Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

wat is het antecedentenonderzoek of moraliteitsonderzoek, .... hoe lang moet ik wachten op een uitslag ? Waarom wordt dit gedaan ?
BUTTON_POST_REPLY
sambo
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2014, 23:01

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door sambo »

Hey allemaal,

Ik wou hier ook even mijn bevindingen neerpennen omtrent mijn antecedentenonderzoek.

Deze ochtend (zaterdag 05/04) ging de bel rond 9u. Ik dacht dat het nog iemand was die voor mijn verjaardag langs wou komen (was gisteren jarig). Het was dus een commissaris van de lokale politiezone. Bij mij was het dus een onverwacht bezoek. De totale duur van het gesprek schat ik op ongeveer 30min.

De commissaris had een vragenlijst bij met enkele basisvragen. Waarom wil je bij de politie? Wat is je woonsituatie, heb je een eigen auto? Boetes? Vorige relaties? Hobby's? Huidige job? Eigenlijk een verlengde van de persoonlijkheidstesten. Niets nieuws dus. Ook keek hij eens even rond hoe het er bij ons thuis aan toe ging. Daar had hij hoogstens een paar seconden voor nodig.

Hij zei dat hij duidelijk geen opmerkingen heeft en dat het voor hem allemaal in orde was. Hij ging zo snel mogelijk zijn bevindingen doorsturen en zou binnen een 2-tal weken een uitnodiging krijgen voor de selectiecommissie. Ik had nog enkele vragen gesteld en verder gaf hij nog tips voor de selectiecommissie (zelf maakt hij soms ook deel uit van de jury). Het kwam er telkens op neer om gewoon jezelf te blijven en de structuur te kennen van de politie en de dienst die jou het meeste aanspreekt.De opleiding van inspecteur start trouwens normaal in oktober zei hij. Want ik had hier en daar ook juni horen vallen.

Ik heb het gesprek heel rustig en gemoedelijk ervaren. Eerlijk antwoorden, soms zelf iets meer toevoegen om te tonen dat je niets te verbergen hebt en voor de rest vriendelijk blijven.

Voor de tijdspanne:
Ik heb mijn persoonlijkheidsonderzoek op 13/02/2014 afgelegd. Op 19/02/2014 kreeg ik mijn bevestiging van slagen. Op 18/03/2014 werd mijn aanvraag voor het omgevingsonderzoek ingediend (had zelf even gebeld want het begon iets langer te duren dan normaal). En vandaag op 05/04/2014 had ik dan een gesprek voor mijn antecedentenonderzoek.

Succes allemaal, en hopelijk tot binnenkort!
Cognitieve proef: vrijstelling
Fysieke Proef: 14.01.2014 | Geslaagd
Persoonlijkheidsproef: 13.02.2014 | Geslaagd
Antecedentenonderzoek: 05.04.2014 | Afgerond
Commissie: 14.05.2014 | Uitnodiging
Medische Proef:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door VRS »

Dat gesprek dat de lokale politie komt doen voor het milieu- en antecedentenonderzoek is in principe steeds onaangekondigd. Bij mij en Matthijs moest dat normaal ook zo zijn, maar het probleem is dat die mensen meestal eerst onverwacht komen om dan vast te stellen dat de kandidaat niet thuis is. Dan kunnen ze ofwel nog 6 keer (tevergeefs) voor de deur staan, of ze maken gewoon meteen een afspraak zodat ze niet moeten sukkelen en hun tijd verliezen.

Die CP heeft bij ons ook wat zitten rondkijken in de woonkamer, maar ik denk dat hij ook wat minder diepgaande vragen aan mij heeft gesteld omdat hij onze familie wel al wat kent (op de 'goeie manier' dan wel, heb een nonkel die INP is in hetzelfde korps). Hij wist dus wel al wat hij kon verwachten en hoe mijn familiale situatie zit.

Heb begin deze week nog gebeld naar DSR om te weten hoe het zit met de uitnodiging voor de commissie (volgende week is het immers al 2 maanden geleden dat ik slaagde in de tweede proef). Blijkt dat (voor West-Vlaanderen) alle sessies van de commissie volzet zijn voor de eerste 4 weken van april. Wie dus nog moet gaan in de WPS zal dat normaal pas vanaf de laatste week van april kunnen...
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Seb »

Voor wie er wat aan heeft: op 6/08 deed ik de persoonlijkheidsproef, op 14/08 bevestiging ontvangen dat ik geslaagd was.
Vandaag vernomen van mijn lokale pz dat de aanvraag voor antecedentenonderzoek binnen was en de afspraak is gepland voor volgende week maandag. Was vorige week langs geweest op het politiekantoor maar toen was er nog geen nieuws, dit weekend mailtje gestuurd en snel antwoord gehad. Er zelf achter zitten helpt dus, al is het maar om zeker te zijn dat het niet in Brussel is blijven liggen.
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
thomasinos
__________________________
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2014, 09:50

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door thomasinos »

Seb schreefCOLONVoor wie er wat aan heeft: op 6/08 deed ik de persoonlijkheidsproef, op 14/08 bevestiging ontvangen dat ik geslaagd was.
Vandaag vernomen van mijn lokale pz dat de aanvraag voor antecedentenonderzoek binnen was en de afspraak is gepland voor volgende week maandag. Was vorige week langs geweest op het politiekantoor maar toen was er nog geen nieuws, dit weekend mailtje gestuurd en snel antwoord gehad. Er zelf achter zitten helpt dus, al is het maar om zeker te zijn dat het niet in Brussel is blijven liggen.
Ik ben momenteel ook aan het wachten voor het antecedentenonderzoek. Kan je dan eens vertellen wat dit allemaal inhoud?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door VRS »

Kijk daarvoor eens op de voorgaande pagina in dit onderwerp :wink: . Ikzelf maar ook anderen hebben hier onze ervaringen daaromtrent gedeeld. Het loont om op dit forum de verschillende onderwerpen te doorzoeken voor meer informatie (zo hoeven ook niet altijd dezelfde vragen gesteld en beantwoord worden).
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Seb »

Hier beknopt mijn relaas.
Het was een HINP van mijn PZ. Een heel vriendelijke man. Eerst ging het over mijn familie en de familie van mijn vriendin. Allemaal blanco strafbladen, dus daar waren we snel door. Dan ook over hobby's, studies, werkervaring, ... Maar in feite vertelde hij zelf heel veel, gaf ook tips en uitleg over het gesprek met de commissie. Kortom, niets om mee in te zitten. Wie hogere diploma's heeft, heeft onrechtstreeks ook een streepje voor heb ik begrepen.
Hij zei wel dat het zeker meespeelt als er niets geregistreerd staat van je. Er zijn genoeg kandidaten zonder ook maar één pv of dergelijke, dus zelfs een stomme studentenfrats uit het verleden (fietsen in het water gooien, iemand?) kan er al helaas een kruis over maken. Misschien zijn ze niet altijd en overal even streng hierop.

Voor mij in elk geval een leerrijke ervaring!
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
eralardz
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2014, 17:51

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door eralardz »

Iemand ervaring met het antecedentenonderzoek in PZ Brugge? Op 7 juli maakte de DSR de aanvraag tot moraliteitsonderzoek over aan mijn lokale zone. Tot op heden een paar keer gebeld en gemaild, maar er komt voorlopig niet veel schot in de zaak (bevoegde persoon was op pensioen, vervanger was ziek, ...).

Van mij zullen ze terugvinden:
- 16j: slachtoffer van geweld
- 18j: boete rijden op voetpad met fiets
- 20j: slachtoffer inbraak studentenkamer
- 22j: slachtoffer/getuige vechtpartij

Die zaken zouden geen probleem mogen vormen toch?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door VRS »

Wellicht (maar dat is natuurlijk niet zeker) is dat niet problematisch, gezien je slachtoffer was meestal. Hopelijk heb je dat wel telkens duidelijk aangegeven gedurende de selectieprocedure op de papieren die je moest invullen. En misschien doen ze wat moeilijk bij de selectiecommissie over je boete (op het 'fietspad' zoals je het zelf zegt :mrgreen: ), maar het is een kwestie van eerlijk te zijn en jezelf nader te verklaren.
eralardz
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2014, 17:51

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door eralardz »

Hielcom schreefCOLONWellicht (maar dat is natuurlijk niet zeker) is dat niet problematisch, gezien je slachtoffer was meestal. Hopelijk heb je dat wel telkens duidelijk aangegeven gedurende de selectieprocedure op de papieren die je moest invullen. En misschien doen ze wat moeilijk bij de selectiecommissie over je boete (op het 'fietspad' zoals je het zelf zegt :mrgreen: ), maar het is een kwestie van eerlijk te zijn en jezelf nader te verklaren.
't was dus inderdaad het voetpad :P
Sowieso aangegeven tijdens de persoonlijkheidsproef dat ik slachtoffer/getuige was. Hopelijk hoor ik binnekort iets meer!
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Seb »

eralardz schreefCOLONIemand ervaring met het antecedentenonderzoek in PZ Brugge? Op 7 juli maakte de DSR de aanvraag tot moraliteitsonderzoek over aan mijn lokale zone. Tot op heden een paar keer gebeld en gemaild, maar er komt voorlopig niet veel schot in de zaak (bevoegde persoon was op pensioen, vervanger was ziek, ...).

Van mij zullen ze terugvinden:
- 16j: slachtoffer van geweld
- 18j: boete rijden op voetpad met fiets
- 20j: slachtoffer inbraak studentenkamer
- 22j: slachtoffer/getuige vechtpartij

Die zaken zouden geen probleem mogen vormen toch?
Mijn pz is Kouter. Moest ik van jou zijn, zou ik even tot aan het politiekantoor gaan voor meer info. Bij mij heeft het een maand geduurd tussen persoonlijkheidsproef en antecedenten, dus bij jou is het abnormaal lang vind ik. Je moet natuurlijk geluk hebben ook maar m.i. is er meer dan één persoon in staat om dat moraliteitsonderzoek te voeren, zeker in een pz als Brugge. Blijf er zeker achter zitten! :-D Die feiten zouden inderdaad geen probleem mogen vormen.
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
JorendP
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2014, 18:51

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door JorendP »

Ik heb mijn antecedentenonderzoek ongeveer 2 weken geleden gedaan. (22 september als ik me niet vergis.)
Ik kreeg een hoofdinspecteur op bezoek die verantwoordelijk was voor de wijkwerking van de deelgemeentes van mijn woonplaats.
Deze persoon had 19 september al eens bij mij thuis aangebeld om "onverwachts" te komen maar ik was op dat moment aan het werk.
Hierdoor hebben we dus telefonisch een afspraak gemaakt.
Op 22 september om 9u00 stipt, zoals afgesproken, stond hij aan mijn deur.
Het gesprek ging in mijn ogen zeer vlot. De hoofdinspecteur was zelf ook iemand zeer sociaal en ik voelde me daardoor ook erg op mijn gemak.

Hij stelde vragen zoals:
- Waar heb je op school gezeten
- Heb je een wagen
- Wat zijn je interesses
- Wat doen je ouders van beroep
- Waarom wil je bij de politie
- e.d.

Eigenlijk een beetje de standaardvragen die je hier op het forum terugvind.
Na een goede 25 minuten heeft hij mijn woning terug verlaten en deelde hij me mee dat het er goed uit zag en dat hij het verslag zo snel mogelijk zou opsturen naar Brussel.
De dag erna heb ik wel nog even telefoon gekregen van hem met nog enkele vragen omdat hij blijkbaar niet gewoon was om deze onderzoeken te doen.
In mijn ogen is dit dus allemaal zeer vlot verlopen en maakte ik me eigenlijk ook geen zorgen.

Na alle comments hier te lezen over hoelang het soms wel niet duurde voordat men werd uitgenodigd voor de selectiecommissie had ik wel een beetje schrik dat het lang zou aanslepen maar bij deze heb ik dus gisterenmiddag een telefoontje gekregen van de DSR met de mededeling dat ik 13 oktober ergens en op een bepaald uur mijn selectiecommissie mocht gaan doen.
Ik zeg ergens en op een bepaald uur omdat de vrouw aan de andere kant van de lijn enkel een datum heeft vernoemt en de melding dat er nog een uitnodiging zou volgen.

Dus nu is het voor mij even alles voor de laatste keer overlopen en hopen dat de laatste proef positief uitdraait :-D

Mvg,

JorendP
113.1 PAULO
Ocelot
__________________________
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2014, 14:50

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Ocelot »

Seb schreefCOLONHier beknopt mijn relaas.
Het was een HINP van mijn PZ. Een heel vriendelijke man. Eerst ging het over mijn familie en de familie van mijn vriendin. Allemaal blanco strafbladen, dus daar waren we snel door. Dan ook over hobby's, studies, werkervaring, ... Maar in feite vertelde hij zelf heel veel, gaf ook tips en uitleg over het gesprek met de commissie. Kortom, niets om mee in te zitten. Wie hogere diploma's heeft, heeft onrechtstreeks ook een streepje voor heb ik begrepen.
Hij zei wel dat het zeker meespeelt als er niets geregistreerd staat van je. Er zijn genoeg kandidaten zonder ook maar één pv of dergelijke, dus zelfs een stomme studentenfrats uit het verleden (fietsen in het water gooien, iemand?) kan er al helaas een kruis over maken. Misschien zijn ze niet altijd en overal even streng hierop.

Voor mij in elk geval een leerrijke ervaring!


Volgens mij wordt de strengheid van het antecedentenonderzoek door sommigen wat overdreven. Als ze je willen tegenhouden, dan doen ze dat op de psychologische proef en de selectiecommissie.
Je moet onderstaande link eens lezen: er is in 2009 eens een parlementaire vraag gesteld over het antecedentenonderzoek.

http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 28&LANG=nl


Van alle Vlaamse kandidaten in 2008, bereikten er 1849 kandidaten het antecedentenonderzoek. Van deze kandidaten werden er 6 afgekeurd vanwege een negatieve evaluatie. Dit is 0.3% van de kandidaten...
Laureaat selectieproeven
Gebruikers-avatar
Medo
__________________________
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2014, 11:14

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Medo »

Vorige week woensdag (26/11/2014) ben ik het kader van het antecedentenonderzoek uitgenodigd bij de commissaris interne preventie van PZ Hazodi. Hij belde mij de dag ervoor op met de melding dat hij voor mijn deur had gestaan, maar dat er niemand thuis was (iedereen was werken). Hieruit is de telefonische afspraak gevolgd en ben ik tot op het commissariaat mogen gaan wat ik toch aangenamer vond.

Heb een kleine 20 minuutjes gepraat met de commissaris, het was een zeer gemoedelijk gesprek, net zoals de commissaris zelf. Heb niet enorm veel vragen gekregen maar uiteraard wel de standaardvragen zoals: Watvoor werk doe je nu, voor welke werkegever(s), hoe is de band met je ouders, heb je een vriendin, wat doe je in je vrije tijd en met wie.

Vervolgens heeft hij mij nog wat verduidelijking gevraagd over de feiten waarvoor ik 'gekend' sta bij mijn lokale politie (2 getuigenissen, 3 lichte snelheidsovertredingen, 1 ingetrokken klacht). Hierna heeft hij mij nog tips gegeven voor de selectiecommissie en wat uitleg over de nieuwe structuur van de opleiding. Hij heeft terplaatse het verslag ingevuld om door te sturen. Hij overliep zelfs de vragen met zijn antwoorden die hij hierop moest invullen: "Was de kandidaat stipt aanwezig?" -Ja, "Werd de afspraak makkelijk vastgeled?" -Ja, ...

Ik ben dus buiten gestapt met een goed gevoel en heb voor vertrek nog even het nummer gevraagd van een selectiemedewerker uit mijn zone om een afspraak te maken om mij voor te bereiden op de selectiecommissie (TIP) :-)
AINP PLOT
Prom Okt 2016
--> Medische zakking okt. 17
Prom Okt 2017
Addajajatu
__________________________
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2015, 11:27

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door Addajajatu »

Bij mij dateert het gesprek met de wijkagent van september 2014. Ik werd uitgenodigd op kantoor en mocht een uurtje later beschikken. De man werkte met een vooropgestelde vragenlijst omtrent de persoonlijke/familiale situatie en checkte vervolgens of ik in politionele en/of gerechtelijke databanken gekend was. Ik kreeg nadien ook een aantal tips voor de selectiecommissie.
Relatief snel daarna de selectiecommissie en medische proef mogen afleggen, beiden met succes. Sinds de medische proef wacht ik nu een drietal maanden op het attest van slagen, dus ik vermoed dat men in Brussel nog bezig is met de restanten van het antecedentenonderzoek.

Na dit forum te hebben doorgenomen merk ik dat een aantal kandidaten hier waarbij het antecedentenonderzoek werd afgenomen in 2010-2012/3, soms verschrikkelijk lang hebben moeten wachten (soms zelfs een jaar of langer). Misschien was dat toen te wijten aan een andere manier van onderzoek verrichten (arbeidsintensiever), te weinig personeel bij die bevoegde diensten, een plotse periode van ontiegelijk veel kandidaten, of andere factoren. Ik weet het niet.

Ik heb in ieder geval het gevoel dat het anno 2014/2015 net iets vlotter gaat met de antecedentenonderzoeken. Of dat hoop ik althans!

Update: heeft drie maanden geduurd!
Geslaagd voor selectieproeven INP.
TekinC
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2014, 21:48

Re: Het antecedentenonderzoek : vraag en antwoord

Bericht door TekinC »

Ik heb sinds vorige week vernomen dat ik geslaagd ben voor mijn persoonlijkheidsproef. Er stond verder niets in i.v.m. het antecedentenonderzoek. Ga ik hieromtrent nog een brief krijgen of kan ik de komende dagen de wijkagent verwachten?
Ik heb gehoord dat je eerst een brief krijgt waarin staat dat het antecedentenonderzoek zal beginnen en nadien wordt er een afspraak gemaakt wanneer de wijkagent zal langskomen. Klopt dit? Alvast bedankt
BUTTON_POST_REPLY