Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Lien82
__________________________
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2011, 08:51

Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Lien82 »

Dag iedereen

Ik heb 19/04/2011 meegedaan aan het persoonlijkheidsonderzoek te Etterbeek in het kader van Inspecteur. Amaai zeg.. Zo moeilijk!!

Kleine achtergrondschets: diploma A1, ben dame van 29 jaar, kandidatuur gesteld begin januari 2011, vrijgesteld voor cognitieve testen, geslaagd voor functioneel parcours op 16/02/2011.

's Morgens werden we onderverdeeld in groepjes van 6 personen (ik zat in groep C). We kregen een individuele opdracht toegewezen, alsook een groepsopdracht. Voor beide opdrachten dienden we goed samen te werken, oplossingen voor te stellen en te bespreken. Achteraf mochten we een verslag schrijven van onze individuele opdracht van 20 tot 30 regels = verslag + concrete voorstellen.

Ondertussen waren er 2 psychologen die ons de hele tijd observeerden. Mijn partners in de groep waren stuk voor stuk sterke persoonlijkheden (dat mag wel gezegd worden) met reeds de nodige werkervaring, we waren allen boven de 22 jaar en onder de 29 jaar. De samenwerking zat goed, niemand nam echt de leiding over en iedereen had evenveel te zeggen, dus, so far so good.

Maar dan: 2 testen op computer. De 'postbaktest' = een test die je binnen de 30 minuten diende af te leggen. Is grandioos mislukt (denk ik) daar ik nog maar aan vraag 25 zat van de 30 (het programma sloot zichzelf af na 30 minuten). Was dit een kwestie van zelfstandig kunnen organiseren binnen een beperkte tijd? Wat was hierin de relevantie? Alleszinds, ik was gefrustreerd hierna.. Daarna een persoonlijkheidstest op computer: 60 vragen waar je telkens 'meest passend' en 'minst passend' diende aan te duiden. Op het einde werd ik ver schizofreen: op den duur herken je je in elke eigenschap die men je voorstelde en werd je vaak voor 'blok' gezet toen je eigenschappen diende aan te duiden die totaal niet strookten met je persoonlijkheid. Dus ja: ik werd ongerust na deze 2 testen.

Daarna mochten we pauzeren in de wachtruimte. Bij navraag waren de meningen verdeeld: de ene vond er niks aan, de andere zat te zuchten. Ik probeerde mijn moed terug bij elkaar te rapen en met de nodige positieve ingesteldheid uit te kijken naar de volgende en laatste test: een persoonlijk interview met de psychologe.

Vooreerst kregen we een vragenlijst die we dienden in te vullen met daarop vragen zoals: 'ik hou van .., ik heb een hekel aan .., ik erger me aan ..' Dus ja, hierop kon je met een beetje logisch nadenken de nodige (juiste) antwoorden geven. Alsook dienden we een verklaring te ondertekenen dat we akkoord zijn een wapen te dragen en een uniform. Ook was er de vraag wanneer we konden starten met de opleiding indien we zouden slagen in de proeven. Ik heb een top 3 gemaakt van Asse - Brussel en Gent (ben van Ninove). Ook werd de vraag gesteld of je ooit in aanraking gekomen bent met de politie, er werd aangekaart eerlijk te zijn, daar de waarheid toch aan het licht ging komen (op zich geen probleem bij mij persoonlijk).

Het gesprek met de psycholoog: op zich vond ik dat dit wel meeviel, maar ja, welk profiel zoekt men? Naar welke eigenschappen wordt gezocht? Hoe moet je je gedragen tijdens zo'n gesprek? Ze vroeg of ik al in conflictsituaties was terechtgekomen en hoe ik die heb opgelost, wat ik vind van mijn huidige job, wat ik wist van de politie, hoe ik aan info was gekomen, of er nadelen zijn bij de politie. Op zich allemaal 'ça-va-nog' vragen, ik ben heel eerlijk geweest maar wel met de nodige motivatie en positieve ingesteldheid in het achterhoofd. Ik hoop dat dit dan ook zo overgekomen is.

Ik vroeg na het gesprek met de psychologe of ik feedback kon krijgen. Ze zei: 'ik mag je nu al geen hoop geven, daar we de andere resultaten van jou ook nog dienen te bespreken, binnen nu en 2 weken mag je het resultaat ontvangen via de post!' Ik vroeg ook of er echt maar 1 opleiding start in oktober 2011. Ze zei dat er nog 2 tot 3 opleidingen mogen opgestart worden dit najaar!!! (regering heeft eindelijk een beslissing gemaakt halverwege maart 2011) Maar: er staan al heel wat kandidaten op de reservelijst, dus de kans is groot, dat als ik slaag in de selectieproeven, dat ik mag wachten tot 2012. Soit, maakt me echt niet uit! Als ik maar slaag!!

Dus ja, nu ik wil ik jullie vragen: waarop letten ze tijdens de persoonlijke gesprekken, waarvoor diende de postbaktest, waarop letten ze tijdens het groepsgebeuren, ...? Ik was licht gefrustreerd toen het allemaal achter de rug was. Ik heb er geen flauw benul van. De testen vind ik zeer moeilijk en had dit totaal anders verwacht (qua niveau dan). Mijn respect is nu nog veel groter dan voorheen voor mensen die werkelijk de eindstreep halen!!

Alvast dank voor uw reacties,

groetjes
Start basisopleiding AINP GIP 30/11/2011
Timdh
__________________________
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011, 17:20

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Timdh »

Hallo,

eerst en vooral hoef je je geen zorgen te maken of je eventueel twijfelt over het examen want bij elke test kom je buiten met een slecht gevoel en toch ben je altijd geslaagd (bij mij toch)

Het geen waar ze naar op zoek zijn staat beschreven in een bepaald compententiemodel dat je kan terugvinden op de jobpol site. Natuurlijk moet je hulpvaardig, sociaal, begripvol en een teamplayer zijn om te kunnen slagen. Tegenwoordig is hulp zowat het belangrijkste woord binnen de politie.

Bij het groepswerk en individuele test zijn de antwoorden niet zo erg belangrijk, wel hoe je fungeert in een groep en of je standpunten kan overbrengen, verdedigen of aanpassen naargelang te groep evolueert. Bij de postbak zijn de antwoorden volgens mij wel belangrijk, maar als er 25 juist zijn en je hebt er 5 niet kunnen invullen wil dit niet zeggen dat je gebuisd bent. Beter 5 niet invullen dan alle 5 fout.
Zowieso zullen er aspecten geweest waar je minder op scoorde en sommige waar je heel sterk op scoorde. Ik geloof dat je op elk onderdeel een bepaalde score moet halen van 4 maar ik ben dit niet zeker.

De 60 vragan op pc waar je minst en meest toepasselijk moet aangeven hebben eigenlijk tot doel wat meer te weten te komen over je karakter en of je liegt of niet. Het is je misschien opgevallen dat bepaalde vragen, naargelang de proef vorderde, terugkwamen maar in een andere vorm;

vb: je bent het zonnetje in huis==> je bent altijd vrolijk

Als je bij het eerste verklaard meest toepasselijk en 20 vragen verder verklaar je bij het tweede minst toepasselijk dan zou dit misschien niet kunnen kloppen want je geeft tegenstrijdigheid.
Het is niet zo erg mocht dit gebeuren maar als bijna alle vragen niet kloppen zit je natuurlijk met een probleem. De key tot succes bij deze proef is EERLIJKHEID.

Het gesprek met de psychologe is om al eens te toetsen naar je motivatie, interesse, mondigheid,... .

Bij verdere eventuele vragen of twijfels kan je ook onder rubriek 'persoonlijheidsproef' informatie terugvinden. Hopelijk heeft dit je al wat geholpen en nog veel succes verder!

Proef 1: vrijstelling
Proef 2: geslaagd
Proef 3: geslaagd
Proef 4: in afwachting van uitnodiging
Lien82
__________________________
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2011, 08:51

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Lien82 »

Hey Timdh

Bedankt voor je reactie! Nu is het afwachten geblazen en duimen op een goed resultaat. Eerlijk gezegd zou ik diep onder de indruk zijn bij een negatief resultaat, daar het een droom is om een korps te mogen vervoegen op termijn.

Wordt vervolgd,

groetjes
Start basisopleiding AINP GIP 30/11/2011
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Boba »

Eerst en vooral posten in het juiste forum !!
"If you run, you'll only go to jail tired."
Lien82
__________________________
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2011, 08:51

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Lien82 »

Hey

Vrijdag 29/04/2011 mijn resultaat ontvangen: ik ben geslaagd voor mijn persoonlijkheidsonderzoek!! Wippieeeh!!!! :whoeha:

Woendsdag 18/05/2011 mag ik mij aanmelden in Etterbeek voor mijn medisch onderzoek + fysieke proef. Man toch, ik ben super content! Weer een stap dichter :lol:

Groetjes
Start basisopleiding AINP GIP 30/11/2011
Rolmops1
__________________________
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 09:55

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Rolmops1 »

Proficiat :) Medische proef volgt wel heel snel..!
Lien82
__________________________
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2011, 08:51

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Lien82 »

Bedankt!

Ja, het volgt inderdaad heel snel.. Misschien was er een plaats vrijgekomen? Ik ben super content! In welke fase van de selectie zit jij Rolmops?
Groetjes en ik wens je eveneens heel veel succes toe!!
Start basisopleiding AINP GIP 30/11/2011
Rolmops1
__________________________
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 09:55

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Rolmops1 »

Lien82 schreefCOLONBedankt!

Ja, het volgt inderdaad heel snel.. Misschien was er een plaats vrijgekomen? Ik ben super content! In welke fase van de selectie zit jij Rolmops?
Groetjes en ik wens je eveneens heel veel succes toe!!
Selectiecommissie afgelegd in januari (geslaagd) en momenteel nog steeds in afwachting van mijn attest van slagen. :)
Lien82
__________________________
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2011, 08:51

Re: Persoonlijkheidsonderzoek 19/04/2011 Etterbeek

Bericht door Lien82 »

Proficiat!!
Welke top 3 heb jij aangeduid van politieschool?
Groetjes
Start basisopleiding AINP GIP 30/11/2011
BUTTON_POST_REPLY