Bewapening agent van politie

Forumregels
Afbeelding
hans01
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 20:40

Bewapening agent van politie

Bericht door hans01 »

Zijn er in Belgie Agenten van politie die een wapenstok dragen tijdens hun dienst?
Zoja in welke zone?
Gebruikers-avatar
Arclaud
__________________________
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010, 19:37

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Arclaud »

hans01 schreefCOLONZijn er in Belgie Agenten van politie die een wapenstok dragen tijdens hun dienst?
Zoja in welke zone?
Bij mijn weten zijn er geen en is dat wettelijk bepaald.
Promotie 28 - Campus Vesta
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door SHERIFF »

is niet voorzien voor agenten, enkel pepperspray en handboeien.
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Vigilance »

Als ik het goed begrijp heeft de Belgische politie niet standaard de beschikking over een wapenstok ?
'vigilat ut quiescant'
jorish
Aspirant
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2010, 15:42

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door jorish »

Vigilance schreefCOLONAls ik het goed begrijp heeft de Belgische politie niet standaard de beschikking over een wapenstok ?
Nu heb je het over twee verschillende zaken, in je eerste post heb je het over "agent van politie" en in je laatste post heb je het over "de Belgische politie". Agenten van politie beschikken niet over een wapenstok, de Belgische politie dan weer wel.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door vdv »

dus voor alle duidelijkheid: "agent van politie" is een graad, en mensen met deze graad dragen geen wapenstok. Andere graden zijn inspecteur, hoofdinspecteur, commissaris en hoofdcommissaris. En deze mogen dan weer wel een wapenstok dragen (als ze voldoende training gevolgd hebben).
Het is dus aan de graad verbonden en niet aan de zone waar ze werken.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Robby »

Meer info over de graden bij de politie: http://www.polfed-fedpol.be/org/org_equ ... den_nl.php
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door VRS »

Er bestaat enige verwarring rond de algemene naam voor politiepersoneel ("politieagent") en de huidige benaming voor de hulpagenten van vroeger ("Agent van Politie"). Gezien een (hulp)agent geen volledige politiebevoegdheid bezit, mag hij dus geen bewapening dragen.
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Vigilance »

goedenavond

vraagje met betrekking tot jullie vuurwapens;
Hier in Nederland lopen alle vuurwapendragende dienders (speciale eenheden uitgezonderd) met de Walther P5 (vervanger is onderweg)
Welk wapen gebruiken jullie ?
'vigilat ut quiescant'
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door SHERIFF »

elke zone kiest zijn eigen wapen. De enige verplichtingen zijn: het moet een pistool zijn in 9 mm.
Momenteel heeft de federale politie nog de FN GP, vanaf dit jaar zullen zij overschakelen naar een Smith & Wesson
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Vigilance »

oke, dankjewel.

Ik heb niet veel verstand van munitie, maar is het de bedoeling dat politie zones onderling munitie kunnen uitwisselen ?

En hoe zit het met die 9mm patronen ? is dit standaard 9mm munitie ? in Nederland is er aangepaste 9mm, speciaal voor de politie.
'vigilat ut quiescant'
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door vdv »

Ik weet het, met een oranje tip he :wink: En binnenkort krijgen jullie de SIG SAUER PPNL.

Wat bedoel je met standaardmunitie? FMJ's? Die worden enkel gebruikt als oefenmunitie.

In theorie beslist elke korpschef welk dienstwapen en welke dienstmunitie gebruikt worden, wel binnen het kaliber 9x19 (9mm para). Maar het is vergelijkbaar met die van jullie (Action 4, QD-PEP, ...). Als wapen: Glock 17, 19, SIG P226, Beretta 92, ...
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Vigilance »

Met standaardmunitie bedoelde ik eigenlijk niet voor de politie aangepaste munitie, dat had ik misschien iets duidelijker kunnen zeggen :wink:

Wij gebruiken inderdaad die met de oranje tip, voorheen was deze groen.

Zo te zien gebruiken jullie een grote verscheidenheid aan wapens, worden er ook revolvers gebruikt ?
En als een diender word overgeplaatst naar een andere zone, mag hij dan zijn wapen meennemen ? of moet hij (of zij..) dan worden omgeschoold naar het wapen wat in die zone gebruikt word ?
'vigilat ut quiescant'
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door Jens »

Vigilance schreefCOLONMet standaardmunitie bedoelde ik eigenlijk niet voor de politie aangepaste munitie, dat had ik misschien iets duidelijker kunnen zeggen :wink:

Wij gebruiken inderdaad die met de oranje tip, voorheen was deze groen.

Zo te zien gebruiken jullie een grote verscheidenheid aan wapens, worden er ook revolvers gebruikt ?
En als een diender word overgeplaatst naar een andere zone, mag hij dan zijn wapen meennemen ? of moet hij (of zij..) dan worden omgeschoold naar het wapen wat in die zone gebruikt word ?
Bij de politie van Gent is men nu aan het overschakelen van revolvers (ik dacht Smith & Wesson) naar pistolen (Glock 17 denk ik).
Er zijn nog politiemannen die nu nog altijd dienst doen met hun revolver in afwachting van de wapenwissel.
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Bewapening agent van politie

Bericht door vdv »

revolvers zijn niet meer toegelaten, tegen 2013 moeten ze er allemaal uit.

Het dienstwapen blijft in de zone bij overplaatsing. En als je terecht komt in een zone met een ander type dienstwapen moet je inderdaad omgeschoold worden.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY