Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

ModeratorCOLON Moderators

GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door GlennVE »

Vanaf 1 maart 2013 staan er zwaardere straffen op het niet dragen van de veiligheidsgordel. Ook wie geen kinderbeveiligingssysteem gebruikt, zal zwaarder bestraft worden.

http://polinfo.be/NewsView.aspx?content ... 29&lang=nl

Interessant om weten. Mag men altijd zwaarder bestraffen, zo gaat iedereen het initiatief "GO FOR ZERO" doen inzien om de verkeersslachtoffers zo te doen dalen.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door sledge »

ik dacht dat je een interessante post deed, maar wat heeft dat laatste er nu weer mee te maken ? Je was goed gestart.
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door Dimitri »

Ik vermoed eigenlijk dat mensen die omkomen door dom gedrag te stellen en geen gordel dragen, ook in de statistieken komen van verkeersslachtoffers. Dus meer gordeldragers zou dan misschien een (minieme) daling kunnen teweeg brengen. Alhoewel ik twijfel of notoire niet-gordeldragers zich daar ook maar iets van aantrekken.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door 69_Shorty_69 »

Een gordel is geen wondermiddel, het enige dat helpt tegen ongevallen is verantwoord rijgedrag.

Er zijn zelfs auto´s waarvan het systeem van de gordel gevaarlijker is door de plaatsing, bvb de oude Range Rovers zijn een mooi voorbeeld, hun deurstijlen zijn zo slecht dat zij bij het minste een krak geven als je ermee overkop gaat waardoor de gordelspanner afbreekt en je zo de wagen wordt uitgeflikkert.

Er zijn gevallen van accidenten waardoor mensen onthoofd zijn door onder een oplegger te schuiven, daar sta je dan met je gordel.

Het veiligste zijn de gordels die vastzitten aan de kuipstoelen bij een wagen...

En zoals eerder gezegd, de notoire niet-gordeldragers trekken er zich geen fluit van aan.
Denk eerder dat dit het zoveelste we_moeten_het_gat_in_de_begroting_dichten spelletje is, van wie kunnen we verantwoord onder de drogreden veiligheid geld aftroggelen...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door Dimitri »

De gordel heeft wel degelijk al zijn nut bewezen en veel meer dan de meeste mensen willen aannemen. Veelal hoor je steeds die verhalen over onthoofding e.d. maar de naakte cijfers tonen een veel accurater en bewezen resultaat.
Het BIVV leert ons verder volgende cijfers. De gordel vermindert het gevaar voor schedeltrauma’s met meer dan 40% en de kans op overlijden of letsels met ongeveer 50%. Zonder gordel kan een botsing tegen 20 km/u al dodelijk zijn. Bovendien worden niet-vastgeklikte passagiers bij een ongeval tegen de inzittenden voorin gesmakt, met vaak fatale gevolgen voor beiden.
komt uit:

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526

Interessant zijn de cijfers onderaan de pagina. En onthoud ook dat er bij verkeersongevallen 1 van de 2 (of meerdere partijen) zich meestal wel aan de verkeersregels hield en wel verantwoord reed, maar daarom niet de gordel droeg.

Ook een interessante studie:

http://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstr ... del%20.pdf


Over de verhoging van de maximumsnelheid kan je ook dit eens lezen:

http://plazilla.com/wat-als-de-maximum- ... muur-wordt

Natuurlijk kan je argumenteren dat je op sommige stroken toch zonder problemen dit kan doen omdat er geen verkeer is ofzo. Sowieso blijft je reactietijd zeer belangrijk en als het toevallig wel eens iets drukker is op die weg, ga ik niemand plots 120 zien rijden. En het Belgenvolk kennende, die nu al makkelijk 130km/u rijdt, zal dus bij een max. snelheid van 130km/u al vlug naar 140-145 gaan.

Bovendien moet je je eens afvragen of het allemaal eigenlijk wel de moeite is. Als ik bijvoorbeeld van mijn huis naar Brussel rij, wat voor mij zowat de grootste verplaatsing is die niet kan gecatalogeerd worden als uitzonderlijk, dan is dit traject 100km.

Van die 100km is het 90km autostrade. Neem nu nog dat ik in het beste geval de verkeerswisselaar aan 130 kan nemen en ik een continue snelheid kan aanhouden vanaf dat ik op de autostrade zit tot het einde. Dan zal mijn tijdswinst nog geen 4 minuten zijn.

Als ik van Oostende naar Aarlen rij, zowat de grootste verplaatsing die je via de autostrade kan doen, dan scheelt dit 12 minuten. Vind je het dan nog steeds echt nodig om de maximumsnelheid van 120 naar 130 te brengen voor die tijdswinst als je er, hoe je het ook draait of keert, toch zeker iets van verkeersveiligheid mee opoffert.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door 69_Shorty_69 »

Bedankt voor de toelichting Dimitri.

Ik betwist het nut van de gordel zeker niet, maar zoals eerder aangehaald, het is geen wondermiddel... en ik betwist ook het nut van het zwaarder bestraffen van het niet-dragen van de gordel, das hetzelfde als verhogen van de accijnzen van de sigaretten, de verstokte roker zal blijven roken...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door Dimitri »

Dat is waar. Maar er zijn ook geen wondermiddelen. Enkel een serie maatregelen die hopelijk samen tot een oplossing komen.
Gebruikers-avatar
collie
!! Geband !!
!! Geband !!
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2005, 18:19

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door collie »

Ik heb nog van m'n ouders meegekregen: eerst de gordel om en dan de auto starten, en doe dat de dag van vandaag nog steeds.

Ben ik voor- of tegen de gordeldracht, iedere bestuurder / passagier moet dat zelf in eer en geweten beslissen.
Maar wat ik minder kan verdragen is dat, meestal, diezelfde mensen hun bengels vanachter in de wagen niet vastmaken en nog nooit van een kinderzitje hebben gehoord.

Het zijn tenslotte geen airbags, maar mensen....
Be kind to one another - Ellen Degeneres
Jelle Willebrords
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 16:58

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door Jelle Willebrords »

De veiligheidsgordel is zeker geen heiligmakend reddingsmiddel tegen ongevallen. Of je nu wel of niet de gordel draagt, dat gaat de kans op een ongeval niet verminderen! Maar de gevolgen van een ongeval kunnen wel serieus beperkt worden bij het dragen van de veiligheidsgordel. En dat zowel voor degene die de gordel draagt, als voor degenen die bij in de auto zitten: zonder gordel kan je al snel een levensgevaarlijk projectiel worden bij een serieuze impact...

Vergeet ook niet dat de kost van het installeren van een veiligheidsgordel enorm veel kleiner is dan de economische kost van een verkeersslachtoffer, laat staan en verkeersdode...

Maar wat volgens mij belangrijker is, en misschien ook iets meer de achterliggende idee van deze verhoging van de boetetarieven zou kunnen zijn, is dat ouders harder gestraft zullen worden als ze het vertikken bij hun kinderen de gordel aan te doen, of hen snel even mee in de auto zetten zonder hen op een correcte manier in een kinderzitje te plaatsen. Want volwassenen kunnen voor zichzelf zorgen, maar kinderen vallen toch steeds nog onder de verantwoordelijkheid van een volwassene!
Gebruikers-avatar
collie
!! Geband !!
!! Geband !!
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2005, 18:19

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door collie »

Want volwassenen kunnen voor zichzelf zorgen, maar kinderen vallen toch steeds nog onder de verantwoordelijkheid van een volwassene!

Zo is dat...

Ik ga binnenkort, na al 20 jaar houder te zijn van men rijbewijs een cursus rijvaardigheid volgen. Vind dat je nooit te oud bent om bij te leren.

Ik heb het zelf al meermaals gedaan maar steek eens iedereen in de tolwagen en al wat vast zit ok, al wat los zit... je wilt het niet meemaken.
Be kind to one another - Ellen Degeneres
JasonB
__________________________
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2013, 16:38

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door JasonB »

Hoe ik het zou aanpakken:

Volwassen persoon zonder gordel -> Waarschuwing maar toch benadrukken dat de gordel voor de veiligheid is
Volwassen persoon zonder gordel met kind in de auto of kind zonder gordel -> Sowieso boete. Als ouder/voogd dien je een voorbeeld te geven/zijn.

Zwaardere boetes kan ik enkel maar toejuichen.
Sport- & cognitieve proef AP: Vrijgesteld
Persoonlijkheidsproef AP: Geslaagd

Medische proeven AP: Medisch ongeschikt

Sport- & cognitieve proef INP: Geslaagd
Persoonlijkheidsproef: Geslaagd

Medische proeven INP: Medisch ongeschikt
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door Dimitri »

Ik geef bijna altijd boete voor gordel. Het is een simpele kleine handeling die men dient te treffen en die men gewoon weigert. En de uitleg dat ze die net even vergeten zijn hoor je iedere keer. En bekijk het eens langs deze kant. Als iemand in een ongeval ernstig lichamelijke schade oploopt wegens het niet dragen van de gordel, maar alles is in orde met de verzekering, dan betaalt de verzekering. En een verzekeringsmaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling en wil (veel) winst maken. Lichamelijke schade is in vele verkeersongevallen veel hoger dan de stoffelijke schade. De kosten die de maatschappij dus maakt worden dan doorgerekend aan hun klanten. En zie zijn dat? Juist ja, wij. De brave burger die wel telkens zijn gordel draagt. M.a.w. ik heb daar geen compassie mee. Voor andere overtredingen genre defect remlicht (als 2 van de 3 nog werken), e.d. dingen, geef ik dan wel veel gemakkelijker waarschuwing.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door vdv »

Iemand een mondelinge opmerking geven (wat JasonB bedoelt met waarschuwing) heeft geen enkel effect. Ze denken gewoon "oef hier kom ik goedkoop vanaf" en doen het opnieuw.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door VRS »

vdv schreefCOLONIemand een mondelinge opmerking geven (wat JasonB bedoelt met waarschuwing) heeft geen enkel effect. Ze denken gewoon "oef hier kom ik goedkoop vanaf" en doen het opnieuw.
Bestaat er dan een schriftelijke waarschuwing ofzo?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Zwaardere bestraffing niet dragen veiligheidsgordel

Bericht door vdv »

Ja, maar niet in die betekenis. Een Proces-verbaal van waarschuwing bestaat, maar dient om achteraf na te gaan of iemand zich in regel heeft gesteld. Er staat een termijn op waarbinnen de persoon zich moet aanbieden om dit aan te tonen, zoals bij een defect remlicht zoals Dimitri aanhaalde.

Een opmerking bestaat niet schriftelijk, eigenlijk bestaat het niet tout court. Soms vragen mensen of het niet bij een opmerking kan blijven omdat het de eerste keer is, maar hoeveel eerste keren zijn er? 36000? (aantal politiemensen). Er bestaat geen databank van dus kunnen we niet weten of persoon x al een opmerking gehad heeft. En nog eens : ik geloof er niet in.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY