d t dt

ModeratorCOLON Moderators

DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: d t dt

Bericht door DerDritteMann »

Hielcom schreefCOLONNiet dat het er zoveel toe doet, want wie zo klungelt in formele teksten zou sowieso zijn of haar literair werk naar het hoofd teruggeslingerd mogen krijgen...
De 18-jarigen die nu als politieambtenaar binnenkomen zijn grootgeworden in een milieu van turbotaal, pubertaal, sms-taal of hoe je het ook wilt noemen. Die hebben de grootste moeite om een zin in behoorlijk Nederlands op papier te zetten en deze generatie begint nu ook bij politie zichtbaar te worden. Ik heb al pv's gezien waar je gewoonweg bij gaat huilen, en dan overdrijf ik geen klein beetje...
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: d t dt

Bericht door Dimitri »

Dat vind ik wel een grote generalisering... (en nee, ik ben de 18 al ettelijke jaren voorbij)
BjornV
Aspirant
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2011, 15:44

Re: d t dt

Bericht door BjornV »

DerDritteMann schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONNiet dat het er zoveel toe doet, want wie zo klungelt in formele teksten zou sowieso zijn of haar literair werk naar het hoofd teruggeslingerd mogen krijgen...
De 18-jarigen die nu als politieambtenaar binnenkomen zijn grootgeworden in een milieu van turbotaal, pubertaal, sms-taal of hoe je het ook wilt noemen. Die hebben de grootste moeite om een zin in behoorlijk Nederlands op papier te zetten en deze generatie begint nu ook bij politie zichtbaar te worden. Ik heb al pv's gezien waar je gewoonweg bij gaat huilen, en dan overdrijf ik geen klein beetje...
Ik word in maart 22 en merk ook dat de volgende generatie een echt taalprobleem heeft, dus ik ben gedeeltelijk akkoord. Maar, het is inderdaad een veralgemening want ik merk ook dat veel oudere personen (mijn ouders inclusief) de dt-regel zelfs nooit hebben geleerd of nooit goed begrepen hebben, en nog steeds grote fouten maken. Je kan het dus niet louter op leeftijd steken, zonder opleidingsniveau er ook bij te betrekken.

Daarnaast wordt er sinds kort op de huidige cognitieve testen ook grondig gepeild naar kennis van het Nederlands en spelling (daarom is het slaagpercentage op de cognitieve test van 60% naar 40% gedaald, dixit beroepenvoorlichter Gent) en ook nog eens tijdens de persoonlijkheidsproef (verslag van groepsproef). Dit zal mijns inziens wel een invloed hebben op de nieuwe garde aspiranten :)
AINP. 106e prom, pel 2. OPAC
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: d t dt

Bericht door DerDritteMann »

BjornV schreefCOLON
DerDritteMann schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONNiet dat het er zoveel toe doet, want wie zo klungelt in formele teksten zou sowieso zijn of haar literair werk naar het hoofd teruggeslingerd mogen krijgen...
De 18-jarigen die nu als politieambtenaar binnenkomen zijn grootgeworden in een milieu van turbotaal, pubertaal, sms-taal of hoe je het ook wilt noemen. Die hebben de grootste moeite om een zin in behoorlijk Nederlands op papier te zetten en deze generatie begint nu ook bij politie zichtbaar te worden. Ik heb al pv's gezien waar je gewoonweg bij gaat huilen, en dan overdrijf ik geen klein beetje...
Ik word in maart 22 en merk ook dat de volgende generatie een echt taalprobleem heeft, dus ik ben gedeeltelijk akkoord. Maar, het is inderdaad een veralgemening want ik merk ook dat veel oudere personen (mijn ouders inclusief) de dt-regel zelfs nooit hebben geleerd of nooit goed begrepen hebben, en nog steeds grote fouten maken. Je kan het dus niet louter op leeftijd steken, zonder opleidingsniveau er ook bij te betrekken.

Daarnaast wordt er sinds kort op de huidige cognitieve testen ook grondig gepeild naar kennis van het Nederlands en spelling (daarom is het slaagpercentage op de cognitieve test van 60% naar 40% gedaald, dixit beroepenvoorlichter Gent) en ook nog eens tijdens de persoonlijkheidsproef (verslag van groepsproef). Dit zal mijns inziens wel een invloed hebben op de nieuwe garde aspiranten :)
1) Jouw ouders of op zijn minst de generatie van jouw ouders zijn niet meer belangrijk voor de politie. Mensen van die leeftijd komen niet meer binnen in het korps. Vandaar dat mijn aandacht zich alleen toescherpte op die categorie die potentiëel het korps in komt.

2) Zwijg me a.u.b. van alle zogenaamde pseudomaatregelen die genomen worden om de, hoe moet ik het uitdrukken, Nederlandszwakkeren, toch maar in het korps te krijgen. Ik heb het zelf meegemaakt - dus niet van horen zeggen - hoe er bepaalde categorieën in het scholeke geslaagd zijn en bij mij op stage komen. Als je dan ziet dat ze zowel mondeling als schriftelijk er niet in slagen om één behoorlijke zin geproduceerd te krijgen, moet JE MIJ ECHT NIET MEER SPREKEN OVER DAT SCHOLEKE EN ALLES WAT ER ROND HANGT.

3) Jongens toch... word eens wakker :evil:
Laatst gewijzigd door 2 op DerDritteMann, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: d t dt

Bericht door sledge »

ik treed u volledig bij......

of is het nu : ik treedt uw volledig bij ? :mrgreen:

Er is speciaal bij ons in de zone een lesgeefster Nederlands geweest (van campus vesta) om de belangrijkste regels nog eens te komen uitleggen en het heeft gewerkt, de kwaliteit is gestegen.....

Ik heb haar een verhoorblad laten lezen van een stagair, de dame wist niet wat ze las. Ik vroeg haar hoe dit mogelijk was, het antwoord is al door derdritteman gegeven :cry:
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: d t dt

Bericht door DerDritteMann »

Dimitri schreefCOLONDat vind ik wel een grote generalisering... (en nee, ik ben de 18 al ettelijke jaren voorbij)
Euh... ik weet niet in welke omgeving jij opgroeit (zonder dit negatief te bedoelen), maar welke jongere komt tegenwoordig NIET in aanraking met turbotaal, sms-taal, pubertaal, facebook, twitter, chat, en noem maar op? Ik hoop dat jij een beetje mee bent?

En met het woordje "aanraking" bedoel ik het dan nog héél beleefd.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: d t dt

Bericht door sledge »

Ik heb uit goede bron vernomen dat onze nieuwe premier een paar veranderingen gaat doorvoeren......

Maar gelukkig wordt het allemaal eenvoudiger.
...
Vervoegingen vervallen:
Ik denken, ik antwoorden, ik zeggen, ik weten, wij zullen terug betaal.

Herhalingen als volzin zijn mogelijk dus minder woordenschat nodig (inschatting nog enkel een 100-tal woorden):
Hét wordt moeilijk, het is moeilijk, moeilijk.

De Engelse taal wordt meer geadopteerd.
Alle woorden met een W zullen voortaan beginnen met WH zoals What, Whij.

Iets moeilijker voor de mensen van de echte Vlaaanders? de G moet uitgesproken worden als K en niet meer als H.
Zoals in Bekin, Kemeente, Keld, rektvaardikt, maatrekelen, oplossink, akt, kroen.

De klemtooooooon moet wel anders gelekt worden:
Warheeeeeiiiiid, vrijeeeeeeiiiid.

De volgorde van woorden in een zin is niet meer belangrijk, werkwoorden kunnen zelfs aan het eind van de zin:
Het federale niveau compacter worden, engagement om teruk betalen skuld.

De Belgische taal wordt charmanter gebruikt.
Je mag nu ook Franse woorden gebruiken zoals zero ipv ordinaire nul.

Tot slot de Eddy Merkx truck mag weer gebruikt worden.
Als je tijdens het praten Vlaams vertaalt naar het Belgisch is het meerdere keren toegestaan om euh te gebruiken tot je het juiste woord kevonden kebt.

Ik begin het al te kunnen merk ik. Veel succes!
Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: d t dt

Bericht door VRS »

:mrgreen:

Nu, persoonlijk ben ik ook van die jonge generatie, maar toch vrij goed in talen. Dus geen last van erbarmelijk geschreven teksten (hier en daar een fout kan natuurlijk wel). Maar ik als ik hoor hoe er steeds meer en meer geklaagd wordt op scholen en hier, over het laag taalniveau van de gemiddelde jongere nu, vrees ik ook dat er een probleem is. En als ik nu en dan eens een werkstuk lees van een leeftijdsgenoot word ik inderdaad eigenlijk nooit aangenaam verrast door zijn of haar schrijftalenten.
Maar het probleem ligt bij de discipline, je moet weten dat sms- en computertaal kan, zolang je niet vergeet deftig te schrijven wanneer nodig. Maar velen schenken daar gewoon weinig aandacht aan en dan krijg je zo'n literaire miskramen.
Er zit weinig anders op dan het te drillen van in het lager. En dat was bij mij nog zelfs het probleem niet: in het lager onderwijs werd taal er in feite nog goed ingestampt. Ook de eerste 2 jaren middelbaar waren kwalitatief nog redelijk goed dankzij een strenge leerkracht. Maar daarachter bestaat Nederlands uit vooral een hoop gezever over Middeleeuwse teksten, hier en daar wat proza enzovoort. Niet dat het tof is, maar dat deftig schrijven nog goed blijven drillen zou wel helpen.

En als ik hier hoor hoe erg het blijkbaar zit met sommige nieuwe politiemensen en aspiranten -die op de koop toe nog van school komen(!)-, dan vind ik dat zeer triest. Je moet niet van de oudere generatie zijn om dat te zeggen. Als ik een foutieve tekst lees met alleen maar simpele bewoording, wel sorry, maar die persoon daalt in mijn achting meestal en vind ik vaak dan ook wel "dom".
Een aspirant zou niet mogen afstuderen als hij zo slecht schrijft vind ik.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: d t dt

Bericht door Robby »

Wel, je neemt het woord 'dom' in de mond en dat is inderdaad de essentie van heel het verhaal. Veel mensen beseffen niet hoe dom ze over komen bij anderen die wel correct kunnen schrijven als ze zo'n onzin uitkramen.
Als ik een mooi geschreven tekst van iemand die ik niet ken lees, vorm ik mij daar direct een beeld van. Een positief beeld. Wanneer die tekst vol fouten staat, dan koppel ik daar direct een lager niveau aan.
En dan spreek ik niet van eens een foutje hier of daar, dat kan namelijk iedereen overkomen, maar over systematische fouten.
Het ergste vind ik dan nog die mensen die lastig worden als je hun fouten subtiel verbetert. Ja sorry hé, als ik mee moet tekenen op een PV, dan wil ik niet dat daar dt-fouten in staan ...
Gebruikers-avatar
Kev1n
__________________________
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 23:49

Re: d t dt

Bericht door Kev1n »

Robby schreefCOLONWel, je neemt het woord 'dom' in de mond en dat is inderdaad de essentie van heel het verhaal. Veel mensen beseffen niet hoe dom ze over komen bij anderen die wel correct kunnen schrijven als ze zo'n onzin uitkramen.
Als ik een mooi geschreven tekst van iemand die ik niet ken lees, vorm ik mij daar direct een beeld van. Een positief beeld. Wanneer die tekst vol fouten staat, dan koppel ik daar direct een lager niveau aan.
En dan spreek ik niet van eens een foutje hier of daar, dat kan namelijk iedereen overkomen, maar over systematische fouten.
Het ergste vind ik dan nog die mensen die lastig worden als je hun fouten subtiel verbetert. Ja sorry hé, als ik mee moet tekenen op een PV, dan wil ik niet dat daar dt-fouten in staan ...
Jammer dat niet iedereen daar voor open staat Robby, zo heb ik ooit een inspecteur gewezen op een "dt"-fout in een verklaring en die was daar niet echt mee gediend (d, t of dt? :mrgreen:) .
Dura Lex, sed lex...

Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: d t dt

Bericht door VRS »

Robby schreefCOLONWel, je neemt het woord 'dom' in de mond en dat is inderdaad de essentie van heel het verhaal. Veel mensen beseffen niet hoe dom ze over komen bij anderen die wel correct kunnen schrijven als ze zo'n onzin uitkramen.
Als ik een mooi geschreven tekst van iemand die ik niet ken lees, vorm ik mij daar direct een beeld van. Een positief beeld. Wanneer die tekst vol fouten staat, dan koppel ik daar direct een lager niveau aan.
En dan spreek ik niet van eens een foutje hier of daar, dat kan namelijk iedereen overkomen, maar over systematische fouten.
Het ergste vind ik dan nog die mensen die lastig worden als je hun fouten subtiel verbetert. Ja sorry hé, als ik mee moet tekenen op een PV, dan wil ik niet dat daar dt-fouten in staan ...
x 2
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: d t dt

Bericht door Boba »

Hielcom schreefCOLON
Robby schreefCOLONWel, je neemt het woord 'dom' in de mond en dat is inderdaad de essentie van heel het verhaal. Veel mensen beseffen niet hoe dom ze over komen bij anderen die wel correct kunnen schrijven als ze zo'n onzin uitkramen.
Als ik een mooi geschreven tekst van iemand die ik niet ken lees, vorm ik mij daar direct een beeld van. Een positief beeld. Wanneer die tekst vol fouten staat, dan koppel ik daar direct een lager niveau aan.
En dan spreek ik niet van eens een foutje hier of daar, dat kan namelijk iedereen overkomen, maar over systematische fouten.
Het ergste vind ik dan nog die mensen die lastig worden als je hun fouten subtiel verbetert. Ja sorry hé, als ik mee moet tekenen op een PV, dan wil ik niet dat daar dt-fouten in staan ...
x 2
x3 (maar velen trekken zich dat gewoon niet aan)
"If you run, you'll only go to jail tired."
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: d t dt

Bericht door Dimitri »

DerDritteMann schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONDat vind ik wel een grote generalisering... (en nee, ik ben de 18 al ettelijke jaren voorbij)
Euh... ik weet niet in welke omgeving jij opgroeit (zonder dit negatief te bedoelen), maar welke jongere komt tegenwoordig NIET in aanraking met turbotaal, sms-taal, pubertaal, facebook, twitter, chat, en noem maar op? Ik hoop dat jij een beetje mee bent?

En met het woordje "aanraking" bedoel ik het dan nog héél beleefd.
Ik had het niet over het niet in aanraking komen met jongerentaal, eerder dat zeggen dat iedere jongere tegenwoordig niet meer kan spellen een grote generalisering is.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: d t dt

Bericht door Eric »

DerDritteMann schreefCOLONsex = seks
Ze zijn niet hetzelfde: seks is een medische term, iets voor ziekenhuizen, vruchtbaarheidscentra, witte jassen en autopsieën. Sex is rock 'n roll, op benevelde avonden, hitte, passie, vuurwerk :wink:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: d t dt

Bericht door VRS »

Eric, "seks" is weldegelijk (ook) hitte, of zonder rond de pot te draaien: vrijen/neuken. :wink: 'k Heb zelf nooit geweten dat "seks" officieel als "sex" werd geschreven. "Sex" is gewoon Engels en wordt vaak ook in het Nederlands gebruikt, maar in feite onterecht. Het kan zijn dat "seks" voor ziekenhuizen en witte jassen is, maar het is ook "de daad" (afgaande op wat in het Groene Boekje zou staan en wat op verschillende taalkundige sites terug te vinden is).

Sex is dus nog steeds = seks.

Sorry voor het mierenneuken :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY