Zaklamp, handschoenen etc.

Forumregels
Afbeelding
Brick Top
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2012, 08:59

Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door Brick Top »

Hallo iedereen,

Ik ben ongeveer halverwege mijn opleiding (AINP - Vesta) en zou graag mijn gordel voorzien van wat extra zaken.

Eerst en vooral: een zaklamp. Ik heb ondertussen al tig reviews gelezen/bekeken van de meest uiteenlopende merken maar voorlopig denk ik het bij de Eden TDL 20 te houden. Die is betaalbaar en kan ik bovendien bestellen bij knives&tools, wat toch ook een voordeel is naar service en garantie toe. Enkel weet ik nog niet voor welk holster ik ga gaan, de LHU-04 of de LHU-14. Zijn er mensen (uit de praktijk) die misschien kunnen zeggen welk soort holster het gemakkelijkste is? Dit is trouwens ook de zaklamp die hier een tijdje terug is aangeschaft via een groepsaankoop.

Heb ook gekeken naar lampen van het merk 'Surefire' maar dat aanbod is zo gigantisch groot + dan moet ik ook nog een bijpassend holster vinden. De Eden lijkt mij gewoon een gemakkelijkere keuze.

Ten tweede ben ik nog op zoek naar handschoenen. Heb is bij Belprotect gekeken naar het aanbod maar weet niet meteen wat de beste keuze is. Meswerend? Tactisch? Maakt dat eigenlijk iets uit of moet ik gewoon voor handschoenen gaan die lekker zitten? Tips/ervaringen vanuit de praktijk zijn zeker en vast welkom!

Tenslotte zoek ik ook nog een tasje om m'n radio in te bevestigen. Momenteel is het zo dat wij tijdens de rollenspelen onze radio achter ons gradenplaatje steken of in onze broekzak. Persoonlijk vind ik dit erg onhandig werken, zeker wanneer het wat hectisch wordt. Daarom dat ik aan zoiets dacht. Goede keuze?

Als er verder nog zaken zijn die volgens jullie een 'must' zijn aan ieders gordel, let me know! Voorlopig heb ik enkel nog de basics dus heb nog wel wat plaats. :wink:

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

Vincent
Gebruikers-avatar
mito555
Politie
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2010, 12:05

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door mito555 »

Ik raad u aan om zeker nog te wachten met een zakje voor je radio. De radio's verschillen per zone en als je ergens begint te werken krijg je sowieso een bijhorend tasje. Tijdens de opleiding is het even behelpen, maar het is weggesmeten geld om het zelf te kopen. De kans is groot dat je dan in een zone terecht komt waar ze een ander type radio hebben en je niets meer met het tasje kan doen.

Sommige zones geven ook een zaklamp, al is dat niet overal het geval. Ik heb tijdens mijn opleiding ook de EDEN Tdl gekocht met de LHU14 houder. Ik ben er heel tevreden van. Ik kan moeilijk vergelijken met de andere houder, aangezien ik die nooit getest heb.

Met je handschoenen kan je ook nog even wachten tot als je daadwerkelijk begonnen bent in een zone... Ikzelf heb bij Falcon meswerende handschoenen gekocht.
OPAC 105de
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door sledge »

doe geen zotte kosten, in de zone krijg je alles. Indien je iets anders wenst kan je best eens met een verantwoordelijke praten.
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door DerDritteMann »

Inderdaad, aansluitend op vorig antwoord zou ik zeggen dat je best even terug met je twee voeten op de grond komt. Het is niet abnormaal dat beginners elkaar zodanig opdraaien (ik was ook zo een beetje :twisted: ) dat je op de duur alle zin voor realiteit verliest. Je ziet dan zo van die toestanden van rambo's (en rambettes 8) ) die met een hele kerstboom aan hun wapengordel lopen, waarbij ze bijna omvallen van het gewicht. Ik zie het allemaal graag staan: meswerende handschoenen kopen. Die doe je dan 99 keer aan en er gebeurt niets. De honderdste keer heb je ze toevallig door omstandigheden niet aan en je snijdt je (het hoeft zelfs geen mes te zijn). Goede handschoenen kan je je inderdaad aanschaffen (en dat is het enige), maar wacht totdat je ingedeeld bent en dan heb je nog tijd genoeg om bij collega's te horen. Maar heilig zijn die ook niet, hoor, want met handschoenen heb je geen gevoel bij het fouilleren.

Ik zou eerder adviseren om te zorgen dat je pv's in orde zijn (waarom wordt daar zo weinig over gesproken?), dat alle onderzoeksdaden professioneel en volledig uitgevoerd worden, alle sporen gevrijwaard worden, dat je je ogen openhoudt tijdens vaststellingen, getuigen opspoort, je verstand gebruikt, m.a.w. dat er een pv op tafel ligt om duimen en vingers af te likken. Een pv waar tweedelijnspolitie iets aan heeft om daders of verdere daders te vinden. Een pv waar slachtoffers mee geholpen zijn en waarbij daders een straf kunnen krijgen. Dát is belangrijk en niet zo zeer of je een lampje hebt dat ver of minder ver, in bundel of gespreid schijnt, wit of zwartkleurig is. Je zult het later wel leren in het korps als je een paar klachten aan je been hebt: schieten en vechten is om problemen vragen. Echt politiewerk zijn meestal geen rambotoestanden (wat niet wilt zeggen dat geweld niet kan voorkomen, maar vermijden is steeds de boodschap).
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door vdv »

Ook ik sluit me hierbij aan : radiotas => zeker niet doen. Die krijg je in elk geval.

Tactische lamp: veel leerlingen kopen dat om nog geen jaar later in een zone terecht te komen waar men eentje krijgt. Gevolg: een nutteloze dure lamp => wacht tot je een vaste plek hebt en kijk dan voor een eventuele aankoop.

Handschoenen? In mijn zone ben ik zowat de verantwoordelijke voor aankopen op 'tactisch' vlak, en er zijn al enkele vertegenwoordigers van snijwerende handschoenen gepasseerd. Probleem: degenen die echt goed beschermen (ook tegen naalden), voelen aan alsof er karton in zit en zijn hierdoor ongeschikt voor fouilles, waarvoor ze eigenlijk moesten dienen.
Om de held uit te hangen tegenover iemand met een mes ook: veel te riskant. Afstand houden en andere middelen toepassen. => wij hebben geen snijwerende handschoenen gekocht.
Wat dan wel? Neopreen is heel tacticool maar houdt de koude, wind, vocht en vuil niet tegen (been there done that).
Voor mij werken de gewone lederen handschoenen nog het beste: warm en makkelijk te reinigen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door sledge »

ook ik doe de tactische aankopen : voor iedereen tactisch lampje (100 lumen), fouillehandschoenen nighthawk defender, astrid oortje, speciale oc sprayhouders die draaien en elastisch beveiligd zijn, per dienstvoertuig een alcoholsnuffelaar, gps, digitaal fototoestel, .... als er iemand bij ons een voorstel heeft komen ze naar mij en bespreken we dat. Zo zijn we er dit jaar in geslaagd een livescan te kopen. Als de bazen mee willen is er veel mogelijk, als je maar kan zeggen waarom er iets nodig is.

Iedereen bij ons heeft de neopreen handschoenen en daarbij nog de lederen met pels in voor de winter. Gezien de neopreen met punten gekocht wordt, kan er al eens een extra paar af per jaar
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door Dimitri »

Dat van een volle gordel is maar al te waar. Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te hangen want ik wil mijn rug vrijhouden. Ik vind dit gewoon zeer ambetant als je ermee in de auto zit. En je zit ook gewoon veel in de auto tijdens je diensturen. Liefst van al zou ik zelfs gewoon een beenholster hebben om mijn dienstwapen in op te bergen zodat er al een serieus pak gewicht wegvalt en er een relatief grote luxe is om de gordel te ordenen. Ik probeer mijn gordel zo logisch mogelijk te ordenen maar het lukt me soms gewoon niet door plaatsgebrek. En ik ben dan nog een redelijk brede man en heb al iets meer plaats dan magere mannen of vrouwen. Maar ik wil echt die rug vrijhouden.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door SHERIFF »

amai Sledge, precies geen crisis bij jullie. Wij krijgen niks. We kunnen zelfs geen bijkomende riem meer bestellen
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door L0k1- »

Best eerst wachten tot je effectief in een zone zou starten....

Zo krijgt iedereen bij ons een tactische zaklamp, maar je ziet dan een heleboel personen arriveren in de zone met hun eigen aangekochte lamp van 100 euro bijvoorbeeld :)

Ivm de handschoenen, ik heb gewoon dunnen stoffen handschoenen met deels leder. Zouden prikwerend zijn, maar ga er ook vanuit als er iemand volop met een naald in mijn hand prikt, dat het er toch doorgaat. De handschoenen die WEL zoiets zullen tegenhouden, zijn gewoon veel te dik en te lomp om te fouilleren.

Plus wat heb je aan die handschoenen als je plots naar uw wapen moet grijpen..... Voor mij speelde dat toch ook een rol dat indien nodig ik nog gemakkelijk mijn dienstwapen kan hanteren. Als ik sommige collega's hun handschoenen zie met kevlar erin verwerkt, dan kunnen die nooit deftig hun wapen vastpakken of de zakken van een jeansbroek fouilleren...

Nu ben wel blij van mijn beenholster, is toegelaten in mijn zone en heb dat dan ook aangeschaft. Nu hier bestaan ook verschillende modellen en dus prijzen in. Voordeel is dat ik eigenlijk niets op mijn rug heb hangen, aangezien zowel mijn dienstwapen alsook pepperspray op die beenholster zitten. Pepperspray bij ons is niet zoals die van de Federale, is zo één met een clipsysteem zonder zakje.

@Sledge, welke zone werk je? Antwerpen?
Berre
Politie
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012, 18:30

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door Berre »

Hmmm, ik heb mij op aanraden van mijn mentor wel zelf een paar snijwerende handschoenen gekocht. Die krijg ik later in de zone waarin ik terechtkom NIET (maar ze zijn wel toegelaten).

Ik heb mij ook, uit eigen beweging, een (goedkoop) zaklampje gekocht van Surefire. Gelukkig, want heb het toch een aantal keren nodig gehad.

Holsters en andere zaken, daar wacht ik mee. Dat wordt voorzien door de zone.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door sledge »

L0k1- schreefCOLON @Sledge, welke zone werk je? Antwerpen?

Zwijndrecht, en binnen een paar maanden hoort Antwerpen ook bij ons :-D
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door DerDritteMann »

Heb jij koorts? 8)
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door sledge »

we komen terug bij elkaar, net zoals de ipz tien jaar geleden, men wil zelfs een gezamelijk nieuw politiebureel voor Zwijndrecht, Burcht en Linkeroever

het is geen fusie, maar een ...... associatie van diensten :greenb:
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door DerDritteMann »

Met linkeroever, dat had ik ook gehoord, maar niet met gans Antwerpen.

Enfin, toch eerst zien en dan geloven...
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zaklamp, handschoenen etc.

Bericht door Dimitri »

Whats in a name :roll:
BUTTON_POST_REPLY