Motivatie

BUTTON_POST_REPLY
escapist
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2018, 12:11

Motivatie

Bericht door escapist »

Hallo beste medegebruikers,

Wat volgt is een vrij lang bericht, maar ik wil graag een beeld schetsen van mijn situatie en jullie hulp inroepen. Alvast bedankt aan de doorzetters :wink:

Ik neem deel aan de INP-selectieprocedure en moet (hopelijk) binnenkort naar Brussel voor de persoonlijkheidsproeven. Ik stel mij echter vragen bij wat nu precies een 'goede' motivatie is om politie-inspecteur te worden, of beter gezegd hoe die motivatie beoordeeld wordt.

Voor mij was werken bij de politie al een optie toen ik afstudeerde aan de middelbare school, toen vooral omdat ik respect had voor politieagenten (vnl. door de autoriteit die zij uitstraalden) en naar hen opkeek. Helaas werd die gedachte thuis niet zo goed onthaald en ondervond ik vrij veel druk van mijn ouders om hoger onderwijs te volgen omdat zij van mening waren dat ik met een aso-diploma Latijn-Moderne talen later als "hooggeschoolde" aan de bak kon. (Voor alle duidelijkheid: mijn ouders zijn schatten van mensen en ik heb veel geluk met hen, maar op dat vlak waren ze nogal van de oude stempel.) Zo gezegd, zo gedaan, en jaren later studeerde ik af aan de universiteit, inmiddels vier jaar geleden. Desondanks bleef een toekomst bij de politie in mijn hoofd spoken, des te meer omdat vrij veel kennissen van me wél politie-inspecteur geworden zijn en zich geen betere job kunnen indenken. Ikzelf ben inmiddels ook gegroeid als persoon en beschouw mezelf als een nuchtere persoon met een groot rechtvaardigheidsgevoel.

Uiteindelijk besloot ik me begin dit jaar kandidaat te stellen voor de selectieprocedure. Hoofdzakelijk speelden twee factoren daarin een belangrijke rol:

  • Na mijn studies oefende ik twee jaar lang part-time een job als zelfstandige uit (hoofdzakelijk bureauwerk) in combinatie met een totaal andere job in een totaal andere sector waarbij veel fysiek werk aan te pas kwam. Op termijn had ik veel meer werk als zelfstandige en besloot ik full-time aan de slag te gaan. Na een klein jaar als full-time zelfstandige besloot ik er volledig mee te stoppen (zie reden in volgend punt).

    Sindsdien oefen ik uit noodzaak opnieuw full-time een bureaujob uit, dit keer in dienstverband. Als er één ding is dat ik uit die jaren heb geleerd, is dat een full-time bureaujob absoluut niet aan mij besteed is, maar dat ik nood heb aan afwisseling (beweging, fysiek werk) en sociaal contact.
  • Anderhalf jaar geleden kwam mijn vader om het leven in een auto-ongeluk met een dronken chauffeur. Uiteraard volgden toen maanden van verdriet, onbegrip en woede. Ik kan er wel over praten, maar ik heb het er heel moeilijk mee dat de dader, een alcoholverslaafde recidivist, nog steeds op vrije voeten is en mag rijden (de rechtszaak is wegens uitstel nog steeds lopende) en geen greintje respect toont (drinkt zich nog altijd te pletter en vertoont uitdagend gedrag).

    Het verdriet van mijn moeder was echter het zwaarste aspect van het hele rouwproces. Na enkele maanden maakte ik de beslissing terug te verhuizen naar mijn geboortestad, waar zij nog steeds woont. Uit noodzaak zette ik mijn activiteit als zelfstandige stop en ging ik op zoek naar een nieuwe job. Maar goed, ik dwaal af. Door het verlies van mijn vader herleefde mijn rechtvaardigheidsgevoel en was mijn 'politiewens' meer dan ooit terug.
Ik besef dat beide factoren vrij magere argumenten zijn om politie-inspecteur te worden en dat ik hierop kan afgerekend worden. Wie nood heeft aan afwisseling en sociaal contact, kan ook op zoek gaan naar andere jobs. Wie denkt dat hij als politie-inspecteur – om het poëtisch te verwoorden – het onrecht kan bestrijden, haakt maar beter af. Zo'n dromer ben ik uiteraard niet, en ik ben me er zeker van bewust dat politiewerk frustrerend kan zijn, maar toch blijft het beroep me aanspreken, is mijn motivatie oprecht en wil ik me ervoor inzetten. Is het dan ook voldoende om bij mijn standpunt en motivatie te blijven, of kan je echt afgekeurd worden op een 'flauwe' motivatie?

Daarnaast vraag ik me ook af of het hele gedoe met de doodrijder van mijn vader niet in mijn nadeel kan werken. Ik kan uiteraard zeggen dat ik nooit in mijn functie als inspecteur misbruik zou maken van mijn macht (moest ik die persoon ooit tegenkomen), maar komt dat wel geloofwaardig over? Voor alle duidelijkheid: ik heb nooit geweld of dergelijke gebruikt, noch tegen die persoon – ondanks zijn uitdagend gedrag – noch tegen andere personen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite! Het zou me heel wat plezier doen en enkele onzekerheden wegwerken waardoor ik tijdens het gesprek sterker in mijn schoenen zal staan :-)
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Motivatie

Bericht door vdv »

Allereerst, heel erg wat er gebeurd is met je vader, elk dodelijk ongeval is er eentje teveel.
Het is wel gevaarlijk om dit op te nemen als je motivatie. Je kan wel zeggen tijdens het gesprek dat je door dat ongeval het nut ziet van meer alcoholcontroles en van een goede slachtofferbejegening naar de familie toe, en je daarin wil bijdragen. Meer niet, het geldt zeker niet als motivatie op zich. Anders ga je de indruk geven dat je het doet uit vergelding en gaan ze testen of je het wel verwerkt hebt. Ga je je professioneel kunnen houden of gaan je emoties je werk beïnvloeden als je morgen naar een gelijkaardig ongeval moet gaan?

Maar je wou al bij de politie gaan vóór het ongeval, dus gebruik die redenen als motivatie. Niet omdat jij vond dat ze autoriteit uitstraalden, want dan denken ze dat je op macht uit bent.

Kan men je afkeuren op motivatie? Ja, het is zelfs een van de meest voorkomende reden.

Wat is dan een goede motivatie? Daar is geen standaard antwoord op, anders zou iedereen hetzelfde zeggen natuurlijk en komt je niet authentiek over.
Men wil geen sociaal wenselijke antwoorden, maar kijkt naar de 'intrinsieke' motivatie. Waarom jij het écht wil. Waarom jij degene bent die ze zoeken?
Schrijf het uit in kernwoorden en bereid je goed voor. Een leidraad vind je in de functiebeschrijving, het profiel en de competenties die ze zoeken in het kader waarvoor je meedoet. Haal daaruit wat voor u van toepassing is en maak er uw eigen verhaal rond.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
escapist
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2018, 12:11

Re: Motivatie

Bericht door escapist »

vdv schreefCOLON 11 Dec 2018, 20:26 Allereerst, heel erg wat er gebeurd is met je vader, elk dodelijk ongeval is er eentje teveel.
Het is wel gevaarlijk om dit op te nemen als je motivatie. Je kan wel zeggen tijdens het gesprek dat je door dat ongeval het nut ziet van meer alcoholcontroles en van een goede slachtofferbejegening naar de familie toe, en je daarin wil bijdragen. Meer niet, het geldt zeker niet als motivatie op zich. Anders ga je de indruk geven dat je het doet uit vergelding en gaan ze testen of je het wel verwerkt hebt. Ga je je professioneel kunnen houden of gaan je emoties je werk beïnvloeden als je morgen naar een gelijkaardig ongeval moet gaan?

Maar je wou al bij de politie gaan vóór het ongeval, dus gebruik die redenen als motivatie. Niet omdat jij vond dat ze autoriteit uitstraalden, want dan denken ze dat je op macht uit bent.

Kan men je afkeuren op motivatie? Ja, het is zelfs een van de meest voorkomende reden.

Wat is dan een goede motivatie? Daar is geen standaard antwoord op, anders zou iedereen hetzelfde zeggen natuurlijk en komt je niet authentiek over.
Men wil geen sociaal wenselijke antwoorden, maar kijkt naar de 'intrinsieke' motivatie. Waarom jij het écht wil. Waarom jij degene bent die ze zoeken?
Schrijf het uit in kernwoorden en bereid je goed voor. Een leidraad vind je in de functiebeschrijving, het profiel en de competenties die ze zoeken in het kader waarvoor je meedoet. Haal daaruit wat voor u van toepassing is en maak er uw eigen verhaal rond.
Bedankt voor de tijd en de uiterst nuttige tips, vdv, nu heb ik toch al een idee van hoe ik het aan moet pakken.
Ik was er inderdaad al bang voor dat die situatie eerder in mijn nadeel zou kunnen spelen, of toch als ik ze op die manier aankaart.
Ik volg alleszins je raad op en ga me dan ook grondig voorbereiden!
BUTTON_POST_REPLY