godbetert, te komen demonsteren aan een politieman, hé :wink:
Criminelen moeten hun mosterd ergens halen. De pers ook.
Die halen ze bij hackers, allez meer crackers, en 't zijn zo'n mannen die met plezier hun prestaties op 't internet tentoon spreiden.

Ik ken zo'n hackingsites en daar spreken ze nog altijd over 'binnenkort is het misschien mogelijk om' ...
http://infosecurity.ch/20110123/tetra-h ... ocomtetra/
Het is ook maar door mijn 'connecties' links en rechts dat ik de concrete zaken te weten ben gekomen maar zolang het onderzoek niet is afgesloten, zal er wellicht niets in detail worden gepubliceerd. Het verbaast mij trouwens dat het nog zo lang heeft geduurd vooraleer IETS werd geschreven want de gaten in het veiligheidssysteem van ASTRID zijn al véél langer gekend (ik weet er al van sinds 2006). Natuurlijk gaan de media hun eigen ruiten niet ingooien en hierover publiceren, tenzij het kalf toch verdronken is (zoals nu). Ook het ComP beweerde jaren geleden al dat alles tip-top in orde was. Men mag gerust spreken van een 'omerta' bij de media of onwetendheid (?) bij toezichtsorganen.
Als de hacking-scene in januari 2011 spreekt over een mogelijkheid om uiteindelijk de politie te gaan afluisteren, dan stel ik mij serieus vragen bij je melding.
Pas vanaf juni 2011 spreken ze van de mogelijkheid om privé-tetra-netwerken af te luisteren.
http://tetra.osmocom.org/trac/
Wat ik al heb gehoord via de VVJ (journalistenbond) is dat er al één iemand uit het Brusselse, twee uit het Leuvense, één uit Mechelen en één uit West-Vlaanderen al wel eens het haasje zouden kunnen zijn.
Nu blijkt dat het zeer recent dus mogelijk zou zijn voor bepaalde tetra's, dus is het niet onwaarschijnlijk dat iemand er in geslaagd is om het ook voor politie-tetra-netwerken gelukt is.
Zoals altijd al gesteld: uiteindelijk is alles te kraken. Men zal nu encryptie aanzetten en dan zal het terug nougabollen zijn voor de pers.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Radiocommunicatie

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Radiocommunicatie

Bericht door nielsvl »

Zoals alles tegenwoordig zal een brute-force attack jaren duren... Dus tenzij het algoritme uitlekt, mag je over een geëncrypteerd netwerk wel vrij gerust zijn dat niemand onbevoegd meeluistert :)

Of zoals ik elders las: "Tenzij je naast oom agent staat" ;)
BUTTON_POST_REPLY