CIC

Forumregels
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

L0k1- schreefCOLONAparte gespreksgroepen zou een nachtmerrie zijn. In theorie zou de dispatching van elke Brusselse zone 2-talig moeten zijn. Nu ik kan alleen over mijn zone spreken, namelijk Brussel-Zuid en daar is dit ook zo in de praktijk. Je kan perfect een vraag stellen in het Nederlands aan de dispatching en normaal zullen zij dan ook antwoorden in het Nederlands.

Het kan natuurlijk altijd zijn dat je uw antwoord terugkrijgt in het Frans, als je juist een dispatcher hebt die de 2de taal nog niet 100% machtig is, maar aangezien vele politie termen hergebruikt worden, weet je al snel wat men zegt in het Frans.

Nu feit is ook wel dat vele ploegen gewoon Frans spreken tegen de dispatching, omdat dan de Franstalige collega's die niet 2-talig zijn ook kunnen meeluisteren. Is handig, omdat bij ernstigere interventies ze zich dan ook automatisch dichter bij u positie gaan begeven voor het geval dat... Nu niets verplicht u om Frans te spreken door de radio :)
Is het niet een beetje jammer dat beide landshelften elkander niet kunne verstaan?
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Hielcom schreefCOLONRobby zijn posts zijn duidelijk genoeg, dus je vraag is eigenlijk wat overbodig Glenn. Je kan je antwoord terugvinden in zijn uitleg.
En hoe ben je eigenlijk aan die roepnamen en voertuiggegevens gekomen, worden die effectief gebruikt door PZ Sint-Niklaas of improviseer je dat nu?

http://belgian-police-cars.blogspot.com ... nt-niklaas

Hier moet je goed opletten bij de nummers die aan de deuren staan.

Er staan toch een paar.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: CIC

Bericht door L0k1- »

Dimitri schreefCOLON
L0k1- schreefCOLONAparte gespreksgroepen zou een nachtmerrie zijn. In theorie zou de dispatching van elke Brusselse zone 2-talig moeten zijn. Nu ik kan alleen over mijn zone spreken, namelijk Brussel-Zuid en daar is dit ook zo in de praktijk. Je kan perfect een vraag stellen in het Nederlands aan de dispatching en normaal zullen zij dan ook antwoorden in het Nederlands.

Het kan natuurlijk altijd zijn dat je uw antwoord terugkrijgt in het Frans, als je juist een dispatcher hebt die de 2de taal nog niet 100% machtig is, maar aangezien vele politie termen hergebruikt worden, weet je al snel wat men zegt in het Frans.

Nu feit is ook wel dat vele ploegen gewoon Frans spreken tegen de dispatching, omdat dan de Franstalige collega's die niet 2-talig zijn ook kunnen meeluisteren. Is handig, omdat bij ernstigere interventies ze zich dan ook automatisch dichter bij u positie gaan begeven voor het geval dat... Nu niets verplicht u om Frans te spreken door de radio :)
Is het niet een beetje jammer dat beide landshelften elkander niet kunne verstaan?
Het is niet omdat de andere Franstaligen alleen Frans spreken, dat ze u niet verstaan op de radio als je in het Nederlands spreekt. In de brigade waar ik zit is 70% van Franstalige afkomst, maar toch doen zij hun best om ook een klein beetje Nederlands te spreken, al is het maar voor de sfeer goed te houden. Natuurlijk ga je 90% van je tussenkomsten in het Frans moeten doen, aangezien slachtoffer/verdachte meestal Frans spreekt.

Ik sukkel ook regelmatig met Frans, heb mijn attest nog niet, maar ik probeer het wel uit te leggen in het Frans. Zien de collega's dat het me niet lukt, dan springt men voor mij in bij een slachtoffer/verdachte of als het een gesprek met hen was, dan probeert men mij te helpen in het Nederlands, desnoods gebrekkig :-)

Plus vergeet ook niet dat je een schone premie krijgt als je uw taalattest hebt afgelegd bij Selor :-)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

L0k1- schreefCOLON
Dimitri schreefCOLON
L0k1- schreefCOLONAparte gespreksgroepen zou een nachtmerrie zijn. In theorie zou de dispatching van elke Brusselse zone 2-talig moeten zijn. Nu ik kan alleen over mijn zone spreken, namelijk Brussel-Zuid en daar is dit ook zo in de praktijk. Je kan perfect een vraag stellen in het Nederlands aan de dispatching en normaal zullen zij dan ook antwoorden in het Nederlands.

Het kan natuurlijk altijd zijn dat je uw antwoord terugkrijgt in het Frans, als je juist een dispatcher hebt die de 2de taal nog niet 100% machtig is, maar aangezien vele politie termen hergebruikt worden, weet je al snel wat men zegt in het Frans.

Nu feit is ook wel dat vele ploegen gewoon Frans spreken tegen de dispatching, omdat dan de Franstalige collega's die niet 2-talig zijn ook kunnen meeluisteren. Is handig, omdat bij ernstigere interventies ze zich dan ook automatisch dichter bij u positie gaan begeven voor het geval dat... Nu niets verplicht u om Frans te spreken door de radio :)
Is het niet een beetje jammer dat beide landshelften elkander niet kunne verstaan?
Het is niet omdat de andere Franstaligen alleen Frans spreken, dat ze u niet verstaan op de radio als je in het Nederlands spreekt. In de brigade waar ik zit is 70% van Franstalige afkomst, maar toch doen zij hun best om ook een klein beetje Nederlands te spreken, al is het maar voor de sfeer goed te houden. Natuurlijk ga je 90% van je tussenkomsten in het Frans moeten doen, aangezien slachtoffer/verdachte meestal Frans spreekt.

Ik sukkel ook regelmatig met Frans, heb mijn attest nog niet, maar ik probeer het wel uit te leggen in het Frans. Zien de collega's dat het me niet lukt, dan springt men voor mij in bij een slachtoffer/verdachte of als het een gesprek met hen was, dan probeert men mij te helpen in het Nederlands, desnoods gebrekkig :-)

Plus vergeet ook niet dat je een schone premie krijgt als je uw taalattest hebt afgelegd bij Selor :-)
Voila, zo moet dat zijn. En als gans België het voorbeeld van zijn Politie volgt zitten we misschien met minder politieke (getinte) wrijvingen.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: CIC

Bericht door Jens »

Hielcom schreefCOLONWorden aspiranten eigenlijk echt grondig geschoold en geïnformeerd over Astrid of is het gewoon aanleren van de basis van radiocommunicatie en kunnen werken met een radio-apparaat?
Wij hebben de werking van het CIC geleerd, de verschillende apparatuur en uiteraard de pro-woorden (bv over, roger, out, ...). 1 les hebben we een draagbare radio in onze handen gehad en ermee leren werken op een oefenkanaal. Verder hebben wij ook een bezoek gebracht aan het CICOV.
Inspecteur van politie
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

Jens schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONWorden aspiranten eigenlijk echt grondig geschoold en geïnformeerd over Astrid of is het gewoon aanleren van de basis van radiocommunicatie en kunnen werken met een radio-apparaat?
Wij hebben de werking van het CIC geleerd, de verschillende apparatuur en uiteraard de pro-woorden (bv over, roger, out, ...). 1 les hebben we een draagbare radio in onze handen gehad en ermee leren werken op een oefenkanaal. Verder hebben wij ook een bezoek gebracht aan het CICOV.
Was dat van die 2 gasten met hun kepie op?
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: CIC

Bericht door Jens »

Dimitri schreefCOLON
Jens schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONWorden aspiranten eigenlijk echt grondig geschoold en geïnformeerd over Astrid of is het gewoon aanleren van de basis van radiocommunicatie en kunnen werken met een radio-apparaat?
Wij hebben de werking van het CIC geleerd, de verschillende apparatuur en uiteraard de pro-woorden (bv over, roger, out, ...). 1 les hebben we een draagbare radio in onze handen gehad en ermee leren werken op een oefenkanaal. Verder hebben wij ook een bezoek gebracht aan het CICOV.
Was dat van die 2 gasten met hun kepie op?
Euh neen :-D
Inspecteur van politie
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

Kon zijn he. Wij kregen les van 2 docenten die een kepie droegen ipv. een bootje en ze kwamen van de streek van Antwerpen als ik me niet vergis en ze gaven over gans Vlaanderen les over de radio procedure.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: CIC

Bericht door L0k1- »

Wij kregen de radiocommunicatie van een Franstalige die perfect tweetalig was. Nu tijdens de praktijk oefeningen moest je wel push-ups doen als hij u liggen had met het al dan niet zenden van een bericht. Zorgde wel voor grappige taferelen :)
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

L0k1- schreefCOLONWij kregen de radiocommunicatie van een Franstalige die perfect tweetalig was. Nu tijdens de praktijk oefeningen moest je wel push-ups doen als hij u liggen had met het al dan niet zenden van een bericht. Zorgde wel voor grappige taferelen :)

Amai, hoe tof
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Hoe zit het eigenlijk met een Dispatcher CIC of Dispatcher Zonale Dispatching (de zogenoemde '' Vaste Post '') ?

Moeten die een specifieke opleiding doen om tot Dispatcher te worden benoemd. Of vanaf die INP = Inspecteur (of AP = Agent) zijn kiezen voor Dispatcher te worden ?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

natuurlijk moet daar een opleiding voor gevolgd worden. Dat is een niet te onderschatten job. In ieder geval een heel stressvolle job. Als INP kan je dat doen maar wat die opleiding precies is, weet ik niet zozeer.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Dimitri schreefCOLONnatuurlijk moet daar een opleiding voor gevolgd worden. Dat is een niet te onderschatten job. In ieder geval een heel stressvolle job. Als INP kan je dat doen maar wat die opleiding precies is, weet ik niet zozeer.
Zijn alle dispatchers op zowel CIC als zonale dispatchings operationelen of werkt men (ook) met Calog-ers? Ik heb wel weet van burgerpersoneel bij als call takers...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: CIC

Bericht door vdv »

Burgerpersoneel kan enkel de functie van call taker waarnemen. Inspecteurs kunnen de ene dag call taker en de andere dag dispatcher zijn. Idem voor hoofdinspecteurs maar meestal zijn zij coach (ondersteunen waar nodig)
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

vdv schreefCOLONBurgerpersoneel kan enkel de functie van call taker waarnemen. Inspecteurs kunnen de ene dag call taker en de andere dag dispatcher zijn. Idem voor hoofdinspecteurs maar meestal zijn zij coach (ondersteunen waar nodig)
Interessant, bedankt. Dus het is ook niet zo dat men stilletjes aan streeft naar een dispatching die volledig op burgerpersoneel draait (om (wedde)kosten te besparen)?
BUTTON_POST_REPLY