Communicatie PZ Zuid in Brussel

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Communicatie PZ Zuid in Brussel

Bericht door Eric »

In een krantenartikel uit 2003 vond ik deze tekst:
Het Nieuwsblad schreefCOLONExtra masten, 171 meter hoog, zorgen voor rechtstreekse verbinding met centrale dispatching

Politiemasten op dak Zuidertoren

ANDERLECHT/BRUSSEL - De politiezone Brussel-Zuid heeft een eigen dispatching voor de hele zone. Vroeger had iedere gemeente uit de zone een aparte 'kleine' dispatching. Nu gebeurt alle radioverkeer van de politiediensten gecentraliseerd.

Op de 37 verdiepingen tellende Zuidertoren prijken sinds kort twee extra masten voor de lokale politie van de zone Anderlecht-Sint-Gillis-Vorst .

,,De masten, die op 171 meter hoogte werden geïnstalleerd, zorgen voor een rechtstreekse verbinding met de centrale dispatching van de politie Brussel,'' licht korpschef Gerald Noon toe. ,,Vroeger gebeurde dat met elke dispatching in de drie betrokken gemeenten. De kleinere antennes die op de toren zijn bevestigd, dienen voor een vlottere verbinding inzake informatica en telefonie. De zone Zuid is de eerste in het Brusselse die het systeem van een straalverbinding in gebruik heeft genomen.''

Noodoproepen via snelle straalverbinding

,,De gloednieuwe antennes van de zone Zuid prijken naast de antennes van telefoonoperator Base, de mast van de RTBf en de mast van kabelmaatschappij Coditel. De toren werd strategisch gekozen als hoogste gebouw van Brussel. Daardoor kunnen de antennes van de lokale politie precies naar elk politiegebouw in de zone Zuid worden gericht.''

,,Een oproep naar de hulpdienst 101 in de zone Zuid werd vroeger beantwoord door de politie van Brussel. Nu komt alle informatie via een straalverbinding van de politie Brussel naar onze zone toe. Dertig mensen bemannen de dispatching dag en nacht. Ook de noodoproepen van het telepolitiesysteem, waarop 130 apothekers en krantenwinkels in onze zone zijn aangesloten, maken van de snelle straalverbinding gebruik,'' besluit Noon.
BRON

Bestaat dit systeem nog altijd? Ik dacht dat anno 2013 alle oproepen worden aangenomen door CIBRU en via CAD worden doorgestuurd naar de lokale dispatching. Was dit een oud systeem van Polbru? En zijn die antennes op de Zuidertoren nu vervangen door ASTRID-antennes? Je ziet er op die toren immers nog staan.
Berre
Politie
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2012, 18:30

Re: Communicatie PZ Zuid in Brussel

Bericht door Berre »

Ik denk dat, moest elke ploeg in het Brussels arrondissement op CIBRU zitten, communicatie zo goed als onmogelijk wordt. Rekening houdend met het aantal ploegen in elke zone zou CIBRU onnoemelijk groot moeten worden. Hoe groter, hoe logger.

Dus nu verdeeld CIBRU aan de lokale DPZ, die op hun beurt verder verdelen aan hun ploegen.

Zoals ik het begrijp had Midi nog 3 lokale DPZ, die nu vervangen zijn door ééntje?
Correct me if I'm wrong?
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Communicatie PZ Zuid in Brussel

Bericht door L0k1- »

Berre schreefCOLONIk denk dat, moest elke ploeg in het Brussels arrondissement op CIBRU zitten, communicatie zo goed als onmogelijk wordt. Rekening houdend met het aantal ploegen in elke zone zou CIBRU onnoemelijk groot moeten worden. Hoe groter, hoe logger.

Dus nu verdeeld CIBRU aan de lokale DPZ, die op hun beurt verder verdelen aan hun ploegen.

Zoals ik het begrijp had Midi nog 3 lokale DPZ, die nu vervangen zijn door ééntje?
Correct me if I'm wrong?
Zone Zuid bestaat uit 3 gemeentes, dus voor de hervorming hadden die elk hun eigen dispatching en nu is die gecentraliseerd in het hoofdcommissariaat van de zone in Anderlecht. Nu of je belt naar het noodnummer, waarna ze u doorschakelen naar de zonale dispatching, of je belt naar een rechtstreeks telefoonnummer van de zonale dispatching zelf.

Voor de snelste tussenkomst bel je natuurlijk het telefoonnummer van de zonale dispatching, maar het is iets gemakkelijk om bijvoorbeeld 101 of 112 te bellen in plaats van 02/5598000 voor dringende oproepen in de gemeenten Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst.

Persoonlijk geef ik nu standaard aan alle slachtoffers een klein papiertje mee met de nodige informatie voor het verkrijgen van het PV nummer van hun klacht, maar ook met het rechtstreeks nummer van de zone :)

In verband met de overbelasting van het radionetwerk, soms is ons netwerk een hele tijd bezet door de talloze oproepen en dat is dan voor slechts 3 Brusselse gemeenten. Wil dus niet weten hoe het zou zijn met de ploegen interventie van alle Brusselse gemeenten op het zelfde kanaal :p
BUTTON_POST_REPLY