Kleurenblind

BUTTON_POST_REPLY
Vaes88
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2013, 10:48

Kleurenblind

Bericht door Vaes88 »

Ik heb een bepaalde vorm van kleurenblindheid, als ik de test doe met die bolletjes waarbij je de getallen moet uithalen kan ik ze niet onderscheiden maar gewone kleuren in het dagdagelijkse leven is voor mij hetzelfde als voor de rest.
Dieptezicht en zicht is perfect. Zout dit problemen kunnen opleveren bij de medische test?
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Kleurenblind

Bericht door Neo »

Neen, ik heb dat probleem ook, je krijgt daar zo'n brilletje moet rode glazen en dan moet je naar die bollen kijken. Ik kon amper de helft raden van die bollen. Had ook op voorhand gezegd dat het geen evidentie zou zijn voor mij.

En zie, ik ben er ook geraakt hé.
Inspecteur Interventie
Johnathan
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2013, 10:19

Re: Kleurenblind

Bericht door Johnathan »

Ik heb net de brief gekregen dat ik medisch geschikt ben, ook al ben ik kleurenblind :D
Dus no worries ivm kleurenblindheid ;)
Groeten
AINP 1: 11/12/2012 GESLAAGD
AINP 2: 21/01/2013 GESLAAGD
AINP 3: 18/02/2013 GESLAAGD
Antecedentenonderzoek: GESCHIKT
AINP 4: 12/08/2013 ONGESCHIKT...
PEW
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014, 16:59

Re: Kleurenblind

Bericht door PEW »

Zijn er nog mensen die dit kunnen bevestigen, of desgevallend ontkennen?
Ikzelf ben ook kleurenblind en zou graag nog wat extra ervaringen horen, kwestie van mijn slaagkansen enigszins realistisch in te kunnen schatten.

Alvast bedankt,
Peter
PEW
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014, 16:59

Re: Kleurenblind

Bericht door PEW »

Vandaag medische keuring gehad. Mijn kleurenblindheid bleek geen probleem. Ipv de gekende bolletjestest krijg je enkele kaartjes te zien met basiskleuren die je moet benoemen.
BramDR
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 19:03

Re: Kleurenblind

Bericht door BramDR »

Ik ben ook kleurenblind maar het bleek geen probleem te zijn.
Je krijgt inderdaad kaartjes te zien met kleuren die je moet benoemen. Zolang je de primaire kleuren kan onderscheiden doet er zich geen probleem voor. :wink: Over kleurenblindheid hoef je je dus niet al te veel zorgen te maken.
kAP
__________________________
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2014, 23:49

Re: Kleurenblind

Bericht door kAP »

Wat een opluchting! :) mja eerst tot aan die test geraken.. :wink:
Esox
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2016, 11:01

Re: Kleurenblind

Bericht door Esox »

Ik ben ook kleurenblind (protan), dit blijkt altijd wel duidelijk uit de bolletjes test. In het dagelijkse leven heb ik hier meestal geen last van. Ik las in de medische voorwaarden dat men de basiskleuren moeten kunnen onderscheiden. Dit zal volgens mij geen probleem zijn als ik enkele kaartjes met een kleur op moet benoemen. Is er iemand die kan bevestigen dat dit nog steeds de methode is die ze gebruiken en misschien kan vertellen hoe dit juist in zijn werk gaat?

Bedankt!
Vermeulen M
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 18:06

Re: Kleurenblind

Bericht door Vermeulen M »

Esox schreefCOLONIk ben ook kleurenblind (protan), dit blijkt altijd wel duidelijk uit de bolletjes test. In het dagelijkse leven heb ik hier meestal geen last van. Ik las in de medische voorwaarden dat men de basiskleuren moeten kunnen onderscheiden. Dit zal volgens mij geen probleem zijn als ik enkele kaartjes met een kleur op moet benoemen. Is er iemand die kan bevestigen dat dit nog steeds de methode is die ze gebruiken en misschien kan vertellen hoe dit juist in zijn werk gaat?

Bedankt!
De basiskleuren moet je kunnen onderscheiden door die kaartjes te lezen met nrs in
Attest van slagen: 30/11/2016

Pivo: 01/06/2017

PZ Mechelen-Willebroek
Esox
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2016, 11:01

Re: Kleurenblind

Bericht door Esox »

Bij deze kan ik bevestigen dat je kleurenblind mag zijn zolang je de basiskleuren vlot kan waarnemen en onderscheiden.

Solliciteer je via de eigen werving van Antwerpen moet je wel opletten wanneer je bij de medische dienst te Wilrijk gaat!
Normaal gezien geven ze indien de eerste test met de cijfers niet goed gaat een tweede test waarbij je kaarten met basiskleuren op moet herkennen. Deze tweede test doen ze daar niet. Ik ben tijdelijk ongeschikt verklaard en moest naar een oogarts voor bijkomende onderzoeken. Na het opsturen van een attest dat verklaarde dat ik geen probleem heb met basiskleuren kreeg ik een uitnodiging voor een herkeuring te Brussel. Hier hebben ze beide testen wel gedaan, die lukte zonder problemen en ik ben medisch geschikt bevonden.

Het is gelukkig goed afgelopen voor mij maar ik mis nu wel de start van de opleiding in April omdat ik nog een lange opzeg moet doen bij mijn huidige werkgever. Ik heb ongeveer 3 maanden vertraging opgelopen. Moest ik toen bij de dokter niet zelf aangetoond hebben dat ik de kleuren wél kan zien en benoemen was ik misschien meteen ongeschikt verklaard en was het einde verhaal voor mij.
Ik was blijkbaar niet de eerste en de dokter bij de medische dienst in Brussel ging nog eens benadrukken dat dit aangepast moet worden.
NeTTe
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2020, 17:45

Re: Kleurenblind

Bericht door NeTTe »

Dit stemt me hoopvol om dit allemaal te lezen. Ook ik heb last van deuteranomalie (rood-geel blindheid). Pas ingeschreven dus ik moet het hele parcours nog doen maar had schrik ivm de kleurenblindheid.
Raviera04
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2015, 19:43

Re: Kleurenblind

Bericht door Raviera04 »

Beste leden

Morgen doe ik de medische test en ik heb enkel wat “schrik” van mijn ‘kleurenblindheid’. Ik zie alles zoals iedereen het ziet, maar die cirkels met die cijfers zie ik niet allemaal (zie bijvoorbeeld de test op ‘hans anders’).

Zijn er mensen bij die hetzelfde hebben en hun ervaring eens willen delen aub?

Alvast bedankt!
BUTTON_POST_REPLY