HULP GEVRAAGD ASAP! Commissie over 2 weken :'(

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Manuel
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2013, 13:50

HULP GEVRAAGD ASAP! Commissie over 2 weken :'(

Bericht door Manuel »

Hallo Iedereen,

Via deze weg vraag ik echt hulp en tips!
Ik zal het nodig hebben, want ik heb over een 2tal weken mijn gesprek met de jury.
Alle andere gesprekken en proeven zijn goed verlopen, maar kan iemand mij zeker adviseren wat ik allemaal moet kennen? En allemaal moet doen?
Zoveel mogelijk handige tips aub :) it can really help me!

en nog een kleine mededeling, ikzelf heb nooit iets mispeutert MAAR mijn broer spijtig genoeg wel en hij zit momenteel in de gevangenis, ik wordt er sowieso me geconfronteerd
hoe kan ik er het beste op reageren? Welke vragen kan ik verwachten? Wat moet ik antwoorden?

Alvast bedankt iedereen en wish me luckkk

Manuel
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: HULP GEVRAAGD ASAP! Commissie over 2 weken :'(

Bericht door VRS »

Dag Manuel

Zeer veel informatie ligt hier voor het grijpen op het forum, en die vind je door in de balk rechts op deze site de zoekfunctie te gebruiken om alle onderwerpen en berichten i.v.m. de selectiecommissie te vinden. Op de overzichtspagina van het forum kan je ook gemakkelijk navigeren naar het subforum van bijvoorbeeld de proef bij de selectiecommissie. Ik ben er zeker van dat je heel wat zal hebben aan de ervaringen die vele anderen hier gepost hebben. Dus dat snuisteren zal zeker lonen.

Ik vrees dat je niet zal moeten wachten tot iemand hier alles nog eens samenvat; dit is voor de 'vaste' forumgangers namelijk het zoveelste bericht met de vraag om zo snel mogelijk alle nuttige info voor de een of andere selectieproef te geven. Dan is het eigenlijk niet doenbaar om steeds alles te herhalen dat hier toch al staat. Omdat er hier al zoveel informatie te vinden is, is het dus altijd beter dat je door het forum af te schuimen de antwoorden op jouw specifieke vragen vindt. :-)

Eén van de forumleden (met veel ervaring met de selectieproeven) heeft onlangs trouwens nog gezegd dat het echt belangrijk is om heel goed de uitnodigingsbrief voor de selectiecommissie te lezen, omdat daarin in feite duidelijk staat waarop je moet letten. Dus het is denk ik aan te raden om ten volle te begrijpen wat ze daarin opsommen qua verwachtingen.

Om even mijn eigen mening te geven op dit bericht: het komt wel over alsof je nu plots hals over kop jezelf moet voorbereiden op de selectieproef en dat 'het forum' nu snel alles moet voorschotelen zodat je het nodige zou weten over de structuur van de GPI, deontologie, EPZ/GGPZ/IGPZ/OBV, hoe je je moet presenteren, etc.
Ik vind dat je hier gerust vragen moet kunnen stellen om zaken beter te begrijpen, maar dit redelijk paniekerig bericht met de vraag jouw zo snel en uitgebreid mogelijk te helpen vind ik persoonlijk niet meteen 'tof'. Komt over alsof je deze site snel even opgezocht hebt om 'gedepanneerd' te worden, zonder van in het begin van je kandidatuur de moeite genomen te hebben om meer op het gemak via dit forum en andere bronnen jezelf grondig geïnformeerd te hebben, en zelf ook eventuele bijdrages geleverd te hebben.

Hopelijk vat ik het verkeerd op en hopelijk zien we hier binnen 2 weken een bericht van jouw waarin je zelf je ervaringen met de commissie neerschrijft zodat de toekomstige kandidaten ook weer geholpen zijn en we hier misschien nieuwe dingen bijleren.

Maar om toch nog wat advies mee te geven: zorg dat je het Nederlands goed beheerst, want zowel bij de politie als gelijk waar in de maatschappij komen taalfouten (en zeker DT-fouten!) slecht over; je wordt daarop doorgaans vrij snel beoordeeld.
(...) ikzelf heb nooit iets mispeutert (komma) MAAR mijn broer spijtig genoeg wel en hij zit momenteel in de gevangenis, ik wordt er sowieso mee geconfronteerd
hoe kan ik er het beste op reageren? Welke vragen kan ik verwachten? Wat moet ik antwoorden?
De gouden raad die je gedurende de ganse selectie moet in gedachten houden (en eigenlijk ook daarna) is: blijf eerlijk! Want de politie weet heel veel (zelfs al heb je officieel niets misdaan).

Succes met de selectieproef.
Manuel
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2013, 13:50

Re: HULP GEVRAAGD ASAP! Commissie over 2 weken :'(

Bericht door Manuel »

Hey,


Alvast bedankt voor uw reactie.
Inderdaad, ik mis de nodige voorbereiding en mijn excuses moest ik zo overkomen want ik wil niemand tegen zijn schenen stampen.

Er was blijkbaar iets misgelopen met mijn dossier, deze was kwijt gespeeld door HRM en vandaar er nu spoed is achtergezet mits veronderschuldiging omwille van tijdsgebrek om deftig te kunnen voorbereiden. (kan dit wel aanhalen op de commissie? Of beter geen goed idee?) Ancedentenonderzoek is vrijdag gebeurd en kreeg gisteren telefoon dat ik over 2 weken de commissie heb.

Had u nog tips ivm de confrontatie over mijn Broer?
Hoe kan ik er het beste op reageren, want dit is toch een heel lastige situatie.
Ik ben bang dat ze mij daardoor niet kunnen vertrouwen.

Thank you :)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: HULP GEVRAAGD ASAP! Commissie over 2 weken :'(

Bericht door VRS »

Ik denk dat het een slecht idee is om die dossierproblemen aan te halen bij de selectiecommissie als (dé) reden voor een (eventuele) onvoldoende voorbereiding. Ze zouden kunnen redeneren dat je je al hebt kunnen voorbereiden vanaf het moment dat je wist dat je voor de politie zou gaan (en da's meestal toch een tijdje voor je effectief je kandidatuur indient), of dat je op z'n minst nu nog de flexibiliteit hebt om je voldoende voor te bereiden in deze twee weken.
Je kan wellicht wel 'terloops' aanhalen dat er problemen waren met jouw dossier (als dat past in dat gesprek natuurlijk), maar probeer toch wel aan te tonen dat je desondanks de verantwoordelijkheid opneemt om je zo goed mogelijk voor te bereiden. Je wordt verondersteld om vanaf de start van je selectieprocedure klaar te zijn voor alle proeven; het is dan niet meer het moment om nog heel veel voorbereidingen te treffen.
Het is nu eenmaal zo dat de kennis die je nodig hebt voor de commissie zaken zijn die je in de voorbije maanden (zelfs jaren als je al lang voelt dat je bij de politie wil) al had kunnen opzoeken en 'leren'.
Neem gewoon de tijd om op eigen houtje (maar met hulp van anderen indien nodig) het nodige te leren over de politie. Maak afspraken met politiemensen van eenheden of korpsen waarin je eventueel geïnteresseerd bent, ga op gesprek bij politiemensen van je eigen PZ, spreek met beroepenvoorlichters van jouw PZ, ga naar infosessies, schuim dit forum af, lees de info over de politie-organisatie op jobpol.be grondig,...

Over dat probleem met jouw broer kan wellicht niemand hier een sluitend antwoord opgeven; we weten er namelijk het fijne niet van. Het hangt ervan af waarvoor hij in de gevangenis zit, welk karakter hij heeft, of het echt iets eenmalig was of hij 'onverbeterlijk' is, welke vrienden en kennissen jij en je broer hebben, welke invloed jouw broer op jouw heeft, of er op gelijk welke manier een risico zou kunnen zijn dat jouw integriteit in het gedrang komt door die situatie van jouw broer, etc.
Wat altijd een juist antwoord is, is het eerlijke antwoord. Mocht je hen willen wijsmaken dat de zaken beter zijn dat ze effectief zijn, dan zal je door de mand vallen. Als je oprecht een betrouwbaar en integer persoon bent, dan mag je dat ook zeggen en dan staaf je dat ook liefst met overtuigende en eerlijke voorbeelden.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: HULP GEVRAAGD ASAP! Commissie over 2 weken :'(

Bericht door Jens »

Hielcom schreefCOLON Je wordt verondersteld om vanaf de start van je selectieprocedure klaar te zijn voor alle proeven; het is dan niet meer het moment om nog heel veel voorbereidingen te treffen.
Je neemt me de woorden uit de mond.

Als nu nog alle voorbereidingen moeten worden getroffen, is dat - wat mij betreft - niet echt een teken van motivatie...
Inspecteur van politie
BUTTON_POST_REPLY