HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Mikie
__________________________
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2016, 17:46

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Mikie »

YsabeauO schreefCOLONDag iedereen,

Ik mag volgende week donderdag het functioneel parcours gaan afleggen in Zedelgem (1/12). Ik ben hier toch echt wel
nerveus voor, zo bang dat ik door de stress iets stoms ga doen. Ik ben een 23-jarige vrouw die zo'n 2x per week gaat gaan lopen en
ook 2 keer per week aan krav maga doet. Ik loop momenteel 5 kilometer in 28 minuten, erg veel intervallen deed/doe ik niet... Zou het
haalbaar zijn om te slagen voor het parcours? Ik zit het meeste in met de mat van 1,5 m, ik ben zelf maar 1,63m... Heeft iemand hier nog bruikbare tips voor?

Alvast bedankt, en heel veel succes met jullie selectieprocedure!!
Komt goed!
Als jullie krav maga training even explosief is als die van mij of bij Vermeulen M dan zal het parcour van een paar minuten peanuts zijn :wink:

Alvast veel succes volgende week. Ga je de proef afleggen op campus vesta?


Groetjes
YsabeauO
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2016, 13:16

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door YsabeauO »

Nee, in de WPS in Zedelgem. Leuk dat er zo veel mede-krav-maga'ers zijn hier :).
Bedankt! Ik blijf het toch spannend vinden, nog twee dagjes rustig aan en dan volle bak gaan :)!
Ingeschreven: 25/10/2016
Dujar
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2016, 11:19

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Dujar »

Hallo,

Vorige week heb ik opnieuw m'n brief opgestuurd en nu is het wachten op een uitnodiging voor de functionele proef. Deze zou ik graag eerst eens gaan OEFENEN. De eerste keer was ik geslaagd, maar toen deed ik nog aan voetbal. Nu niet meer.

Kortom: wie wil ook oefenen? Dan stuur ik een mail naar PAULO om eens te mogen gaan oefenen.
Bodman
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2016, 10:50

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Bodman »

Ik heb vandaag mijn functioneel parcours afgelegd in Brussel. Oorspronkelijk zou ik de proeven op 20/01 af moeten leggen in het PLOT, maar door "organisatorische redenen" werd deze verplaatst naar vandaag. Ik werd er verwacht om 11u30.

Direct toen ik binnenkwam in de wachtkamer van het gebouw, kwam er al een heel leuke sfeer tevoorschijn tussen alle kandidaten. We wisselden snel nog wat tips uit (doseren, niet te fel starten, enzovoort) uit. De kandidaten kwamen uit alle provincies, verschillende leeftijden (er was een vrouw bij van rond de 40 jaar als ik me niet vergis). Ook zij kregen dezelfde mail als mij, dat ze de proef vandaag en in Brussel moesten afleggen. Kortom, een heel gevarieerde bende wat het zeer aangenaam maakte.

Na een drietal kwartier te hebben gewacht (mezelf kennende was ik natuurlijk veel te vroeg, lang leve de NMBS verbinding met Noord Limburg :lol: ), werden we opgehaald door de sportmonitoren. Samen met hem wandelden we naar een sportzaal met kleedkamers. Het was nogal drukkend in deze kleedkamer, omdat we met een aanzienlijk grote groep waren.

Daarna gingen we de zaal in.

Mijn eerste indrukken:
  • - Het parcours was groter dan ik had gedacht. Ik wist wel wat de afmetingen waren, maar kon het me niet visueel voorstellen. Uiteraard, dit kan je voorkomen door het parcours zo goed mogelijk na te bootsen.
  • - De lucht was ook heel erg droog, neem dus voldoende water mee.
  • - De vloer was ook vrij glad, schoenzolen een beetje nat maken dus :)
We gaven onze verklaringen met betrekking tot huidige gezondheid af, en mochten plaatsnemen aan de zijkant op de banken. Daarna deed de sportmonitor een algemene uitleg wat de regels van het parcours waren. Daarna deden we een opwarming: 2x rond het parcours zonder obstakels en 5 minuten om alle hindernissen eens uit te testen.

Tip: Indien je je attest later hebt afgegeven, zal je ook later aan de beurt komen (niet op alfabetische volgorde zoals velen eerst dachten bij ons). Zorg dat je niet koud bent vooraleer je begint aan je test!

Onze sportmonitoren lieten twee personen tegelijkertijd de proef doen (persoon B start wanneer persoon A ongeveer in de helft is). Dit kon wel eens problemen geven, wanneer twee personen tegelijkertijd bij een kegel waren. Zorg dat je elkaar niet onder de voeten loopt!

Daarna was het mijn beurt.

Ronde 1, 42" :Stevig gestart, hindernissen gingen goed
Ronde 2, 1'30": Begon al wat te hijgen, maar nog niet echt in de problemen geraakt tot de laatste trap in deze ronde. Ik begon het al te voelen dat mijn benen begonnen te verzwaren. Slechte voorbode dus.
Ronde 3, finish 2'32": Deze ronde was pittig en echt tot op het tandvlees gaan. Trappen gingen zwaar en voelde alsof mijn benen eraf zouden vallen. De andere hindernissen gingen beduidend moeizamer dan eerst. Ik ben nog halverwege van de balk in de derde ronde gevallen. Gelukkig nog op tijd kunnen recupereren door snel naar het beginpunt te lopen. Deze ronde was puur op karakter.

Krachtproef, 30": Kar is vrij eenvoudig, had de sportmonitor wel bijna over zijn tenen gereden. Oeps :lol:
Pop was ook even bijten, onder de oksels pakken en gaan!


De hindernis die mij het zwaarste tegenviel was overduidelijk de evenwichtsbalk: zoals meerdere keren reeds op dit forum aangehaald, is je evenwicht houden wanneer je hartslag de hoogte in is echt niet eenvoudig. Tip: blijf een paar tellen op de plint staan voordat je eraan begint.
Tip: Stap ook goed door. Balk lopen is net als fietsen: als je geen snelheid maakt, val je om.
Tip: Mocht je het gevoel hebben dat je je evenwicht écht verliest, spring dan gewoon van de balk af en loop terug. Dit heb ik gedaan en je verliest veel minder tijd dan dat je op je gezicht gaat :-)

Van onze 30-35 koppige groep waren er vier of vijf personen niet geslaagd. Één meisje was drie seconden te laat, echt jammer, maar ze hebben expliciet vermeld dat ze onverbiddelijk zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit was mijn kort verslagje over vandaag. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en succes aan iedereen die deze proef nog moet afleggen (en iedereen daarnaast natuurlijk ook :-) )
INP PZ 5364
lisa1997
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2017, 09:23

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door lisa1997 »

Ik heb net een mail gekregen dat ik op 22 mei de eerste proeven moet gaan afleggen in Etterbeek, nog mensen die deze datum moeten gaan? :-)
lemon
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 15:13

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door lemon »

lisa1997 schreefCOLONIk heb net een mail gekregen dat ik op 22 mei de eerste proeven moet gaan afleggen in Etterbeek, nog mensen die deze datum moeten gaan? :-)
Ik zal er ook zijn :)
Kandidaatsstelling: 21.03.2017
Functioneel parcours: 22.05.2017: Geslaagd
Cognitieve proef: 22.05.2017 Geslaagd: Redeneervermogen: 64, verslag: 45, Nederlands: 56
Persoonlijkheidsproef : 8.05.2018 Geslaagd
Selectiecommissie : Uitnodiging: 11.06.2018 - in afwachting van resultaat
Medische proef :
lisa1997
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2017, 09:23

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door lisa1997 »

lemon schreefCOLON
lisa1997 schreefCOLONIk heb net een mail gekregen dat ik op 22 mei de eerste proeven moet gaan afleggen in Etterbeek, nog mensen die deze datum moeten gaan? :-)
Ik zal er ook zijn :)
Hoe bereid jij je voor op de cognitieve testen? :)
lemon
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 15:13

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door lemon »

lisa1997 schreefCOLON
lemon schreefCOLON
lisa1997 schreefCOLONIk heb net een mail gekregen dat ik op 22 mei de eerste proeven moet gaan afleggen in Etterbeek, nog mensen die deze datum moeten gaan? :-)
Ik zal er ook zijn :)
Hoe bereid jij je voor op de cognitieve testen? :)
Ik maak de testen die je kan vinden op jopbol en Selor. Beide zijn normaal gezien de soort oefeningen die je kan krijgen. Daarnaast zoek ik dergelijke oefeningen op via Google zoals 'abstract redeneervermogen test' en maak ik die ook. Ook de basis spellingsregels en grammatica herhalen kan helpen. Ik dacht dat ik ergens las of hoorde dat ze de taal niet meer gingen ondervragen, maar in mijn uitnodigingsbrief staat dat ze zullen peilen naar de kennis en de beheersing van de Nederlandse taal dus zou ik het toch nog even opfrissen.

Voor de rapporteringsvaardigheden kan je geloof ik niet zo veel voorbereiden. Gewoon goed de instructies lezen en volgen. Blijkbaar verliezen mensen vaak punten door plots van tijd te veranderen (tegenwoordige tijd -> verleden tijd) in hun rapportering of vergeten de namen van de personen in A, B, C,.... te schrijven. Dit wist men mij te vertellen op de infodag in Zedelgem.

Als laatste zou ik ook nog eens de tips op dit forum lezen. Het is ook voor mij al een eindje geleden dat ik alles heb doorgenomen wat hier te vinden staat. Ik bereid me nu vooral fysiek voor, in de laatste week zal ik me vooral bezig houden met het voorbereiden van het cognitieve gedeelte.
Kandidaatsstelling: 21.03.2017
Functioneel parcours: 22.05.2017: Geslaagd
Cognitieve proef: 22.05.2017 Geslaagd: Redeneervermogen: 64, verslag: 45, Nederlands: 56
Persoonlijkheidsproef : 8.05.2018 Geslaagd
Selectiecommissie : Uitnodiging: 11.06.2018 - in afwachting van resultaat
Medische proef :
TJ1991
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2017, 12:15

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door TJ1991 »

Ik ben gisteren de cognitieve testen en het functioneel parcours gaan afleggen in Etterbeek. Hier alvast mijn ervaringen.

COGNITIEVE TEST:
De eerste 3 testen behandelen de rekenvaardigheid en het abstract redeneervermogen. De rekentest vond ik persoonlijk niet zo moeilijk. Ik heb wel in het secundair 6u wiskunde gevolgd maar ben daar ondertussen wel al 7 jaar weg. Gewoon basisregels nog eens doornemen: vermenigvuldigen/delen van breuken, volgorde van bewerkingen ( vermenigvuldigen voor optellen, etc...). De tweede test was om verbanden te zoeken aan de hand van woorden (vb.: .... staat tot tante zoals jongen staat tot.... in dit geval is het antwoord dus meisje-nonkel). De derde test was redeneren aan de hand van symbolen. Deze test is veel makkelijker dan de oefeningen die staan op Jobpol. Deze eerste 3 testen gingen bij mij allemaal vrij goed denk ik. Wel moet je goed doorwerken. Ben altijd net wel of net niet op tijd klaar geraakt.
Het volgende deel bestond uit een taaltest. Deze vond plaats op de pc, in tegenstelling tot de andere testen. De test is opgesplitst in verschillende kleine testen (5) welke alles van taal behandelen: werkwoordvervoegingen, betekenis van woorden, spelling,... Dit vond ik persoonlijk de moeilijkste testen aangezien er vaak woorden bij stonden waar ik nog niet van had gehoord. Ik denk dat iedereen deze test wel moeilijk vond. Als voorbereiding zou ik zeker aanraden om de regels rond werkwoordvervoegingen nog eens na te kijken. De rest kan je moeilijk inoefenen.

FUNCTIONEEL PARCOURS:
Hier ga ik kort over zijn: mijn tijd was 2'52" dus ik ben zeeeeer ontgoocheld naar huis gegaan. Ik doe regelmatig fitness en probeer af en toe eens te gaan lopen dus mijn fysiek is best OK. Toch is dit echt een heel ander soort inspanning. Ik moest redelijk in het begin en ben nadien nog even blijven kijken naar anderen. Heb er in totaal een stuk of 10 de proef zien afleggen waarvan er al 6 niet door waren. Enerzijds moet je doseren zoals hier te lezen staat maar anderzijds moet je ook zien dat je niet te veel doseert. Eens je beseft dat je moet versnellen omdat je anders buiten tijd komt, zoals het bij mij was, is het moeilijk om nog tijd in te halen. Ik heb de balk zo voorzichtig mogelijk gedaan om er zeker niet af te vallen. Dit is ook 3 keer gelukt maar misschien ben ik hier wel te rustig overgestapt. Anderzijds vond ik de balk wel de enige hindernis waar je even op kon 'recupereren'. Probeer ook bij de plint (voor de tunel) er rechtstreeks over te gaan zonder je voeten op de plint te zetten. Ik heb dit niet gedaan maar achteraf gezien had ik hier per ronde ook 1sec kunnen winnen gemakkelijk. De trappen zijn het vermoeiendst omdat ze 2 keer in het parcours liggen. Nu ik het parcours heb gedaan is mijn advies: probeer de eerste ronde in ongeveer 45" af te leggen om in de tweede iets rustiger te gaan om dan de laatste ronde alles er uit te persen. Zo ga ik het toch volgende keer doen. Sommigen vertrokken echt gelijk zotten maar vielen echt letterlijk op de grond na 2 ronden. Onderschat het echt niet want het is best pittig en helemaal niet te vergelijken met 15km in het bos gaan lopen.

Succes!
mvln
Aspirant
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2016, 14:50

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door mvln »

Gisteren 2:38 en 30 seconden gelopen :) (3:10 was maximum gezien leeftijd)
Van die taaltesten heb ik echter niks terecht gebracht. Ook de rekentest met breuken kon ik niet appreciëren. Wie gebruikt er nu in zijn beroepsleven breuken? Het middelbaar ligt meer dan 20 jaar in het verleden dus het was leuk geweest als de voorbeeldtesten toch enigszins de realiteit zouden reflecteren. Tot daar de voorbereiding...
Voor het functioneel parcours de gouden tip: trappen lopen. Zoek ergens een plek met 2 verdiepen trappen, trap op - trap af, meter of 10 lopen, terug naar trap, trap aantikken, terug 10 meter lopen, trap op - trap af enzoverder. Begin met 1 minuut lopen, 1 minuut rust. Opbouwen naar 4 minuten. Een keer of 5 herhalen. Uiteraard wel goed opwarmen... Bedenk dan dat het parcours nog lastiger is.
Nog een tip: tunnel niet kruipen, lange broek, lange mouwen en erdoor lanceren, gezicht naar voor, daar spaar je veel seconden mee.
Andere mensen zetten ook hun voet op de bok en lopen over de bok. Geen paaltjes vergeten, ik was er eentje vergeten wat een seconde of 5 gekost zal hebben. Trappen altijd per 2 of 3 nemen en zorgen dat je goed uitkomt aan de bovenkant.
AHINP BS ICT
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Kevin_Fox »

Hoi beste medeforumleden,

Lang geleden dat ik hier actief was maar ik ben dus terug.
De fysieke proef vandaag gedaan en ik ben geslaagd!
Ik had deze een jaar eerder al eens gedaan maar was gebuisd, en de herkansing liet op zich wachten door aanslepende scheenbeenvliesontsteking(en)....
Maar nu komt er dus schot in de zaak!
Op naar de volgende proef!
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
DeNB3rt
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2017, 13:50

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door DeNB3rt »

mvln schreefCOLONGisteren 2:38 en 30 seconden gelopen :) (3:10 was maximum gezien leeftijd)
Van die taaltesten heb ik echter niks terecht gebracht. Ook de rekentest met breuken kon ik niet appreciëren. Wie gebruikt er nu in zijn beroepsleven breuken? Het middelbaar ligt meer dan 20 jaar in het verleden dus het was leuk geweest als de voorbeeldtesten toch enigszins de realiteit zouden reflecteren. Tot daar de voorbereiding...
Voor het functioneel parcours de gouden tip: trappen lopen. Zoek ergens een plek met 2 verdiepen trappen, trap op - trap af, meter of 10 lopen, terug naar trap, trap aantikken, terug 10 meter lopen, trap op - trap af enzoverder. Begin met 1 minuut lopen, 1 minuut rust. Opbouwen naar 4 minuten. Een keer of 5 herhalen. Uiteraard wel goed opwarmen... Bedenk dan dat het parcours nog lastiger is.
Nog een tip: tunnel niet kruipen, lange broek, lange mouwen en erdoor lanceren, gezicht naar voor, daar spaar je veel seconden mee.
Andere mensen zetten ook hun voet op de bok en lopen over de bok. Geen paaltjes vergeten, ik was er eentje vergeten wat een seconde of 5 gekost zal hebben. Trappen altijd per 2 of 3 nemen en zorgen dat je goed uitkomt aan de bovenkant.
Indeed, die rekentest, had ik dat geweten had ik ook wat 'ouderwetse' rekenmethodes geoefend.

Over de voorbereiding van het functioneel, volledig gelijk.
Trappen op af, ik heb ergens ook een smalle boordsteen gezocht om de evenwichtsbalk te oefenen.
Korte sprintjes en inderdaad goed opwarmen.
DeNB3rt
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2017, 13:50

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door DeNB3rt »

Kevin_Fox schreefCOLONHoi beste medeforumleden,

Lang geleden dat ik hier actief was maar ik ben dus terug.
De fysieke proef vandaag gedaan en ik ben geslaagd!
Ik had deze een jaar eerder al eens gedaan maar was gebuisd, en de herkansing liet op zich wachten door aanslepende scheenbeenvliesontsteking(en)....
Maar nu komt er dus schot in de zaak!
Op naar de volgende proef!
In de namiddag? Dan hebben we hem samen afgelegd :wink:
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Kevin_Fox »

DeNB3rt schreefCOLON
Kevin_Fox schreefCOLONHoi beste medeforumleden,

Lang geleden dat ik hier actief was maar ik ben dus terug.
De fysieke proef vandaag gedaan en ik ben geslaagd!
Ik had deze een jaar eerder al eens gedaan maar was gebuisd, en de herkansing liet op zich wachten door aanslepende scheenbeenvliesontsteking(en)....
Maar nu komt er dus schot in de zaak!
Op naar de volgende proef!
In de namiddag? Dan hebben we hem samen afgelegd :wink:
Voormiddag :-) 09:30
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
lemon
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2017, 15:13

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door lemon »

Misschien een domme vraag, maar op jobpol staat er dat ze vragen om geen rugzakken e.d. mee te brengen naar de selectieproeven. Mag je een kleine rugzak met sportkledij en lunch meebrengen? Of hoe verwachten ze dat je dat doet/wat deden of doen jullie met jullie sportkledij?
Kandidaatsstelling: 21.03.2017
Functioneel parcours: 22.05.2017: Geslaagd
Cognitieve proef: 22.05.2017 Geslaagd: Redeneervermogen: 64, verslag: 45, Nederlands: 56
Persoonlijkheidsproef : 8.05.2018 Geslaagd
Selectiecommissie : Uitnodiging: 11.06.2018 - in afwachting van resultaat
Medische proef :
BUTTON_POST_REPLY