CIC

Forumregels
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

Robby,

ik dacht te verstaan dat de als je als zone je eigen dispatching doet je kan kiezen om dit in ondersteunende functie te doen, dus het CIC deels het werk laten doen en eigen dispatching de effectieve taakverdeling te doen of ook gewoon compleet de melding te doen. Zo had ik het toch verstaan na een bezoek bij 2 zones die eigen dispatching doen. Brugge heb ik nog niet bezocht maar die zouden sinds korte tijd over gestapt zijn op het CIC maar wel nog met een deel ondersteuning van eigen dispatching.

Ook had ik tijdens de lessen radio van de docenten te verstaan gekregen dat de werking van de dispatching over gans België de "lay-out" en de werking min of meer hetzelfde waren maar dat het in West-Vlaanderen een uitzondering was doordat zeer veel zones hun eigenheid en zelfstandigheid over de dispatching niet willen verliezen en daarom vrij veel zones hun eigen dispatching hebben. (Alhoewel sommige zones toch ook aan het overstappen zijn zoals bv. Brugge)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Dimitri schreefCOLONRobby,

ik dacht te verstaan dat de als je als zone je eigen dispatching doet je kan kiezen om dit in ondersteunende functie te doen, dus het CIC deels het werk laten doen en eigen dispatching de effectieve taakverdeling te doen of ook gewoon compleet de melding te doen. Zo had ik het toch verstaan na een bezoek bij 2 zones die eigen dispatching doen. Brugge heb ik nog niet bezocht maar die zouden sinds korte tijd over gestapt zijn op het CIC maar wel nog met een deel ondersteuning van eigen dispatching.
Ja, ik meen dat ook te hebben gelezen op de site van Astrid. Astrid zou namelijk verschillende soorten "dienstenpakketten" hebben, dus de mogelijkheid om gedeeltelijk de dispatching op korpsniveau te laten, zoals Dimitri zegt.

Waarschijnlijk gaat het hierom:
http://www.astrid.be/templates/content. ... gType=1043
en
http://www.astrid.be/templates/content. ... gType=1043
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Worden aspiranten eigenlijk echt grondig geschoold en geïnformeerd over Astrid of is het gewoon aanleren van de basis van radiocommunicatie en kunnen werken met een radio-apparaat?
Alexander
Politie
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:20

Re: CIC

Bericht door Alexander »

Hielcom schreefCOLONWorden aspiranten eigenlijk echt grondig geschoold en geïnformeerd over Astrid of is het gewoon aanleren van de basis van radiocommunicatie en kunnen werken met een radio-apparaat?
Zeg maar de basis. Het is echt de bedoeling dat je op stage er veel mee werkt, op school is de praktijk heel beperkt.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: CIC

Bericht door Robby »

Dimitri schreefCOLONRobby,

ik dacht te verstaan dat de als je als zone je eigen dispatching doet je kan kiezen om dit in ondersteunende functie te doen, dus het CIC deels het werk laten doen en eigen dispatching de effectieve taakverdeling te doen of ook gewoon compleet de melding te doen. Zo had ik het toch verstaan na een bezoek bij 2 zones die eigen dispatching doen. Brugge heb ik nog niet bezocht maar die zouden sinds korte tijd over gestapt zijn op het CIC maar wel nog met een deel ondersteuning van eigen dispatching.
Het is zoals ik zeg. Niet meer, niet minder.
En 't zou nogal een kakafonie worden als iedere zone op het CIC-kanaal zijn eigen ploegen gaat dispatchen.
Alle 101-oproepen komen binnen op de CIC's. Ofwel sturen zij de ploegen aan, ofwel stuurt het CAD-systeem de opdracht door naar de zone en wordt die daar gedispatcht op hun eigen kanaal.
Ook had ik tijdens de lessen radio van de docenten te verstaan gekregen dat de werking van de dispatching over gans België de "lay-out" en de werking min of meer hetzelfde waren maar dat het in West-Vlaanderen een uitzondering was doordat zeer veel zones hun eigenheid en zelfstandigheid over de dispatching niet willen verliezen en daarom vrij veel zones hun eigen dispatching hebben. (Alhoewel sommige zones toch ook aan het overstappen zijn zoals bv. Brugge)
Het materiaal is overal 't zelfde, zie volgende posting, en ook alle roepnamen zijn uniform, dus in die zin is de layout hetzelfde. Maar de manier van werken is lokaal uiteraard.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: CIC

Bericht door Robby »

Hielcom schreefCOLON Waarschijnlijk gaat het hierom:
http://www.astrid.be/templates/content. ... gType=1043
Dat is dus de essentie van call-taking en doorsturen via CAD. CIC doet geen dispatching.
Dat is de apparatuur.
Bv Antwerpen:
Zo heeft de radiokamer een dispatch met alle toeters en bellen.
De afdelingsburelen hebben een dispatch waar ze enkel opdrachten kunnen aanmaken (bv iemand die komt melden dat er ergens een probleem is)
De TO's hebben een dispatch waar ze kunnen zien welke ploegen wat aan 't doen zijn en kunnen ze ook de ploegen aanmaken en beheren.
De Blauwe Lijn heeft een dispatch waar ze opdrachten kunnen aanmaken en verwijderen. Ploegen opdrachten toewijzen kunnen ze niet.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: CIC

Bericht door Dimitri »

Ik heb even de termen dispatcher en calltaker door elkaar gehaald zie ik :oops: . Dus ja, telefoon door calltaker, die alle gegevens noteert en dan gaat naar een dipatcher op provinciaal niveau of een op lokaal niveau.
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Ik dacht dat het zo in elkaar zat :

Als een Zone een Dispatching heeft en de oproep komt van een CIC , dat de CIC de oproep aan de dichtst bijzijnde ploeg stuurt van de melding. Maar dat de Zonale Dispatching eventueel wijzigingen kan doen van de ploeg.

bv.: CICOV krijgt een oproep binnen voor de Kapelstraat (Waasland Shopping Center) , de Niklaas 170 is er dichtst dan stuurt men die er op af. Maar de Vaste Post Niklaas kan dan nog altijd bv. Niklaas 171 of Niklaas 167 er op af sturen ook al zijn die niet in de buurt.

Wie zou men hierop dan afsturen ?

Niklaas 170 (Mercedes Vito II) : Tereken
Niklaas 171 (Peugeot 407) : Heidebaan (richting Zwembad)
Niklaas 167 (Peugeot 806) : De Ster (Vossekotstraat of Lange Rekstraat)
Niklaas 103 (Ford Transit 5) : Belsele
Niklaas 172 (Peugeot 407 SW Signa) : Sinaai
Niklaas 175 (Mercedes Vito II) : Grote Markt
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Robby zijn posts zijn duidelijk genoeg, dus je vraag is eigenlijk wat overbodig Glenn. Je kan je antwoord terugvinden in zijn uitleg.
En hoe ben je eigenlijk aan die roepnamen en voertuiggegevens gekomen, worden die effectief gebruikt door PZ Sint-Niklaas of improviseer je dat nu?
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Hielcom schreefCOLONRobby zijn posts zijn duidelijk genoeg, dus je vraag is eigenlijk wat overbodig Glenn. Je kan je antwoord terugvinden in zijn uitleg.
En hoe ben je eigenlijk aan die roepnamen en voertuiggegevens gekomen, worden die effectief gebruikt door PZ Sint-Niklaas of improviseer je dat nu?
Wel op de voertuigen van PZ Sint-Niklaas , staan al die nummers langs de zijkanten langs de passagierzijde vooraan (zie vb.: 171) maar ik denk Niklaas aangezien ze toch Vaste Post Niklaas zeggen dat ze toch bv.: Niklaas 171 zouden zeggen. Zie

http://www.lokalepolitie.be/sites/5431/ ... licht4.pdf

Voorbeeld van een roepnaam in PZ Sint-Gillis-Waas / Stekene .

Daar zeggen ze toch bv.: Gillis 320 en Gillis 310 , dus veronder stel ik dat ze in Sint-Niklaas zouden zeggen: Niklaas 171
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Hoe zit het met de dispatching in Brussel-Hoofdstad Elsene? Zijn de dispatchers allemaal tweetalig of bestaat(bestaan) er (een) gespreksgroep(en) apart voor de Franstaligen en voor de Nederlandstaligen?
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: CIC

Bericht door GlennVE »

Hielcom schreefCOLONHoe zit het met de dispatching in Brussel-Hoofdstad Elsene? Zijn de dispatchers allemaal tweetalig of bestaat(bestaan) er (een) gespreksgroep(en) apart voor de Franstaligen en voor de Nederlandstaligen?
Ik zou het niet echt weten. Misschien dat je het aan mensen moet vragen die in PZ Brussel-Hoofdstad Elsene werken. Maar ik denk dat die Dispatching wel tweetalig zou zijn. Al zou ik het zelf niet weten.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Ik had het weldegelijk dan ook tegen de politiemensen op dit forum hier Glenn :wink: Toch bedankt
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: CIC

Bericht door L0k1- »

Aparte gespreksgroepen zou een nachtmerrie zijn. In theorie zou de dispatching van elke Brusselse zone 2-talig moeten zijn. Nu ik kan alleen over mijn zone spreken, namelijk Brussel-Zuid en daar is dit ook zo in de praktijk. Je kan perfect een vraag stellen in het Nederlands aan de dispatching en normaal zullen zij dan ook antwoorden in het Nederlands.

Het kan natuurlijk altijd zijn dat je uw antwoord terugkrijgt in het Frans, als je juist een dispatcher hebt die de 2de taal nog niet 100% machtig is, maar aangezien vele politie termen hergebruikt worden, weet je al snel wat men zegt in het Frans.

Nu feit is ook wel dat vele ploegen gewoon Frans spreken tegen de dispatching, omdat dan de Franstalige collega's die niet 2-talig zijn ook kunnen meeluisteren. Is handig, omdat bij ernstigere interventies ze zich dan ook automatisch dichter bij u positie gaan begeven voor het geval dat... Nu niets verplicht u om Frans te spreken door de radio :)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: CIC

Bericht door VRS »

Interessant, bedankt!
BUTTON_POST_REPLY