Beste
Ik ben 24 jaar en al 6 jaar buschauffeur voor de Lijn. (Privé bedrijf)
Ik ben van plan om mij volgend jaar in te schrijven voor de selectieproeven voor politie-inspecteur.
De reden dat ik dit nu nog niet kan is omdat ik geen blanco uitreksel van het strafregister kan verkrijgen.
Begin 2021 heb ik een zware snelheidsovertreding begaan op de autosnelweg waar ik ben voor moeten voorkomen in de Politierechtbank van Leuven op 13/09/21. Nu, dit is een politiestraf en deze worden na 3 jaar van het uitreksel gewist. Dit zou betekenen dat ik op 13/09/24 terug een blanco uitreksel kan krijgen.
Natuurlijk blijft dit wel staan in het strafregister.
Nu is mijn vraag; gaat dit voor problemen zorgen bij het antecedenten onderzoek?
Vóór mijn dagvaarding heb ik een 3 daagse cursus volbracht bij VIAS. Ik heb toen bij mijn veroordeling 8 dagen rijverbod en €540 boete gekregen. Ik heb ook mijn spijt laten zien in de rechtbank en mijn verantwoordelijkheid opgenomen. Netjes mijn straf voltooid en de boete netjes betaald. Dit is allemaal wel heel mooi máár wat gaat de commissie hiervan vinden?
Het blijft immers een niet te minimaliseren voorval. Als ik door de proeven geraak ga ik uiteraard 100% eerlijk zijn hierover en vooral tonen dat dit een eenmalig voorval was en dat ik hier zeker uit geleerd heb.
Verder ben ik nooit in aanraking geweest met het gerecht.
Met vriendelijke groeten
LUS
Antecedenten
-
- Nieuw op 't forum
- BerichtenCOLON 2
- GeregistreerdCOLON 08 Okt 2023, 15:06
Re: Antecedenten
Niemand hier een antwoord op?
-
- Moderator
- BerichtenCOLON 199
- GeregistreerdCOLON 30 Okt 2015, 12:53
Re: Antecedenten
Veroordelingen blijven op uw strafblad staan, uitgezonderd politiestraffen (1 tot 7 dagen gevangenisstraf en geldboete van 1 tot 25 euro, of werkstraf tussen 20 en 45 uur). Deze kunnen na drie jaar automatisch gewist worden.
Je kunt opteren om te gaan voor een herstel in eer en rechten. Of je kunt er eerlijk over reflecteren tijdens je kandidatuur en uitleggen welke lessen je hieruit hebt getrokken. Je zult lang niet de eerste zijn die een dergelijke veroordeling heeft opgelopen en komt solliciteren.
Voor herstel in eer en rechten dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen:
De kosten (boete, schadevergoeding, gerechtskosten etc.) moeten betaald zijn en je moet de opgelegde andere straffen (werkstraf, vrijheidsstraf...) ondergaan hebben.
De afgelopen 10 jaar mag je geen eerder herstel in eer en rechten hebben genoten.
U moet een proeftermijn ondergaan die kan lopen tussen 3 en 10 jaar naargelang de straf en aard van de feiten.