PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Addajajatu
__________________________
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2015, 11:27

PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene

Bericht door Addajajatu »

Dag allen,

Ik ben in afwachting van mijn startdatum al eens aan het nadenken over waar ik na mijn opleiding als 'eerste zone' zou willen starten. Interventie, dat sowieso. En Brussel HOOFDSTAD Elsene spreekt mij op zich absoluut aan, maar ik zou graag de opinies eens horen van zij die effectief bij de PZ werken.

Zo heb ik van verschillende vrienden-politieambtenaren (die nota bene niet zelf in PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene werken) gehoord dat de interventieploegen een groot aantal van hun PV's niet zelf schrijven en vrijwel enkel op het terrein zijn. Dat zou gedaan worden door het burgerpersoneel. Klopt dit? Zo ja, beperkt zich dat enkel dan tot bepaalde misdrijven (bijvoorbeeld verkeersovertredingen van lage graad)? Of is dat ook zo voor gerechtelijke PV's?

Hoe evalueren jullie de opgedane ervaring bij de PZ voor jullie verdere carrière als politieambtenaar? Als je later bijvoorbeeld op gesprek mag voor een functie binnen een andere zone/dienst (kan gaan van lokale interventie tot recherche of een federale dienst), zien die dat over het algemeen dan als een voordeel of pluspunt?
Ik zou instinctief zeggen van wel, aangezien je in een moeilijke zone hebt gewerkt, je je plan kan trekken in het Frans, je zonder twijfel veel hebt meegemaakt, enz. Maar enige feedback hierop zou toch erg geapprecieerd worden.

Antwoorden mag natuurlijk ook via privébericht als dat te verkiezen is.


Bedankt!
Groeten,

Addajajatu

P.S.: Er zijn al een aantal onderwerpen m.b.t. werken in de PZ's van Brussel (bvb. "Werken bij een politiezone in Brussel"), maar daar kan ik niet op reageren. Vandaar een nieuw onderwerp.
Geslaagd voor selectieproeven INP.
Myny
Politie
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2010, 13:10

Re: PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene

Bericht door Myny »

De info klopt gedeeltelijk. We werken inderdaad met een wachtdienst. Hier zijn bepaalde afspraken rond.
Alle processen verbaal waarbij de dader onbekend is handelen we als interventiedienst in principe zelf af. Uitzondering is hierbij zwaarder misdrijven (vb gewapende overval, schietincident).
Incidenten waarbij de dader bekend en al dan niet aangehouden is worden afgehandeld door onze wachtdienst.
We maken wel steeds een info op (wat soms neerkomt op bijna hetzelfde als een pv) waarop de wachtdienst dan verderwerkt.
We werken in een systeem van 8 weken waarvan twee weken OS zijn. In deze OS weken handel je in principe alles zelf af.
Als je zelf graag het papierwerk doet heb je dus meer als genoeg de mogelijk om u toch in pv's te bekwamen.

Feit blijft wel dat men Brussel op een aparte manier werkt die verschillend is dan de rest van Vlaanderen.
Als je na een aantal jaren Brussel naar een kleinere zone gaat zal het sowieso aanpassen zijn.
Je zal een grote bagage aan ervaring en bekwaamheid meenemen maar ook zaken moeten afleren.
PZ Brussel Hoofdstad Elsene
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene

Bericht door VRS »

Dat van het zelf afwerken van processen-verbaal doet me eraan denken: er zijn 1 of 2 politiekorpsen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waarin de interventie-inspecteurs zelf hun papierwinkel afhandelen; eentje daarvan is PZ Brussel-West. Dus mocht je daar belang aan hechten kan je misschien ook deze andere Brusselse korpsen overwegen...

Het loont sowieso de moeite om zelf ook eens te mailen of bellen naar politie-eenheden die je interesseren en een afspraak te maken; ze zullen je graag ontvangen en uitleg geven, en tijdens je selectieprocedure kan je dit aanhalen als bewijs van je motivatie. Vraag trouwens gerust (ook) naar inspecteurs om mee te praten, want vaak kom je terecht bij een chef. Die zal je zeker goed kunnen informeren, dat zit wel goed, maar de precieze praktijkervaringen hoor je best ook van een INP (en probeer ook meer te vernemen dan de zuivere PR-praatjes :wink: ). Ik heb horen boffen over Brussel van collega's die er gezeten hebben, dus zeker het overwegen waard.

En ter info (zonder in het nadeel van de Brusselse politiekorpsen te willen spreken uiteraard): weet dat je ook veel ervaring kan opdoen in politiezones of federale eenheden die (veel) kleiner zijn dan de Brusselse. In een degelijk stadje of zelfs landelijk gebied kan je vaak bijna allemaal dezelfde zaken meemaken. De frequentie van de feiten zal wel wat lager liggen, maar het voordeel kan zijn dat je alles wat je meemaakt zelf kan afhandelen en het ook grondiger kan afhandelen dan in grote korpsen.

Je zal wel merken dat er voor- en nadelen aan elke soort eenheid verbonden zijn, maar hou ermee rekening en kies uiteindelijk waar je je zelf het beste bij voelt als het zover is.
BUTTON_POST_REPLY