Voeren verlichting bij begeleiding evenementen

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
Clauwke
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2015, 10:11

Voeren verlichting bij begeleiding evenementen

Bericht door Clauwke »

Hallo,

Ik heb een vraag over het gebruik van witte/oranje flitsers bij het begeleiden van evenementen als wegkapitein. Voornamelijk voor het begeleiden van grote groepen fietsers (niet wielerwedstrijden) en colonnes van voertuigen.

Ikzelf ben nu al even actief als wegkapitein en een aantal van mijn collega's voeren bij begeleidingen oranje en witte flitsers op de motor. Nu is het mij niet duidelijk of dit wettelijk is of niet?

Als ik artikel 13.4 bekijk is het niet toegelaten om speciale verlichting op de motor te hebben.

Dan kom ik ook artikel 32.2 tegen waarin ik volgende paragraaf vind: "De oranjegele knipperlichten mogen slechts gebruikt worden gedurende de tijd dat de voertuigen werkelijk gebruikt worden voor de taken om dewelke zij hiermede mogen uitgerust zijn of overeenkomstig het technisch reglement van de auto's, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg een hinder of gevaar voor het verkeer vormt."

Valt het begeleiden van een colonne of grote groep fietsers hier onder?

We hebben al redelijk wat evenementen gereden waarbij de politie ook meereed, maar er is nog geen enkele keer een opmerking gekomen over de flitsers. Als er vragen gesteld worden aan agenten die meerijden krijgen we hier geen duidelijk antwoord over.


Met vriendelijke groet,
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Voeren verlichting bij begeleiding evenementen

Bericht door SHERIFF »

Mag enkel met een vergunning van de FOD mobiliteit.
BUTTON_POST_REPLY