De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Sw@tLorD »

Bedankt Hielcom! Blijkt nogmaals dat de mate waarin informatie wordt verstrekt afhangt van de persoon die je aan de lijn krijgt. Jammer dat men daar niet altijd even zeer klantgericht is.

Ik vraag me nu ook af of ik op 12 augustus gedelibereerd zal worden. :greenb:
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
Dorien11
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 22 Nov 2013, 13:15

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Dorien11 »

Hallo,

ik heb inderdaad mijn gesprek op 28 juli gehad. Maar als jij over 12 augustus spreekt, zal het in die week toch allemaal wel gaan gebeuren denk ik :).
@ lotje, voor mij was het hel, maar het ging bij mij zeer veel over mijn verleden en ik ben 6 jaar geleden als criminologe afgestudeerd en doe nu pas testen mee. En owv mijn studies verwachten ze gewoon meer... Omdat het bij mij niet klassiek is ga ik ook geen ganse uiteenzetting doen, technische vragen en actua en dergelijk zat er bij mij bijna niet in. Kan alleen maar zeggen wees kalm,bereid je voor met de samenvattingen op dit forum, staven waarom je dingen wel of niet doet/gedaan hebt, en de tips die mensen je geven. Maar gewoon in het achterhoofd houden dat ze u willen breken, of slecht willen laten voelen, of 'boos' willen krijgen.
Stijnbckx
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2014, 11:18

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Stijnbckx »

Hielcom schreefCOLON
Stijnbckx schreefCOLONIk heb 2-3 weken geleden ongeveer mijn resultaten gekregen van de psychologische testen. Hier was ik geslaagd en nu ben ik me wat voor aan het bereiden op de selectiecommissie. Nu las ik hier op het forum dat de medische testen sinds 1/1/2014 pas na de selectiecommissie komen. Klopt dit want op de site jobpol staat het nog steeds andersom. Ik heb de laatste 3 dagen al 5x per dag naar de nummer gebeld die op de papieren staan maar ik krijg echt niemand beet, iemand hier een idee van? :eek:

Ook heb ik een vraag ivm het antecedenten onderzoek. Hoe krijg je deze resultaten te horen? En moet iedereen sowieso op gesprek bij je wijkagent of is maar in sommige gevallen? :)

Alvast bedankt! :)
De volgorde van de proeven is inderdaad veranderd zodat de selectiecommissie sinds dit jaar de derde proef is en de medische proef de vierde. De deliberatiecommissie die over gans je selectieprocedure (dus de proeven en het milieu- en antecedentenonderzoek) oordeelt, komt wel nog steeds samen na het afleggen van de proef bij de selectiecommissie (en dus niet na de medische proef). Enkel als er iets mis is op medisch vlak kan het zijn dat de deliberatiecommissie opnieuw moet beslissen. Dat is voor zover ik weet de praktijk tot op heden (rechtstreeks vernomen van een CP die bij DSR werkt).

Het milieu- en antecedentenonderzoek zal voor jou binnenkort plaatsvinden. Het houdt in dat DSR de lokale politie van jouw zone belast met het controleren van, inderdaad, je omgeving en je geschiedenis. Een deel gebeurt achter de schermen (dus je hebt er geen weet van), een ander deel is het gesprek dat ze doen met je. Hiervoor komen ze normaal gezien langs bij je thuis (al hebben sommige korpsen (nog) de gewoonte om je te ontbieden op hun commissariaat). Ze doen dat normaliter ook onaangekondigd, maar als je niet thuis bent of als ze willen vermijden dat ze langskomen wanneer je er niet bent, bellen ze meestal om af te spreken. Dat gesprek is in sommige zones met de bevoegde wijkinspecteur, in andere zones dan weer met een commissaris die deze specifieke taak behartigt. Het onderzoek en gesprek verloopt volgens een standaard checklijst. Voorbereiden daarop kan je niet echt doen, maar de gemotiveerde kandidaat neust natuurlijk rond op dit forum om te weten wat hij of zij kan verwachten daaraan, zodat hij of zij toch wat voorbereid is.... Je krijgt geen beslissing of 'resultaten' meegedeeld daarvan. Als het lang duurt tegen dat je uitgenodigd wordt voor de volgende proef (ik spreek van meer dan 1 of 2 maanden), neem dan gewoon contact op met je korps en DSR.
Hielcom, heel hard bedankt voor de informatie. Ik ben vandaag ook met iemand van de federale politie gaan spreken om nog wat informatie te krijgen. Zeker een aanrader!
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door VRS »

Dorien11 schreefCOLONHallo,

ik heb inderdaad mijn gesprek op 28 juli gehad. Maar als jij over 12 augustus spreekt, zal het in die week toch allemaal wel gaan gebeuren denk ik :).
@ lotje, voor mij was het hel, maar het ging bij mij zeer veel over mijn verleden en ik ben 6 jaar geleden als criminologe afgestudeerd en doe nu pas testen mee. En owv mijn studies verwachten ze gewoon meer... Omdat het bij mij niet klassiek is ga ik ook geen ganse uiteenzetting doen, technische vragen en actua en dergelijk zat er bij mij bijna niet in. Kan alleen maar zeggen wees kalm,bereid je voor met de samenvattingen op dit forum, staven waarom je dingen wel of niet doet/gedaan hebt, en de tips die mensen je geven. Maar gewoon in het achterhoofd houden dat ze u willen breken, of slecht willen laten voelen, of 'boos' willen krijgen.
Zoals ik in mijn 'verslaggeving' zei: dat geldt niet voor iedereen! Bij sommigen is het echt zwaar (de kandidaat die voor mij ging kwam al zuchtend en blazend buiten en zei dat het puur stress was), bij anderen is het een gewoon gesprek (en ik minimaliseer niet hoor)...
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Amedee »

Hielcom schreefCOLON Zoals ik in mijn 'verslaggeving' zei: dat geldt niet voor iedereen! Bij sommigen is het echt zwaar (de kandidaat die voor mij ging kwam al zuchtend en blazend buiten en zei dat het puur stress was), bij anderen is het een gewoon gesprek (en ik minimaliseer niet hoor)...
Dat klopt inderdaad. Bij mij was het nu ook niet bepaald puffen en blazen. Psychologisch trachtten ze wel iets te kraken, maar dat was niet zoooooo afgrijselijk. Zo lang je weet wat je wil en goed en juist kan argumenteren moet het lukken.
Inspecteur van Politie
Blitzz.
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2014, 14:38

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Blitzz. »

Hallo,

Ik heb op dit forum heel veel gelezen in verband met de verschillende selectieproeven, maar het topic dat me het meest interesseerde was dit in verband met het gesprek met de selectiecommissie (naar aanleiding van mijn eigen gesprek, één van de vorige dagen).

Ik heb dus mijn gesprek achter de rug, maar zoals zovelen heb ik hier achteraf niet echt een goed gevoel bij. In mijn geval is het namelijk zo dat ik op een bepaald moment moest motiveren waarom ik bij de politie wou gaan, zonder de cliché's te gebruiken (hierbij denk ik dus aan boeiende job met veel afwisseling, zowel qua sociale contacten als opdrachten, ...). Ik moest mezelf aan hun verkopen, wat sowieso al niet mijn sterkste kant is. Ik denk dat ze hier ook niet erg tevreden over waren, aangezien ze me vaak onderbraken en dus mijn échte motivatie wat uitbleef.

Vervolgens heb ik het gevoel dat ze me 'veel te braaf' vinden voor een functie als inspecteur, omdat de aanwezige psychologe ook zei dat ik 'eigenlijk al was gebuisd op de persoonlijkheidsproeven, omdat ik me niet hard genoeg liet gelden in de groepsproeven'. Zelf heb ik een aantal keer gezegd dat ik van mezelf weet dat ik eerst wat terughoudend ben, alvorens mijn volledige zegje te doen, of me op de voorgrond te plaatsen.

Mijn vraag was nu (en het resultaat afwachten zal ik sowieso moeten doen) wat jullie mening hierover is?
Er zal inderdaad een grote waarheid in zitten dat ze me te braaf vinden, maar is dit bij nog iemand gebeurd dat ze letterlijk zeiden dat het resultaat bij de persoonlijkheidsproeven eigenlijk al negatief was, of zou dit grotendeels een manier geweest zijn om me proberen van slag te brengen?

Binnen dit en 3 weken zou ik normaal gezien het resultaat moeten weten, maar ik vrees dat ik het al ken... .

Groetjes,

Blitzz.
Datum van inschrijving: 17/03/14
Proef 1 INP: Vrijgesteld
Proef 2 INP: Geslaagd (op 09/05/14)
Proef 3 INP: Geslaagd (op 07/08/14)
Proef 4 INP: Geslaagd (op 28/10/14)
Medisch Onderzoek: Geslaagd (op 28/01/15)

Geslaagd over de hele selectieprocedure : Attest ontvangen op 11/02/2015
Baste
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014, 18:31

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Baste »

Als de uitslag van de persoonlijkheidstest negatief was, zou je niet voor de selectiecommissie mogen komen lijkt me. Ze zeggen dit gewoon om u van slag te brengen. Zolang dit zo niet was, of je hebt dit niet laten zien, zou dit vrij ok moeten zitten.
Zelf heb ik soms hard moeten zoeken naar een antwoord, wat me dus ook deed twijfelen of ik het goed had gedaan.
Ik had voor mij iemand van de federale zitten dit zowat de 'bad cop' speelde en me probeerde van de wijs te brengen, maar dat is niet gelukt, of toch niet in de mate dat ze wilden…

De inhoud van het gesprek is niet zozeer belangrijk, al moet hetgeen je zegt wel geen onzin zijn, maar wel hoe je reageert op zaken die ze zeggen...
Blitzz.
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2014, 14:38

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Blitzz. »

Baste schreefCOLONAls de uitslag van de persoonlijkheidstest negatief was, zou je niet voor de selectiecommissie mogen komen lijkt me. Ze zeggen dit gewoon om u van slag te brengen. Zolang dit zo niet was, of je hebt dit niet laten zien, zou dit vrij ok moeten zitten.
Zelf heb ik soms hard moeten zoeken naar een antwoord, wat me dus ook deed twijfelen of ik het goed had gedaan.
Ik had voor mij iemand van de federale zitten dit zowat de 'bad cop' speelde en me probeerde van de wijs te brengen, maar dat is niet gelukt, of toch niet in de mate dat ze wilden…

De inhoud van het gesprek is niet zozeer belangrijk, al moet hetgeen je zegt wel geen onzin zijn, maar wel hoe je reageert op zaken die ze zeggen...

Bedankt voor de reactie, maakt me al een klein beetje 'minder' ongerust :)
Eigenlijk heb ik hier helemaal niet op gereageerd, behalve een kleine verbaasde "ahzo" denk ik..

Hoe zit het bij jou? Heb jij al je resultaat gehad van de selectieprocedure, of ben je zelfs aan de opleiding bezig?
Datum van inschrijving: 17/03/14
Proef 1 INP: Vrijgesteld
Proef 2 INP: Geslaagd (op 09/05/14)
Proef 3 INP: Geslaagd (op 07/08/14)
Proef 4 INP: Geslaagd (op 28/10/14)
Medisch Onderzoek: Geslaagd (op 28/01/15)

Geslaagd over de hele selectieprocedure : Attest ontvangen op 11/02/2015
Baste
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014, 18:31

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Baste »

Ik ben reeds geslaagd voor de selectieproeven maar moest 4,5 maand opzeg doen. Ik start op 1 december in Campus Vesta... :)
Blitzz.
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2014, 14:38

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Blitzz. »

Oh oké! Dan wens ik u in elk geval heel veel succes met de opleiding, en het verdere verloop van uw carrière bij de Belgische politie :wink: Ik zal hier nog wel laten weten wat uiteindelijk het resultaat was van mijn selectiecommissie... .
Datum van inschrijving: 17/03/14
Proef 1 INP: Vrijgesteld
Proef 2 INP: Geslaagd (op 09/05/14)
Proef 3 INP: Geslaagd (op 07/08/14)
Proef 4 INP: Geslaagd (op 28/10/14)
Medisch Onderzoek: Geslaagd (op 28/01/15)

Geslaagd over de hele selectieprocedure : Attest ontvangen op 11/02/2015
Blitzz.
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2014, 14:38

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Blitzz. »

Allen,

Ik kan ondertussen ook al meedelen dat ik geslaagd ben op het gesprek met de selectiecommissie!! Vandaag vond ik mijn brief in de bus.
Bij deze wil ik iedereen bedanken die eender welke vorm van informatie gedeeld heeft op het forum, gaande van ervaringen tot samenvattingen.

Nu nog mijn medische keuring doorstaan en PLOT Genk heeft (hopelijk) bij zijn volgende opleiding alvast een nieuwe student bij.
Datum van inschrijving: 17/03/14
Proef 1 INP: Vrijgesteld
Proef 2 INP: Geslaagd (op 09/05/14)
Proef 3 INP: Geslaagd (op 07/08/14)
Proef 4 INP: Geslaagd (op 28/10/14)
Medisch Onderzoek: Geslaagd (op 28/01/15)

Geslaagd over de hele selectieprocedure : Attest ontvangen op 11/02/2015
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Seb »

Ook ik heb vandaag het goeie nieuws mogen vernemen. Vanavond lukt niet meer maar binnenkort geef ik mijn relaas van mijn ervaring met de commissie!
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
Ocelot
__________________________
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2014, 14:50

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Ocelot »

Zijn de selectiecommissie en de de deliberatiecommissie eigenlijk dezelfde mensen?
Laureaat selectieproeven
Halley
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2010, 17:38

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Halley »

Hallo Ocelot,

Nee, dit zijn twee onafhankelijke commissies.

Mvg
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: De Deliberatiecommissie : vragen en antwoorden

Bericht door Kevin_Fox »

VRS schreefCOLON
Dorien11 schreefCOLONHallo,

ik heb inderdaad mijn gesprek op 28 juli gehad. Maar als jij over 12 augustus spreekt, zal het in die week toch allemaal wel gaan gebeuren denk ik :).
@ lotje, voor mij was het hel, maar het ging bij mij zeer veel over mijn verleden en ik ben 6 jaar geleden als criminologe afgestudeerd en doe nu pas testen mee. En owv mijn studies verwachten ze gewoon meer... Omdat het bij mij niet klassiek is ga ik ook geen ganse uiteenzetting doen, technische vragen en actua en dergelijk zat er bij mij bijna niet in. Kan alleen maar zeggen wees kalm,bereid je voor met de samenvattingen op dit forum, staven waarom je dingen wel of niet doet/gedaan hebt, en de tips die mensen je geven. Maar gewoon in het achterhoofd houden dat ze u willen breken, of slecht willen laten voelen, of 'boos' willen krijgen.
Zoals ik in mijn 'verslaggeving' zei: dat geldt niet voor iedereen! Bij sommigen is het echt zwaar (de kandidaat die voor mij ging kwam al zuchtend en blazend buiten en zei dat het puur stress was), bij anderen is het een gewoon gesprek (en ik minimaliseer niet hoor)...
mag ik hieromtrent es een pm sturen met een aantal vragen over mijn gesprek?
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
BUTTON_POST_REPLY