Indiensttredingsverklaring

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
BRaero
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2020, 09:16

Indiensttredingsverklaring

Bericht door BRaero »

Beste,

Misschien best even heel kort mijn situatie schetsen. Ik ben begin dit jaar (maart/april) professioneel slachtoffer geworden van de Coronacrisis. Ik ben namelijk door mijn werkgever ontslagen omwille van de onzekere tijden. Na een redelijke carrière binnen een nogal onstabiele sector was dit voor mij de spreekwoordelijke druppel en ben ik vol voor mijn "2de liefde" gegaan en heb ik me kandidaat gesteld voor Inspecteur via de PZ Antwerpen.

Initieel was de opvolging zeer degelijk en werd er snel werk gemaakt van info over de selecties en administratie, en verzekerde men mij dat dit allemaal binnen een redelijke termijn zou kunnen gebeuren. Ondertussen zijn we een 5 maand verder en doe ik midden deze maand mijn persoonlijkheidstesten. Omwille van corona heb ik voorlopig enkel de cognitieve proeven en het moraliteitsonderzoek afgerond.
Aangezien ik al die tijd op een uitkering stond en het financieel geen evidente tijden zijn, zeker met een kind en een eigen woning af te betalen, ben ik tussentijds dus op zoek moeten gaan naar een andere job. Want ondertussen kreeg ik via via te horen dat de start van de opleiding toch pas maart/april 2021 zou zijn, jammer dat men dit niet openlijk communiceert op voorhand.

Wonder boven wonder heeft er zich ondertussen een fantastische opportuniteit aangeboden waar ik geen nee op kon zeggen. Het is echter in een compleet andere sector en moet het dus nog blijken of het wel degelijk iets voor mij is.

Daarom zou ik het ontzettend jammer vinden om nu de handdoek in de ring te moeten gooien bij de selecties van de politie. Ik wil graag doorzetten en kijken hoever het mij lukt, om dan later een keuze te kunnen maken.

Men vraagt echter om voor de persoonlijkheidsproeven een hele resem administratie in te vullen en door te sturen, die nodig zijn voor de uiteindelijke indiensttreding.
Eén daarvan is de indiensttredingsverklaring, daar krijg ik de mogelijkheid tot volgende keuze :

Ik verklaar uitdrukkelijk en ondubbelzinnig:
- de basisopleiding, na het slagen van de selectieproeven, onmiddellijk te zullen aanvangen.
- de basisopleiding, na het slagen van de selectieproeven, te zullen aanvangen binnen een periode van uiterlijk 6 maanden
- de basisopleiding, na het slagen van de selectieproeven, nog niet te zullen starten en vraag uitdrukkelijk uitstel tot ... (zelf in te vullen)
bij die laatste optie staat dat enkel gezondheidsredenen, zwangerschap of een lopende arbeidsovereenkomst in aanmerking komen en schriftelijk bewijs moet geleverd worden.

Nu heb ik daar mijn bedenkingen bij, aangezien een lopende arbeidsovereenkomst enkel zal gelden bij een contract van bepaalde duur. Ikzelf heb een contract van onbepaalde duur dus daar is dan enkel de opzegtermijn van toepassing.

Mijn vraag is dus wat jullie zouden doen, en of bij het invullen van de intentieverklaring ik achteraf nog ten allen tijden zelf kan beslissen om mijn kandidatuur in te trekken wanneer blijkt dat het ander werk me ontzettend ligt en mijn toekomstperspectief kan bieden?

Alvast bedankt voor jullie advies en veel succes !!

Mvg,
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Indiensttredingsverklaring

Bericht door Jens »

BRaero schreefCOLON 09 Sep 2020, 09:47 Beste,

Misschien best even heel kort mijn situatie schetsen. Ik ben begin dit jaar (maart/april) professioneel slachtoffer geworden van de Coronacrisis. Ik ben namelijk door mijn werkgever ontslagen omwille van de onzekere tijden. Na een redelijke carrière binnen een nogal onstabiele sector was dit voor mij de spreekwoordelijke druppel en ben ik vol voor mijn "2de liefde" gegaan en heb ik me kandidaat gesteld voor Inspecteur via de PZ Antwerpen.

Initieel was de opvolging zeer degelijk en werd er snel werk gemaakt van info over de selecties en administratie, en verzekerde men mij dat dit allemaal binnen een redelijke termijn zou kunnen gebeuren. Ondertussen zijn we een 5 maand verder en doe ik midden deze maand mijn persoonlijkheidstesten. Omwille van corona heb ik voorlopig enkel de cognitieve proeven en het moraliteitsonderzoek afgerond.
Aangezien ik al die tijd op een uitkering stond en het financieel geen evidente tijden zijn, zeker met een kind en een eigen woning af te betalen, ben ik tussentijds dus op zoek moeten gaan naar een andere job. Want ondertussen kreeg ik via via te horen dat de start van de opleiding toch pas maart/april 2021 zou zijn, jammer dat men dit niet openlijk communiceert op voorhand.

Wonder boven wonder heeft er zich ondertussen een fantastische opportuniteit aangeboden waar ik geen nee op kon zeggen. Het is echter in een compleet andere sector en moet het dus nog blijken of het wel degelijk iets voor mij is.

Daarom zou ik het ontzettend jammer vinden om nu de handdoek in de ring te moeten gooien bij de selecties van de politie. Ik wil graag doorzetten en kijken hoever het mij lukt, om dan later een keuze te kunnen maken.

Men vraagt echter om voor de persoonlijkheidsproeven een hele resem administratie in te vullen en door te sturen, die nodig zijn voor de uiteindelijke indiensttreding.
Eén daarvan is de indiensttredingsverklaring, daar krijg ik de mogelijkheid tot volgende keuze :

Ik verklaar uitdrukkelijk en ondubbelzinnig:
- de basisopleiding, na het slagen van de selectieproeven, onmiddellijk te zullen aanvangen.
- de basisopleiding, na het slagen van de selectieproeven, te zullen aanvangen binnen een periode van uiterlijk 6 maanden
- de basisopleiding, na het slagen van de selectieproeven, nog niet te zullen starten en vraag uitdrukkelijk uitstel tot ... (zelf in te vullen)
bij die laatste optie staat dat enkel gezondheidsredenen, zwangerschap of een lopende arbeidsovereenkomst in aanmerking komen en schriftelijk bewijs moet geleverd worden.

Nu heb ik daar mijn bedenkingen bij, aangezien een lopende arbeidsovereenkomst enkel zal gelden bij een contract van bepaalde duur. Ikzelf heb een contract van onbepaalde duur dus daar is dan enkel de opzegtermijn van toepassing.

Mijn vraag is dus wat jullie zouden doen, en of bij het invullen van de intentieverklaring ik achteraf nog ten allen tijden zelf kan beslissen om mijn kandidatuur in te trekken wanneer blijkt dat het ander werk me ontzettend ligt en mijn toekomstperspectief kan bieden?

Alvast bedankt voor jullie advies en veel succes !!

Mvg,
Beste

Uw vraag is allesbehalve eenduidig te beantwoorden. U zal zelf alle pro's en contra's dienen af te wegen en u kent uw persoonlijke situatie natuurlijk het beste. Om die reden is een advies in deze altijd onvolledig.

Mocht ik me in uw positie bevinden, dan zou ik zeker de selectieprocedure verderzetten. Mocht blijken dat uw huidige arbeidsplaats toch best meevalt, dan kunt u nog altijd beslissen om te verzaken aan de kandidatuur. Vermits u pas bent overgeschakeld naar een nieuwe werkgever, lijkt de opzegperiode wel mee te vallen indien uw bijvoorbeeld in februari zou beslissen om een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst met het oogmerk de basisopleiding in maart 2021 aan te vatten. Ik zou aanduiden dat u de basisopleiding onmiddellijk zal aanvatten. Zoals gezegd zal de tijd raad brengen en kunt u alsnog beslissen om niet deel te nemen aan de basisopleiding. Het zou dan alleen jammer zijn van de tijd die mijn collega's reeds in u hebben geïnvesteerd.
Inspecteur van politie
BUTTON_POST_REPLY