Theroie wel maar praktijk?

Forumregels
Afbeelding
Serge
__________________________
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012, 19:55

Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Serge »

Na 3 jaar mijn schoolopleiding, ontvang ik mijn A2. En kan mij inschrijven voor de selectieproeven voor AINP.
Eenmaal ik geslaagd ben voor mijn selectieproeven en opleiding , kan ik eindelijk aan de slag als inspecteur.

Eerste drie jaren ga ik het "normale politiewerk doen"
Na die drie jaren ga ik proberen te werken bij de lokale recherche.
Na 6 jaar dienst bij de lokale politie, ga ik solliciteren bij de Federale Gerechtelijk Politie (aangezien externen niet kunnen solliciteren bij de FGP moet ik eerst 6 jaar dienst opdoen bij de politie).
Ik wil graag tewerkgesteld worden als DJP bij de FGP.

Nu dat ik allemaal zo een beetje "droom", vraag ik me af of dit schema ook mogelijk is in het praktijk?
Criminals : All Day
Robbery : All Night
Police : What tha fak!
Viva la fiesta
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door VRS »

Dat is wel vrij optimistisch en afgebakend.
Je moet ten eerste al echt goed in je hoofd steken dat het niet zal zijn zoals jij het precies wilt: 3 jaar hier, 3 jaar daar...
Er zullen zeer veel zaken bij de pas komen, naast hetgeen jij wilt: er moeten vacatures zijn, je moet ervaring hebben en opdoen, men moet jouw geschikt genoeg vinden om je een andere taak te laten doen, je moet voor sommige taken (Recherche bv.) dan nog opgeleid zijn ook -mits voldoende ervaring, toelating, bekwaamheid, je mag dan nog niet vastzitten aan een bepaalde dienst of zelfs korps voor x-aantal jaar, men moet jouw willen aannemen, het moet te rijmen vallen met je privé-situatie, etc...

Je ziet het allemaal erg gefaseerd: eerst dat, dan meteen dat, na een paar jaar iets anders. Volgens mij kan je ALS je over voldoende kennis, vaardigheden en capaciteiten beschikt de dingen bereiken die je hier opgesomd hebt, MAAR het is ten sterkste aan te raden niet tijdsgebonden te denken. De kans is nu eenmaal groot dat het niet zomaar en zo snel zal gaan, om uiteenlopende redenen. En probeer wat ruimer te denken ook, want mocht je binnen geraken kan het nog altijd zijn dat je geleidelijk aan een passie ontwikkelt voor een totaal ander vakgebied binnen de Politie (bv. ordehandhaving - al dan niet in een sproeiwagen, wijkwerking, beleid, internationale samenwerking, verkeer,...).
Dus stel misschien beter een algemene doelstelling voor jezelf voorop (zoals werken bij de FGP), maar werk er "relax" naartoe, neem de tijd en doe ervaring op en laat alles maar komen zoals het komt... (het klinkt wel heel chill zo, maar het kan geen kwaad denk ik :mrgreen: )
Serge
__________________________
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012, 19:55

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Serge »

Dat is heel duidelijk uitgelegd.
Ik ben nu 16 en ik zoek en leer elke dag verder en verder, ik maak me klaar voor het politiewerk en het selectiecomissie door altijd iets bij te leren (om niet het laatste maand voor het proef "druk " bezig te zijn. Liever trager en beter, dan alles leren en niet weten wat het betekent).
Ik weet zeker dat het niet zal gaan volgens het schema, ik probeer een goede "toekomst" te krijgen en een doel om te bereiken (dromen hoort erbij )
Nu aangezien ik altijd reactie kreeg wegens gebrek van mijn taalgebruik, ben ik volop bezig om deftige en leesbare zinnen op te bouwen.
Ik begrijp nu alles ook beter dan in het begin qua realiteit van het politiewerk.

Mss wat off-topic gegaan maar moest eventjes uit :mrgreen:
Criminals : All Day
Robbery : All Night
Police : What tha fak!
Viva la fiesta
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door VRS »

Je taalgebruik is alvast heel goed voor een Franstalige, dus da's al een pluspunt.
NickVE
Politie
BerichtenCOLON 236
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011, 09:40

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door NickVE »

Zorg maar eerst dat je door de selectieprocedure geraakt... iets dat toch niet "vanzelfsprekend" is.
Ik zie niet in waarom dat scenario in de praktijk onmogelijk zou zijn... maar ja, ik volg Hielcom hierin.
INP PZ Antwerpen
Serge
__________________________
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012, 19:55

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Serge »

Hielcom schreefCOLONJe taalgebruik is alvast heel goed voor een Franstalige,

?? :P
Criminals : All Day
Robbery : All Night
Police : What tha fak!
Viva la fiesta
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door VRS »

Serge schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONJe taalgebruik is alvast heel goed voor een Franstalige,

?? :P
Ik dacht dat je een van de Franstalige forumgangers was, onder andere door enkele fouten met lidwoorden in je vorige posts. Blijkbaar niet dus. Ben je anderstalig of gewoon Nederlandstalig?
Serge
__________________________
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012, 19:55

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Serge »

Hielcom schreefCOLON
Serge schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONJe taalgebruik is alvast heel goed voor een Franstalige,

?? :P
Ik dacht dat je een van de Franstalige forumgangers was, onder andere door enkele fouten met lidwoorden in je vorige posts. Blijkbaar niet dus. Ben je anderstalig of gewoon Nederlandstalig?

Mijn vader en moeder zijn gewoon afkomstig uit Turkije, ik ben hier geboren. :-)
Criminals : All Day
Robbery : All Night
Police : What tha fak!
Viva la fiesta
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Dimitri »

Dit is inderdaad zeer afgebakend. Hou er rekening mee dat er Aspiranten zijn die zelfs al na 3 maanden twijfelen over wat ze gaan doen net omdat ze steeds meer en meer de innerlijke werking zien van de politie en wat het takenpakket is.
Serge
__________________________
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012, 19:55

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Serge »

En kunt u een paar opsommen, waardoor ze twijfelen?
Criminals : All Day
Robbery : All Night
Police : What tha fak!
Viva la fiesta
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Dimitri »

Wat opsommen? Het is gewoon zo dat je als buitenstaander zelden een beeld hebt over wat de verschillende diensten effectief doen. Vaak hoor je bij gesprekken ed. meestal de mooie kanten waardoor bv recherche of interventie minder/meer interessanter voor je lijken dan ze echt zijn maar eenmaal je op school zit en al een korte stage achter de rug hebt, kan die mening gewoon herzien worden. Vaak zijn er ook diensten waar je nog maar half van gehoord hebt en die je leert kennen en die zo je interesse wekken.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door L0k1- »

inderdaad. Veel mensen hebben bijvoorbeeld ook een mooi beeld van recherche, door al die ohh zo prachtige series... maar de realiteit is meestal 90% door dossiers pluizen en in kamertje telefoons afluisteren en 10% op het terrein. Heb zelf tijdens de stage het geluk gehad om bij de recherche net verschillende dingen op het terrein te mogen meedoen.

Bij interventie is het ook niet altijd boeven pakken op heterdaad en wilde achtervolgingen... ken genoeg zones waar er soms niets te beleven valt op vlak van interventie, leuk om uit te bollen, maar niet aangenaam als je actie wilt.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Dimitri »

ik zou zelfs durven zeggen dat je in sommige zones wel veel werk hebt op interventie maar meer met intra-familiaal geweld dan effectief achter boeven zitten.
Serge
__________________________
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012, 19:55

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door Serge »

Ja that's the reason waarom ik niet tijdens mijn "vaste" bij recherche wil zitten. Het zijn maar series hé... :-)
Zoals mijn eerder post's, wil ik graag bij DJP geraken. Elke dag denk ik wat er zal gebeuren als ik niet bij de politie geraak... (En daar krijg ik soms een angstgevoel, en op dat moment ga ik surfen en pdf's lezen...)het is iets pysichologisch. :roll:
Criminals : All Day
Robbery : All Night
Police : What tha fak!
Viva la fiesta
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Theroie wel maar praktijk?

Bericht door VRS »

Serge schreefCOLONJa that's the reason waarom ik niet tijdens mijn "vaste" bij recherche wil zitten. Het zijn maar series hé... :-)
Zoals mijn eerder post's, wil ik graag bij DJP geraken. Elke dag denk ik wat er zal gebeuren als ik niet bij de politie geraak... (En daar krijg ik soms een angstgevoel, en op dat moment ga ik surfen en pdf's lezen...)het is iets pysichologisch. :roll:
Je moet natuurlijk gemotiveerd zijn (en dan ook tonen aan de mensen van de selectiecommissie dat je eerste keuze de Politie is), maar anderzijds ook realistisch genoeg om een plan B te hebben voor als het misloopt en je niet bij de Politie geraakt.
Een stok achter de deur hebben is geen teken van gebrek aan motivatie, maar een teken van realistisch inzicht.
BUTTON_POST_REPLY