Het "gevreesde" gesprek

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Sophie Bonte
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014, 11:28

Het "gevreesde" gesprek

Bericht door Sophie Bonte »

En daar komt hij dan… de (bijna) laatste en meest gevreesde test… Jawel de selectiecommissie.

Laat me je eerst even geruststellen… bij mij viel het best mee! Ik had absoluut geen ‘tirankarakters’ voor me zitten – en buiten het feit dat ik erg zenuwachtig was – stelde ze me alle 3 (2 leden van de federale politie en 1 psychologe) op mijn gemak.

Laten we zeggen dat (in mijn geval) de psychologe hoofdzakelijk de ‘ambetante’ rol op haar nam, maar eigenlijk namen ze alle 3 die rol wel eens op zich. Wanneer ik het antwoord niet wist – en dat dus eerlijk toegaf – kreeg ik meteen de stempel van ‘opgever’, wanneer ik snel antwoordde was ik te impulsief… Als ik bij mijn standpunt bleef had ik paardenkleppen op en er werd mij wel meermaals op de vingers getikt dat ik veel te nerveus was om helder te denken …

Ja ze testen je.. Maar er waren ook positieve punten.. Wanneer ik iets zei waar ik zeker van was en zelf volledig achterstond, werden ze stil en vroegen ze niet door. De psychologe wou me ook meermaals doen twijfelen over zaken die ik tijdens de psychologische test had gezegd (over simpele zaken zoals de maand waarin ik gestart was met werken) maar ik liet mij daardoor niet van de wijs brengen.

Mijn nervositeit nam tijdens het gesprek wel meermaals de bovenhand, ik had me theoretisch gezien goed voorbereid maar ik kon – zoals ze zelf aangaven – niet meer helder denken. Ze gaven wel meermaals aan dat ze er zeker van waren dat ik het antwoord wist…

Op het einde van het gesprek zeiden ze dat ik TE veel geluisterd heb naar tips van anderen en dat ze mij op die manier niet goed konden beoordelen. Hun laatste zin was: ‘We wilden de echte Sophie zien’…. De psychologe zei me toen dat ik stilgevallen was.. Ik zei hen dat het niet evident is om in 1 uur te bewijzen dat je alle eigenschappen bezit die nodig zijn, en dat ik besefte dat mijn nervositeit me hier wel in de weg had gestaan. Ik zei hen dat die nervositeit enkel naar voor komt op dit soort momenten en dat ik reeds ondervonden heb dat ik in het werkveld wel mijn kalmte weet te bewaren. Achteraf gezien heeft me dit gelukkig niet in de weg gestaan want ik ben GESLAAGD :-D oef!

Om het even samen te vatten, de beste tips die ik je kan meegeven zijn:
- Wees gewoon eerlijk over alles, als ze weten of ondervinden dat je liegt, mag je het volgens mij vergeten;
- Wees jezelf & probeer de tips die je van anderen krijgt niet toe te passen als ze totaal NIET bij je persoonlijkheid passen;
- Ken je eigen positieve en negatieve kanten goed en zorg dat je bij elke eigenschap een voorbeeld/situatie uit je leven kan schetsen (!);
- Weet welke eigenschappen belangrijk zijn voor een inspecteur en probeer je eigen persoonlijkheidskenmerken daarop af te stemmen (je moet natuurlijk geen zaken beginnen uitvinden , eerlijkheid brengt je echt het verst);
- Bereid je theoretisch voldoende voor zodat je de grote lijnen van de politie kent, maar zorg ook dat je dit kan toepassen in een praktijkvoorbeeld, zo bewijs je dat je het niet enkel vanbuiten hebt geleerd, maar het ook begrijpt;
- Weet dat ze je testen door:
o je te doen twijfelen aan zaken die je tijdens de psychologische test zei…
o je te doen twijfelen aan de antwoorden die je geeft…
o bij bepaalde antwoorden te zeggen dat je TE impulsief TE direct TE …. bent…
o met hun ogen te draaien, ongeïnteresseerd te lijken, te zuchten,…
- Indien je eens een ‘steek’ laat vallen, probeer gewoon de draad terug op te pikken… ‘remember’ ik was een opgever/impulsief/had paardenkleppen op en was veeeeel te nerveus maar liet me daardoor niet van de wijs brengen;
- Probeer zelf het gesprek op een positieve manier af te sluiten ook al denk je dat het een verloren zaak is.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad, heel veel succes! Ik duim alvast mee!
Baste
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014, 18:31

Re: Het "gevreesde" gesprek

Bericht door Baste »

Allereerst proficiat met het slagen in de testen.
Mijn gesprek was vergelijkbaar met dat van u. Het met de ogen draaien, ongeïnteresseerd lijken, maar vooral over het te zenuwachtig zijn. Volgens hen was ik nie stressbestendig genoeg, wat 1 van de competenties is. Ik heb toen geantwoord dat ik geen stress heb, maar zenuwachtig ben, iets wat toch normaal is voor een gesprek van 1 uur die bepaald over de rest van mijn carrière... Uiteindelijk was ik geslaagd en ben ik nu 6 maand aan de opleiding bezig. En kheb er nog gene minuut spijt van gehad!!!
Veel succes met de opleiding! Wanneer zou je starten?
Lins
__________________________
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2013, 15:48

Re: Het "gevreesde" gesprek

Bericht door Lins »

Heb op 20/10 mijn gesprek met de commissie.

Ik hoop hetzelfde te ervaren en natuurlijk ook geslaagd te zijn.

Ik ben bv stressbestendig op mijn huidig werk, omdat ik weet wat ik kan hierin. Maar ik ben bv heel zenuwachtig voor zo'n gesprek omdat dit mijn toekomst bepaald.

Hopelijk kan ik laten zien wie ik ben.
Cognitieve- en sportproef: 30/06/2015, geslaagd: 15/07/2015
Persoonlijkheidsproef: 30/09/2015, geslaagd: 07/10/2015
Gesprek met de Selectiecommissie: 20/10/2015, geslaagd 23/10/2015
Medische proef: 26/10/2015, geslaagd 29/10/2015

Start opleiding: 1 december 2015 campus Vesta.
BUTTON_POST_REPLY