Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Forumregels
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Dimitri »

Iedereen wordt geacht de wet te kennen. Bovendien als je beslist om zo iets te verzamelen, kan je toch best verwachten dat je op de hoogte bent met wat je aan het doen bent.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door L0k1- »

De enige die naar mijn mening politiemateriaal mogen hebben buiten iemand van de politie zelf zijn erkende musea. Al de rest moet er met hun handen van af blijven.... Heb over laatst nog een geval gehad van nepagenten...
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Boba »

GlennVE schreefCOLONBoba,

Als ik je even mag corrigeren. Wie uniformstukken verkoopt is strafbaar maar gewoon geven, is daarom niet strafbaar (natuurlijk moet men dan wel weten aan wie men dat geeft, want men moet die persoon kunnen vertrouwen dat die het uniformstuk niet misbruikt). Wie zegt dat het fout is, toch is het zo = ik weet dat van Collega-Verzamelaar. De meeste Verzamelaars weten nu ook dat ze het Uniform niet mogen misbruiken

Dan zou het idee van die Databank nog een goed idee kunnen zijn. Een mogelijke naam zou kunnen zijn Databank voor de Belgische Politie Verzamelaars (DBPV), in het Frans: Base de Données pour le Collecteurs de la Police Belge (BDCPB). Is enkel zichbaar voor LokPol en FedPol.
Zoals gezegd, heb ik gelijk (anders zou ik het niet beweren)

Dus, weet eerst waarover je spreekt, en begin dan eigen meningen of correcties te plaatsen. (en onderbouw ze liefst ook).

Trouwens, even nadenken, en het was je duidelijk geworden dat je argument nergens op slaat, daar het 'verkopen' niet de strafbare gedraging is.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door sledge »

GlennVE schreefCOLONBoba,

Als ik je even mag corrigeren. Wie uniformstukken verkoopt is strafbaar maar gewoon geven, is daarom niet strafbaar (natuurlijk moet men dan wel weten aan wie men dat geeft, want men moet die persoon kunnen vertrouwen dat die het uniformstuk niet misbruikt). Wie zegt dat het fout is, toch is het zo = ik weet dat van Collega-Verzamelaar. De meeste Verzamelaars weten nu ook dat ze het Uniform niet mogen misbruiken

Dan zou het idee van die Databank nog een goed idee kunnen zijn. Een mogelijke naam zou kunnen zijn Databank voor de Belgische Politie Verzamelaars (DBPV), in het Frans: Base de Données pour le Collecteurs de la Police Belge (BDCPB). Is enkel zichbaar voor LokPol en FedPol.
gpi51 :
2.5. Giften aan verzamelaars, musea, toneelverenigingen, enz
Politiediensten krijgen af en toe vragen van privé-personen of -organisaties om, al dan niet definitief, politiematerieel of -uitrustingsstukken te bekomen voor historische, culturele of andere doeleinden of gewoon om een privé-collectie aan te vullen.
Het is aan te bevelen deze vragen zeer selectief te behandelen en in de schenkingsovereenkomst duidelijk te specificeren voor welke doeleinden het materieel mag worden gebruikt en wat er mee moet gebeuren wanneer het van geen nut meer is.
Ik herinner eraan dat het oude uniform volgens het koninklijk besluit houdende het uniform van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, nog mag worden gedragen tot 1 januari 2008. Er wordt gevraagd erop toe te zien geen definitieve afstand te doen van het oude uniform vóór 1 januari 2009. Dit opdat de burger heel goed vertrouwd zou zijn met het nieuwe uniform en om, indien mogelijk, elk misbruik van definitief afgestane stukken te vermijden.


Voor mij is een verzamelaar niet de persoon die als een klein kind (11 jaar) mensen over laat of iemand die op 17 jarige leeftijd naar een politieman staat te kijken die het verkeer regelt, dat nadoet in zijn tuin en dan op een openbaar forum zo fier als een gieter zegt dat hij dat zeer goed kan. Ik ken je niet persoonlijk, maar ben er absoluut van overtuigd dat je die uniformstukken al gedragen hebt of de intentie hebt deze te dragen en dat beste Glennve maakt dat je in mijn ogen een gevaarlijk individu bent, ongeacht hoeveel op tien je mij geeft.
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door DerDritteMann »

13 SEPTEMBER 2006. - Omzendbrief GPI 51 betreffende de behandeling van afgedankt politiematerieel. - Richtlijnen en aanbevelingen

2.3. Basis- en functieuitrusting
Naar aanleiding van de politiehervorming zal ook de uitrusting heel wat veranderingen ondergaan. Door het invoeren van het nieuwe uniform (basisuitrusting) en nieuwe normen inzake functieuitrusting zullen in de komende jaren aanzienlijke hoeveelheden politieuitrusting worden afgeschreven.
In dit verband moet worden onderstreept dat niet alleen de Korpschef of de Directeur een belangrijke verantwoordelijkheid hierin dragen, maar is het eveneens aan te bevelen elk personeelslid voor deze materie verantwoordelijk te maken.
Het « politie-uniform » heeft ondanks zijn wettelijke bescherming (ook het oude uniform), reeds meerdere malen aanleiding gegeven tot misbruiken (neppolitiemannen), in het verleden en ook in het heden.
Bijgevolg vraag ik u erop toe te zien dat uw personeelsleden duidelijk op de hoogte zijn van het feit :
- Dat het uniform niet mag uitgewisseld, gegeven, geleend noch verhandeld worden zonder toestemming van de overheid.
- Dat in geval van niet-respecteren' van deze richtlijn het personeelslid tuchtrechtelijk en strafrechtelijk kan vervolgd worden (voor diefstal/verduistering van goederen eigendom van de staat of van de gemeentelijke/lokale overheid).
Teneinde elk « misverstand » in deze materie te vermijden, is het sterk aangewezen om toe te zien op het volgende :
- Indien een personeelslid zijn functie te vroeg verlaat (bijvoorbeeld een leerling) zal hij het totale uniform aan zijn overheid teruggeven.
- Indien het personeelslid op pensioen gaat is het hem strikt genomen toegestaan, indien hij het wenst, zijn uniform te bewaren (d.w.z. de stukken van de basisuitrusting) onder voorbehoud dat hij ze niet draagt noch gratis of tegen betaling afstaat, behalve bij toestemming van zijn voormalige overheid.
Als een bepaald lid van dit forum zich ergens in kan vinden, bijvoorbeeld in de groen aangehaalde tekst...

GlennVE schreefCOLONWie uniformstukken verkoopt is strafbaar maar gewoon geven, is daarom niet strafbaar
:lol:
GlennVE schreefCOLONik weet dat van Collega-Verzamelaar
:lol: :lol:
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door sledge »

nu lees ik in inforevue nr 3, pagina 52, dat onze GlennVe als abonnee een prijs heeft gewonnen :
http://issuu.com/fedpolbelgium/docs/inf ... doublePage

Proficiat....
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Dimitri »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de oplossing zelf niet gevonden had :oops:
Gebruikers-avatar
DaikoG
Politie
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2010, 20:52

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door DaikoG »

Dimitri schreefCOLONIk moet eerlijk bekennen dat ik de oplossing zelf niet gevonden had :oops:
Idem, ik had hem wel in het Frans gelezen en dacht dat ik een inside-joke (die Walen hebben soms gekke humor) gemist had...
PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene - G/DCT1 (Wachtdienst)
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door sledge »

de nieuwe is ook moeilijk :eek:
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Dimitri »

Ik denk dat ik deze nog niet gehad heb. Welk een is dat dan?
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door sledge »

met die parachute
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Dimitri »

Ik vermoed dat het gewoon dat kastje is met dat mes in... :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY