Motorkledij bij de politie

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door VRS »

Ah zo, da's interessant.

Trouwens, het commentaar over de Nederlanders die steeds een van de eersten zijn om nieuwe richtlijnen toe te passen was geen negatieve kritiek, enkel een vaststelling.
En ik denk dat men in België ook :cry: , maar dan eerder omdat men hier soms echt achterkomt... Een beetje het omgekeerde van Nederland waarschijnlijk.

Zoals je zegt valt het gele motorpak bij jullie veel beter op dan de vroegere.
Heb wel al eens gehoord dat de gele kleur vrij vervelend is omdat de fabrikant meer moeite heeft om alle pakken exact dezelfde kleur te geven... dat ze niet kleurvast zijn ofzo en dat sommige pakken een groene tint krijgen na een tijdje. Klopt dit enigzins?
In het nieuwe politieuniform wat er dit jaar gaat komen krijgen we ook blauw met gele polo's.
Wordt gans jullie uniform dan vervangen door een nieuw? Ik dacht dat het huidige nog maar enkele jaren oud was?

En ik ben benieuwd hoe die blauw/gele polo's er gaan uitzien...
Kijk, ik versta het belang van zichtbaarheid. Maar ik vind het echt jammer om te zien dat men soms nogal eenzijdig aast op zichtbaarheid alleen en dan uniformen begint in te voeren die de naam bijna niet waard zijn en lijken op wat flauwe vrijetijdskledij met wat sterren en strepen op.
Zichtbaarheid is voor mij maar één functie van een uniform, daarnaast heb je ook het praktisch-zijn, de herkenbaarheid en... de uitstraling.

Ik ben ervan overtuigd dat het vertrouwen van de mensen groter is in hulpverleners, ordehandhavers, gezagsdragers die verschijnen in een uniform dat ook uitstraling heeft. Persoonlijk begin ik me toch op enkele seconden een mening te vormen van een persoon in uniform, en dat zuiver op zijn of haar voorkomen. Een persoon die er slordig en vuil uitziet wekt minder vertrouwen.
De eerste indruk is altijd bepalend en daarom vind ik het spijtig dat daar tegenwoordig echt weinig aandacht aan geschonken wordt. Deels komt dat waarschijnlijk vanwege het budget waarschijnlijk: een hemd ziet er beter uit dan een polo, maar is enkele keren zo duur, dus...
De overschakeling van de Rijkswacht van Frankrijk van hun "oude" uniform op die lichtblauwe polo's vind ik bijvoorbeeld flauwtjes.
Ook in België wordt er niet voor niets soms het commentaar gegeven dat politiemensen niet altijd goed herkenbaar zijn. Als een inspecteur hier zijn vest, hoofddeksel en dienstgordel niet aanheeft, is het inderdaad al moeilijk om aan wat donkerblauwe kledij een politieman/vrouw te herkennen...
.G illes
__________________________
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 12:57

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door .G illes »

Nederland volgt inderdaad vrij snel op zulke gebeurtenissen, bijvoorbeeld ook met die amber signalering die er naast de blauwe ook zou moeten zijn.

Als ik kijk naar Duitsland, daar schakelt men in de meeste regio's over op blauw in plaats van groen. Desalniettemin hebben de nieuwe donkerblauwe motorpakken geen geel of oranje erin verwerkt. Laat staan de oude groene pakken. Dus ik denk dat België hierin zeker niet de slechtste leerling van de klas is.

Wat wel al aangehaald is door Hielcom en waar ik me ook in kan vinden, is dat het aspect zichtbaarheid maar één van de aspecten van een uniform is. En ik vind dat men hierin vaak overdrijft (dit geldt ook voor voertuigen). Alles moet fluo geel zijn en opvallen, terwijl ik me afvraag of dat altijd wel nodig is. Bij zaken waarin een verhoogde zichtbaarheid noodzakelijk is (verkeer, spoorwegen,...) is dit uiteraard normaal, maar de vraag of twee surveillerende politieambtenaren op de Meir een fluovestje aan moeten is toch 'n ander paar mouwen. Een hoge zichtbaarheid komt ook met nadelen, hé.

Een ander punt is ook de kleur die die zichtbaarheid moet uitdragen. In België is het altijd een fluo oranje kleur geweest voor politie. Als men plots de gele variant gaat invoeren, moet men wel zien dat men alles aanpast. Fluo gele bumpers, fluo gele helmen,... Anders krijg je een kakofonie van kleuren en is de uniformiteit helemaal zoek.
Masterstudent criminologische wetenschappen, UGent.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door SHERIFF »

.G illes schreefCOLON Een ander punt is ook de kleur die die zichtbaarheid moet uitdragen. In België is het altijd een fluo oranje kleur geweest voor politie. Als men plots de gele variant gaat invoeren, moet men wel zien dat men alles aanpast. Fluo gele bumpers, fluo gele helmen,... Anders krijg je een kakofonie van kleuren en is de uniformiteit helemaal zoek.
niet helemaal correct. De eerste "fluo" vesten waren geel voor de gemeentepolitie.

Ik ben in elk geval pro geel voor motopak, want dat blauw is VRESELIJK !!
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door dielangemotormuis »

Hielcom schreefCOLONTrouwens, het commentaar over de Nederlanders die steeds een van de eersten zijn om nieuwe richtlijnen toe te passen was geen negatieve kritiek, enkel een vaststelling.
En ik denk dat men in België ook :cry: , maar dan eerder omdat men hier soms echt achterkomt... Een beetje het omgekeerde van Nederland waarschijnlijk.
Ik zag uw opmerking ook absoluut niet als aanval, ik kan u alleen maar gelijk geven. NL wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn.
Hielcom schreefCOLON Zoals je zegt valt het gele motorpak bij jullie veel beter op dan de vroegere.
Heb wel al eens gehoord dat de gele kleur vrij vervelend is omdat de fabrikant meer moeite heeft om alle pakken exact dezelfde kleur te geven... dat ze niet kleurvast zijn ofzo en dat sommige pakken een groene tint krijgen na een tijdje. Klopt dit enigzins?
Met de huidige pakken heeft men er inderdaad problemen mee gehad, dat de pakken na reiniging bij de stomerij terug kwamen en een groen tint hadden gekregen. Met de lederen pakken hebben we er minder last van.
Hielcom schreefCOLON
In het nieuwe politieuniform wat er dit jaar gaat komen krijgen we ook blauw met gele polo's.
Wordt gans jullie uniform dan vervangen door een nieuw? Ik dacht dat het huidige nog maar enkele jaren oud was?
Het huidige uniform blijft bestaan, als "kantooruniform. Het straatuniform gaat veranderen. Men wil naar een blauwe polo met gele delen erop en als broek een worker naar Zweeds-model. Daaronder wil men naar hoge schoenen gaan.
Wat men als hoofddeksel gaat gebruiken is nog niet helemaal bekend. Men heeft het over een baseballcap of een Belgisch model(weet even de naam niet, zie bijgevoegde link)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index ... msg1004135
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door VRS »

Dat "Belgisch" hoofddeksel wordt het scheepje of politiemuts genoemd.
Ik had daarjuist ook datzelfde topic op het hulpverleningsforum geraadpleegd ivm jullie nieuw uniform. Ik hoop dat men gaat voor een echte politie-uiterlijk...
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door dielangemotormuis »

Gisteren te horen gekregen dat er ook een Europese aanbesteding loopt voor lederen motorpakken(zomer en all-season)buiten om de pakken van Richa.

Dat zou voor mij als motorrijder verkeersdienst Amsterdam inhouden dat ik dit jaar weer 4 nieuwe pakken ga krijgen. :lol: Krijg mijn kast nu al amper dicht.


en ik moet een nieuw verkeersdienstpakket en motorrijders verkeersdienstkledingpakket gaan ophalen(1x gele blouson, 1x gele parka, 1x overwerkbroek voorzien van reflectiebiezen, 1x regenbroek motorrijder, 1x extra paar motorlaarzen,4x extra polo korte mouw, 4x extra polo lange mouw, en nog het een en ander aan termo-ondergoed.)
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door Iced_Max »

dielangemotormuis schreefCOLONDat zou voor mij als motorrijder verkeersdienst Amsterdam inhouden dat ik dit jaar weer 4 nieuwe pakken ga krijgen. :lol: Krijg mijn kast nu al amper dicht.


en ik moet een nieuw verkeersdienstpakket en motorrijders verkeersdienstkledingpakket gaan ophalen(1x gele blouson, 1x gele parka, 1x overwerkbroek voorzien van reflectiebiezen, 1x regenbroek motorrijder, 1x extra paar motorlaarzen,4x extra polo korte mouw, 4x extra polo lange mouw, en nog het een en ander aan termo-ondergoed.)
Ik ken dat probleem :mrgreen:
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door dielangemotormuis »

dielangemotormuis schreefCOLONGisteren te horen gekregen dat er ook een Europese aanbesteding loopt voor lederen motorpakken(zomer en all-season)buiten om de pakken van Richa.
Bij verder navraag bij collega's die in de klankbordgroep voor de kleding zitten blijkt dit toch niet helemaal waar te zijn.

De regiokorpsen Amsterdam-Amstelland, Haaglanden en het Korps Landelijke Politiediensten willen het graag weer hebben, echter de overkoepelende organisatie de VTSpn(Voorziening tot samenwerking politie Nederland) houdt dit tegen. De rede is dat er dus nu een Europese aanbesteding loopt bij Richa, die 2 pakken moet gaan leveren voor alle seizoenen.
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door Robby »

Daar loopt het al mis.
Je kunt geen pak maken voor alle seizoenen.
Zo'n pak is altijd te koud in de winter en te warm in de zomer.

Men moet een winterpak maken waar de 'fleece' uit kan, zodat die ook in 't tussenseizoen gedragen kan worden en daarnaast een echt zomerpak.
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door dielangemotormuis »

Robby schreefCOLONDaar loopt het al mis.
Je kunt geen pak maken voor alle seizoenen.
Zo'n pak is altijd te koud in de winter en te warm in de zomer.

Men moet een winterpak maken waar de 'fleece' uit kan, zodat die ook in 't tussenseizoen gedragen kan worden en daarnaast een echt zomerpak.
Men(Richa) heeft een "all-season" pak met daarbij een windstopper als los vest. Bij dit pak kunnen de voeringen eruit voor in het voor- en naseizoen. Verder leveren ze nog een "echt" doorwaai pak voor als het echt warm wordt. Hier schijnt dan wel weer een regenvoering in te zitten die eruit kan.
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door SHERIFF »

collega, laat u niet inpalmen door verkoopspraatjes. Die pakken zijn slecht. Die "windstopper" moet zogenaamd dienen om het pak waterdicht te maken, maar dat doet het niet. De zomerse winddoorlaatbaarheid beperkt zich tot een rits op de voorarm en 2 risten op de borst. Van deze laatste voel je niets omdat je achter de kuip van de motor zit (wij hebben de BMW R1200RT).
R1200GS
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2012, 08:48

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door R1200GS »

De laatste woorden over de aanbesteding omtrend de motorkleding voor de Nederlandse Politie zijn nog niet gesproken. Ik heb in de wandelgangen al gehoord dat men echt niet blij is met het pak

Een van de problem zou zijn, wat hier ook al werd aangegeven dat de ritsen niet goed zijn, dat de winterjas water doorlatend is, hierdoor komt het water op de binnen jas en krijg je koude armen. De zomerkleding zou ook niet geheel naar wens zijn maar het probleem is dat men de zomerkleding niet echt kan testen daar de zomer nog niet is.

Oja en de kleuren gaan weer veranderen. De broek wordt donker blauw ( eigenlijk zwart). Over weggooien van geld gesproken.
Verkeer is mijn ding
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door dielangemotormuis »

"R1200GS"
De zomerkleding zou ook niet geheel naar wens zijn maar het probleem is dat men de zomerkleding niet echt kan testen daar de zomer nog niet is.

He vriend welkom.

Men zou voor het testen van het zomerpak een week naar, jawel Kaapstad, Zuid-Afrika, gaan om het pak te testen. Dit moest in maart gaan gebeuren, echter heeft men gezegd: "Dit kunnen we niet verkopen tegenover de burger van Nederland".

@ SHERIFF,

Ik heb het zomerpak gezien van dichtbij. Hier zitten inderdaad ritsen in maar ook delen die zeg maar van "gaas" zijn en dus echt doorwaaien.

Ik zit nu nog op een Honda Pan Europeaan ST1300. Deze gat vervangen worden door een BMW R1200RT.
Laatst gewijzigd door 1 op dielangemotormuis, in totaal 11 keer gewijzigd.
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door SHERIFF »

dielangemotormuis schreefCOLON @ SHERIFF,
Ik heb het zomerpak gezien van dichtbij. Hier zitten inderdaad ritsen in maar ook delen die zeg maar van "gaas" zijn en dus echt doorwaaien.
dat is waarschijnlijk een nieuw model dan. Het onze heeft dat niet
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Motorkledij bij de politie

Bericht door Robby »

Foto's zouden hierbij wel interessant zijn.
BUTTON_POST_REPLY