Vragen ivm : De ogen

BUTTON_POST_REPLY
BasD
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2018, 07:15

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door BasD »

Goedemorgen,

ik heb gisteren mijn medische geschiktheidsproef gedaan en ben tijdelijk ongeschikt bevonden vanwege, you guessed it, mijn zicht. Ik heb links -5.75 en rechts -5.5, maar met correctie behaalde ik vlotjes 12/10 en 10/10, ruim erdoor dus, maar probleem zit in ongecorrigeerd. Nu is mijn vraag eigenlijk, welk lijntje op de kaart moet je kunnen lezen ongecorrigeerd om minstens 1/10 te halen? De verpleegster heeft mij alleen gevraagd om rijtje 12 te proberen lezen (kleinste van het kleinste) en dit lijkt me nogal raar dat ik hetzelfde lijntje ongecorrigeerd moet kunnen lezen als gecorrigeerd... en om het helemaal af te maken is 4 van de 7 personen (incl mezelf) gisteren voor deze reden tijdelijk afgekeurd. Zelfs mensen met dioptrie -0.5 konden het onderste rijtje ongecorrigeerd niet lezen. Heeft de verpleegster een fout gemaakt? Of is dit altijd zo? Ik heb ondertussen reeds een afspraak gemaakt bij een oogarts om zo een attest te kunnen krijgen dat ik wel genoeg zie, hopelijk is dit voldoende en kan ik de opleiding alsnog aanvangen!
Bedankt alvast voor eventuele antwoorden!
F3nix
__________________________
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2017, 09:42

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door F3nix »

BasD schreefCOLONGoedemorgen,

ik heb gisteren mijn medische geschiktheidsproef gedaan en ben tijdelijk ongeschikt bevonden vanwege, you guessed it, mijn zicht. Ik heb links -5.75 en rechts -5.5, maar met correctie behaalde ik vlotjes 12/10 en 10/10, ruim erdoor dus, maar probleem zit in ongecorrigeerd. Nu is mijn vraag eigenlijk, welk lijntje op de kaart moet je kunnen lezen ongecorrigeerd om minstens 1/10 te halen? De verpleegster heeft mij alleen gevraagd om rijtje 12 te proberen lezen (kleinste van het kleinste) en dit lijkt me nogal raar dat ik hetzelfde lijntje ongecorrigeerd moet kunnen lezen als gecorrigeerd... en om het helemaal af te maken is 4 van de 7 personen (incl mezelf) gisteren voor deze reden tijdelijk afgekeurd. Zelfs mensen met dioptrie -0.5 konden het onderste rijtje ongecorrigeerd niet lezen. Heeft de verpleegster een fout gemaakt? Of is dit altijd zo? Ik heb ondertussen reeds een afspraak gemaakt bij een oogarts om zo een attest te kunnen krijgen dat ik wel genoeg zie, hopelijk is dit voldoende en kan ik de opleiding alsnog aanvangen!
Bedankt alvast voor eventuele antwoorden!

Hey Bas, ik denk dat ik naast u zat gisteren (de kleine westvlaming), mij hebben ze niet specifiek gevraagd om een bepaalde lijn te lezen, ik heb steeds lijn 8 gelezen en enkele keren lijn 12. Ik werd, samen met nog een paar andere, later die dag al opgebeld om te zeggen dat ze de resultaten al binnen hadden en dat ik geslaagd ben. Ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt en alsnog snel kan starten. Keep in touch!
BAGP: GESLAAGD Geslaagd opleiding BAGP bij DAB
AINP: GESLAAGD Start opleiding 02/06/2020
BasD
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2018, 07:15

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door BasD »

F3nix schreefCOLON
BasD schreefCOLONGoedemorgen,

ik heb gisteren mijn medische geschiktheidsproef gedaan en ben tijdelijk ongeschikt bevonden vanwege, you guessed it, mijn zicht. Ik heb links -5.75 en rechts -5.5, maar met correctie behaalde ik vlotjes 12/10 en 10/10, ruim erdoor dus, maar probleem zit in ongecorrigeerd. Nu is mijn vraag eigenlijk, welk lijntje op de kaart moet je kunnen lezen ongecorrigeerd om minstens 1/10 te halen? De verpleegster heeft mij alleen gevraagd om rijtje 12 te proberen lezen (kleinste van het kleinste) en dit lijkt me nogal raar dat ik hetzelfde lijntje ongecorrigeerd moet kunnen lezen als gecorrigeerd... en om het helemaal af te maken is 4 van de 7 personen (incl mezelf) gisteren voor deze reden tijdelijk afgekeurd. Zelfs mensen met dioptrie -0.5 konden het onderste rijtje ongecorrigeerd niet lezen. Heeft de verpleegster een fout gemaakt? Of is dit altijd zo? Ik heb ondertussen reeds een afspraak gemaakt bij een oogarts om zo een attest te kunnen krijgen dat ik wel genoeg zie, hopelijk is dit voldoende en kan ik de opleiding alsnog aanvangen!
Bedankt alvast voor eventuele antwoorden!

Hey Bas, ik denk dat ik naast u zat gisteren (de kleine westvlaming), mij hebben ze niet specifiek gevraagd om een bepaalde lijn te lezen, ik heb steeds lijn 8 gelezen en enkele keren lijn 12. Ik werd, samen met nog een paar andere, later die dag al opgebeld om te zeggen dat ze de resultaten al binnen hadden en dat ik geslaagd ben. Ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt en alsnog snel kan starten. Keep in touch!
Lijkt me sterk want was in Antwerpen mijn medische keuring ;-) Alsnog goed dat je geslaagd bent! Ik vond dit gewoon heel raar, de verpleegster vroeg specifiek lijn 12 maar vroeg zelfs niet om een andere lijn dan proberen te lezen gewoon ineens paf gedaan. Moest ik nu alleen geweest zijn zou ik er misschien minder bij stilstaan maar het feit dat 4 van de 7 tijdelijk ongeschikt zijn voor hetzelfde probleem... lijkt me nogal sterk maar swat. Ik hoop dat met een attest van de oogarts ik er gewoon door ben en dat het daarmee afgesloten is, want hiervoor volledig afgekeurd worden zou een héél zware domper zijn.
F3nix
__________________________
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2017, 09:42

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door F3nix »

BasD schreefCOLON
F3nix schreefCOLON
BasD schreefCOLONGoedemorgen,

ik heb gisteren mijn medische geschiktheidsproef gedaan en ben tijdelijk ongeschikt bevonden vanwege, you guessed it, mijn zicht. Ik heb links -5.75 en rechts -5.5, maar met correctie behaalde ik vlotjes 12/10 en 10/10, ruim erdoor dus, maar probleem zit in ongecorrigeerd. Nu is mijn vraag eigenlijk, welk lijntje op de kaart moet je kunnen lezen ongecorrigeerd om minstens 1/10 te halen? De verpleegster heeft mij alleen gevraagd om rijtje 12 te proberen lezen (kleinste van het kleinste) en dit lijkt me nogal raar dat ik hetzelfde lijntje ongecorrigeerd moet kunnen lezen als gecorrigeerd... en om het helemaal af te maken is 4 van de 7 personen (incl mezelf) gisteren voor deze reden tijdelijk afgekeurd. Zelfs mensen met dioptrie -0.5 konden het onderste rijtje ongecorrigeerd niet lezen. Heeft de verpleegster een fout gemaakt? Of is dit altijd zo? Ik heb ondertussen reeds een afspraak gemaakt bij een oogarts om zo een attest te kunnen krijgen dat ik wel genoeg zie, hopelijk is dit voldoende en kan ik de opleiding alsnog aanvangen!
Bedankt alvast voor eventuele antwoorden!

Hey Bas, ik denk dat ik naast u zat gisteren (de kleine westvlaming), mij hebben ze niet specifiek gevraagd om een bepaalde lijn te lezen, ik heb steeds lijn 8 gelezen en enkele keren lijn 12. Ik werd, samen met nog een paar andere, later die dag al opgebeld om te zeggen dat ze de resultaten al binnen hadden en dat ik geslaagd ben. Ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt en alsnog snel kan starten. Keep in touch!
Lijkt me sterk want was in Antwerpen mijn medische keuring ;-) Alsnog goed dat je geslaagd bent! Ik vond dit gewoon heel raar, de verpleegster vroeg specifiek lijn 12 maar vroeg zelfs niet om een andere lijn dan proberen te lezen gewoon ineens paf gedaan. Moest ik nu alleen geweest zijn zou ik er misschien minder bij stilstaan maar het feit dat 4 van de 7 tijdelijk ongeschikt zijn voor hetzelfde probleem... lijkt me nogal sterk maar swat. Ik hoop dat met een attest van de oogarts ik er gewoon door ben en dat het daarmee afgesloten is, want hiervoor volledig afgekeurd worden zou een héél zware domper zijn.

Hoi Bas, achzo ik zat in Brussel gisteren. Ik wist niet dat er in antwerpen ook proeven werden afgenomen. Zeer vervelend natuurlijk voor u, ik hoop dat de oogarts u alsnog kan uitsluitsel geven. Normaal staat er op de uitnodigingsbrief van de medische proeven een e-mail adres/tel nr dat u kan gebruiken om contact op te nemen. Als er inderdaad 4 van de 7 voor hetzelfde tijdelijk ongeschikt bevonden zijn zou ik me toch nog wat extra informeren naar de aanleiding van die beslissing.

Ik wens je alvast nog veel succes toe, hou ons op de hoogte!
BAGP: GESLAAGD Geslaagd opleiding BAGP bij DAB
AINP: GESLAAGD Start opleiding 02/06/2020
Amélie
__________________________
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2017, 22:27

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Amélie »

Hallo,
Ik zou hier toch eens navraag voor doen, want ik heb zelf ook -5,5 en ben hiermee naar de oogarts geweest. Hij heeft mij gezegd dat 1/10 gelijk staat aan het kunnen lezen van de allergrootste letters (de bovenste dus)
Hopelijk kan je bij je oogarts een positief attest krijgen. Succes!
BasD
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2018, 07:15

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door BasD »

Ok kleine update: bij de oogarts haal ik wel 1/10 maar met héél véél moeite, dus ik neem het risico niet. Nu ben ik aan het kijken voor zo snel mogelijk mijn ogen te laten laseren. Nu is mijn vraag eigenlijk wordt hier rekening mee gehouden door de dienst selectie? Want bovenop het laseren kan ik ten vroegste 3 maand na operatie een attest van goede genezing en dergelijke opsturen. Want ik zou het wel heel jammer vinden moest mijn kandidatuur hierdoor vervallen terwijl ik er alles aan doe om toch alles in orde te krijgen om alsnog aan de medische voorwaarden te voldoen...
SHman
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2018, 09:49

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door SHman »

Even mijn bevindingen:
Zelf heb ik zeer slechte ogen: -6 met -2 cilinder. De minimawaarden halen was dus zeer moeilijk. Bij mijn eigen oogarts haalde ik deze net (lenzen 1 week uitgelaten, ogen zoveel mogelijk laten rusten).
Aangezien ik op voorhand bij de oogarts was geweest om deze zaken te testen, had ik reeds een attest van de gehaalde minimavoorwaarden.

Eenmaal op de medische keuring kreeg ik snel te horen dat ik onvoldoende haalde op het minima. Maar wanneer ik eenmaal mijn attest kreeg van hun, stond er niets op. Mijn advies: als je twijfelt over je ogen/ goed of slecht: ga eens op voorhand langs bij de oogarts en zorg voor een attest. Dit zal de controle arts sneller volgen.
Kandidaatstelling: 1/08/2017
Fysieke proeven: 22/11/2017 Geslaagd
Cognitieve proeven: vrijgesteld Geslaagd
Persoonlijkheidsproeven: 26/02/2018 Geslaagd
Selectiecommissie: 21/03/2018 Geslaagd
Medische geschiktheidsproeven: 12/04 Geslaagd
Start 1/06/2018 PAULO INP
Rompie
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2018, 16:13

Tijdelijk afgekeurd op basis van onvoldoende gezichtsscherpte

Bericht door Rompie »

Hallo iedereen,

op 25/4 werd ik tijdelijk afgekeurd omdat mijn ogen met bril niet scherp genoeg waren. Ik bril al vanaf een jonge leeftijd en heb altijd geweten dat mijn ogen niet super waren. Echter heeft dit nooit een probleem gevormd voor het behalen van een rijbewijs bijvoorbeeld, ik zie namelijk eigenlijk "vrij goed" en het is gewoon het lezen zelf dat soms een probleem vormt. Nu dus haalde ik een 4 of 5 op tien.... Er werd mij aangeraden eens wat onderzoeken te doen in het ziekenhuis om dan te zien wat voor mij de beste oplossing was. Ik heb dit gedaan en moet nu 2 maanden pillen nemen die zogenaamd vocht op mijn netvlies zou moeten "opdrogen". Toen ik de oogarts daarna vroeg of mijn zicht daarna spectaculair zou verbeteren liet hij mij toch weten dat het hem sterk zou verwonderen, dat ik een 8/10 zou halen. Ik ga eerst alles uit de kast halen op medisch vlak om mijn zicht toch nog omhoog te krijgen, omdat ik dat er wel voor over heb. Echter vrees ik dat ik de 8 op 10 gewoon niet zal halen.... Hij sprak wel van een operatie voor mijn aandoening, maar die zijn ze pas recent op muizen aan het testen (wat wel positief blijkt te zijn). En dat zou niet voor de komende jaren zijn als die goedgekeurd zou worden op mensen. In dat geval vroeg ik mij af indien er een mogelijkheid bestaat in beroep te gaan tegen een definitieve afkeuring voor mijn ogen (het lijkt mij namelijk sterk dat elke politieambtenaar die nu werkende is op dit moment minimum 8/10 heeft) ? Politie is de reden waarom ik in het eerste geval criminologie ben gaan studeren en zie mij geen andere job liever doen. Anyway, moest iemand hier "ervaring" mee hebben of iets dergelijks, hoor ik het zeker graag :)

Groetjes !
Gokie
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2017, 21:06

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Gokie »

Vandaag medische keuring geweest en helaas het nieuws ontvangen dat mijn rechteroog niet goed is 6/10 min. Is 8.
Heb vandaag al een afspraak gemaakt met een oogarts. Als deze oogarts vaststeld dat ik toch het criteria voldoe moet ik dan nog steeds opnieuw een test gaan afleggen? Zoja, bij dezelfde dokter?
P.s kan ik het attest al doorsturen vooraleer ik mijn brief al ontvangen heb?
Mvg
Mitchell1
__________________________
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2017, 21:30

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Mitchell1 »

Hey,

Met welke lettergrootte van Word kan je die 8/10 vergelijken ?

Groeten
Aspirant-inspecteur van politie
Prom 56
Start opleiding 2 juni 2020. WPS

Happy are those who dream dreams and are ready to pay the price to make them come true
Gebruikers-avatar
2kcontenD
__________________________
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2017, 19:57

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door 2kcontenD »

ik weet nog een verhaal over het boot vaart , dat we leren niet boven waarde van het ander licht te kijken.

CodeCOLON Alles selecteren

en land is niet waar de warmste lamp brand, ander is er altijd in iets er aan de hand
krisi2309
__________________________
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2018, 22:15

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door krisi2309 »

Hallo allemaal!

Na enkele berichten hier te lezen, begin ik ook meer en meer te twijfelen aan mijn ogen. Mijn ogen zijn vrij slecht. Ik ben 19 jaar en mijn ogen zijn rechts -5,5 en links 4,25... Zijn er hier mensen die ook deze sterkte hebben en die wel zijn geslaagd?
ingeschreven: 30/09/2020
Sportproef INP: 15/02/2021 (cognitief: vrijgesteld)
Persoonlijkheidsproef INP: 29/11/2021
Selectiecommissie INP: ??
Medische proef INP: ??
BasD
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2018, 07:15

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door BasD »

krisi2309 schreefCOLONHallo allemaal!

Na enkele berichten hier te lezen, begin ik ook meer en meer te twijfelen aan mijn ogen. Mijn ogen zijn vrij slecht. Ik ben 19 jaar en mijn ogen zijn rechts -5,5 en links 4,25... Zijn er hier mensen die ook deze sterkte hebben en die wel zijn geslaagd?
Hi Krisi,

Mijn ogen waren er nog iets slechter aan toe (-6.5 en -5.75) en ik was niet geslaagd op de initiële medische keuring. Niet getreurd, dit wil daarom niet zeggen dat dit bij jou ook zo zal zijn. Er zijn meerdere opties:
1. Ga langs bij je oogarts en vraag preventief een oogtest en eventueel een attest. Info ivm de minimumvoorwaarden zonder bril en met vind je op jobpol etc en hier op het forum. Indien je daar de minima haalt zal je deze waarschijnlijk ook wel halen op de medische keuring indien je zover komt.
2. Laseroperatie, dit heb ik zelf laten doen met positief resultaat (attest van slagen voor alle proeven vorige week ontvangen). Hou wel rekening met de voorwaarden vermeld ivm laseroperaties voor de medische geschiktheidsproef (ook te vinden op jobpol). Hou er wel rekening mee dat dit vrij prijzig is en de ziekenkas nauwelijks tussen komt. Dit is wel een last resort oplossing, vraag er eventueel ook meer info over bij je oogarts.

Hopelijk helpt deze info!
cantsleep
__________________________
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2018, 03:41

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door cantsleep »

Iemand enig idee hoe dewe vastsyelling van de oogarts wordt vertaalt naar punten?
visus: Rechts: 1.0 met correctie -1.25 cyl 0.00 as 0 ( graden )
Links: 1.0 met correctie -1.25 cyl -0.50 as 0 (graden)
Zonder correctie OD 0.5-, OS 0.4-
CoreMeltdown
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2018, 21:50

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door CoreMeltdown »

Ter info: ik heb -5,75 en - 5,5 en ik was er echt net door. Probeer koste wat het kost die twee grootste lijnen van de grote lichtbak te lezen, knijp zelfs je ogen toe. En begin met je beste oog en memoriseer die lijnen, aangezien het een vaste lichtbak is en die dus hetzelfde blijven normaal gezien 😁. Lichtbak is enkel bij echt slechter zicht, eerst werd zon toestel waar je in moest kijken geprobeerd, maar daar zag ik letterlijk niets in.
Fysieke proeven: 20/06/2018 Herkansing: geslaagd
Beroepsproef: 30/06/2018 Geslaagd
Cognitieve proeven: Geslaagd
Persoonlijkheidsproeven: 02/08/2018 Geslaagd
Selectiecommissie: 16/08/2018 Geslaagd
Medische geschiktheidsproeven: 04/09/2018 Geslaagd
--> Start opleiding HINP BS 01/10/2018
BUTTON_POST_REPLY