CIC

Forumregels
Afbeelding
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: CIC

Bericht door nielsvl »

Lone Ranger schreefCOLONZe dragen wel geen administratief nummer ... :mrgreen:
Elaba, pester! :lol:
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: CIC

Bericht door L0k1- »

Hielcom schreefCOLONIk geloof dat het inderdaad inspecteurs zijn, met meestal een hoofdinspecteur die de leiding heeft. Maar dat zal ook wel afhangen van korps tot korps wsl.
Kunnen ook agenten zijn in plaats van inspecteurs.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

Dat lijkt me raar. Die hebben de bevoegdheid niet om seiningen te controleren. Wat doe je daar dan mee?
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Op de site van PZ Sint-Niklaas staat er deze link: http://www.lokalepolitie.be/sites/5432/ ... erkeer.pdf

(op pagina 2 een organogram van de PZ)

Interventie werd Eerstelijnspolitie, Wijkwerking en MO-Teams (Maatschappelijke Overlastteams) werd Nabijheidspolitie, Verkeer werd Mobiliteitspolitie, Milieupolitie werd Dienst Bijzondere Wetten, Dienst Evenementenbeheer werd Dienst Bestuurlijke Beeldvorming.

De (Zonale) Meldkamer of Zonale Dispatching van PZ Sint-Niklaas bezit momenteel: 1 CP (Commissaris), 6 HINP (Hoofdinspecteur) Dispatchers, 12 CALOG D .

Zit er dan zoveel verschil in CALOG-ers ?

Wat is het verschil tussen een:

- CALOG A
- CALOG B
- CALOG C
- CALOG D

?
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: CIC

Bericht door PieterGC »

- CALOG A: De houder van een universitair licentiaats/masterdiploma, ookwel adviseurs
- CALOG B: De houder van een graduaats/bachelordiploma, ookwel assistent
- CALOG C: De houder van een hoger secundair diploma, ookwel consulent
- CALOG D: Geen diplomavereiste, ookkwel hulpkrachten
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
Joeri
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 15:20

Re: CIC

Bericht door Joeri »

Ik heb net even dit topic doorgenomen en zag dat er vragen waren over de meldkamers/CIC's en de eventuele bekleding van het personeel.

Wij bij de PZ Mechelen werken met een lokale meldkamer die de ploegen stuurt en coöridneert. Dat omdat we binnen Arro Mechelen vallen, maar het onmogelijk is om op dat netwerk te werken. Er gebeurt meer in Mechelen dan in de ganse andere Arro samen. Het radionetwerk geraakt dat waanzinnig overbelast. Dat is al gebleken uit de enkele momenten dat we omwille van technische problemen moesten tijdelijk overschakelen.

Onze meldkamer wordt bemant door agenten en inspecteurs, die allen dezelfde rol vervullen. Naar gelang hoe de dienst planning hun dag heeft ingevuld, zijn ze ofwel dispatcher ofwel calltaker. De agenten kunnen consultaties en raadplegingen doen zoals iedereen, doordat de Korpschef hen een machtiging heeft gegeven. Het is dus perfect mogelijk dat zelfs agenten een dispatching voor zich nemen.

Per dienst (vroege - late - nacht) zit steeds één iemand met minstens de bevoegdheid OGP/HPK om sturing te bieden van binnenuit, een wachtoverste. Die persoon kan van eender welke dienst komen.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: CIC

Bericht door Yellowhair1 »

"Het radionetwerk geraakt dat waanzinnig overbelast".

--> Word je dan niet gedispatched via MDT?
Sommige jurisdicties gebruiken meerdere kanalen voor priority radio traffic. En andere kanalen als backup channels. Ik had waarschijnlijk "geluk" aangezien wij 13 kanalen (voor meerdere divisies) hadden plus de capaciteit om met rondliggende politiezones/jurisdicties te kunnen spreken.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
Joeri
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 15:20

Re: CIC

Bericht door Joeri »

In principe vallen wij onder Cicant. Oproepen naar 101 worden via hen naar onze meldkamer doorgestuurd. Cicant werkt, denk ik, op drie kanalen. Zij zouden een vierde kanaal kunnen bijmaken, exclusief voor ons. Maar het nadeel is dan dat zij geen zicht hebben op onze vaste en mobiele ANPR's, onze stadscamera's,... Bovendien kennen zij ons grondgebied en onze problematiek niet. Dus een lokale meldkamer werpt op dat gebied veel meer vruchten af. Uiteindelijk kennen onze dispatchers onze vaste klanten en hebben velen van hen ook nog interventie gereden. Zij kunnen dus tips geven om ergens sneller te geraken, en kunnen meteen via onze geautomatiseerde bestanden checken of iemand nog nodig is voor verhoor, als die niet geseind zou zijn.

Het enige nadeel is natuurlijk dat wij volledig geïsoleerd zijn van alle omliggende zones en het soms even duurt vooraleer een oproep van 101 naar ons wordt gedispatched. De ploegen zelf kunnen natuurlijk via hun individuele radiopost scannen op de nabij gelegen kanalen, zodat we toch min of meer weten dat er bij de buren gebeurd. Niet iedereen doet dat, maar ik spreek bijvoorbeeld met mijn collega af dat ik luister op Vlaams-Brabant (Kastze, Haacht, Vima, Zaventem, KLM,...) en hij/zij naar Antwerpen (Bodukap, Heist, Hekla,...)

Soms gebeurt het dat er een stroompanne is, of een ander defect, waardoor wij overschakelen naar Arro Mechelen. Maar dat is niet te doen. Alle andere zones kunnen niet aan bod komen, omdat de radio bij ons praktisch niet stilstaat. Het is soms zo druk, dat we intern afzonderlijke kanalen moeten gebruiken bij acties, dispositieven, verkeerscontroles,... Op zo'n geplande ogenblikken komt er een dispatcher bij die zich exclusief op die bijkomstige kanalen richt. Uiteraard zijn er gelukkig af en toe dagen dat de Mechelaar braaf is.
Yellowhair1
__________________________
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:51

Re: CIC

Bericht door Yellowhair1 »

Joeri schreefCOLONIn principe vallen wij onder Cicant. Oproepen naar 101 worden via hen naar onze meldkamer doorgestuurd. Cicant werkt, denk ik, op drie kanalen. Zij zouden een vierde kanaal kunnen bijmaken, exclusief voor ons. Maar het nadeel is dan dat zij geen zicht hebben op onze vaste en mobiele ANPR's, onze stadscamera's,... Bovendien kennen zij ons grondgebied en onze problematiek niet. Dus een lokale meldkamer werpt op dat gebied veel meer vruchten af. Uiteindelijk kennen onze dispatchers onze vaste klanten en hebben velen van hen ook nog interventie gereden. Zij kunnen dus tips geven om ergens sneller te geraken, en kunnen meteen via onze geautomatiseerde bestanden checken of iemand nog nodig is voor verhoor, als die niet geseind zou zijn.

Het enige nadeel is natuurlijk dat wij volledig geïsoleerd zijn van alle omliggende zones en het soms even duurt vooraleer een oproep van 101 naar ons wordt gedispatched. De ploegen zelf kunnen natuurlijk via hun individuele radiopost scannen op de nabij gelegen kanalen, zodat we toch min of meer weten dat er bij de buren gebeurd. Niet iedereen doet dat, maar ik spreek bijvoorbeeld met mijn collega af dat ik luister op Vlaams-Brabant (Kastze, Haacht, Vima, Zaventem, KLM,...) en hij/zij naar Antwerpen (Bodukap, Heist, Hekla,...)

Soms gebeurt het dat er een stroompanne is, of een ander defect, waardoor wij overschakelen naar Arro Mechelen. Maar dat is niet te doen. Alle andere zones kunnen niet aan bod komen, omdat de radio bij ons praktisch niet stilstaat. Het is soms zo druk, dat we intern afzonderlijke kanalen moeten gebruiken bij acties, dispositieven, verkeerscontroles,... Op zo'n geplande ogenblikken komt er een dispatcher bij die zich exclusief op die bijkomstige kanalen richt. Uiteraard zijn er gelukkig af en toe dagen dat de Mechelaar braaf is.
Wanneer het zo druk wordt worden jullie dan gedispatched via MDT?
Dit wordt niet enkel gebruikt als het zeer druk is maar ook voor specifieke tactische redenen.
Het is goed dat jullie command and control plaatselijk houden. Zoals je aangaf niemand weet beter wie de plaatselijke "klanten" zijn dan de mensen die er werken en wonen.
Character is how you treat those who can do nothing for you.
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Joeri,

Gebruik je dan ook bv.: jij CIVLA en je collega CICANT om daar te luisteren, of is het enkel die Zones waar je het over hebt.

En om even op je vraag terug te komen, welke dagen is de Mechelaar dan braaf :-D ?

Wij in Sint-Niklaas hebben ook een Zonale Dispatching zoals jullie in Mechelen, het kan voordelen op leveren voor toch een stuk van de Zones, zij weten meestal de problematiek van hun Zone i.p.v. het CIC. Zou men de CIC's geen speciale opleiding kunnen geven zodat ze toch een beetje weet hebben van sommige Zones en hun situaties.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: CIC

Bericht door L0k1- »

Dimitri schreefCOLONDat lijkt me raar. Die hebben de bevoegdheid niet om seiningen te controleren. Wat doe je daar dan mee?
Geen idee, weet wel dat ik ze al op onze DPZ heb zien werken, Nu die kunnen evengoed gewoon de telefoon beantwoorden :)
Joeri
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 15:20

Re: CIC

Bericht door Joeri »

GlennVE schreefCOLONJoeri,

Gebruik je dan ook bv.: jij CIVLA en je collega CICANT om daar te luisteren, of is het enkel die Zones waar je het over hebt.

En om even op je vraag terug te komen, welke dagen is de Mechelaar dan braaf :-D ?

Wij in Sint-Niklaas hebben ook een Zonale Dispatching zoals jullie in Mechelen, het kan voordelen op leveren voor toch een stuk van de Zones, zij weten meestal de problematiek van hun Zone i.p.v. het CIC. Zou men de CIC's geen speciale opleiding kunnen geven zodat ze toch een beetje weet hebben van sommige Zones en hun situaties.
Het zijn niet de zones zelf waar ik naar luister, maar ik scan op Arro Leuven en Arro Asse 2. Onze enige buur op Arro Leuven is Haacht en daar hoor je misschien één opdracht op een hele dag. Kastze, Vima en KLM zijn de andere dichtstbijzijnde zones in Vlaams-Brabant. Daar is het meestal iets drukker. Mijn collega, naar gelang wie en als hij/zij zin heeft, scant op Arro Mechelen. Daarmee hebben we zowat het meeste dat rond ons ligt. Maar meestal doen we dat enkel tijdens de nacht, wanneer het wat rustiger is. Het vervelende is dat we bij elke tussenkomst onze individuele post terug moeten overschakelen naar ons kanaal. Anders krijg ik zoals wel vaker melding van Civla dat ik op het verkeerde kanaal bezig ben.

CIC's opleiden over het grondgebied lijkt mij bijna onmogelijk. Wij kennen onze vaste klanten ook van smoelwerk en op onze camera's kunnen die van de dispatching soms al zien over wie het gaat, waardoor we op voorhand al weten wie we zoeken en ons kunnen oriënteren naar woonplaats in geval van een vluchtende dader. Misschien gewoon beter onze dispatchers een volledige CIC opleiding geven. Want nu krijgen we er te dikwijls grijs haar van.
BUTTON_POST_REPLY