Lonen defensie/politie

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Navymike
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2012, 20:34

Lonen defensie/politie

Bericht door Navymike »

Hoi ,

Na 13 jaar als onderofficier bij defensie heb ik beslist om mijn kans te wagen bij de politie. Ik heb een leuke tijd gehad bij defensie en is zeker aan te raden voor jonge mensen. Maar met een gezin zijn de lange afwezigheden van thuis moeilijk combineerbaar en ik heb nood aan een nieuwe uitdaging in het leven.Hoewel ik de laatste maanden al goed bezig met het verzamelen van informatie zijn er nog een paar onduidelijkheden.Misschien kunnen ex-militairen hun ervaringen hier omtrent delen :-D

*Ik behoud men dienstjaren. Wilt dus zeggen dat mijn basiswedde niet veranderd?
*Houd defensie rekening met de startdatums van de opleiding?
*Ik heb me laten wijsmaken dat meedoen aan de selectiedagen een staatsexamen is en er dan officieel verlof kan worden gekregen.
*Wat indien niet geslaagd tijdens de opleiding in het ergste geval natuurlijk neemt defensie je terug? :oops:

Veel van die vragen heb ik al gesteld bij defensie en er is eigenlijk niemand die me daar een duidelijk antwoord kon op geven.

Groetjes 8)
patm
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:06

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door patm »

Ik dacht:
Je behoudt je geldelijke anciënniteit, d.w.z. dat er rekening wordt gehouden met je dienstjaren (vanaf 18 jaar) voor wat betreft je aanvangswedde. Je blijft dan natuurlijk langer op die hogere wedde staan tot de "anderen" je hebben bijgebeend.
Je basiswedde zal natuurlijk veranderen omdat de weddebarema's politie vs. leger niet gelijklopend zijn, ook dien je rekening te houden met je huidige graad (1 Sgt?) en zijn specifieke verloning terwijl je als AINP hoogstwaarschijnlijk in een lagere loonschaal terecht komt (Middenkader leger vs. basiskader politie)
Er bestaat een loonsimmulator waar je alle gegevens kan invullen om een realistisch beeld te krijgen van je wedde evolutie. (Ik weet echter de link niet naar deze simmulator)

Wat betreft een eventuele terugkeer naar het leger bij niet slagen:
Je hebt de mogelijkheid om verlof zonder wedde te vragen waardoor je met minder administratieve moeilijkheden kan terugkeren met behoud van graad en anciënniteit.

Je dienst personneel zal je best kunnen inlichten i.v.m. de modaliteiten en eventuele reiskosten om deel te nemen aan de toelatingsproeven idem dito voor wat betreft je ontslag bij Landsverdediging ( ogenblik van aanvraag en effectieve beëindiging werk)
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door Robby »

patm schreefCOLONIk dacht:
Je behoudt je geldelijke anciënniteit, d.w.z. dat er rekening wordt gehouden met je dienstjaren (vanaf 18 jaar) voor wat betreft je aanvangswedde. Je blijft dan natuurlijk langer op die hogere wedde staan tot de "anderen" je hebben bijgebeend.
Klopt niet helemaal.
Je start in het zelfde loonbarema als je klasgenoten, maar wel reeds met 18 jaar anciënniteit.
Om de 6 jaar zul je dan, mits positieve evaluatie, samen met je klasgenoten een barema hoger gaan.
Ze kunnen je dus nooit 'bijbenen' en elk jaar krijg je een kleine verhoging.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door Lone Ranger »

Selectiedagen zijn NIET betaald (dus je moet zelf verlof of rust nemen). Selectieproeven zijn geen staatsexamens.
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door nielsvl »

In mijn groep voor de persoonlijkheidsproef zat ook een militair, en die had 1 of ander papiertje mee van het leger die hij moest laten ondertekenen... Wat het precies was weet ik niet.
Gebruikers-avatar
YoeriV
Politie
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2011, 12:57

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door YoeriV »

Navymike schreefCOLONHoi ,
*Ik behoud men dienstjaren. Wilt dus zeggen dat mijn basiswedde niet veranderd?
*Houd defensie rekening met de startdatums van de opleiding?
*Ik heb me laten wijsmaken dat meedoen aan de selectiedagen een staatsexamen is en er dan officieel verlof kan worden gekregen.
*Wat indien niet geslaagd tijdens de opleiding in het ergste geval natuurlijk neemt defensie je terug? :oops:
Ik was voordien ook onderofficier voor ik bij de politie zat:
1) uw weddeanciënniteit krijg je mee van defensie (vanaf 18j) in de eerste baremaschaal. Ieder jaar moeten 8u baremische opleidingen gevolgd worden om iedere 6 jaar te verhogen van barema. Je zal dus niet je wedde behouden van in het leger. Maar troost je, want ik was 1Sgt toen ik overkwam en had toch direct een 500 euro meer per maand over (wel als Hinp...)
2) In mijn tijd kon ik TAPA nemen. Ik weet niet of er nu nog zoiets bestaat.
3) zal afhangen van je eenheid. Ik kon dit wel, een andere collega niet
4) Zie 2, ik kon 1 jaar TAPA nemen. Daarna was het ontslag nemen.
Hoofdinspecteur BS van Politie - rechercheur
Federale gerechtelijke politie Brussel
F162007
__________________________
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2011, 16:47

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door F162007 »

Als men TAPA neemt , moet men na de TAPA periode als men ontslag wilt nemen ,terug het leger in voor een bepaalde periode of enkel voor het ontslag ? en hoe groot is het slagingspercentage tijdens de opleiding ?
Gebruikers-avatar
YoeriV
Politie
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2011, 12:57

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door YoeriV »

Tijdens de TAPA ben je administratief afgedeeld naar een dienst in het hoofdkwartier. Nadien puur een papierhandel, je moet niet meer langsgaan.
Wel sta je verplicht op de reservisten lijst, maar heb je de keuze tussen actief en passief. Ik heb passief gekozen...
Slagingspercentage: zoals overal zitten er wel altijd enkele bij die er hun voeten aan vegen, maar voor iemand met een beetje goede wil en inzet is het 100% mijns inziens...
Hoofdinspecteur BS van Politie - rechercheur
Federale gerechtelijke politie Brussel
F162007
__________________________
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2011, 16:47

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door F162007 »

Oke bedankt voor de uitleg.
ik ben ook onderofficier nu bijna 5jaar en zou ook graag de overstap maken van het leger naar de politie, maar ik wist niet goed hoe het juist in elkaar zat met TAPA( en ben nu op het moment nog bezig met info te verzamelen erover).
Als ik dit mag vragen, maar wat was juist uw rede om van het leger over te schakelen naar de politie ?
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door Iced_Max »

F162007 schreefCOLONAls ik dit mag vragen, maar wat was juist uw rede om van het leger over te schakelen naar de politie ?
- Het contact met de straat
- Trachten een steentje bij te dragen aan de maatschappij
- iets om handen hebben
- het loon
- de taakomschrijving
- het beu zijn om van kazerne te moeten veranderen
- en vooral : tegen de verveling !

en .... nog geen seconde spijt van gehad !
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
F162007
__________________________
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2011, 16:47

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door F162007 »

ik ben het met veel van uw punten eens daarom dat ik ook zou willen veranderen!
heeft u dit ook zo aan de commissie medegedeeld toen ze naar u rede van omschakeling vroegen ?
Navymike
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2012, 20:34

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door Navymike »

1) uw weddeanciënniteit krijg je mee van defensie (vanaf 18j) in de eerste baremaschaal.
Wat bedoel je met vanaf 18 jaar? Ik heb nu 13 jaar en zal bij aanvang misschien al 14 of 15 jaar hebben. Tellen deze dan niet mee ofzo? Zoniet, dan zal ik wel veel inleveren op mijn loon. :mrgreen:
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Lonen defensie/politie

Bericht door nielsvl »

18 jaar zal op de leeftijd slaan ;)
BUTTON_POST_REPLY