Vraag voor mijn opleiding

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Veer
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2019, 11:26

Vraag voor mijn opleiding

Bericht door Veer »

Zelf volg ik een opleiding tot leerkracht secundair. :sik:
In een hoofdstuk deontologie wordt gevraagd wat ik zou doen als de politie 2 vijftienjarigen uit de klas wil komen plukken voor verhoor, en mij ook.
Los van wat ik zou voorstellen of echt doen, veronderstel ik dat hiervoor een wettelijk kader bestaat, maar of ik kan niet goed googelen, of het is niet zo duidelijk omschreven ...
Wat mogen jullie dus ? :lol:
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Vraag voor mijn opleiding

Bericht door vdv »

Wettelijk mag het. Een verhoor gebeurt altijd in kader van een opsporings- of gerechtelijk onderzoek (naar criminele feiten).
Art. 15. Wet 5/8/1992 : Bij het vervullen van hun opdrachten van gerechtelijke politie, hebben de politiediensten als taak :
1° de misdaden, de wanbedrijven en de overtredingen op te sporen, de bewijzen ervan te verzamelen, daarvan kennis te geven aan de bevoegde overheden, de daders ervan te vatten, en ter beschikking te stellen van de bevoegde overheid, op de wijze en in de vormen bepaald door de wet;

Je mag het dus niet tegenhouden: dat zou weerspannigheid zijn.

Naast wettelijkheid kijkt de politie ook naar de proportionaliteit en subsidiariteit: Zijn de feiten ernstig genoeg om iemand uit de klas te halen voor verhoor? Kan het niet op een minder ingrijpende wijze, bijvoorbeeld door een uitnodiging tot verhoor op het politiebureel na school?

1) Als het parket of jeugdrechter de opdracht geeft om een minderjarige ONMIDDELLIJK te verhoren, zijn de feiten ernstig genoeg.
2) Voor niet dringende zaken worden minderjarigen meestal niet onmiddellijk verhoord want dan moet er een advocaat gezocht worden (Salduz-wetgeving 13/08/2011). Daarom worden die verhoren gepland.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Veer
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2019, 11:26

Re: Vraag voor mijn opleiding

Bericht door Veer »

Dank. Dat is interessant.
Hier kan ik iets mee !
BUTTON_POST_REPLY