Vragen ivm : De ogen

BUTTON_POST_REPLY
Lins
__________________________
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2013, 15:48

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Lins »

De dokter heeft me dus gewoon wat bang gemaakt?!

Ze begon ook over een ruis op mijn hart toen ze aan het luisteren was maar nadien zei ze er niets meer over toen ik vroeg "alles ok?".

Ik weet echt niet wat te denken.
Cognitieve- en sportproef: 30/06/2015, geslaagd: 15/07/2015
Persoonlijkheidsproef: 30/09/2015, geslaagd: 07/10/2015
Gesprek met de Selectiecommissie: 20/10/2015, geslaagd 23/10/2015
Medische proef: 26/10/2015, geslaagd 29/10/2015

Start opleiding: 1 december 2015 campus Vesta.
EllenCo
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2015, 18:29

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door EllenCo »

Ik ga hier mijn vraag stellen, aangezien dit topic het meeste gelezen wordt ivm de medische geschiktheidsproef.
Ik heb vorige week dinsdag telefoon gehad dat ik 29/10 mijn medische proef heb. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen brief ontvangen en dat zal te maken hebben met de staking van de post. Ik heb vandaag gebeld met de dienst en die had mij gezegd dat ze mijn brief gingen doormailen. tot voor het moment nog altijd geen mail ontvangen..
Is er iets waar ik mij op moet voorbereiden voor de medische proef? Of iets dat ik moet meenemen? Morgen toch nog eens bellen indien ik nog steeds geen brief ontvangen heb :)
Inspecteur - Lokale Politie Lier 5360 -
JasperDP
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2015, 23:06

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door JasperDP »

EllenCo schreefCOLONIk ga hier mijn vraag stellen, aangezien dit topic het meeste gelezen wordt ivm de medische geschiktheidsproef.
Ik heb vorige week dinsdag telefoon gehad dat ik 29/10 mijn medische proef heb. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen brief ontvangen en dat zal te maken hebben met de staking van de post. Ik heb vandaag gebeld met de dienst en die had mij gezegd dat ze mijn brief gingen doormailen. tot voor het moment nog altijd geen mail ontvangen..
Is er iets waar ik mij op moet voorbereiden voor de medische proef? Of iets dat ik moet meenemen? Morgen toch nog eens bellen indien ik nog steeds geen brief ontvangen heb :)
Voorbereiden: niet, tenzij uw ogen genoeg rust geven als je een bril/lenzen draagt. Meenemen: medische vragenlijst (zit bijgevoegd bij de brief), schrijfgerief, identiteitskaart, eventueel lenzenvloeistof. Het onderzoek zelf is niets om u zorgen over te maken. (:
Fysieke en cognitieve proeven: geslaagd op 12/05/2015
Persoonlijkheidsonderzoek: geslaagd op 01/09/2015
Selectiecommissie: 15/10/2015, niet geslaagd 22/10/2015
Medisch onderzoek: medisch geschikt op 15/10/2015
Belientje
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2015, 08:23

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Belientje »

Hoi Hoi!

Ik zit ook met een klein vraagje ivm de oogtest tijdens het medisch onderzoek: ik draag al sinds mijn 12de een bril (en sinds enkele jaren ook lenzen). Ik heb -3 en -3.25.

Ik weet dat dit in theorie geen probleem zou moeten zijn, maar ik heb op mijn 21ste ook reeds de toelatingsproeven voor de politie gedaan en ik herinner mij nog dat de oogarts tegen me zei dat ik bepaalde letters toch moest kunnen lezen om erbij te zijn en dat was voor mij al redelijk moeilijk. Nu ik 6 jaar verder ben en mijn dagen achter een PC slijt, vrees ik dat mijn zicht nog wat slechter zal zijn (ook al blijf ik op -3 en -3.25).

Heeft iemand hier ervaring mee? Raden jullie een operatie aan de ogen aan?

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,


Belinda Van den Bruel
AndyL
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2015, 08:29

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door AndyL »

Belientje schreefCOLONHoi Hoi!

Ik zit ook met een klein vraagje ivm de oogtest tijdens het medisch onderzoek: ik draag al sinds mijn 12de een bril (en sinds enkele jaren ook lenzen). Ik heb -3 en -3.25.

Ik weet dat dit in theorie geen probleem zou moeten zijn, maar ik heb op mijn 21ste ook reeds de toelatingsproeven voor de politie gedaan en ik herinner mij nog dat de oogarts tegen me zei dat ik bepaalde letters toch moest kunnen lezen om erbij te zijn en dat was voor mij al redelijk moeilijk. Nu ik 6 jaar verder ben en mijn dagen achter een PC slijt, vrees ik dat mijn zicht nog wat slechter zal zijn (ook al blijf ik op -3 en -3.25).

Heeft iemand hier ervaring mee? Raden jullie een operatie aan de ogen aan?

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,


Belinda Van den Bruel

Hallo,

ik moest op 1/10 gaan voor mijn medische test. Ik verwachtte niet meteen veel problemen, het enige mij bekende "mankement" waar ik mee te maken heb, zijn mijn ogen: -5 rechts, - 3,5 links.

Maar aangezien je slechts "1 op 10" moet halen met elk oog afzonderlijk, dacht ik dat dit wel ging lukken. Ik vind immers zelf dat ik niet blind ben, ik vind gerust nog mijn weg op straat zonder bril of lenzen, al is lezen, autorijden, oogcontact met voorbijgangers,... dan wel niet meer aan de orde. Dus 1 op 10 leek me een makkie; de test mét correctie, waar je 8/10 moet halen, leek me helemaal geen probleem.

Welnu, bij de test zelf, was mijn zicht verbijsterend slecht. Ik haalde met rechts net 1 op 10, links 0,5 op 10. Concreet, met rechts kon ik de twee grootste letters op de muur lezen, met links slechts 1. Maar eigenlijk was het zowel links als rechts grotendeels een gok. Had ik beter gegokt, dan was ik er misschien door geweest...

De arts zei dan nog dat hij mij positief ging adviseren, maar ik kreeg dan toch een brief dat men nog geen uitspraak kon doen over mijn geschiktheid. Met andere woorden: ik moet me laten opereren, of het wordt niks. En dat voor die ene letter die ik niet kon lezen.

Mijn oogarts zei me dat de criteria wat onlogisch en verouderd zijn. Maar ik zet nu mijn hoop op een operatie binnenkort.

Voor jouw situatie: je hebt iets minder correctie dan ik, dus misschien haal je wel die 1/10 per oog. Dus ik zou het in elk geval gewoon proberen. Maar je kan misschien al anticiperen, en een afspraak maken bij je oogarts om voor of kort na de test al eens langs te komen, en een eventuele operatie te bespreken. Zo kan het sneller gaan, want oogartsen zijn druk bezet, en na zo'n operatie moet je nog drie maand wachten vooraleer je uitsluitsel krijgt over je selectie. M.a.w. hoe sneller alles kan doorgaan, hoe minder je geduld op de proef wordt gesteld :wink:

Veel succes!
Start opleiding: 2/10/2017
Belientje
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2015, 08:23

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Belientje »

Hoi Andy!

Superbedankt voor je reactie! Ik herinnerde my ook dat het heel moeilyk ging en ik echt begon te panikeren toen ik amper de lettertjes kon lezen (want ik moest en zou erby zyn :-)). Ik dien begin volgend jaar myn aanvraag in en ga al eens horen by een oogarts om te zien hoe het met myn ogen gesteld is en hopen dat geen operatie nodig is! Jy alleszins heel veel succes met je operatie, jammer dat die zo duur is hé... moet je dan binnen de drie maanden opnieuw een test afleggen of is een attest van de operatie voldoende?

Groetjes,


Belinda
AndyL
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2015, 08:29

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door AndyL »

Je moet drie maand na de operatie een attest van je oogarts opsturen, dat verklaart dat je ogen goed genezen zijn. Eens dat attest opgestuurd, veronderstel ik dat je dan je attest van slagen krijgt zonder bijkomende test. Of dat hoop ik toch, want ik heb al in augustus '14 mijn kandidatuur gesteld, dus er mag eens wat positief nieuws volgen:-)
Start opleiding: 2/10/2017
Belientje
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2015, 08:23

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Belientje »

Ik duim voor je :-)!
Gebruikers-avatar
Medo
__________________________
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2014, 11:14

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Medo »

Op datum van 21/01 heb ik mijn medische proef. Echter weet ik dat ik niet zal slagen met mijn zicht, zonder optische correctie. Ik heb reeds een afspraak voor het laseren van mijn ogen, alle vooronderzoeken hebben al plaatsgevonden maar de ingreep zelf gaat pas 2 weken NA mijn medische test door...

Wat kan ik in dit geval het beste doen? Gewoon met een bewijs van de oogarts dat ik een afspraak voor ingreep heb toch al de medische testen gaan doen en als ik tijdelijk ongeschikt wordt bevonden mijn herkansing nemen na de operatie?
AINP PLOT
Prom Okt 2016
--> Medische zakking okt. 17
Prom Okt 2017
AndyL
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2015, 08:29

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door AndyL »

Dat lijkt me inderdaad het beste: testen doen, wie weet ben je toch geslaagd. Zoniet, dan leg je het bewijs van de oogarts voor en komt het met die operatie wel in orde!
Start opleiding: 2/10/2017
AndyL
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2015, 08:29

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door AndyL »

Mag ik hier even een open vraag stellen?

Op 28 september krijg ik, na meer dan een jaar geduld, het goede nieuws dat ik geslaagd ben voor de selectiecommissie. Blij natuurlijk! Die medische proef leek mij een formaliteit, want ik ben normaal erg fit. Maar ik draag wel contactlenzen (bijziend, -5 rechts, - 3,5 links). En hier is dus een nieuwe lijdensweg gestart... Over de wijze waarop en de omstandigheden van de medische testen kan je discussiëren, maar goed, het is wat het is: mijn zicht zonder lenzen is niet bijster goed. Ik kwam aan 0,5 op 10 en 1 op 10 voor elk oog afzonderlijk. Met correctie 8/10 en 10/10. Dus: 0,5 punten tekort :snif:

Ik verloor de moed niet, en maakte zo snel mogelijk afspraken met mijn oogarts: een laseroperatie zou alles oplossen. Vol goede moed heb ik twee weken mijn bril gedragen, toen dat niet voldoende bleek, nog 3 weken erbij. Maar nu blijkt dat ik niet in aanmerking kom voor een laseroperatie (althans de meest moderne techniek met flapje (voor de kenners: femto-lasik)).

Om gek te worden, waarom ben ik die ene (zo lijkt het toch) waarbij het niet kan?

Ik ga nu een tweede en als het moet derde opinie vragen, en denk sterk aan ultieme redmiddelen zoals lensimplantaat, of zelfs andere laseringrepen waarbij men niet met een 'flapje' werkt. Maar dit zijn wel duurdere/minder goede of zelfs meer risicovolle ingrepen.

Het bewijst dat ik er veel voor over heb, maar ik vraag mij af waar het gezond verstand zit: ik kom slechts 0,5 tekort, en moet nu de gezondheid van mijn ogen op het spel zetten. Terwijl ik met correctie, wat mij toch het voornaamste lijkt, perfect in orde ben!

Zou men bij de dienst voor rede vatbaar zijn? Zo ja, hoe kan ik dit best aanpakken? Gewoon een herkansing vragen lijkt me geen optie, mijn zicht zal er niet op gebeterd zijn.

Intussen ben ik ook al ettelijke weken tijd verloren.

En te bedenken dat ik mits beter gokken misschien wel was geslaagd. Mijn oogarts zei zelfs dat sommige mensen hun lenzen gewoon inhouden en doen alsof... :eek:

Elk antwoord, tip, ervaring of bedenking is meer dan welkom! Ik zou het absurd vinden, door zoiets mijn droom te mislopen.

Bedankt alvast!
Start opleiding: 2/10/2017
Gebruikers-avatar
Medo
__________________________
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2014, 11:14

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Medo »

AndyL schreefCOLON...
Hey Andy!

Ik snap perfect wat je meemaakt vermits ik in jouw schoenen heb gestaan.
Reeds sinds 2012 zit ik in de selectieprocedure en werd toen medisch ongeschikt verklaard als ik mijn zicht niet kon verbeteren (-6.00 rechts en -5.50 links). Helaas was mijn zicht niet stabiel en mocht ik niet laten laseren, einde verhaal voor toen...

Afgelopen februari was mijn zicht eindelijk lang genoeg stabiel (2 jaar) en mocht ik laten laseren, heuj! Op de dag van de ingreep mocht de behandeling niet doorgaan, er was toch een ongelijkheid gevonden in men hoornvlies... Balen....

Januari dit jaar: na 3 andere opinies te vragen zijn mijn ogen inmiddels een week geleden gelaserd en wow, wat ben ik blij, ik zie minstens zo scherp als voorheen MET mijn contactlenzen aan! Medische test staat dan ook gepland voor 21 januari in Etterbeek! Let's hope this time...

Wat ik dus wil duidelijk maken met mijn eigen verhaal: Een tweede opinie is ZEER belangrijk en kan je enorm veel tijd besparen.
Echter wil ik jou toch ook nog een tip meegeven. Een kennis van mij heeft onlangs vernomen dat hij geslaagd is op zijn gehele parcours als kandidaat inspecteur van politie, dit ondanks slechte ogen. Op zijn medische test zelf kreeg hij te horen dat hij niet voldeed aan de norm, gelijkaardig aan jouw verhaal haalde hij met 1 oog slechts 0.5/10. Het enige wat hij gedaan heeft is naar zijn eigen oogarts gestapt, zich daar laten testen en daar haalde hij wel de norm van 1/10. Hij heeft dit door de arts op papier laten zetten en opgestuurd naar de medische dienst. Een aantal weken later kreeg hij een brief met de uitslag dat hij geslaagd was... - Frustrerend misschien om te lezen, want niet iedereen komt er zo makkelijk van af, I tried it myself 3 years ago, I failed.... :-D En dan te bedenken dat toen de norm 2/10 was die je moest behalen zonder optische correctie en ik met beide ogen 1/10 behaalde! Achja...

Ik hoop van harte dat je toch behandeld kan worden aan de ogen, dat zou namelijk het probleem ineens van de baan vegen.
Blijven zoeken tot iemand je kan helpen. Aan praktisch elk oog is wel iets te doen :wink:
AINP PLOT
Prom Okt 2016
--> Medische zakking okt. 17
Prom Okt 2017
AndyL
__________________________
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2015, 08:29

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door AndyL »

Medo schreefCOLON
AndyL schreefCOLON...
Super bedankt voor je reactie! Het doet deugd te lezen dat ik dan toch niet de enige ben! Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik absoluut voor een oplossing wil gaan, en dus gegaan voor een tweede en als het moet een derde opinie. Waar een wil is, is een weg, zegt men :-) Ik hoop dan ook hier ooit eens goed nieuws te kunnen posten...

Alvast veel succes op je medische test, ik hoop dat je geduld beloond wordt!!
Start opleiding: 2/10/2017
Gebruikers-avatar
Medo
__________________________
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2014, 11:14

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Medo »


Super bedankt voor je reactie! Het doet deugd te lezen dat ik dan toch niet de enige ben! Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik absoluut voor een oplossing wil gaan, en dus gegaan voor een tweede en als het moet een derde opinie. Waar een wil is, is een weg, zegt men :-) Ik hoop dan ook hier ooit eens goed nieuws te kunnen posten...

Alvast veel succes op je medische test, ik hoop dat je geduld beloond wordt!!

Geen probleem, gewoon de moed niet laten zakken :wink:
Zodra je al zo ver bent dat je geslaagd bent op de commissie gewoon alles op alles zetten (en helaas in dit geval; kost wat kost) om tot een goed resultaat te komen!

Als laatste tip toch ook nog even meegeven dat je er wel best "haast" achter zet. Je bent nu tijdelijk ongeschikt? Dus al je testen blijven voorlopig nog geldig... Zodra je met een gepaste oplossing kan komen en deze kan voorleggen houden ze hier rekening mee (soms ongeacht de datum dat je deze pas laat uitvoeren). T.o.v. dat je niets meer laat weten, kan het zijn dat ze uw dossier op onactief gaan zetten en dat je als eventueel ergste resultaat, alle testen opnieuw moet doen.

Succes!
AINP PLOT
Prom Okt 2016
--> Medische zakking okt. 17
Prom Okt 2017
Rafik
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2015, 12:28

Re: Vragen ivm : De ogen

Bericht door Rafik »

Wat houd deze 1/10 precies in bij de oogmeting?

Is dit simpelweg de grootste letters kunnen aflezen op een letterbord, zonder behulp van optische hulpmiddelen? (bril,lenzen)
BUTTON_POST_REPLY