Verkeer

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
marcs
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2020, 22:09

Verkeer

Bericht door marcs »

Geachte forumleden,

Met wat moet een politieagent rekening houden als hij iemand het bevel wilt geven om door een rood licht te rijden?
Voorbeeld: iemand staat voor een rood licht in een smalle straat en achter hem staat een prioritair politievoertuig die doorgang moet krijgen.
Het zou wel eens kunnen gebeuren dat op dat moment toevallig het verkeerslicht defect is en op rood blijft staan.
Een bestuurder mag niet door het rood licht rijden, maar mag ook het art. 38 niet naast zich neer leggen en moet daarbij bevelen van politieagenten opvolgen.
Volstaat het dat de politieagent gewoon vanuit zijn dienstvoertuig een teken geeft om door te rijden?
Brengen ze mij dan niet in gevaar door mij op deze manier door het rode licht te doen rijden?
Het wordt nog moeilijker als het een brandweerwagen betreft.
Ik ga er vanuit dat brandweermannen geen bevel mogen geven om door het rood licht te rijden.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Dank u wel,

Segher Marc
jehowi
Moderator
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2015, 12:53

Re: Verkeer

Bericht door jehowi »

marcs schreefCOLON 29 Aug 2020, 22:42 Geachte forumleden,

Met wat moet een politieagent rekening houden als hij iemand het bevel wilt geven om door een rood licht te rijden?
Voorbeeld: iemand staat voor een rood licht in een smalle straat en achter hem staat een prioritair politievoertuig die doorgang moet krijgen.
Het zou wel eens kunnen gebeuren dat op dat moment toevallig het verkeerslicht defect is en op rood blijft staan.
Een bestuurder mag niet door het rood licht rijden, maar mag ook het art. 38 niet naast zich neer leggen en moet daarbij bevelen van politieagenten opvolgen.
Volstaat het dat de politieagent gewoon vanuit zijn dienstvoertuig een teken geeft om door te rijden?
Brengen ze mij dan niet in gevaar door mij op deze manier door het rode licht te doen rijden?
Het wordt nog moeilijker als het een brandweerwagen betreft.
Ik ga er vanuit dat brandweermannen geen bevel mogen geven om door het rood licht te rijden.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Dank u wel,

Segher Marc
Als het zwaailicht en de sirene geactiveerd zijn, dien je ruimte te maken voor de hulpdiensten. Voorzichtig ruimte maken door de stopstreep voorbij te rijden en naar rechts uit te wijken, maar niet het kruispunt oprijden lijkt mij de oplossing. Het bevel van een bevoegd persoon staat boven de verkeerslichten.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Verkeer

Bericht door Jens »

Wat het onderdeel van uw vraag betreft inzake de brandweer, moet gewezen worden op art. 3.13° van het Algemeen Verkeersreglement. Brandweermannen zijn wel degelijk bevoegde personen in de zin van dat reglement, men dien verstande dat dit enkel geldt op de plaats van hun interventie en op voorwaarde dat er nog geen politiedienst aanwezig is. Het door de brandweer geven van het bevel om het rode licht te negeren vanuit hun voertuig ten overstaan van andere weggebruikers - wanneer zij als brandweerdienst onderweg zijn naar een dringende interventie - is dus geen wettig bevel. Indien dezelfde situatie zich voordoet met een politievoertuig, geldt artikel 4.1 AVR, zoals Jehowi terecht opmerkte.
Inspecteur van politie
marcs
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2020, 22:09

Re: Verkeer

Bericht door marcs »

Ik weet het, het voorbeeld is extreem, maar het zal u maar overkomen.
Het rode licht blijft branden ( na twee minuten kunnen we het als defect aanzien).
Het prioritair voertuig van de politie staat vierde in de rij, er moeten dus drie voertuigen door het rode licht rijden om doorgang te kunnen verlenen. In deze situatie zouden we dus wel het kruispunt moeten oprijden.
We zitten hier met drie mogelijke overtredingen van de derde graad: door het rode licht rijden, het bevel van een bevoegd persoon niet kunnen uitvoeren, en geen doorgang kunnen verlenen aan een prioritair voertuig.
Ik ben als gewezen treinbestuurder bij de NMBS veertig jaar ondergedompeld geweest in reglementeringen en veiligheid en voorzichtigheidsvoorschriften. Ongereglementeerd door een rood licht rijden doe ik zomaar niet, trouwens door een rood licht rijden op de weg kon mij vroeger mijn job kosten bij de NMBS.
Wat mij opvalt bij de twee reacties op mijn schrijven is dat men de mogelijkheid om het verkeer te regelen op het bewuste kruispunt niet benut. Meestal zit men met twee politieagenten in het prioritair politievoertuig dus zou een van de agenten deze uitzonderlijke situatie in goede banen kunnen leiden door het verkeer te regelen op het kruispunt. Ik denk dat op die manier het minst van al kostbare tijd zal verloren gaan, en de veiligheid van de weggebruikers op het kruispunt komt niet in het gedrang.
Ook de rechtszekerheid voor de betrokken bestuurders die door het rood licht moeten rijden is een belangrijk aandachtspunt.
Als het prioritair voertuig een brandweerwagen is dan heb ik een probleem. Ik vind nergens een vermelding in de wetgeving dat de doorgang van een voertuig met zwaailicht en sirene boven het rode verkeerslicht staat en dus als een bevel moet aanzien worden voor een hinderende bestuurder om door het rode licht te rijden.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Verkeer

Bericht door SHERIFF »

Ik zie het probleem niet. Je moet de baan vrijmaken voor elk prioritair voertuig. Zodra men prioritair rijdt, is er ergens een serieus probleem. Het is dan niet aan andere weggebruikers om dit in vraag te stellen. Het maakt niet uit of het politie, brandweer, 100, ..... is.
Je moet natuurlijk niet als een wilde het kruispunt oprijden, maar wel voorzichtig de baan vrijmaken.
Om even het verkeer te gaan regelen zoals je aangeeft, is er geen tijd op dat moment.
BUTTON_POST_REPLY