Politiekledij

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Wel stukken mooier dan de smurfblauwe en vroegere rood/zwarte. Zou zeker niet mis zijn als gewoon uniform.

Dat overschakelen naar gele kleur heb ik al her en der horen waaien, maar kan de EU dit effectief verplichten of gaat het om een richtlijn?
De bedoeling zou zijn alle politiemotorrijders van de EU in zo'n geel pakje genre GB te steken?
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Politiekledij

Bericht door SHERIFF »

is inderdaad veel mooier dan dat blauw, maar niet officieel.

Het is de bedoeling dat alle politiediensten van Europa naar gele uniformen gaan. Welke termijn hier op staat weet ik niet.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Politiekledij

Bericht door Yellowhair1 »

Een geel uniform is handig bij het handelen van het verkeer. Op tactisch gebied is het een regelrecht disaster en, nog maar eens, het bewijs dat hoge beslissingen maar al te vaak genomen worden door mensen (carriere klimmers en andere politieke types) die geen flauw benul hebben over de risicos die zich voordoen bij tactisch politiewerk.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Ben persoonlijk voorstander van fluo-oranje zoals nu, gezien dit herkend wordt als fluo-kledij gedragen door personeel van de Politie of hulpdiensten. Geel wordt door iedereen haast gedragen. Heeft vind ik ook meer "cachet". Fluojassen moeten m.i. strikt bij verkeerstaken gehouden worden en ver weg van interventie en patrouille (PZ Antwerpen :roll: )
ghoesss
__________________________
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2010, 13:54

Re: Politiekledij

Bericht door ghoesss »

Ik hoop dat iemand hier een antwoord kan opgeven
Maar wat krijg zoal op de politieschool van kledij?
Ik vermoed dan zo een overal met het logo van de politie op
loopschoenen,training en wat nog allemaal exact?
Ik ben gewoon zeer nieuwsgierig
dus als iemand het weet of de meeste spullen weet
zeg het me maar ;)

grts Kobe
Basiskader

Cognitieve proef: Geslaagd
Persoonlijkheidsproef: Geslaagd
Medische en Fysieke proef : Geslaagd
Selectiecommissie: ...
Antecedentenonderzoek: Afgelegd
SanderkeD
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2010, 16:44

Re: Politiekledij

Bericht door SanderkeD »

GRG - WPR Limburg
Gebruikers-avatar
Darks
__________________________
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2010, 17:16

Re: Politiekledij

Bericht door Darks »

Veel zones gebruiken tegenwoordig van die oranje/blauw fluo jassen.Al denk ik niet dat ze standaard zijn? Althans beter dan een gewone regenjas + fluo hesje naar mijn mening.

http://www.emmausinstituut.be/kleutersc ... zoek11.JPG
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Mooie jassen, maar inderdaad (nog) niet officieel. Zou ik echter vooral voor verkeer en minder/niet voor interventie gebruiken. De jassen van de basisuitrusting zijn anderzijds ook niet mis. Hadden echter beter in hetzelfde blauw geweest als de broek, kepie idem.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Politiekledij

Bericht door Jens »

Hielcom schreefCOLONMooie jassen, maar inderdaad (nog) niet officieel. Zou ik echter vooral voor verkeer en minder/niet voor interventie gebruiken. De jassen van de basisuitrusting zijn anderzijds ook niet mis. Hadden echter beter in hetzelfde blauw geweest als de broek, kepie idem.
Nochtans worden ze in onze zone wel gebruikt door de leden van de interventiedienst (pz Rhode & Schelde).

Misschien een domme vraag: als deze jassen nog niet officieel zijn, waarom worden ze dan al gebruikt door vele politiezones? Mag dit dan wel al?
Inspecteur van politie
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

De gevolgen van de dracht van 'officiële' kledij is verregaand.

Zo is er rechtspraak in een aantal specifieke gevallen uitgaande van het Hof Van Beroep, waarbij de legitimiteit van het volledige politieoptreden als 'niet-bestaand' werd beschouwd, omdat de politiemensen in kwestie niet drager waren van 'officiële' kledijstukken. De rechter vroeg zich af hoe die burger die politiemensen dan kon herkennen, als deze niet de uniformstukken droegen die 'consulteerbaar' zijn op het internet. (en net dat is de reden waarom deze op de website van de Federale Politie en vele zones getoond wordt, net als de legitimatiekaarten, dat burgers ze kunnen herkennen)

Als iemand, zeker in tijden van 'nep-agenten', een politieman niet meer aan zijn kledij kan herkennen, kan zijn weerstand tegen dat politieoptreden ook niet als strafbaar worden beschouwd, en is het optreden van de politiemensen zelf niet legitiem. Je kan niet weerspannig zijn tegen iemand van wie je niet weet dat hij een 'echte' agent is. Daarom dat de legitimatieplicht (bij optreden in burger) zo cruciaal is.

Zeg nu zelf, iedereen kan wel een uniformpje maken, en in tijden waarin jan en alleman een uniform draagt, is het vaak nog moeilijk uit te maken wie nu welke bevoegdheden heeft.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Politiekledij

Bericht door Yellowhair1 »

De beste keuze zijn de traditionele politie en "militaire" kleuren zoals Navy blauw of zelfs khaki/groen-bruin om de meest voorliggende reden dat deze uniformen een COMMAND PRESENCE met zich meedragen, alsook een camouflage rol kunnen spelen. Beide zijn essentieel voor 'officer safety' redenen.
Daartegenover zijn fluo oranje of geel gewoonweg lelijke apen en clown pakjes. Laat ons eerlijk zijn. Die gele of oranje kleuren hebben enkel een nut als grote zichtbaarheid vereist is zoals bij verkeersopdrachten.
Ik zou geen geel of oranje willen dragen als ik met een carbine ergens deel van een perimeter uitmaak op de scene van een hostage-barricade. Stel je voor dat je met zo een apenpak deel uitmaakt van een diamond formation in een active shootrer scenario.
You might as well scream: Please, shoot me first!
Als je er geen probleem bij hebt om een wandelend doelwit te zijn draag dan je fluo apenpakje.
Daarbovenop werd hierboven al aangehaald dat als je een grote verscheidenheid aan uniformen hebt de burgers niet meer weten wie officiele politie is en wie niet. Dat brengt dan een hele hoop legale problemen met zich mee. Daar zijn vele voorbeelden van.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Gebruikers-avatar
Darks
__________________________
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2010, 17:16

Re: Politiekledij

Bericht door Darks »

Hoe komt een lokale zone dan eigenlijk aan die niet-officiële kledij? Is het zo dat die toch van bovenaf voorzien wordt maar enkel nog niet in de officiële lijst vd. basisuitrusting is opgenomen, of kopen de zones ze extern aan?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Darks schreefCOLONHoe komt een lokale zone dan eigenlijk aan die niet-officiële kledij? Is het zo dat die toch van bovenaf voorzien wordt maar enkel nog niet in de officiële lijst vd. basisuitrusting is opgenomen, of kopen de zones ze extern aan?
Met "van bovenaf" bedoel je wsl DMPE, de dienst van de Federale Politie die voorziet in de uitrusting (basisuniform, functionele kledij, etc.). Zij voorzien hoegenaamd niet in (nog) niet-officiële kledij. De lokale korpsen kopen die niet-officiële stukken inderdaad extern aan.
Yellowhair schreefCOLONDe beste keuze zijn de traditionele politie en "militaire" kleuren zoals Navy blauw of zelfs khaki/groen-bruin om de meest voorliggende reden dat deze uniformen een COMMAND PRESENCE met zich meedragen, alsook een camouflage rol kunnen spelen. Beide zijn essentieel voor 'officer safety' redenen.
Daartegenover zijn fluo oranje of geel gewoonweg lelijke apen en clown pakjes. Laat ons eerlijk zijn. Die gele of oranje kleuren hebben enkel een nut als grote zichtbaarheid vereist is zoals bij verkeersopdrachten.
Ben diezelfde mening toegedaan. Men heeft echter een tiental jaar geleden beslist dat het allemaal wat minder militaristisch moest; dus vandaar de bijna-witte hemden, graadtekens op de borst en de debiele politiepetjes en polo's.
Een uniform met "command presence" schrikt blijkbaar veel mensen af, onterecht naar mijn mening. Een uniform draag je hoe dan ook met gezond verstand en een vleugje (zelf)respect.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: Politiekledij

Bericht door Yellowhair1 »

Tijdens de late jaren 60 - begin 70 besliste de City of Menlo Park (California) om een interessant maar stupide piloot project door te voeren. Hun politiemensen moesten "meer vriendelijk" overkomen. Ze moesten meer "community oriented" zijn en wat nog van die liberal BS.
Ze werden opgedragen om een kostuum met das te dragen tijdens 911 oproepen. Het resultaat was dat hun politiemensen overal meer weerstand ondervonden en zelfs klop kregen!
Daarbovenop genereerde dit experimenteel nonsense project een heleboel legal challenges omdat de meeste criminelen claimden dat ze niet wisten dat ze met police officers te maken hadden.
This is what happens when you allow nutty university academics to run police departments.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Yellowhair1 schreefCOLONTijdens de late jaren 60 - begin 70 besliste de City of Menlo Park (California) om een interessant maar stupide piloot project door te voeren. Hun politiemensen moesten "meer vriendelijk" overkomen. Ze moesten meer "community oriented" zijn en wat nog van die liberal BS.
Ze werden opgedragen om een kostuum met das te dragen tijdens 911 oproepen. Het resultaat was dat hun politiemensen overal meer weerstand ondervonden en zelfs klop kregen!
Daarbovenop genereerde dit experimenteel nonsense project een heleboel legal challenges omdat de meeste criminelen claimden dat ze niet wisten dat ze met police officers te maken hadden.
This is what happens when you allow nutty university academics to run police departments.
Effectief een (burger) kostuum, niet een "ceremonieel" uniform (class A zoals dat bij jullie heet dacht ik)?
BUTTON_POST_REPLY