Het antecedentenonderzoek - F.A.Q. -

wat is het antecedentenonderzoek of moraliteitsonderzoek, .... hoe lang moet ik wachten op een uitslag ? Waarom wordt dit gedaan ?
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Het antecedentenonderzoek - F.A.Q. -

Bericht door Iced_Max »

Vraag :
Ik heb vernomen dat er tijdens het onderzoek ook een gesprek plaatsvind met de wijkagent (of andere), nu vraag ik mij af of die personen ook een soort evaluatie moeten invullen over u persoonlijkheid en het gesprek?

Antwoord :
Uiteraard. Het onderzoek wordt uitgevoerd door uw wijkagent of een andere politieman dewelke belast wordt met het onderzoek. Deze dient zijn bevindingen en resultaten van zijn onderzoek te melden aan de dienst selectie in Brussel. Meestal gaat dit gepaard met een uitnodiging tot op bureel op een bezoek van de collega aan uw thuisadres. Het kan ook zijn dat hij u niet opzoekt en zijn onderzoek ten burele uitvoert.
-
---

Vraag :
Wordt het antecedentenonderzoek afgenomen voor je de 4de proef gaat doen, m.a.w, indien het antecedentenonderzoek negatief uitvalt (wegens allerhande feiten), moet je deze proef dan nog doen of niet?

Antwoord :
Het antecedentenonderzoek word gevoerd tussen proef 3 & 4. Het is niet steeds zo dat het al afgerond is tegen dat je proef 4 moet doen. Meestal moet je dus proef 4 afleggen. Pas wanneer je antecedentenonderzoek positief is afgelopen, zal je de proeven met succes hebben afgelegd.

---

Vraag :
Stel nu dat na afronding van het antecedentenonderzoek men besluit dat je niet voldoet aan de gewenste eisen. Maar je wel geslaagd bent voor de 4 selectieproeven , valt er dan niets meer te doen aan de uiteindelijke conclusie ?

Of kan je als het ware in een vorm van "hoger beroep" gaan ?


Antwoord :
Mocht blijken dat je na het antecedenten onderzoek niet wordt toegelaten, dan is het eventueel mogelijk om uw situatie voor te leggen aan de Raad van State. Doch deze procedure duurt vele jaren en is niet goedkoop.

---

Vraag :
Ikzelf heb niets op mijn kerfstok, maar mijn broer is nogal gekend bij de politie. Ik, ben daar altijd eerlijk in geweest gedurende mijn selectieproeven
Kan dit een belemmering zijn om mij te weerhouden?


Antwoord :
Uiteraard zal de situatie omtrent je broer met u besproken worden. Er zullen inderdaad verschillende vragen worden gesteld. In het verleden is het al gebeurd dat er kandidaten zijn afgekeurd door familieleden dewelke gekend zijn bij de politiediensten. Maar dit is uitzonderlijk. In eerste instantie is het aan u zelf om u zo best mogelijk trachten te “verkopen”.

----

Vraag :
Het antecedentenonderzoek , is dat geen schendig van mijn privacy ?


Antwoord :
Het antecedentenonderzoek is wettelijk geregeld, je kan de wetteksten op de website van fedpol terugvinden. Het merendeel wordt uitgevoerd door de Dienst Screening van de Federale Politie. Om bepaalde redenen dient ook een gedeelte door de politie van je woonplaats uitgevoerd te worden en kan eveneens de Procureur des Konings om info gevraagd worden.

Meer info omtrent de wettelijkheid vind je terug bij "het antecedentenonderzoek - de feiten"
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
BUTTON_TOPIC_LOCKED