Kandidaturen per graad

BUTTON_POST_REPLY
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Kandidaturen per graad

Bericht door RobinDS »

Dag beste forumleden

Na het volgen van de opleiding Integrale Veiligheid dit jaar voel ik me veel beter voorbereid dan het jaar voordien (mislukte poging voor INP via fasttrack in oktober 2019). Het takenpakket van een INP lijkt voor mij iets te ruim in vergelijking met dat van een BAGP. Bij BAGP heb ik meer het gevoel dat de taken wat beter zijn afgegrensd (afhankelijk van waar je staat). Dit is voor mij belangrijk omdat het zal gaan om mijn allereerste job waarbij werkelijk alles nog nieuw is, iets wat bij elke job wennen is, laat staan dat deze job dan bij de politie is. Om die reden denk ik eraan om deel te nemen aan de selectieproeven voor BAGP in de hoop om toegelaten te worden en dan later door te groeien naar INP wanneer ik daar klaar voor ben. Nu heb ik over dit laatste enkele vragen i.v.m. hoe dit doorgroeien (interne werving/sociale promotie?) precies verloopt:
- Ik weet dat je na 2 jaar dienst als BAGP intern kan deelnemen aan proeven om door te groeien naar INP. Gaat het bij de interne proeven om dezelfde proeven als bij de externe rekrutering?
- Indien je nog geen 2 jaar in dienst bent als BAGP, is het dan mogelijk om aan de proeven van externe rektrutering deel te nemen?
- Voor elke graad krijg je via externe rekrutering 3 kansen. Hoe vaak mag je deelnemen aan de interne proeven per graad?

Verder vroeg ik me ook nog af: stel dat ik bij deelname aan de proeven voor BAGP slaag voor de persoonlijkheidsproef maar niet voor de selectiecommissie, dan krijg ik een tijdelijke vrijstelling op de persoonlijkheidsproef bij een volgende deelname. Is deze vrijstelling ook geldig bij een nieuwe deelname voor INP, of is deze vrijstelling enkel geldig voor dezelfde graad? Momenteel geniet ik nog een vrijstelling op de fysieke proef en hiervan weet ik dat deze vrijstelling geldig is voor elke graad.

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groeten
Robin
Gesmoyer
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2019, 07:42

Re: Kandidaturen per graad

Bericht door Gesmoyer »

Specifiek voor BAGP heb ik niet direct iets gevonden, dit is de uitleg aangaande"interne werving: AP-INP"

- De proeven:
1) Beroepsproef (subproef kennis taal & een subproef algemene beroepskennis)
2) Functioneel parcours (indicatief, om je fysieke capaciteiten in te schatten)
3) Persoonlijkheidsproef
4) Commissie

Aangaande het extern meedoen aan de selectieproeven.. Zou normaal geen probleem mogen zijn neem ik aan.

Voor interne werving geldt er ook de regel van max 3 pogingen.

De vrijstelling die u kan krijgen voor de persoonlijkheidsproef zal volgens mij enkel geldig zijn binnen hetzelfde kader, aangezien er een ander competentieprofiel gebruikt wordt. Bv: Informatie begrijpen voor BAGP ipv Informatie verwerken voor INP & Taken uitvoeren voor BAGP ipv werk structureren voor INP.

De fysieke proef is geldig in alle kaders omdat dit een gelijke proef is.

Hopelijk ben je hier al iets mee (Deze info staat volledig, klaar en duidelijk te vinden op jobpol, by the way). Je kan er een PPT downloaden hoe interne selectie AP-INP in zijn werk gaat etc.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Kandidaturen per graad

Bericht door Jens »

Voor zover ik heb me laten informeren moet nog beslist worden over de interne selectieprocedure om door te stromen van het BAGP-kader naar het basiskader. Om die reden zal er nog geen informatie over te vinden zijn via de reguliere online kanalen.

Het klopt inderdaad dat je als BAGP'er extern kan meedoen met de testen voor het basiskader. Ik heb de indruk dat velen BAGP als opstap zien naar het basiskader, maar - en dit is een algemene opmerking die niet gericht is tot een welbepaalde forumgebruiker - besef dat het niet is omdat je toegelaten tot het BAGP-kader dat je meer kans maakt om door te stromen naar het basiskader. De competenties zijn immers anders bij het basiskader.
Inspecteur van politie
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Re: Kandidaturen per graad

Bericht door RobinDS »

Gesmoyer schreefCOLON 22 Mei 2020, 08:32 Specifiek voor BAGP heb ik niet direct iets gevonden, dit is de uitleg aangaande"interne werving: AP-INP"

- De proeven:
1) Beroepsproef (subproef kennis taal & een subproef algemene beroepskennis)
2) Functioneel parcours (indicatief, om je fysieke capaciteiten in te schatten)
3) Persoonlijkheidsproef
4) Commissie

Aangaande het extern meedoen aan de selectieproeven.. Zou normaal geen probleem mogen zijn neem ik aan.

Voor interne werving geldt er ook de regel van max 3 pogingen.

De vrijstelling die u kan krijgen voor de persoonlijkheidsproef zal volgens mij enkel geldig zijn binnen hetzelfde kader, aangezien er een ander competentieprofiel gebruikt wordt. Bv: Informatie begrijpen voor BAGP ipv Informatie verwerken voor INP & Taken uitvoeren voor BAGP ipv werk structureren voor INP.

De fysieke proef is geldig in alle kaders omdat dit een gelijke proef is.

Hopelijk ben je hier al iets mee (Deze info staat volledig, klaar en duidelijk te vinden op jobpol, by the way). Je kan er een PPT downloaden hoe interne selectie AP-INP in zijn werk gaat etc.
Achteraf gezien is het antwoord ivm mijn vraag over de vrijstelling voor de persoonlijkheidsproef vrij logisch aangezien men inderdaad met een verschillend competentieprofiel werkt. Ik zat al een tijdje met de vraag rond hoeveel kansen er intern mogelijk zijn per graad, bij deze heb ik dus ook het antwoord daarop. Hartelijk dank voor uw info!
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Re: Kandidaturen per graad

Bericht door RobinDS »

Jens schreefCOLON 23 Mei 2020, 19:36 Voor zover ik heb me laten informeren moet nog beslist worden over de interne selectieprocedure om door te stromen van het BAGP-kader naar het basiskader. Om die reden zal er nog geen informatie over te vinden zijn via de reguliere online kanalen.

Het klopt inderdaad dat je als BAGP'er extern kan meedoen met de testen voor het basiskader. Ik heb de indruk dat velen BAGP als opstap zien naar het basiskader, maar - en dit is een algemene opmerking die niet gericht is tot een welbepaalde forumgebruiker - besef dat het niet is omdat je toegelaten tot het BAGP-kader dat je meer kans maakt om door te stromen naar het basiskader. De competenties zijn immers anders bij het basiskader.
Het momenteel ontbreken van de interne bevorderingsexamens zou inderdaad wel eens kunnen kloppen aangezien de eerste BAGP'ers op dit moment nog net geen twee jaar in dienst zijn als ik me niet vergis. Uw indruk over de opstap klopt ook aangezien ik op een infodag van DAB van de meerderheid van de aanzewige BAGP'ers hoorde dat zij als doel hebben om door te groeien naar INP. Ikzelf deel net als hen wat de visie om eerst te gaan voor DAB om me op die manier wat in te werken in het politielandschap. Ik reken hierbij natuurlijk niet op een automatische toelating voor het basiskader nadat ik twee jaar heb gewerkt als BAGP'er - integendeel, ik verwacht dat de selectieprocedure zelfs nog wat moeilijker kan worden aangezien je je als lid van de politie extra zult moeten bewijzen. Anderzijds blijf ik het ook positief bekijken: je leert wat het is om binnen de politie te werken, hoe het is om het uniform van de politie te dragen, komt situaties tegen die je ervaring ten goede kunnen komen, etc. binnen een iets beperktere omgeving. Langs de andere kant moet ik natuurlijk eerst zien te slagen voor de selectieprocedure van BAGP, iets wat ook niet simpel zal worden. Dank u voor uw info!
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Kandidaturen per graad

Bericht door Jens »

RobinDS schreefCOLON 27 Mei 2020, 20:51
Jens schreefCOLON 23 Mei 2020, 19:36 Voor zover ik heb me laten informeren moet nog beslist worden over de interne selectieprocedure om door te stromen van het BAGP-kader naar het basiskader. Om die reden zal er nog geen informatie over te vinden zijn via de reguliere online kanalen.

Het klopt inderdaad dat je als BAGP'er extern kan meedoen met de testen voor het basiskader. Ik heb de indruk dat velen BAGP als opstap zien naar het basiskader, maar - en dit is een algemene opmerking die niet gericht is tot een welbepaalde forumgebruiker - besef dat het niet is omdat je toegelaten tot het BAGP-kader dat je meer kans maakt om door te stromen naar het basiskader. De competenties zijn immers anders bij het basiskader.
Het momenteel ontbreken van de interne bevorderingsexamens zou inderdaad wel eens kunnen kloppen aangezien de eerste BAGP'ers op dit moment nog net geen twee jaar in dienst zijn als ik me niet vergis. Uw indruk over de opstap klopt ook aangezien ik op een infodag van DAB van de meerderheid van de aanzewige BAGP'ers hoorde dat zij als doel hebben om door te groeien naar INP. Ikzelf deel net als hen wat de visie om eerst te gaan voor DAB om me op die manier wat in te werken in het politielandschap. Ik reken hierbij natuurlijk niet op een automatische toelating voor het basiskader nadat ik twee jaar heb gewerkt als BAGP'er - integendeel, ik verwacht dat de selectieprocedure zelfs nog wat moeilijker kan worden aangezien je je als lid van de politie extra zult moeten bewijzen. Anderzijds blijf ik het ook positief bekijken: je leert wat het is om binnen de politie te werken, hoe het is om het uniform van de politie te dragen, komt situaties tegen die je ervaring ten goede kunnen komen, etc. binnen een iets beperktere omgeving. Langs de andere kant moet ik natuurlijk eerst zien te slagen voor de selectieprocedure van BAGP, iets wat ook niet simpel zal worden. Dank u voor uw info!
Het klopt dat de eerste BAGP'ers die intussen in hun ambt zijn aangesteld nog geen twee jaar graadanciënniteit hebben en om die reden nog niets werd geregeld inzake hun interne promotie-examens.

Ik wens u alle succes met uw toelatingstesten.
Inspecteur van politie
BUTTON_POST_REPLY