Politiekledij

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
steven
Politie
BerichtenCOLON 474
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2002, 23:10

Re: Politiekledij

Bericht door steven »

Dries schreefCOLONIs een hoofddeksel eigenlijk een verplicht onderdeel van het uniform?
Welke wetteksten gaan daar over?
Uittreksel uit de GPI 65 omtrent de basisuitrusting

Punt 3 Bijzonderheden van de dracht van bepaalde basisuitrustingsstukken
3.1 Hoofddeksel

Het hoofddeksel is een belangrijk stuk van de visuele identiteit.
De dracht ervan is verplicht tijdens de uitvoering van opdrachten en in publieke gebouwen (onder meer bij de politie van hoven en rechtbanken)
De dracht van het hoofddeksel is niet verplicht in de voertuigen.

Dus, ja het is verplicht.
0101000001110010011011110110011001101001011000110110100101100001011101000010000001101010011001010010000001101011011000010110111000100000011000100110100101101110011000010110100101110010001000000110110001100101011110100110010101101110001000000011101000101001
Dries
__________________________
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2009, 02:10

Re: Politiekledij

Bericht door Dries »

Ik heb vandaag een INP gezien op de markt van Louvain La Neuve, hoe die er bij liep :shock:
En ook zonder hoofddeksel...
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Politiekledij

Bericht door Robby »

Daar mag dat. Dat is een ander land!

Hier krijg je er tuchtsancties voor.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

Robby schreefCOLONDaar mag dat. Dat is een ander land!

Hier krijg je er tuchtsancties voor.
Touché !!!
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
Liane
__________________________
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010, 13:10

Re: Politiekledij

Bericht door Liane »

Boba schreefCOLON
Robby schreefCOLONDaar mag dat. Dat is een ander land!

Hier krijg je er tuchtsancties voor.
Touché !!!
Das dus het buitenland :lol: alhoewel we dat in Limburg ook al zeggen van antwerpen :lol:
Proef 1 INP: Geslaagd op 12 januari
Proef 2 INP: Geslaagd op 18 februari
Proef 3 INP: medisch in orde - fysiek parcours herkansing
Proef 4 INP: In afwachting van uitnodiging
Kevin Lievens
Politie
BerichtenCOLON 537
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 14:22

Re: Politiekledij

Bericht door Kevin Lievens »

Liane schreefCOLONDas dus het buitenland :lol: alhoewel we dat in Limburg ook al zeggen van antwerpen :lol:
Andersom ook. :P :wink:
"Sooner or later the things you own end up owning you"
Gebruikers-avatar
Liane
__________________________
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010, 13:10

Re: Politiekledij

Bericht door Liane »

Kevin Lievens schreefCOLON
Liane schreefCOLONDas dus het buitenland :lol: alhoewel we dat in Limburg ook al zeggen van antwerpen :lol:
Andersom ook. :P :wink:
Het gras is altijd groener aan de andere kant he.. :lol:
Proef 1 INP: Geslaagd op 12 januari
Proef 2 INP: Geslaagd op 18 februari
Proef 3 INP: medisch in orde - fysiek parcours herkansing
Proef 4 INP: In afwachting van uitnodiging
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Een tijd geleden werd er naar verluid een uniformcommissie opgericht. Nu vraag ik mij af wat hun taak precies is, waarover ze beslissen. Welke zaken heeft deze commissie al verwezenlijkt?
Volgens dat ik heb opgevangen streven ze er (ook) naar om het huidige uniform te verbeteren in de zin van: een professionelere/minder "softe" uitstraling, wat hebben zij ondertussen op dit vlak al aangepast?

Ik moest er vandaag net aan denken toen ik vanop een terras (wel overdekt gelukkig, met al die regen!) een combi de markt zag oprijden en parkeren. Er stapten in de gutsende regen twee inspecteurs uit, blijkbaar, want ze hadden van die nieuwe regenjassen aan waaraan ik en m'n tafelgenoten haast niet konden zien dat ze van de politie waren. Al goed dat er al "Politie" op stond, want zonder enige andere kenmerken van een uniform (ranginsignia en... euhm... vorm) en het feit dat men ze door de grijze reflecterende banden zou aanzien als gemeenschapswachten, technische werklui of gewoon een voetganger met regenfrak zou je het eigenlijk niet snel weten. Omdat ik het nog nooit gedragen heb kan ik dit ook niet met zekerheid zeggen, maar het leek ook vrij onhandig omdat het zo flapperig en baggy was. Leek me eerlijk gezegd een zoveelste devaluatie van het politieuniform. Ik denk dat we in de Belgische geschiedenis en in andere landen wel voorbeelden zouden kunnen vinden van (regen)kledij dat zowel functioneel als esthetisch goed scoort, wat denken jullie?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politiekledij

Bericht door Dimitri »

Mijn pa is dol op het uniform van de carabinieri's in Italië. Hij vindt het uniform nu eigenlijk gewoon geen karakter uitstralen. Tes iets "gewoons" gekomen
Afbeelding

Tes mss ietsjes te dit uniform maar zou me toch nog liever in zo een uniform begeven dan het huidige als ik de keuze had.
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Politiekledij

Bericht door Bart V »

Hielcom schreefCOLON
Ik moest er vandaag net aan denken toen ik vanop een terras (wel overdekt gelukkig, met al die regen!) een combi de markt zag oprijden en parkeren. Er stapten in de gutsende regen twee inspecteurs uit, blijkbaar, want ze hadden van die nieuwe regenjassen aan waaraan ik en m'n tafelgenoten haast niet konden zien dat ze van de politie waren. Al goed dat er al "Politie" op stond, want zonder enige andere kenmerken van een uniform (ranginsignia en... euhm... vorm) en het feit dat men ze door de grijze reflecterende banden zou aanzien als gemeenschapswachten, technische werklui of gewoon een voetganger met regenfrak zou je het eigenlijk niet snel weten. Omdat ik het nog nooit gedragen heb kan ik dit ook niet met zekerheid zeggen, maar het leek ook vrij onhandig omdat het zo flapperig en baggy was. Leek me eerlijk gezegd een zoveelste devaluatie van het politieuniform. Ik denk dat we in de Belgische geschiedenis en in andere landen wel voorbeelden zouden kunnen vinden van (regen)kledij dat zowel functioneel als esthetisch goed scoort, wat denken jullie?
Deze dragen ze in Regio Rhode en Schelde. Afbeelding
Toevallig gisteren nog met een INP (met zo'n jas) staan praten over de testen. Er liepen er de hele dag 2 over en weer tijdens de feesten bij ons in het dorp en ze vielen toch heel goed op tussen al dat volk.

http://217.21.184.146/5418/index.php?op ... &Itemid=93
PZ Gent
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Hier heb ik de link naar de voorgenoemde regenjassen.
http://www.polsupport.be/PDFPROTECT/APP ... OG/N13.pdf

Helemaal anders dan die van Bart V, dewelke een stuk beter voorkomen. Toch vind ik dat ze voornamelijk geschikt zijn voor evenementen of verkeersopdrachten, interventie en fluokledij lijken mij eerder not done.

En voor wie wil de link naar de volledige catalogus van de DMPE, waar ze nu blijkbaar enkele artikelen vernieuwd hebben, zoals de petjes en de kepie (al ziet het er nogal hetzelfde als voorheen uit). Er is zelfs galakledij.
http://www.polsupport.be/AspxV02/Main/M ... u=00019350


@ Dimitri: het Carabinieri-uniform (blijkbaar gemaakt door Valentino :-)) heeft idd een hele goede uitstraling. Alle commentaren die ik ooit heb opgevangen erover waren zonder meer positief. Het valt trouwens vele mensen op die naar Italie reizen, dat de politionele diensten (maar ook anderen) er steeds piekfijn bijlopen en er nog echt professionaliteit uitstralen. Persoonlijk vind ik dit uniform niet overdreven hoor. Eerder een hint :-D
Gebruikers-avatar
Kenny VDM
Aspirant
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2009, 18:57

Re: Politiekledij

Bericht door Kenny VDM »

Deze discussie over uniformen heeft nog al is plaatsgevonden.
En mijn mening was toen ( nu nog :-) ) dat het huidige uniform best mooi is. Er zitten ook een aantal mindere stukken tussen maarja niet alles kan perfect zijn en je hebt hierin dan ook nog de keuze of je ze wil dragen of niet (bv: winterpet met oorverwarmers :oops: )

In de eerste plaats moet je U goed voelen in een uniform alsook comfortabel en ik kan u meegeven (persoonsgebonden) dat ik het niet zie zitten om in zo'n Italiaans uniform te moeten werken. (heeft wat weg van de vroegere rijkswacht, met kepie van de SS) :whoeha:

Ik denk dat het grotendeels ook te maken heeft uit welke generatie je komt? Of vergis ik mij hierin? :whoeha:
In opleiding @ PIVO AINP28
Kevin Lievens
Politie
BerichtenCOLON 537
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 14:22

Re: Politiekledij

Bericht door Kevin Lievens »

Hielcom schreefCOLONHier heb ik de link naar de voorgenoemde regenjassen.
http://www.polsupport.be/PDFPROTECT/APP ... OG/N13.pdf

Helemaal anders dan die van Bart V, dewelke een stuk beter voorkomen. Toch vind ik dat ze voornamelijk geschikt zijn voor evenementen of verkeersopdrachten, interventie en fluokledij lijken mij eerder not done.

En voor wie wil de link naar de volledige catalogus van de DMPE, waar ze nu blijkbaar enkele artikelen vernieuwd hebben, zoals de petjes en de kepie (al ziet het er nogal hetzelfde als voorheen uit). Er is zelfs galakledij.
http://www.polsupport.be/AspxV02/Main/M ... u=00019350

De nieuwe kepie's zijn een stuk lager aan de zijkant. Dat scheelt wel wat als je ze draagt hoor.
De nieuwste petjes zijn verstelbaar aan de achterkant, wat ik alleen maar kan toejuichen.
(al draag ik liever geen petje)
Galakledij heb ik zelfs niet.
De andere kepie's en petjes zijn nog wel (voorlopig) beschikbaar - en dus heb je de keuze.

Deze regenkledij - gore tex jas (en bijhorende fluo broek) zijn vrij goed voor een verkeersdienst ... alhoewel.
Echt waterdicht is die niet, de jas schijnt zéér snel af, plus als je je arm naar boven steekt bij het verkeer regelen... ziet niemand je fluo delen nog op je arm... want onder je arm is het enkel zwart... wat dus totaal nutteloos is qua ontwerp...

Bij onze interventiedienst ligt deze fluo jas meestal (afhankelijk van de temperatuur) 'los' in de combi, zodat deze kan aangetrokken worden indien nodig, maar ook niet altijd gedragen is.
"Sooner or later the things you own end up owning you"
Gebruikers-avatar
Kenny VDM
Aspirant
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2009, 18:57

Re: Politiekledij

Bericht door Kenny VDM »

Ik las in een van de pdf files iets over een "politiemuts" wat mag ik mij hierbij voorstellen.
Aangezien ik in de winter toch graag mutsjes draag :whoeha:
In opleiding @ PIVO AINP28
Kevin Lievens
Politie
BerichtenCOLON 537
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 14:22

Re: Politiekledij

Bericht door Kevin Lievens »

Kenny VDM schreefCOLONIk las in een van de pdf files iets over een "politiemuts" wat mag ik mij hierbij voorstellen.
Aangezien ik in de winter toch graag mutsjes draag :whoeha:

Een gewone zwartblauwe muts met het politielogo vooraan. (ik heb ook zo eentje)

Hier kan je ze bekijken :

http://www.ysan.be/over_pol_K9.html
"Sooner or later the things you own end up owning you"
BUTTON_POST_REPLY