Betreden privé eigendom

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
freyamertens
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2020, 18:24

Betreden privé eigendom

Bericht door freyamertens »

Ik woon in een residentie, waar ik een kamer huur. Wij hebben achter het gebouw een kleine binnenplaats, waar een aantal picknick tafels staan en ook een fietsenstalling is. Sinds een paar weken komen er steeds hangjongeren zitten, die cannabis roken, lawaai maken en afval achter laten. Er is ook een fiets gestolen, waar we weten niet met zekerheid of dat de hangjongeren waren.

We hebben ze al een paar keer weggestuurd, maar ze blijven terug komen. Ik heb gelezen dat het dus niet strafbaar is om privé domein te betreden zolang het niet aangeven staat, ook al hebben wij dit al een aantal keren verbaal meegedeeld. Het is ook constant hetzelfde groepje. Moest ik nu zelf een blad afprinten waar op staat dat de binnenplaats privé terrein is en dit overleggen met de huurbaas, heb ik dan het recht om de hangjongeren weg te sturen en te 'dreigen' met de politie, indien ze niet willen weg gaan?

Ik voel mezelf niet meer veilig in mijn eigen leefomgeving, omdat het best een grote groep jongens is en ik heb als meisje precies niet veel autoriteit over hen, ook al is dit mijn woonplaats :snif:

Help a girl out please. Alle hulp is welkom, bedankt!!
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Betreden privé eigendom

Bericht door Jens »

freyamertens schreefCOLON 29 Aug 2020, 18:31 Ik woon in een residentie, waar ik een kamer huur. Wij hebben achter het gebouw een kleine binnenplaats, waar een aantal picknick tafels staan en ook een fietsenstalling is. Sinds een paar weken komen er steeds hangjongeren zitten, die cannabis roken, lawaai maken en afval achter laten. Er is ook een fiets gestolen, waar we weten niet met zekerheid of dat de hangjongeren waren.

We hebben ze al een paar keer weggestuurd, maar ze blijven terug komen. Ik heb gelezen dat het dus niet strafbaar is om privé domein te betreden zolang het niet aangeven staat, ook al hebben wij dit al een aantal keren verbaal meegedeeld. Het is ook constant hetzelfde groepje. Moest ik nu zelf een blad afprinten waar op staat dat de binnenplaats privé terrein is en dit overleggen met de huurbaas, heb ik dan het recht om de hangjongeren weg te sturen en te 'dreigen' met de politie, indien ze niet willen weg gaan?

Ik voel mezelf niet meer veilig in mijn eigen leefomgeving, omdat het best een grote groep jongens is en ik heb als meisje precies niet veel autoriteit over hen, ook al is dit mijn woonplaats :snif:

Help a girl out please. Alle hulp is welkom, bedankt!!
Het lijkt me zo te zijn dat om de binnenplaats te kunnen betreden, er toegang is via bijvoorbeeld de gemeenschappelijke inrit van het gebouw? Indien dat het geval is lijkt het me al afdoende duidelijk dat het om een private eigendom gaat en niet om een voor het publiek toegankelijke ruimte. Het bijkomend afficheren van de plaats door aanplakking van "privaat" kan geen kwaad, al zal het geen wonderoplossing zijn. Het aanbrekende schooljaar daarentegen zou het al mogelijk maken dat de jongeren dan andere bezigheden hebben en de binnenplaats links laten liggen.

Het betreden van een private plaats is wel degelijk strafbaar gesteld in ons Strafwetboek, alleen in uw specifieke geval lijkt het zo te zijn dat het misdrijf niet alle essentiële elementen omvat om als strafbare gedraging gekwalificeerd te worden. Dit belet u echter niet om de politiediensten in kennis te stellen dat hangjongeren plaatsnemen op die welbepaalde binnenplaats.
Inspecteur van politie
BUTTON_POST_REPLY