Stage tijdens opleiding

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Natascha
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012, 23:46

Stage tijdens opleiding

Bericht door Natascha »

Hallo

Hoe werkt het nu juist bij de stage tijdens de opleiding van aspirant inspecteur? Kan je zelf kiezen waar je stage kan doen? En moet je meteen van de eerste dag al het werk meedoen?

Groetjes
Gebruikers-avatar
DaikoG
Politie
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2010, 20:52

Re: Stage tijdens opleiding

Bericht door DaikoG »

Als het systeem nog steeds hetzelfde is zijn er twee stages voor ainp. Een eerste stage van 2weken in het luik agent en een tweede stage van ongeveer 2 a 3 maand in het luik inspecteur.

Normaal loop je stage in je woonplaats maar andere stageplaatsen aanvragen kan in overleg met de politieschool en de zone.

Hoe jouw stage verloopt hangt af van jouw mentor, de zone, jijzelf,...

Je krijgt hier tijdens de opleiding meer dan voldoende informatie over.
PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene - G/DCT1 (Wachtdienst)
cleo
Politie
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2010, 21:50

Re: Stage tijdens opleiding

Bericht door cleo »

Wij hebben 3 stages:

2 dagen kennismaking => is enkel papieren invullen en dergelijke (stelt eigenlijk niet zoveel voor)
2 weken verkeersstage => voor de examens agent
6 weken "grote" stage => de stage als INP

Ik weet niet of het overal zo is?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Stage tijdens opleiding

Bericht door Dimitri »

Is bij de WPS ook zo alhoewel er voor de eerste kennismakingsstage wel verwacht wordt dat de zone ons eigenlijk de zone leert kennen. Concreet betekende dit voor mij dat ik alle diensten bezocht heb en van het diensthoofd een uiteenzetting deed hoe ze functioneerden. Daarnaast hadden we ook 2u "vrij" waarbij we in de Hycap wagen gewoon door de ganse zone reden om eens te tonen hoe groot de zone is en tot waar de zone reikt. Al bij al wel een leuke kennismaking.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Stage tijdens opleiding

Bericht door vdv »

Ik ben stagementor.

Het is nog steeds zoals hierboven beschreven. Tijdens de stage voor agent doe je vooral verkeer en onthaal. Dit wil zeggen: boorddocumenten van auto's controleren en ademtesten afnemen. Ook de bijkomende administratie is voor u. Tegen dan heb je genoeg theoretische bagage om dit aan te kunnen. Uw mentor staat u bij, maar laat u alles zelf doen en controleert of het goed is.

In de 'grote' stage ga je mee op interventie. Dit verloop verschilt van zone tot zone: in mijn huidige zone ga je de eerste weken als 'derde man' mee. Extra aan de ploeg dus.
Ik doe het zo:
- de eerste interventies observeer je, en ik stel achteraf vragen over die interventie
- als ik vind dat je er klaar voor bent (of moet zijn) laat ik je het woord voeren en wordt de andere collega in feite derde man. Dat kan snel gaan.
- Na een tijdje bestaat de ploeg uit de stagiair en mezelf.

Ook hier moet je als stagiair bewijzen dat je het kan, en is alle administratie voor u. Uiteraard onder begeleiding.

Tot nu toe ging dit zonder probleem. Behalve voor mijn voorlaatste stagiair: die is gestopt vlak na de stage omdat hij een ander beeld had van de politie.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY