Opvragen PV van auto-ongeval

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Els30
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2013, 19:25

Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Els30 »

Hoi iedereen,

Ik had graag geweten waar (welke politiezone?) en hoe ik het nummer van een PV kan achterhalen.
Ik had op 20/08/2013 een auto-ongeval op de Ring van Brussel, net voor de afrit Jette - richting Zaventem, waarbij drie andere auto's betrokken waren.
Er waren geen gewonden, maar de politie werd gebeld, en kwam ter plaatse. Ze hebben ons geholpen met het invullen van de aanrijdingsformulieren.
Ik verstuurde de aangifte naar mijn verzekeringsagent. Die vraagt mij nu het PV nummer, en de identiteit van de verbalisanten. Ik heb helaas deze gegevens niet.

Kan U me laten weten waar ik deze informatie kan verkrijgen? Zal ik nog een kopie van dit PV thuis krijgen opgestuurd? Of wat doe ik best?

Alvast bedankt.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Jens »

Gezien het een verkeersongeval op de autosnelweg betreft, vermoed ik dat de federale wegpolitie ter plaatse zal geweest zijn om de vaststellingen te verrichten. Ik denk dat het collega's waren, die werkzaam zijn in de verkeerspost van Anderlecht.

Een kopie van het proces-verbaal van een verkeersongeval wordt nooit opgestuurd. Er worden enkel kopieën van pv's opgestuurd naar de overtreder wanneer het gaat om verkeersovertredingen. Wat wel gebeurt is dat er afschriften van verhoren worden opgestuurd, maar omdat in uw geval een EAR werd ingevuld, zal er geen verhoor zijn afgenomen.

In onze zone maken wij van een onderlinge regeling (zoals bij u het geval is) ook een registratie. Ik veronderstel dat men dit bij de wegpolitie ook doet. Dus best even telefoneren naar de verkeerspost.
Hier vind je een lijst met telefoonnummers van de diverse verkeersposten over het hele land:
http://www.polfed-fedpol.be/org/dossier ... r03_nl.php
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Robby »

Plus daarbij: werd er wel een proces-verbaal opgesteld, gezien er geholpen werd met het invullen van het Europees aanrijdingsformulier?
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door PieterGC »

Robby schreefCOLONPlus daarbij: werd er wel een proces-verbaal opgesteld, gezien er geholpen werd met het invullen van het Europees aanrijdingsformulier?
Blij dat je dat zegt :D Recent in onze lessen meermaals benadrukt dat wanneer we ter plaatse komen voor een ongeval stoffelijke schade en er EAF's gebruikt worden we geen PV opstellen.

Edit: en ook dat wanneer we helpen met het EAF, we onze eigen coördinaten achter laten ;)
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door SHERIFF »

PieterGC schreefCOLONBlij dat je dat zegt :D Recent in onze lessen meermaals benadrukt dat wanneer we ter plaatse komen voor een ongeval stoffelijke schade en er EAF's gebruikt worden we geen PV opstellen.
soms is het wel verstandig van een pv op te stellen bij VKOSS
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door PieterGC »

SHERIFF schreefCOLON
PieterGC schreefCOLONBlij dat je dat zegt :D Recent in onze lessen meermaals benadrukt dat wanneer we ter plaatse komen voor een ongeval stoffelijke schade en er EAF's gebruikt worden we geen PV opstellen.
soms is het wel verstandig van een pv op te stellen bij VKOSS
Wanneer dan? Geloof dat er wel vermeld was dat het verstandig was een melding aan te maken, maar ben hier niet zeker van.
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door GDR »

Wij stellen steeds een VPV op bij VKO SS
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door vdv »

Wij ook, maar daar hebben de betrokken mensen niets aan, dat is puur een registratie ISLP.
Bij 'ingewikkelde' verkeersongevallen met stoffelijke schade stellen wij een gewoon PV op. Bvb met >3 partijen. Dat is veel sneller dan x-aantal EAF's in te vullen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door L0k1- »

vdv schreefCOLONWij ook, maar daar hebben de betrokken mensen niets aan, dat is puur een registratie ISLP.
Bij 'ingewikkelde' verkeersongevallen met stoffelijke schade stellen wij een gewoon PV op. Bvb met >3 partijen. Dat is veel sneller dan x-aantal EAF's in te vullen.

Bij ons in Anderlecht is het ook gewoon een EAF indien stoffelijke schade. Dan wordt dit gewoon gemeld aan onze dispatching zodat ze het kunnen registreren in de meldingsfiche. Nu je hebt dan wel geen PV. Persoonlijk snap ik niet hoe sommige verzekeraars toch maar vasthouden aan het PV nummer. Je hebt dan een officieel document voor de verzekering, waar alle nodige informatie opstaat, maar dan nog eisen ze een PV (nummer).

Nu ik weet wel dat men in sommige zones (Sint-Niklaas dacht ik), dat men daar wel standaard een PV opstelt, maar dit gewoon puur als formaliteit is, voor als er toch iets niet zou kloppen achteraf.

Nu heb één keer in de nacht al eens een ongeval met 11 betrokken voertuigen kunnen regelen via stuk of 15 EAF's tussen alle betrokken partijen :p Was ene uit de bocht gevlogen en had 10 andere voertuigen geraakt :-D Gelukkig woonden al die mensen in de straat en waren ze thuis. Daarbovenop waren ze toch al slim genoeg om een EAF in te vullen dus halfweg hebben we ze kunnen laten verder doen en terug beschikbaar kunnen stellen :)
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Bart V »

L0k1- schreefCOLON Persoonlijk snap ik niet hoe sommige verzekeraars toch maar vasthouden aan het PV nummer. Je hebt dan een officieel document voor de verzekering, waar alle nodige informatie opstaat, maar dan nog eisen ze een PV (nummer).
Dat begrijp ik ook niet... Overlaatst iemand gehad die uit de bocht gegaan was met zijn wagen en hij was daarbij in de berm terecht gekomen. Veel schade aan voertuig, niets aan de verkeersinfrastructuur. Die bestuurder was bij zijn verzekering langsgegaan (omnium) en die wilden hem niet verder helpen zonder een PV-nummer...
PZ Gent
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Lone Ranger »

Omdat de verzekeraars er van uitgaan dat hun klanten geen valse aangifte durven doen bij de politie zeker ... Welcome to the real world !!
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Dimitri »

COL 7/2009 pagina 10 punt c)

CodeCOLON Alles selecteren

[b]c) hypotheses waarin de bij het ongeval betrokken partijen wensen over te gaan tot een minnelijke vaststelling van het ongeval[/b]

Naast de hiervoor opgesomde hypotheses waarvoor het aangewezen is een proces-verbaal op te stellen,
worden in dit hoofdstuk ook de gevallen behandeld waarin een politiedienst:
-ter plaatse bij een ongeval met louter stoffelijke schade geroepen wordt;
-getuige van een dergelijk ongeval is;
-toevallig bij een dergelijk ongeval ter plaatse komt,

en waarin de bij het ongeval betrokken partijen een “Europees Aanrijdingsformulier” wensen op te
stellen.

In deze hypothese dient volgende informatie in een vereenvoudigd proces-verbaal te worden
opgenomen:

a) de aard van de feiten;
b) de naam van de verbalisanten;
c) de datum, het uur en de plaats;
d) de identiteit van de partijen (+ de geldigheid van het rijbewijs);
e) de gegevens betreffende de voertuigen: verzekering, polisnummer, nummerplaten,
geldigheid van de documenten (technische keuring);
f) de identiteit van eventuele getuigen. 
VPV dient altijd opgemaakt te worden. :wink: Tot voor kort deden wij dat in de zone niet. Maar er is daar van hogerhand plots iemand op gevallen.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door L0k1- »

Dimitri schreefCOLONCOL 7/2009 pagina 10 punt c)

CodeCOLON Alles selecteren

[b]c) hypotheses waarin de bij het ongeval betrokken partijen wensen over te gaan tot een minnelijke vaststelling van het ongeval[/b]

Naast de hiervoor opgesomde hypotheses waarvoor het aangewezen is een proces-verbaal op te stellen,
worden in dit hoofdstuk ook de gevallen behandeld waarin een politiedienst:
-ter plaatse bij een ongeval met louter stoffelijke schade geroepen wordt;
-getuige van een dergelijk ongeval is;
-toevallig bij een dergelijk ongeval ter plaatse komt,

en waarin de bij het ongeval betrokken partijen een “Europees Aanrijdingsformulier” wensen op te
stellen.

In deze hypothese dient volgende informatie in een vereenvoudigd proces-verbaal te worden
opgenomen:

a) de aard van de feiten;
b) de naam van de verbalisanten;
c) de datum, het uur en de plaats;
d) de identiteit van de partijen (+ de geldigheid van het rijbewijs);
e) de gegevens betreffende de voertuigen: verzekering, polisnummer, nummerplaten,
geldigheid van de documenten (technische keuring);
f) de identiteit van eventuele getuigen. 
VPV dient altijd opgemaakt te worden. :wink: Tot voor kort deden wij dat in de zone niet. Maar er is daar van hogerhand plots iemand op gevallen.
Laat dat bij ons nog maar wat achterwege. Nutteloos papierwerk naar mijn mening.
Berre
Politie
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012, 18:30

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Berre »

Bij ons zijn die vragen standaard fiches, en die worden ingevuld en bijgehouden. Stel dat er om een of andere reden toch een PV dient opgesteld te worden, hebben we alles bij de hand.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Opvragen PV van auto-ongeval

Bericht door Dimitri »

Dat hebben wij ook, een zogenaamde VOF. Maar naar het schijnt zou er nu gekeken worden dat enkel dit moet bijgehouden worden.
BUTTON_POST_REPLY