“Wat je hier leert en doet, kan je nergens anders!”

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
karim_2140
__________________________
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2020, 16:06

“Wat je hier leert en doet, kan je nergens anders!”

Bericht door karim_2140 »

Stevie en Margot over hun opleiding tot inspecteur van politie


Terug naar de schoolbanken voor een carrièreswitch van jewelste. Dat is waar collega-aspiranten Stevie Van Ursel (43) en Margot Staelens (26) vorig jaar resoluut voor kozen. Niet je standaardschoolbanken welteverstaan, wel die van de Gewestelijke en Internationale Politieschool. Het doel: inspecteur worden. “Naar het werk gaan en niet weten wat er die dag gaat gebeuren, daar teken ik voor”, aldus Stevie. “Ik ook. De hele dag aan een bureau moeten zitten, is niks voor mij”,vult Margot aan. Een dubbelgesprek met twee toekomstig afgestudeerden.
Stevie stond niet zo heel lang geleden zélf nog voor de klas. “Klopt. Ik heb 15 jaar lesgegeven als leerkracht Nederlands aan het Atheneum van Keerbergen. Ik was het niet beu, maar ik voelde welde drive wegebben. En die heb je echt nodig als er elk lesuur tussen de 25 en 30 paar ogen naar jou zitten te kijken. De politie was iets wat altijd al in mijn hoofd zat, maar niet van tel was omdat ik gewoon een goeie job had.” Wat het vuur dan plots wel aan de lont stak? “Een gesprek met enkele vrienden die ook bij de politie werken. Het actuele aspect van hun jobs en dus het feit dat ze heel dicht bij de mensen en bij het dagelijks leven staan, sprak me enorm aan. Na een goedgesprek met mijn gezin heb ik de beslissing genomen.

”Zijn skills als leraar hoopt Stevie wel nog te kunnen gebruiken. “Er zijn ongetwijfeld overeenkomsten. Mensen inschatten bijvoorbeeld. Dat doe je ook met die jonge gasten. Is die onzeker? Waarom reageert die op een bepaalde manier. Luisteren, verder graven en dan uitvissen wat er gebeurt, dat doe je ook als inspecteur.” En het gezag? “Dat ook. Niet neerbuigend, niet de vijs aandraaien, wel duidelijk maken wat de wet is en wat er kan gebeuren als je die niet naleeft.”

De 26-jarige Margot had geen zin meer in een 9-to-5-kantoorjob. “Ik ben na mijn studies met mijndiploma bestuurskunde aan de slag gegaan, maar altijd met het idee blijven spelen om naar de politie te trekken. De actie, de variatie en het maatschappelijk belang zijn de redenen waarom ik voor de politie ga. Je doet iets voor de burger en je doet iets unieks, hé. Wat mijn vrienden en familie ervan vinden? Ze zijn héél positief en vinden het ook echt iets voor mij. Je krijgt natuurlijk snel de typische vragen hé: heb je al leren schieten? Mag ik je uniform eens zien? Grappig!”

In december vorig jaar, na de selectieproeven, startten de twee aan de opleiding. De theorie zit er nu zo goed als op, de eerste stageperiode komt eraan. “We gaan proeven van elk onderdeel van het politiewerk. Eerst kijkstage en na vier weken het echte werk. Ik heb er zin in!”, zegt Stevie.Over de opleiding zijn beide aspiranten het trouwens eens. “Een fijne ervaring, ondanks de coronacrisis. De cursus werd dan ook perfect aangepast aan e-learning. Wat je hier leert en doet, kan je gewoon nergens anders. We krijgen bovendien les van mensen die echt in het veld hebben gestaan en hun ervaringen en expertise met ons delen. Dat is onbetaalbaar”, aldus Margot.

Hoe zit de sfeer eigenlijk in de groep? “De jongste is 18 jaar en de oudste 53, maar we komen goed overeen. Iedereen wil het goed doen, iedereen helpt elkaar en we gaan ook al eens samen iets drinken. Ongedwongen, familiaal, gewoon tof”, zegt Margot.

Stevie start in december in de zone Bodukap. “Een bewuste keuze. Ik woon er, ben er verankerd, ken de uitdagingen en kan letterlijk te voet naar het werk. Ik ga eerst de job en de diensten leren kennen en dan zien we wel. Je job staat niet stil en geen enkele dag is dezelfde, daar gaat het om voor mij. Natuurlijk is het goed om te weten dat er mogelijkheden zijn. Wil ik bijvoorbeeld ooit hoofdinspecteur worden, dan kan dat door een jaartje extra opleiding te doen.”

Margot kiest met Montgomery dan weer voor het Brusselse. “Het is een wereldstad met specifieke uitdagingen en dat ligt me wel. Het is bovendien goed voor mijn Frans en ik verdien er ook wat meer dankzij de Brusselpremie en de tweetaligheidspremie. Ik wil dus eerst daar ervaring opdoen. Zoals Stevie ook zegt, zijn er altijd kansen bij de politie. Wie weet keer ik dus ooit wel terug naar mijn eigen town, Gent!”

Bron: Het Nieuwsblad
Link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202007 ... 9_npED8CDo
Test 1: Cognitieve vaardigheidsproef en functioneel parcours
Test 2: Persoonlijkheidsproeven
Test 3: Selectiecommissie
Test 4: Medische proef
Moraliteitsonderzoek
BUTTON_POST_REPLY