DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

BUTTON_POST_REPLY
AnthonyV
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2019, 14:44

DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door AnthonyV »

Goedemiddag allemaal,


Ik zit nog steeds met de vraag of een beveiligingsagent een PV mag opstellen? Van anderen hoor ik "ja", van sommige een "neen".
Iemand die hier meer uitleg over kan geven of niet? Alvast bedankt!



Anthony
Ds_2000
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2019, 18:40

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door Ds_2000 »

AnthonyV schreefCOLON 28 Nov 2019, 13:58 Goedemiddag allemaal,


Ik zit nog steeds met de vraag of een beveiligingsagent een PV mag opstellen? Van anderen hoor ik "ja", van sommige een "neen".
Iemand die hier meer uitleg over kan geven of niet? Alvast bedankt!



Anthony
Dag Anthony,

via een infosessie heb ik vernomen dat een beveiligingsagent geen PV's opstelt, maar hij moet wel verslagen maken zoals van een verkeersongeval bijvoorbeeld (als ik het goed heb begrepen..).
AnthonyV
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2019, 14:44

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door AnthonyV »

Is toch nog een beetje onduidelijk vind ik, niet? :-D
Dus jij moet bijvoorbeeld een 'verslag' maken die jij moet afgeven aan je meerdere (hoofdinspecteur-inspecteur) die er dan een PV zal van maken? Klopt dit zo een beetje hoe het in zijn werk zal gaan of?
Ds_2000
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2019, 18:40

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door Ds_2000 »

AnthonyV schreefCOLON 29 Nov 2019, 00:49 Is toch nog een beetje onduidelijk vind ik, niet? :-D
Dus jij moet bijvoorbeeld een 'verslag' maken die jij moet afgeven aan je meerdere (hoofdinspecteur-inspecteur) die er dan een PV zal van maken? Klopt dit zo een beetje hoe het in zijn werk zal gaan of?
Verder kan ik daar niet op in gaan :lol: , maar het is in ieder geval een functie met minder papierwerk.
Andii
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2012, 15:24

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door Andii »

Een Beveiligingsagent is een politieambtenaar... Agent van bestuurlijke politie dus zal ook pv's moeten opstellen. Ik heb dit vernomen op een opendeurdag:).
Grtjs
AnthonyV
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2019, 14:44

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door AnthonyV »

Het blijft dus nog steeds wat onduidelijk als je het mij vraagt? :p
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door vdv »

* Volgens art. 117 wet geïntegreerde politie (7 december 1998) zijn beveiligingsagenten geen politieambtenaren, maar wel leden van het operationeel kader van de politie . Zij hebben een beperkte bevoegdheid.
* Volgens art. 3.1° van de wegcode (KB 01/12/1975) zijn leden van het operationeel kader van de politie bevoegd.
* Volgens art. 40 van de wet op het politieambt (5 augustus 1992) mogen leden van het operationeel kader processen-verbaal opstellen (voor zover zij bevoegd zijn).

Dus mag een beveiligingsagent een PV opstellen? Als de vaststellingen binnen zijn bevoegdheid vallen wel. Valt verkeer daar onder? Ja.

Tip: Bij wijze van voorbereiding kan je al zelf beginnen met voor alles een wettelijke basis te zoeken. Al wat hierboven staat is vrij te vinden op internet:
art 117 WGP: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
art 3 wegcode: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/101-art3
art 40 WPA: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
AnthonyV
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2019, 14:44

Re: DAB / Beveiligingsagent PV's opmaken?

Bericht door AnthonyV »

Top! Dankjewel
BUTTON_POST_REPLY