Politiekledij

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Politiekledij

Bericht door Robby »

Dat heeft waarschijnlijk te maken met wat je allemaal aan doet.
Voor risicomatchen/betogingen gaan alle beschermingsstukken aan.
Voor een evenement als Rock Werchter worden de beschermingsstukken niet gedragen, maar liggen ze klaar in 't voertuig voor het geval dat het nodig is. Op zo'n evenementen is de opdracht anders dan bij risicomatchen/betogingen.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Robby schreefCOLONDat heeft waarschijnlijk te maken met wat je allemaal aan doet.
Voor risicomatchen/betogingen gaan alle beschermingsstukken aan.
Voor een evenement als Rock Werchter worden de beschermingsstukken niet gedragen, maar liggen ze klaar in 't voertuig voor het geval dat het nodig is. Op zo'n evenementen is de opdracht anders dan bij risicomatchen/betogingen.
Ok. Maar het is dus niet zo dat er specifieke reglementen zijn met kledijcategoriën?
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

Hielcom schreefCOLONMooi, dankje :wink:

Welke "types" HHOO-uniformen hanteren jullie? Ik heb gehoord van "lichte HHOO" en "volledige HHOO"... wat houdt dat in qua kledijdracht en uitrusting?
'Light' of 'Full' HHOO, maar wat, waar en wanneer,ga ik hier niet uit de doeken doen.
"If you run, you'll only go to jail tired."
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Boba schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONMooi, dankje :wink:

Welke "types" HHOO-uniformen hanteren jullie? Ik heb gehoord van "lichte HHOO" en "volledige HHOO"... wat houdt dat in qua kledijdracht en uitrusting?
'Light' of 'Full' HHOO, maar wat, waar en wanneer,ga ik hier niet uit de doeken doen.
Begrijp ik, bedankt ;)
Gebruikers-avatar
Darks
__________________________
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2010, 17:16

Re: Politiekledij

Bericht door Darks »

Krijg je (als aspirant of daarna) ook 'extra' kledij die niet onder het uniform valt? Ik denk dan aan sportkledij, sjaals of zo voor in de winter, ... ? Of behoort alles tot 'het uniform' en is het bv. ook uit den boze om in je vrije tijd te gaan joggen in een T-shirt met een logo van politie op?

Laatst zag ik een aantal inspecteurs in een reportage met een gewone donkerblauwe polo met het logo op. Waaronder valt dit en wanneer wordt dit gedragen?

Alvast dank voor de antwoorden :-)
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Politiekledij

Bericht door Iced_Max »

Darks schreefCOLONKrijg je (als aspirant of daarna) ook 'extra' kledij die niet onder het uniform valt? Ik denk dan aan sportkledij, sjaals of zo voor in de winter, ... ? Of behoort alles tot 'het uniform' en is het bv. ook uit den boze om in je vrije tijd te gaan joggen in een T-shirt met een logo van politie op?

Laatst zag ik een aantal inspecteurs in een reportage met een gewone donkerblauwe polo met het logo op. Waaronder valt dit en wanneer wordt dit gedragen?

Alvast dank voor de antwoorden :-)
Als aspirant krijg je ook sportkledij... zodat, wanneer je in schoolverband gaat sporten dezelfde kledij "zou" kunnen aanhebben. Ik schrijf "zou" , want meestal wordt in de scholen niet niet zo nauw genomen en mag je je eigen sportkledij aandoen. het t-shirt mag wel niet aanstootgevend zijn. (en voor de vrouwen mag het shortje niet te kort zijn, ...kwestie dat de mannelijke collega's op de baan blijven letten)

De sportkledij betreft een trainer (broek en vest), op de vest staat het politielogo.
In Pz Antwerpen zijn donker blauwe t-shirts met daarop het logo verkrijgbaar, ... aanvankelijk zijn dat t-shirts dewelke je draagt bij HHOO opdrachten. (omdat een hemd of polo heel onhandig zitten onder je vest en slagvest)

Normaal gezien mag je geen burgerkledij met politiekledij mengen .... maar daar wordt zelden een woord over gerept op school en al helemaal niet eenmaal je in dienst bent. (totdat er natuurlijk problemen van komen)

Nu, jij kan perfect in je vrij tijd gaan lopen in je T-shirt met daarop het politielogo ... maar je moet jezelf dan de vraag stellen, .. wil ik om de 5 minuten aangesproken worden of wil ik dat terwijl ik loop alle mensen me nawijzen, .... zo is lopen ook niet echt ontspannend. Als aspirant gaan lopen met zo'n t-shirt is vragen om problemen,...je draagt het politie logo, doch heb je nog steeds niet de volle bevoegdheid van een politieambtenaar ... dat is ook de reden waarop op sommige scholen je steeds in burger naar het school dient te komen ipv in het uniform. (In VESTA is dat zo, op OPAC niet).

Ik denk dat er bijzonder weinig collega's (operationelen) gaan lopen met een t-shirt van de politie zichtbaar. Als het regent wanneer ik ga lopen dan draag ik wel mijn trainingsvest van de politie, het logo dat daarop staat is heel klein, en waar ik loop komt toch geen kat.
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politiekledij

Bericht door vdv »

Iced_Max schreefCOLON Nu, jij kan perfect in je vrij tijd gaan lopen in je T-shirt met daarop het politielogo ... maar je moet jezelf dan de vraag stellen, .. wil ik om de 5 minuten aangesproken worden of wil ik dat terwijl ik loop alle mensen me nawijzen, .... zo is lopen ook niet echt ontspannend. Als aspirant gaan lopen met zo'n t-shirt is vragen om problemen,...je draagt het politie logo, doch heb je nog steeds niet de volle bevoegdheid van een politieambtenaar ...
Nog braaf verwoord.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

vdv schreefCOLON
Iced_Max schreefCOLON Als aspirant gaan lopen met zo'n t-shirt is vragen om problemen,...je draagt het politie logo, doch heb je nog steeds niet de volle bevoegdheid van een politieambtenaar ...
Nog braaf verwoord.
Of slaag krijgen, het zou ook niet de eerste keer zijn
"If you run, you'll only go to jail tired."
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Politiekledij

Bericht door Iced_Max »

vdv schreefCOLON Nog braaf verwoord.
Boba schreefCOLON Of slaag krijgen, het zou ook niet de eerste keer zijn
Tja, idd nog braaf verwoord. Veel hangt natuurlijk af waar je woont.

Als je gaat joggen met je politie t-shirt downtown Charlerloi, Borgerhout, .... dan ga je wel heel hard moeten lopen :mrgreen: ( je kan het natuurlijk ook bezien als een extra training )

Gouden raad : NIET DOEN !


En eigenlijk is het een trieste waarheid. In de fitness bij ons trainen ook brandweermannen, ...soms hebben er enkele hun t-shirt aan met het brandweerlogo ... geen haan die daar over kraait, en niemand die daar moeilijk over doet. Maar ga maar eens naar de fitness met uw politie t-shirt. :eek:
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
glenn891
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2011, 17:22

Re: Politiekledij

Bericht door glenn891 »

Ik woon in Antwerpen, niet ver van de handelstraat " 't schoolplak" zoals sommige het kennen. Wat ik hier soms zie, triestig gewoon. Op de fitness heb ik al alles gezien, er was eens een jonge van een jaar of 11 die daar was met zijn moeder en die jongen had het oud t-shirt van zijn vader aan, het scheelde niet veel of ze hadden het van zijn lijf getrokken -.-. Vind ik echt triest.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politiekledij

Bericht door vdv »

Alhoewel de kans in Borgerhout of Molenbeek veel groter is, kan het ook in kleine typische Vlaamse gemeentes tegenvallen: ik weet in mijn gemeente ook enkele 'gevallen' die - en nu verwoordt ik het ook braaf - hun ongenoegen zullen uiten door daden.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
Darks
__________________________
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2010, 17:16

Re: Politiekledij

Bericht door Darks »

Merci voor de info. Het lijkt me ook niet zo'n heel goed idee om u overal te vertonen in zo'n kledij. Ik vroeg me enkel de interne richtlijn af want ik heb toch ook al wel eens iemand zien lopen met zo'n regenjas van de politie.

Dat is dan ook geen ramp in mijn ogen maar het is inderdaad ook jammer dat je voor zo'n zaken ook MOET opletten.

Om hier even verder op in te gaan, de reden lijkt me dan ook duidelijk dat ik vaak inspecteurs in dienst zie zonder hun naamplaatje en enkel met rang? Ik bedoel dan vooral tijdens interventies, evenementen, ordehandhaving.. Zijn hier interne bepalingen omtrent?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Beide plaatjes dienen normaal gedragen worden, maar sommige inspecteurs (vooral in de gevaarlijke gebieden) dragen enkel hun graad om te voorkomen dat krapuul hun naam te weten komt om zo ongegronde klachten neer te leggen en nog erger: om de woonplaats en familieleden van de inspecteurs op te sporen en hen langs deze weg te bedreigen en aanvallen.
Dit is toch hetgeen ik ervan begrepen heb. Volgens mij is dit officieel niet toegelaten, maar valt dit onder gedoogbeleid... Er zijn denk ik zelfs voorstellen geweest om de naam op het plaatje te vervangen door een nummer (stamnummer van de politie-ambtenaar), alsook op de PV's, ook om te voorkomen dat sommige mensen niet zomaar aan hun naam en andere info kunnen geraken.
Persoonlijke veiligheid gaat uiteindelijk voor op wat aan uw uniform hangt.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politiekledij

Bericht door Jens »

Hielcom schreefCOLON Persoonlijke veiligheid gaat uiteindelijk voor op wat aan uw uniform hangt.
Ben het hier volmondig mee eens!
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politiekledij

Bericht door vdv »

ik draag mijn naamplaatjes altijd, mijn achternaam komt vaak genoeg voor zodat men mij niet gemakkelijk terugvindt (ik sta niet eens in het telefoonboek). Vaak eisen ontevreden mensen als soort van intimidatie je naam. Als je die dan weigert te zeggen krijgen zij de indruk dat je niet recht in je schoenen staat. Ik wijs gewoon naar mijn naamplaatje en hun intimidatiepoging mislukt. Trouwens, wat win je met je naam te verbergen, hij staat toch bovenaan het PV.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY