Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren



De politie van de zone Zuiderkempen kreeg dinsdagavond omstreeks 10 uur een melding binnen van een bewoner uit Herselt. Die had in de Witputstraat drie jongemannen gezien die in camouflagekleding en met oorlogsgeweren bij een auto stonden. Omdat er de laatste weken al twee gewapende homejackings plaatsvonden in de regio, kwam de politie massaal ter plaatse. Eens aangekomen troffen de agenten de auto aan, maar van de jongeren was geen spoor.

De jongeren oefenden in het nabijgelegen bos voor hun hobby ‘Airsoft’, een soort van legerspel waarbij met BB-guns, replica’s van echte automatische geweren die plastieken bolletjes afvuren, wordt geschoten. Het bos is eigendom van de familie van een van de jongeren en zij waren zich naar eigen zeggen van geen kwaad bewust. Ze hadden zich geïnformeerd bij een Airsoftclub en dachten dat ze hun hobby op privédomein mochten uitvoeren.

Na verloop van tijd kwamen twee van de drie jongemannen uit het bos. Ze werden door de politieagenten ontwapend en gearresteerd. Een van de jongeren protesteerde tijdens zijn arrestatie, waarop een politieagent gedreigd zou hebben met geweld. De derde jongeman werd nadien door de politie uit het bos gehaald.

De jongeren werden meegenomen naar het politiebureau waar ze ondervraagd werden. Nadat de politie een proces-verbaal opstelde werden hun wapens en wagen in beslag genomen en konden ze beschikken. Het dossier wordt nu behandeld door het parket van Turnhout en de jongeren riskeren vervolgd te worden voor verboden wapendracht, nachtlawaai, smaad aan de politie en jagen buiten het seizoen.

De jongeren zijn verontwaardigd over de manier waarop ze gearresteerd werden en getuigen ook van een ‘hardhandige’ ondervraging.

‘Weten niet waar ze mee bezig zijn’

‘Wij kregen telefoon van een bezorgde burger die terecht meldde dat hij gewapende mannen had gezien’, getuigt Commissaris De Backer van de politezone Zuiderkempen. ‘Wij zijn met alle beschikbare ploegen ter plaatse gegaan omdat we niet konden weten hoe ernstig het was.’

‘Als je dan een jongeling uit het bos ziet komen met een mitrailleur die er echt uitziet...’ verklaart De Backer de tussenkomst van de politie. ‘Die mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, zeker gezien de tijdsgeest, met wat er in Noorwegen is gebeurd.’

De commissaris ontkent echter met klem dat de agenten fouten hebben gemaakt: ‘Dat spreek ik ten zeerste tegen. Onze mensen zijn getraind op dat soort opdrachten en hebben technieken aangeleerd om zichzelf en anderen zo weinig mogelijk in gevaar te brengen.’

Over het verdere onderzoek kon de politie geen informatie vrijgeven. ‘Het dossier is doorgegeven aan het parket en dat beslist verder welke onderzoeksdaden nog gedaan zullen worden.’ Het parket zal dan ook oordelen of er voldoende grond is om tot vervolging over te gaan.
info: Het Nieuwsblad.be

Ik denk dat ik wel voor het overgrote gedeelte van de airsoftcommunity mag spreken als ik tegen de politie nu mag zeggen... A JOB WELL DONE!!!

Een voorbeeld om in te kaderen...want zulke gevallen worden naar mening meestal iets te laks aangepakt.

Als er nu nog wat meer controle is op die kraampjes op kermissen die dit als prijzen weggeven... :mrgreen:
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Boba »

Wat een idioten ... voort zelfde geld werd er nog één van die mannen neergeschoten...

Er gaan al stemmen op om de wapenwet nog wat strenger te maken, ik denk dat me zo'n voorbeelden ook 'airsoft' in het vizier gaat komen.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Boba schreefCOLONWat een idioten ... voort zelfde geld werd er nog één van die mannen neergeschoten...

Er gaan al stemmen op om de wapenwet nog wat strenger te maken, ik denk dat me zo'n voorbeelden ook 'airsoft' in het vizier gaat komen.
Dat denken "wij" ook allemaal... Hoe goed wij, airsoftcommunity, ons ook aan de regels houden, het gevaar dat airsoft zal aan banden gelegd worden zal afhangen van zaken zoals deze...die eigenlijk niks met airsoft op zich te maken hebben.

Ik hoop dat het parket eindelijk eens een voorbeeld gaat stellen zodoende wij uiteindelijk ook eens iets hebben om als voorbeeld te geven aan vb. aan ouders die onwetend zulke zaken voor hun kinderen kopen onder het mum van speelgoed... want hun Euro valt niet wanneer ze voor de aankoop van zo'n wapen een wapenwinkel moeten binnenstappen (en geen speelgoedwinkel) en hun identiteitskaart moeten bovenhalen voor de aanschaf ervan.

Zoals alles moet er altijd iets vreselijks gebeuren aleer iets serieus wordt aangenomen... Wij zitten er alvast niet op te wachten en hopen dat oa. de politie (ja...sorry hoor...jullie weer, het zijn altijd dezelfde die het MOETEN doen :mrgreen: ) voor elke overtreding (kinderen op straat met ..., verkoop/prijzen op marktkramen en kermissen, verkoop aan minderjarigen, ect...) op z'n minst een PV opstellen en het niet zomaar afwimpelen als "het is maar speelgoed", dat weliswaar nog teveel gebeurd.

Juist 1 vraagje aan de blauwkes hier...

Wij hadden er al aan gedacht om flyers te maken met alle nuttige info omtrent... Moest deze flyer er komen...zou deze welgekomen zijn om te verdelen op politiekantoren om vb. in de wachtzalen/inkomhal ed. te leggen?

Just a question...
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door nielsvl »

Jammere zaak, die mits wat overleg en gezond verstand zo makkelijk vermeden kon worden...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door vdv »

Black Dog schreefCOLON Dat denken "wij" ook allemaal... Hoe goed wij, airsoftcommunity, ons ook aan de regels houden, het gevaar dat airsoft zal aan banden gelegd worden zal afhangen van zaken zoals deze...die eigenlijk niks met airsoft op zich te maken hebben.
"Wij" sportschutters hebben hetzelfde meegemaakt na Hans V.T. en eerlijk gezegd ben ik bang dat idioten het in de toekomst ook voor ons zullen 'verknallen' .
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Robby »

Black Dog schreefCOLONWij hadden er al aan gedacht om flyers te maken met alle nuttige info omtrent... Moest deze flyer er komen...zou deze welgekomen zijn om te verdelen op politiekantoren om vb. in de wachtzalen/inkomhal ed. te leggen?
'k Weet nu niet in hoeverre de schietmonitoren en diegenen die zich op de burelen bezighouden met de wapenvergunningen hierin gebriefd zijn, maar 'k denk dat een infofiche ben hen wel op zijn plaats is.
Het is typisch dat wanneer er mensen aan het loket komen met specifieke vragen, worden doorverwezen naar specifieke diensten. Voor verkeersvragen gaat men al snel aankloppen bij de verkeersdienst en voor vragen inzake airsoft zal men al snel naar de voornoemde mensen verwijzen. Als zij dan zo'n infofiches kunnen overhandigen of zelf de juiste antwoorden kunnen geven dmv die fiche, is dat zeker een pluspunt.

Misschien dat zoiets kan verspreid worden via de VCLP?
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Lijkt me een logische weg...

2 be continued... :wink:
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Robby »

Probleem was vooral dat ze zo op de openbare weg liepen.
En dan komen zo nog de politie tegemoet. Je zou dan zo slim moeten zijn om volledig mee te werken. De politie weet niet dat het bollekesschieters zijn. Die wapens zien er verdomd echt uit, zeker in het duister. Als ze daarmee in de richting van de politie zwaaien, zouden die wel eens kunnen reageren met een schot.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Eric schreefCOLONIk vind eerlijk gezegd dat er nogal veel wind wordt gemaakt rond deze zaak. Het betrof hier een misverstand na een (goedbedoelde) oproep van een burger. Komaan, hoe vaak gebeuren zo een zaken niet? Ook het parket maakt zich hier weer voor de zoveelste keer hopeloos belachelijk door te dreigen met aanklachten als 'jagen buiten het seizoen' of nachtlawaai. Kunnen ze daar echt niets beters verzinnen? Ik wil wel eens weten hoe andere pv's over nachtlawaai of zelfs over verboden wapendracht door dat parket worden behandeld. Meestal is men dan minder ijverig. Ik dacht dat je trouwens op privé-domein nog altijd mag rondlopen met wat je zelf wil? Ik snap tot slot ook niet goed van waar de oproep komt tot het verstrengen van de reglementering. Wat heeft dat er mee te maken? Die mensen wilden een spel spelen op een privé-domein en dit nadat ze (blijbaar) advies hadden gevraagd aan een club. Wat dan weer Hans V.T. of onverantwoord gedrag ermee te maken hebben, is mij een raadsel. Die gasten hebben toch helemaal geen misbruik van hun wapens gemaakt?

Al bij al een storm in een glas water.
Ik denk niet echt dat je weet hoe de wereld draait op gebied van voor zaken. De zaak gaan minimaliseren tot er echt eens iemand wordt doodgeschoten na een oproep...dat zal er gebeuren als iedereen "het enkel maar dat vindt". Daar zit een ganse sport, want airsoft is door BLOSO als sport benoemd (grappig maar waar), achter die bij eventueel zwaar ongeval hun hobby zien verdwijnen... ZO snel kan het gaan.

btw...vanaf je vanop de openbare weg te zien bent mag je nog op je privé staan, het blijft "in het openbaar". En bossen mag je zomaar niet betreden. Het is verboden in bossen van wegen en paden af te stappen of je moet een toestemming hebben van dienst Bos en Groen zelf al is het een privé bos. Toestemming van de eigenaar is dus onvoldoende. Daarom dat ze ook een overtreding op de milieuvergunning, staat niet in het artikel maar wel op hun pv, hebben gemaakt.

En dat ze levensecht lijken...ik kan u gerust een paar modellen geven om naast een echt vuurwapen te leggen en je mag dan eens raden welke "speelgoed" is en welke de echte. Je zal verschieten als je op sommige modellen zelf met je neus erop geen verschil gaat zien.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Dimitri »

Eric,

ken jij die plaats? Waar leid jij vanaf dat dit privé grond is? En om 22u in de buurt waar 2 homejackings plaatsvonden, dan vind ik het logisch dat de politie dit met uiterste voorzichtigheid benadert. Of hadden ze moeten stoppen en eerst eens vragen of hun wapens echt waren of niet? :o
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Eric schreefCOLON
Black Dog schreefCOLONIk denk niet echt dat je weet hoe de wereld draait op gebied van voor zaken. De zaak gaan minimaliseren tot er echt eens iemand wordt doodgeschoten na een oproep...
Je moet de zaak daarentegen ook niet gaan opblazen, hé. Ik erger mij enorm aan verantwoordelijken (zoals die commissaris) die naar mijn aanvoelen niet meer geheel klaar zien in de zaak en er dan maar de gebeurtenissen in Noorwegen gaan bijsleuren. Wat heeft dit nu in godsnaam weer met Noorwegen te maken? Waar zit het rationele aspect in zo een uitspraak? Gaat men nu bij elke verkeersovertreding in Herselt verwijzen naar de situatie in Noorwegen? Ik denk trouwens dat er geen enkele zichzelf respecterende terrorist een aanslag gaat plegen in Herselt (of all places...). Ik weet trouwens goed genoeg hoe de wereld draait op het parket: veel boude uitspraken maar doorgaans zakt de soufflé binnen de kortste keren in mekaar en komt er niets meer van (zeker bij complexe of economisch ingewikkelde dossiers) maar ze zijn er wel altijd als de kippen bij om het eens te komen uitleggen in de pers.
Black Dog schreefCOLONdat zal er gebeuren als iedereen "het enkel maar dat vindt". Daar zit een ganse sport, want airsoft is door BLOSO als sport benoemd (grappig maar waar), achter die bij eventueel zwaar ongeval hun hobby zien verdwijnen... ZO snel kan het gaan.
Dat lijkt mij dan eerder te liggen aan het paniekerig gedrag van de beleidsmakers om elk incident aan te grijpen om iets te kunnen verbieden.

Voor het overige kan ik mij wel vinden in je post, laat ons gewoon niet overdrijven. Er zijn ook al veel ergere zaken gebeurt met politiewapens in de privé-sfeer maar moeten we dan gaan roepen dat politiemensen geen wapens meer mogen dragen? Nee, toch? Moeten we dan Noorwegen erbij gaan trekken omdat er ginder een valse politieman doden heeft gemaakt? Nee, toch?

Geef ik u allemaal gelijk in... maar laten we niet vergeten dat die paniekerige beleidsmakers inderdaad wel het beleid maken... Zie maar naar de reactie van Minister Van Ackere die op reactie van wat in Noorwegen direct de wapenwet wil verstrengen.

Kijk maar naar het artikel over dit onderwerk van vandaag in de krant zelf... Het Nieuwsblad op pag. 13 "Jongeren zaaien paniek met "Breivik" wapen. De pers is zoals ze is...en dat is sensatiebelust. Die commissaris begint over Noorwegen en het airsoftwapen is al een "Breivik" wapen. ZO snel gaat het... De pers is in merendeel van de gevallen de grootste kwaal met hun sensatiebeluste on-objectieve berichtgevingen. En idd... een beleidsmaker laat zich daar snel aan vangen, zeker in een verkiezingsperiode. En dar zitten we nu toch al een jaar in... als je begrijpt wat ik bedoel.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Boba »

Los van al die beweringen:

Mss kunnen we simpelweg wijzen op de onvolwassenheid, ondoordachtheid en het toch wel lage IQ van die 'bolletjesschieters' om:

1) dit op een plaats te gaan doen waar ze opgemerkt werden
2) dan nog ongepast te gaan reageren naar de ordediensten toe, met de nodige tenlasteleggingen tot gevolg en het feit dat er zelfs arrestaties diende te gebeuren. (met achteraf het nodige gezaag en geklaag natuurlijk)

Ik (en de collega's op dit forum) kan me zo al indenken (en jawel, we hebben daar al ervaring mee) hoe die interventie verlopen is, en ik denk niet dat ik er ver langs zal zitten.

Denk trouwens ook aan de persoon met het 'speelgoedgeweer' die werd neergeschoten in een parkje in Brugge. De strafwet maakt geen onderscheid, en wettige verdediging kan perfect van toepassing zijn.
"If you run, you'll only go to jail tired."
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door 69_Shorty_69 »

Eric schreefCOLONIk dacht dat je trouwens op privé-domein nog altijd mag rondlopen met wat je zelf wil?
Het mag op eigen privéterrein MAAR:
Zonder milieuvergunning max 2x per jaar, voor meerdere keren heb je een milieuvergunning nodig...
Het terrein moet omheind zijn en toegangsweg moet afsluitbaar zijn of controleerbaar zijn...
De lokale politie moet verwittigd worden van deze activiteit of het gemeentebestuur als je meer dan 2x wilt organiseren.
En de activiteiten mogen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

Ze hebben in dit geval al 3 van de 4 voorwaarden geschonden. Het kan ook nog zover komen dat ze bijkomend kunnen vervolgd worden erbij voor inbreuken op de milieuwetgeving en administratieve sancties van de gemeente uit voor verstoring van de openbare orde, en het factuurke van de cremekar zal ook wel onderweg zijn...

Je mag een vrij verkrijgbaar wapen dragen mits geldige reden. Airsoftevenement is een geldige reden maar doordat zij illegaal aan het "airsoften" waren valt tevens ook de wettige reden weg, daardoor de aanklacht, heeft an-sich in juridisch opzicht niets met de sport te maken, maar is natuurlijk voer om stemmen te kunnen ronselen door in te spelen op het vals veiligheidsgevoel van de ignorante burgers.
Een eeuwenoude tactiek van ronselen trouwens:
Caesar, Napoleon, Hitler, Bush (Sr en Jr) zij kwamen aan de macht door op het veiligheidsgevoel in te spelen door anderen als bedreiging en schuld van de miserie van de bevolking af te stempelen...


Nu met betrekking om die wapenwet te verstrengen, is gewoon een middel om de publieke opinie te sussen om stemmen te ronselen en een vals veilig gevoel te geven, het is geen publiek geheim dat men vrij gemakkelijk aan een vuurwapen komt, reportages genoeg hierover, onze wapenwet is zo streng zelfs dat ze een vrijgeleide geeft voor de georganiseerde misdaad in de wapenhandel. Moest HvT niet aan een longrifle zijn geraakt bij de wapenhandel had hij gewoon via andere circuits een wapen kunnen vastkrijgen en mss nog voor minder geld en mss zelfs iets dat meer schade had kunnen aanrichten.
De wapenwet is opgetrokken met de illusie van te beschermen maar zolang alle landen niet dezelfde wapenwetgeving en 1 wereldwijd wapenregister hebben blijft de (illegale) wapenhandel een open markt voor jan met de pet. Het meest frustrerende hieraan is ook dat men deze individueën het alleenrecht geeft om geweld te gebruiken (offensief of defensief). Een oorlog dat hetzelfde lot zal delen met de oorlog tegen drugs namelijk een dik verlies voor de overheden...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
BUTTON_POST_REPLY