Politiekledij

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Politiekledij

Bericht door Iced_Max »

Ik deel mijn naam ook altijd mee wanneer men er achter vraagt. Meestal vraag ik ook of ik hem moet opschrijven op moet spellen :mrgreen: :mrgreen: (plezier verzekerd)

En dat was dus mezelf die even off-topic ging
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Politiekledij

Bericht door L0k1- »

Hielcom schreefCOLONBeide plaatjes dienen normaal gedragen worden, maar sommige inspecteurs (vooral in de gevaarlijke gebieden) dragen enkel hun graad om te voorkomen dat krapuul hun naam te weten komt om zo ongegronde klachten neer te leggen en nog erger: om de woonplaats en familieleden van de inspecteurs op te sporen en hen langs deze weg te bedreigen en aanvallen.
Dit is toch hetgeen ik ervan begrepen heb. Volgens mij is dit officieel niet toegelaten, maar valt dit onder gedoogbeleid... Er zijn denk ik zelfs voorstellen geweest om de naam op het plaatje te vervangen door een nummer (stamnummer van de politie-ambtenaar), alsook op de PV's, ook om te voorkomen dat sommige mensen niet zomaar aan hun naam en andere info kunnen geraken.
Persoonlijke veiligheid gaat uiteindelijk voor op wat aan uw uniform hangt.

Als het tot een PV komt, weet men toch direct uw naam, dus verbergen heeft op dat vlak niet veel zin :)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Akkoord, maar vandaar dat er misschien ook dat voorstel was om ook op de officiële documenten het stamnummer (of dergelijke) te hanteren. Het slechts een mogelijke verklaring voor het dragen van dat ene plaatje. Trouwens, er worden wsl niet zoveel PVs uitgeschreven als er inspecteurs in contact komen met mensen die hen kwaad willen doen...
E-static
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2009, 13:37

Re: Politiekledij

Bericht door E-static »

Ik heb als student op mijn stage bij de verkeerspolitie van Antwerpen ook gemerkt dat vaak de naam achterwegen wordt gelaten, of het zakje van de borst waar dit opstaat bewust wordt open gezet.

Eigenlijk is het verplicht en heft iedere burger zelfs het recht om de identificatiekaart te vragen aan politieambtenaren in uniform, het moet echter ook werkbaar blijven. Het stamnummer lijkt me inderdaad ook veel zinvoller. Identificatie is mogelijk wanneer men een (gegronde) klacht indient, maar problemen zoals persoonlijke dreigementen worden geminimaliseerd...
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

E-static schreefCOLON
Eigenlijk is het verplicht en heft iedere burger zelfs het recht om de identificatiekaart te vragen aan politieambtenaren in uniform
En waar staat dit recht dan gestipuleerd?

De naam vragen is iets helemaal anders dan vragen de legitimatiekaart te tonen.

Het is de WPA die zegt wanneer een politieman zijn legitimatiekaart dient te tonen.
"If you run, you'll only go to jail tired."
E-static
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2009, 13:37

Re: Politiekledij

Bericht door E-static »

Ik meende met dit te herinneren uit mijn lessen dat mijn prof dit beweerde. Als ik de WPA nalees, zie ik echter ook alleen maar staan dat legitimatie moet worden voorgelegd in uniform bij het aanmelden aan een woning. Het zal een vaag moment geweest zijn in een van de minder interessante lessen.

Ik dacht dat hij zei, als er twijfel bestond over de 'echtheid' van de politieambtenaar, dat je het recht had dit te vragen, ongeacht of het ging om een geuniformeerde politieambtenaar of niet...

Excuses voor de vergissing :-)
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

E-static schreefCOLONIk meende met dit te herinneren uit mijn lessen dat mijn prof dit beweerde. Als ik de WPA nalees, zie ik echter ook alleen maar staan dat legitimatie moet worden voorgelegd in uniform bij het aanmelden aan een woning. Het zal een vaag moment geweest zijn in een van de minder interessante lessen.

Ik dacht dat hij zei, als er twijfel bestond over de 'echtheid' van de politieambtenaar, dat je het recht had dit te vragen, ongeacht of het ging om een geuniformeerde politieambtenaar of niet...

Excuses voor de vergissing :-)
Vragen staat vrij, een burger kan dit altijd vragen om vergissingen te vermijden, maar hoeveel mensen weten hoe dergelijke kaart eruit ziet?

Welke meerwaarde biedt het tonen van een dergelijke kaart (waarvan je toch de "echtheid" niet kan nagaan), als een gewapende politieambtenaar en drager van het uniform voor je staat? Ga je zo kunnen nagaan of het een 'echte' betreft?

Beter zou zijn dat mensen leren hoe een politieman eruit ziet. Wat de uiterlijke kentekenen van het ambt zijn, het is net daarom dat het uniform en zijn toebehoren online raadpleegbaar zijn.

In de meeste gevallen blijken de 'valse' politiemensen gebruik te maken van oude uniformstukken, of zelfs gewoon eigen creaties van 'kaarten' of zelfgemaakte uniformstukken. (zelfs met petjes van de bekende tv-reeks 'flikken' of andere promotiepetjes) Iedereen kan op de computer wel één of ander 'politie' kaartje maken denk ik zo.
"If you run, you'll only go to jail tired."
E-static
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2009, 13:37

Re: Politiekledij

Bericht door E-static »

Vragen staat vrij, een burger kan dit altijd vragen om vergissingen te vermijden, maar hoeveel mensen weten hoe dergelijke kaart eruit ziet?
Touché

Enig idee of problemen met nepagenten ten gevolge van uniformen vaak voor komen in de praktijk? Je hoort dit af en toe wel in het nieuws, maar ik kan me weinig voorstellen of dit een reëel probleem is of niet... (of is dit off-topic)?
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politiekledij

Bericht door Boba »

E-static schreefCOLON
Vragen staat vrij, een burger kan dit altijd vragen om vergissingen te vermijden, maar hoeveel mensen weten hoe dergelijke kaart eruit ziet?
Touché

Enig idee of problemen met nepagenten ten gevolge van uniformen vaak voor komen in de praktijk?
Het komt de laatste tijd vaak voor, maar naar mijn weten niet met 'echte' uniformstukken.

Men kiest niet voor niets voornamelijk 'ouderen' uit als slachtoffer.
"If you run, you'll only go to jail tired."
dantrico
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2010, 09:36

Re: Politiekledij

Bericht door dantrico »

Ik zag overlangs op de website van polsupport die op deze thread gelinkt deze 'dienstkaardhouder met halskoord' ( http://www.polsupport.be/PDFPROTECT/APP ... G/N12B.pdf helemaan vanonder). Bij de beschrijving staat dat er, naast het vak voor de dienstkaart, ook een vak is "voor het specifieke logo van de eenheid". Krijgt iedere INP naast de legitimatiekaart ook nog een tweede kaart van z'n eenheid? Of is dat gewoon een logo dat je erin steekt op eigen initatief, of initiatief van de eenheid?
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Politiekledij

Bericht door Robby »

Eigen logo's mag niet.
Misschien dat de mensen van de recherche daar een kaartje van hun eenheid insteken?
'k Heb het alleszins nog nooit bij iemand gezien.
Selo
__________________________
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2011, 02:20

Re: Politiekledij

Bericht door Selo »

Ik denk bv :

Legitimatie linkerkant zoals op het afbeelding.

En bv ; een dach van hondengeleider logo aan de rechterkant.

Of hun eigen kaart, waar men gecontacteert kan worden en dat ze er eentje mee kan geven.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politiekledij

Bericht door VRS »

Robby schreefCOLONEigen logo's mag niet.
Misschien dat de mensen van de recherche daar een kaartje van hun eenheid insteken?
'k Heb het alleszins nog nooit bij iemand gezien.
Nochtans beschikken zowel de SPC, SPN, SHAPE, WPR,... over een specifiek (officieel) logo voor hun eenheid, misschien is dat extra vakje toch daarvoor weggelegd?
Zulu11
Politie
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 19:08

Re: Politiekledij

Bericht door Zulu11 »

dantrico schreefCOLONIk zag overlangs op de website van polsupport die op deze thread gelinkt deze 'dienstkaardhouder met halskoord' ( http://www.polsupport.be/PDFPROTECT/APP ... G/N12B.pdf helemaan vanonder). Bij de beschrijving staat dat er, naast het vak voor de dienstkaart, ook een vak is "voor het specifieke logo van de eenheid". Krijgt iedere INP naast de legitimatiekaart ook nog een tweede kaart van z'n eenheid? Of is dat gewoon een logo dat je erin steekt op eigen initatief, of initiatief van de eenheid?
Of je kan dat vakje gebruiken om zo een kaartje in te steken dat bepaalde deuren in het commissariaat opent? (Dewelke werken met een badgesysteem).
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Politiekledij

Bericht door sledge »

je kan daar zelfs een bankkaart steken :mrgreen:
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY