Combinatie selecties & opleiding

BUTTON_POST_REPLY
Jefvr
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2020, 17:21

Combinatie selecties & opleiding

Bericht door Jefvr »

Dag iedereen,

Ik zit momenteel in mijn 3e bachelor. Ik ben van plan om volgend jaar nog te beginnen aan mijn master, en die ook af te maken. Aangezien de selectieprocedure wel wat tijd in beslag neemt, wil ik na mijn masterdiploma graag heel snel aan mijn opleiding starten. Dus mijn geprefereerde plan is dat ik die selecties zou doen tijdens mijn studies, dit jaar dus.
Zo kan ik volgend jaar in het najaar starten met de opleiding zelf.

Mijn vraag aan jullie: Hoe hebben jullie die selecties ervaren? Nemen die veel tijd in beslag? Zijn de data waarop je uitgenodigd wordt voor gesprek vast, en kan je die niet verzetten (voor mochten die bijvoorbeeld in examens vallen). Maar vooral: denken jullie dat ik mijn studies kan combineren met het voorbereiden en het doen van die selectieproeven?

(ik studeer Economische Wetenschappen. Nu niet de zwaarste richting op de aarde, maar ik heb er wel mijn werk mee!)

Alvast bedankt!
Groetjes,
Jef
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Re: Combinatie selecties & opleiding

Bericht door RobinDS »

Dag Jef

Bedoel je de opleiding voor inspecteur van politie? Ik heb mijn eerste keer deelgenomen aan de selectieprocedure voor INP via fasttrack in oktober 2019 (fasttrack = versnelde selectieprocedure waarbij je al je proeven kunt afleggen op 10 dagen tijd, hiervan zijn er maar enkele per jaar en in mijn geval was ik gebonden aan de politieschool die deze organiseerde nl. PIVO in Asse). Ik ken echter een hele hoop mensen die ook al hebben deelgenomen aan de selectieprocedure voor INP zonder fasttrack. Zij deden er allen zo'n 6 maanden tot 1 jaar over.

Ikzelf ben jammer genoeg al uit de boot gevallen bij de psychologische proef, ondanks een vrij goede voorbereiding (verschillende bezoeken aan beroepenvoorlichters, infodagen politiezones/politiescholen, politiedorp op 21 juni in Brussel, ...). Ik had onverwachts erg veel stress die dag waardoor ik matig heb gepresteerd. De sportproef en de cognitieve proef vinden op dezelfde dag plaats, maar aangezien ik net mijn bachelor had behaald had ik al een vrijstelling op de cognitieve proef. De sportproef duurde niet lang, ik ben denk ik max 2u daar moeten blijven. Reken ongeveer een halve dag als je de cognitieve nog moet doen zou ik zeggen. De psychologische proef die daarna volgt is de langste dag. Ik moest aanwezig zijn vanaf 7u45 en was pas rond 14u klaar met alle onderdelen. Ook een zeer uitputtende dag. Ik heb gehoord dat de postbakoefeningen (2 van elk max. 45 minuten) recent geschrapt zijn als onderdeel van deze proef voor INP (en hoger?), dus dat zal ook wat schelen vanaf nu. De duur van de volgende proef (de selectiecommissie) zit tussen 1 à 2 uur volgens wat ik al gehoord heb. Hierbij moet je ook nog de tijd rekenen dat je moet wachten vooraleer je wordt binnengeroepen voor het gesprek, wat soms ook wel snel een uur in beslag kan nemen. Een goede vriend vertelde me dat hij zeker 3 uur moest wachten vooraleer het zijn beurt was om binnen te gaan. Tot slot: over de medische proef heb ik geen kennis.

Bij deelname aan de selectieprocedure kan je op voorhand je onbeschikbaarheden doorgeven. Je kan de periode van je examens hier dus al bij invullen. Nadien vrees ik dat ze niet gauw nog extra onbeschikbaarheden zullen toekennen, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Of je studies te combineren vallen met je voorbereiding voor de selectieprocedure is moeilijk in te schatten. Weet dat je voorbereiding best wat tijd in beslag kan nemen (afspreken met verschillende mensen binnen de politie, jezelf in vraag stellen, info over de politie verzamelen, etc.). Voor mij voelde het aan als een constant proces waarmee ik quasi dagelijks bezig was, en terwijl zat ik ook in mijn 3de bachelor. Ik ben jammer genoeg niet geslaagd dus ik ben misschien geen topvoorbeeld, maar ik denk dat als je motivatie en interesse groot genoeg is in een job bij de politie dat het zeker te combineren valt. Vele deelnemers hebben vaak ook al een vaste job, wat toch ook wel wat tijd inneemt, dus als zij slagen dan denk ik dat het als student ook wel mogelijk moet zijn.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord!

Groeten, Robin
Jefvr
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2020, 17:21

Re: Combinatie selecties & opleiding

Bericht door Jefvr »

Dag Robin,

Heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!
Ik ben inderdaad van plan om later de opleiding inspecteur te starten.
Ik ben ondertussen, naast dit forum, al bij verschillende personen naar hun mening gevraagd.
Ik zal me waarschijnlijk inschrijven na mijn examens, eind juni dus.
Hoeveel tijd zat er bij jou tussen het inschrijven (de allereerste stap) en je eerste proef?

Nogmaals heel erg bedankt!
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Re: Combinatie selecties & opleiding

Bericht door RobinDS »

Dag Jef

Geen probleem, hopelijk helpt mijn reactie wat! Zeker blijven netwerken, je kan ook altijd eens kijken op de website van jobpol en daar kijken naar de beroepenvoorlichters binnen je politiezone. Normaal kan je met hen een afspraak maken op het politiekantoor waarbij zij je dan extra uitleg geven over de toelatingsproeven en de job, maar nu met de coronacrisis zal dit waarschijnlijk telefonisch gebeuren. Een echte aanrader om hoe dan ook ooit eens te doen, ik heb toen erg veel vragen kunnen stellen en werd zelfs al wat getest op mijn kennis over de politie. Waar ik fout zat werd ik dan bijgestuurd en werden er tips gegeven over hoe ik best kon antwoorden op bepaalde vragen.

Mijn kandidatuur is een slecht voorbeeld voor je laatste vraag omdat mijn kandidatuur via fasttrack-procedure gebeurde. Na een infosessie te hebben bijgewoond kon ik me hiervoor inschrijven vanaf begin april totdat de inschrijvingen volzet waren. Ik wist op voorhand de exacte data waarop ik al mijn proeven zou afleggen, wat niet het geval is bij een inschrijving buiten de fast-track (je krijgt pas na enige tijd van slagen voor een proef de datum voor de volgende proef bij de gewone selectieprocedure).

Bij mijn weten kan het al snel zo'n twee maanden duren na inschrijving vooraleer je de eerste proef moet afleggen. Omwille van de coronacrisis kan ik me inbeelden dat dit nu wel wat langer duurt. Ik volg momenteel de opleiding Integrale Veiligheid en twee klasgenoten die zich voor de proeven van INP hadden ingeschreven in januari 2019 mochten hun sportproef en cognitieve proef begin april 2019 doen. Pas in oktober 2019 moesten zij hun psychologische proef afleggen. Begin december 2019 volgde dan de selectiecommissie.

Vriendelijke groeten, Robin
Ladangh
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2019, 20:45

Re: Combinatie selecties & opleiding

Bericht door Ladangh »

Hallo,

Het is bij iedereen verschillend. Ik heb mij begin Augustus 2019 ingeschreven met de bedoeling dat ik vanaf begin Januari 2020 aan mijn proeven kon beginnen. Niets was minder waar.. 2 weken erna mocht ik mijn eerste proeven al gaan doen. Oktober de volgende en in December had ik alles al gedaan. Het kan dus ook snel gaan.

Mvg
stfnpts
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2019, 11:20

Re: Combinatie selecties & opleiding

Bericht door stfnpts »

Je rekent best ongeveer een jaar van inschrijving tot het slagen op alle proeven. De kans is echter reëel dat je, indien je voor alles slaagt, nog een tijdje zal moeten wachten voor je de opleiding effectief kan aanvatten. Bij sommigen is dit een paar weken, bij anderen is dit bijna een half jaar. Als je zeker bent van je stuk zou ik niet al te lang meer wachten met inschrijven, aangezien ze door de coronacrisis vermoedelijk een achterstand zullen hebben.

Ik heb over de heel procedure zo'n 15 maanden gedaan. Ik heb vrij vaak data gekregen waarop ik niet aanwezig kon zijn door mijn werkuren, maar kon telefonisch bijna altijd een latere datum te pakken krijgen waarop ik wel vrij was. Dat, en het feit dat ik vijf maanden op mijn eerste proef heb moeten wachten door interne promoties, is vermoedelijk de reden waarom het bij mij wat langer geduurd heeft. Je kan dus absoluut proeven uitstellen naar een andere datum of op voorhand al een periode van onbeschikbaarheid doorgeven, maar dit vertraagt je selectieprocedure wel.

Als je goed kan plannen zijn de selectieproeven best te combineren met studies, maar ze vergen zoals hierboven reeds gezegd heel wat voorbereiding. Ik heb heel wat infoavonden bijgewoond, gesprekken gehad met inspecteurs, een voorbereidingstraject gevolgd en regelmatig de theorie bestudeerd doorheen heel de procedure. Voorbereiding is alles, je selectie staat of valt ermee!

Stel dat je besluit vroeger deel te nemen aan de proeven en je slaagt volledig, dan kan je mits gegronde reden (zoals afstuderen in jouw geval) nog steeds uitstel vragen voor het aanvatten van de opleiding. Je attest van slagen blijft dan nog 2 jaar geldig, waardoor je gerust nog je master kan afwerken :-)
AINP - Paulo
BUTTON_POST_REPLY