De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Scheerske
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2016, 11:05

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door Scheerske »

Jasb6 schreefCOLON 11 Jan 2019, 13:54 Zijn er mensen die recent hun uitslag hebben gekregen voor de persoonlijkheidsproef? Zoja, hoelang hebben jullie moeten wachten op het resultaat?
Heb 4 december meegedaan en vandaag, 15/01' pas resultaten gekregen (selectie rechtstreeks voor Antwerpen). Feestdagen zaten ertussen ook natuurlijk.
Joke-V78
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2018, 20:01

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door Joke-V78 »

Jasb6 schreefCOLON 11 Jan 2019, 13:54 Zijn er mensen die recent hun uitslag hebben gekregen voor de persoonlijkheidsproef? Zoja, hoelang hebben jullie moeten wachten op het resultaat?
Hallo! Ik heb 21/12 mijn persoonlijkheidsproef gedaan en ben gisteren gebeld dat ik geslaagd ben en al uitgenodigd voor de selectiecommissie (op 29/01 in Genk). Vandaag is de brief met de uitslag aangekomen.
yentlpevenage
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2018, 20:17

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door yentlpevenage »

Ik deed de psychologische proeven op 22/01/2019 en kreeg na anderhalve week al een brief in de bus met het resultaat.
Jasb6 schreefCOLON 11 Jan 2019, 13:54 Zijn er mensen die recent hun uitslag hebben gekregen voor de persoonlijkheidsproef? Zoja, hoelang hebben jullie moeten wachten op het resultaat?
Robbers
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2018, 08:57

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door Robbers »

Ik had 25/02 meegedaan en de 28ste telefonische bevestiging gekregen dat ik geslaagd was, tevens meteen uitgenodigd voor het gesprek met de commissie.
Cognitieve proef: Vrijgesteld
Functioneel parcours: Geslaagd
Persoonlijkheidsproef: Geslaagd
Selectiecommissie: Geslaagd
Medisch onderzoek:
Ellennyns
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2019, 20:08

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door Ellennyns »

Hallo iedereen ,

Hoe hebben jullie je persoonlijkheidsproef ervaren ? was dit een aangenaam gesprek of niet ? is een aangenaam gesprek positief of is dit niet echt een goed voorteken ?

ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken :D

groetjes
RobinH
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2015, 19:37

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door RobinH »

Ik moest de persoonlijkheidsproef doen op 20 augustus. Ik had een goed gevoel, tot die laatste postbakoefening toen was mijn geruststelling wat minder. Vandaag 28 augustus heb ik te horen gekregen dat ik geslaagd ben voor de proef.
Kandidaatstelling INP: 20/12/2018
Bevestiging kandidatuur INP: 7/02/2019

Cognitieve proef: Vrijgesteld
Functioneel parcours: Geslaagd (02/04/2019)
Attest van slagen cognitief + fysiek: 29/04/2019

Persoonlijkheidsproef: Geslaagd (28/08/2019)
Selectiecommissie: 12/09/2019
Medisch onderzoek:
enthousiasteaspirant
__________________________
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2019, 15:28

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door enthousiasteaspirant »

Vandaag afgelegd. We gingen als groep de mist in door een blad dat relevant was over de "routebeschrijving" te vergeten.

Over de pc-testen en pers. Test denk ik dat het wel goed ging.

Met de psychologen gingen ze redelijk lang door over het feit dat ik naar een psycholoog ga en een moeilijke situatie uit het verleden. Ook even de vraag gekregen of ik geen moeite ga hebben met situaties waarin ik meself zou herkennen.

Ik heb een redelijk goed gevoel maar dat weet je natuurlijk niet tot die brief in je brievenbus terechtkomt...

Duimen he!
Niet meer actief op Forum
enthousiasteaspirant
__________________________
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2019, 15:28

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door enthousiasteaspirant »

Oh, bijna vergeten: ze vonden mij te formeel.

Ik heb bedankt voor de feedback, gezegd dat ik erop ging letten.

Maar als dat het ergste is dat ze kunnen bedenken...
Niet meer actief op Forum
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door RobinDS »

Dag beste forumleden. Mijn naam is Robin, ik ben 21 jaar oud en heb in juli van dit jaar mijn bachelordiploma behaald, nu volg ik een 7de jaar integrale veiligheid. Op 1 oktober 2019 voor het eerst de persoonlijkheidsproef afgelegd voor de functie van inspecteur van de politie, dit via fast-track procedure voor PIVO Vlaams-Brabant (alle selectieproeven afleggen binnen een termijn van 10 dagen tijd). Ondanks me gedurende een goed jaar te informeren via allerhande opendeurdagen, infosessies, afspraken met beroepenvoorlichters enzovoort, had ik op de dag van het persoonlijkheidsgesprek een vrij onzeker gevoel. Een beetje alsof ik het bos door de bomen niet meer zag door de vele voorbeelden van negatieve en positieve eigenschappen die ik voor mezelf had bepaald, te weinig concrete zaken. Kennis over de politie zat echter goed dankzij het studeren via het boekje "ik word politie-inspecteur" en via informatie van jobpol etc. Het groepsgesprek ging naar mijn gevoel matig (ik ben soms wat stiller in groep omdat ik eerst goed luister naar de zaken en pas reageer op belangrijkere momenten, maar ik zou mezelf daarom niet verlegen/afwachtend noemen, eerder "rustig" volgens sommigen), de postbakoefeningen verliepen verliepen vrij goed, maar het gesprek met de psychologe verliep eerder stroef. De psychologe die mijn test afnam speelde ofwel een spelletje met mij of was oprecht moe, maar om de zoveel tijd moest ze geeuwen. Daarnaast was er ook weinig emotie van haar gezicht af te lezen en heeft ze slechts zelden naar mij gekeken ipv naar haar computerscherm, wat me wel wat het gevoel gaf dat wat ik zei niet interessant genoeg was. Verder had ik ook plots een enorme golf van stress, iets wat ik normaal gezien echt nooit heb, waardoor ik soms onduidelijk mijn voorbeelden kon voorstellen, soms twijfelend overkwam. Na dit gesprek had ik dan ook een slecht gevoel en eenmaal buiten de kazerne van Etterbeek wist ik zo goed als zeker dat ik niet geslaagd zou zijn over de hele lijn. Twee dagen na de persoonlijkheidsproef al mijn resultaat gekregen, en ik bleek inderdaad niet geslaagd te zijn (jammer genoeg), maar zag het dus wel aankomen.

Een week later ook mijn punten gekregen voor de verschillende competenties:

Informatie verwerken: 7
Werk structureren: 2
Samenwerken (intern): 3
Klantgericht optreden: 3
Inzet tonen: 4
Coping: 3
Betrokkenheid en motivatie: 4
Normbesef/Integriteit: 7
Afwezigheid van extremisme: 7
Afwezigheid van pyschopathologie: 7

Vreemd genoeg had ik deze punten nog slechter ingeschat als ik mijn gevoel mag volgen. Met name "coping", "samenwerken" en "klantgericht optreden" heb ik volgens mij te weinig onderbouwd met voorbeelden, ondanks dat ik hier normaal veel voorbeelden van hoor te hebben via mijn bachelordiploma, en dus had ik mezelf gerust een score 2 durven toeschrijven op deze competenties. "Werk structureren" had ik echter hoger ingeschat, aangezien ik daar normaal gezien wel vrij goed in ben en dit ook probeerde aan te tonen (bv. ik heb mijn bachelordiploma behaald zonder ooit een herexamen te halen omdat ik zaken goed kon samenvatten en de essentie uit leerstof kon halen).

Uit het selectiereglement lees ik: "de kandidaat die minder dan drie scores lager of gelijk aan “3”, en geen score “1” behaalt, beantwoordt aan de norm". Als ik dit dan vergelijk met mijn scores, kan ik dan besluiten dat ik geslaagd zou geweest zijn wanneer ik een score 4 op de competenties "samenwerken" en "klantgericht optreden" had behaald? En zijn er hier mensen die ook een andere (negatievere) verwachting hadden van hun scores bij de persoonlijkheidsproef?

Verder heb ik ook nog een soort verslag geschreven van het volledige verloop van mijn volledige persoonlijkheidsproef die dag. Dit wil ik gerust delen op dit politieforum, maar ik weet niet zeker of ik zoveel gedetailleerde informatie over de proef zomaar openbaar mag delen, dus bij deze mijn vraag: iemand die met zekerheid weet of dit mag?

Om mijn bericht af te sluiten: ik geef zeker de moed niet op! Binnenkort ga ik op bezoek bij een beroepenvoorlichter van mijn PZ waarmee ik eerder een afspraak had (om mijn situatie te bespreken en te kijken of ik beter ga voor een functie van agent/beveiligingsagent van de politie), ik volg momenteel nog de opleiding van integrale veiligheid waarbij ik les krijg door en over de politiemensen, en ik heb feedback aangevraagd met betrekking tot mijn scores. Uiteraard ben ik teleurgesteld, maar: "de aanhouder wint"!

Ik kijk uit naar jullie reacties en eventuele feedback/tips/... met betrekking tot mijn ervaring! Veel succes aan allen.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door vdv »

De houding van de psycholoog is normaal. Ze tonen nooit emotie, dat is dus bewust.

Uw resultaten zijn niet problematisch. Met een betere voorbereiding lukt het nog wel denk ik.

Je hebt nergens moeten tekenen voor geheimhouding, en u verslag is uw persoonlijke ervaring, dus je mag dat delen als je dat wil. Persoonlijk zou ik dat niet doen.

Vraag zeker gedetailleerde feedback en vraag waarop je moet werken.

Als het je droom is om inspecteur te worden zou ik een tweede keer proberen vooraleer je overgaat naar agent. Ook weer mijn persoonlijke mening, als agent moet je minstens 2 jaar in functie zijn en nog slagen in dezelfde testen vooraleer je inspecteur kan worden, vandaar.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
enthousiasteaspirant
__________________________
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2019, 15:28

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door enthousiasteaspirant »

Vandaag het blijde nieuws gehad: ik ben geslaagd voor de persoonlijkheidsproef!
Niet meer actief op Forum
JolienM
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2019, 15:27

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door JolienM »

Bij deze deel ik graag ook mijn ervaring (en eventuele tips). Ik heb de persoonlijkheidsproeven afgelegd op 11/12/2019.

De groepsproef: deze viel bij ons op zich goed mee, een tip die ik hier kan meegeven is om zeker heel kritisch te zijn en alle mogelijke opties goed te overlopen. Je hebt genoeg tijd om dit te doen. Bij ons had ze hier wat commentaar op, dat we te makkelijk over sommige zaken heen gesprongen waren en over sommige dingen onvoldoende gediscussieerd hadden.

Postbakoefening op pc en persoonlijkheidsvragenlijst: vond ik ook best meevallen. Bij de vragenlijst kan je alleen maar eerlijk zijn, dus niet te veel over nadenken. Voor de postbakoefening zeker alle mails goed lezen en bekijken. We hadden hier 45 min voor dus dit was zeker ruim voldoende.

Hierna mochten we naar een vergaderzaal waar we een aantal formulieren moesten invullen, o.a. wanneer je de opleiding kan starten, de bereidheid om een wapen te dragen, vragenlijst over drug - en alcoholgebruik en de biografische vragenlijst. De biografische vragenlijst vond ik persoonlijk een van de moeilijkste zaken van heel de dag. Vragen die gesteld werden: redenen voor kandidaatsstelling, bij welke eenheden of diensten wil je werken en waarom, ingrijpende gebeurtenissen in je leven, mijlpalen in je leven, stresserende momenten in je leven, waarden en normen die je belangrijk vindt, welke rol neem je op in een groep, etc. Hier krijg je echt wel heel veel tijd voor dus je kan er zeker op je gemak over nadenken.

Tussendoor moest ik bij de psycholoog. Wat betreft mijn persoonlijk leven heeft ze vooral gevraagd naar mijn studies, het feit dat ik al in therapie ben geweest en mijn hobby's. Ze is lang blijven stilstaan bij het feit dat ik geen hobby's in groep doe. Hier ben ik stom genoeg vergeten vermelden dat ik wel looptraining volg in groep, ik hoop dat dit geen negatieve invloed zal hebben... Daarna vroeg ze wat ik kan vertellen over de politie (geïntegreerde politie, federaal en lokaal, de 7 basisfunctionaliteiten zeker niet vergeten, bestuurlijke en gerechtelijke politie, etc). Ze vroeg ook wie aan het hoofd staat van de politie (commissaris-generaal) en wie de huidige commissaris-generaal was (kon ik helaas niet opkomen omwille van de stress). Dan vroeg ze ook nog de 3 directies (bestuurlijke, gerechtelijke, middelenbeheer en informatie). Studeer dit zeker tot in het detail want dan vroeg ze ook nog wat er allemaal onder deze directies zit en dat wist ik niet. Ik heb ongeveer 20 min binnen gezeten bij de psycholoog, weet niet of dit positief of negatief is...

Hierna hebben we nog een postbakoefening op papier gehad. Het uitgangspunt was ongeveer hetzelfde als deze op de pc, maar hier was de 45 min tijd wat krapper, dus blijf zeker niet te lang hangen bij 1 vraag en probeer zo veel mogelijk op te lossen.

Al bij al heb ik het idee dat het vrij goed gedaan is, maar vind het toch moeilijk om in te schatten of ik er door ben. Duimen dus!
Inschrijving: 31/07/2019
Cognitieve proeven: VRIJSTELLING
Fysieke proeven: 26/09/2019 - GESLAAGD
Persoonlijkheidsproef: 11/12/2019 - GESLAAGD
Commissie:
Medische proef:
JolienM
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2019, 15:27

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door JolienM »

Vandaag het fantastische nieuws gekregen dat ik geslaagd ben! Woehoe!!! Op naar de volgende! :)
Inschrijving: 31/07/2019
Cognitieve proeven: VRIJSTELLING
Fysieke proeven: 26/09/2019 - GESLAAGD
Persoonlijkheidsproef: 11/12/2019 - GESLAAGD
Commissie:
Medische proef:
Gesmoyer
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2019, 07:42

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door Gesmoyer »

JolienM schreefCOLON 23 Dec 2019, 14:00 Vandaag het fantastische nieuws gekregen dat ik geslaagd ben! Woehoe!!! Op naar de volgende! :)
Proficiat ! Veel succes nog ! Wacht al 2 weken op de uitslag van men medische, met hopelijk een opleiding uitnodiging !
RobinDS
__________________________
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2019, 15:14

Re: De Persoonlijkheidsproef : Eigen ervaringen / Uitslagen

Bericht door RobinDS »

Beste forumleden, hieronder mijn scores van de persoonlijkheidsproef voor inspecteur die ik dit jaar heb afgelegd (niet geslaagd):

Informatie verwerken: 7
Werk structureren: 2
Samenwerken (intern): 3
Klantgericht optreden: 3
Inzet tonen: 4
Coping: 3
Betrokkenheid en motivatie: 4
Normbesef/Integriteit: 7
Afwezigheid van extremisme: 7
Afwezigheid van pyschopathologie: 7

Indien ik op de competentie "werk structureren" een hogere score had, was ik dan wel geslaagd, of is het driemalig behalen van score "3" ook een reden tot uitsluiting?
PS: feedback voor de scores op deze proef is reeds aangevraagd via mail. Interpretaties van anderen zijn uiteraard ook welkom, dus bij deze...
Alvast bedankt! :-)
BUTTON_POST_REPLY